Gå til innhold

Alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt rart hvis man har problemer med å bli gravid at man drikker alkohol som nedsetter fertiliteten jeg da, men hvis det ikke er så viktig om man ikke blir gravid så er det jo bare å fortsette med det? 😊

Anonymkode: 85d6b...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis det er så forbanna viktig med alkohol så bør man kanskje tenke over behovet sitt for barn?🙄 Har vært uten alkohol i 4 år, det er 0 problem. Tenker du å fortsette å drikke 3 ganger i uka når du har en liten unge?

Anonymkode: 70f20...002

Fint for deg da! Jeg drikker fremdeles vin med baby ja ;) Null problem med et glass her og der. Hvorfor skulle det vært det? 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er litt rart hvis man har problemer med å bli gravid at man drikker alkohol som nedsetter fertiliteten jeg da, men hvis det ikke er så viktig om man ikke blir gravid så er det jo bare å fortsette med det? 😊

Anonymkode: 85d6b...59a

De fleste sliter med fertilitet av helt andre grunner enn litt alkohol i ny og ne. Det er ikke slik at om man dropper det glasset vin, at man blir gravid. «Hvis det er så viktig om man ikke blir gravid, så bare fortsett». Nedlatende. 

Anonymkode: cbd9a...243

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er en stor forskjell på å vite, og å ikke vite.

Det er stor forskjell på fyll, og 1-2 glass, når det gjelder påvirkning på kroppen.

Celledelingen de første dagene/ukene er kritisk. Hvem vet hvilke kognitive evner som er svekket hos barna som er utsatt for en fyllekule?

Anonymkode: 5e064...dc6

Nå svarer de fleste her som om et glass skal ha påvirkning på de hypotetiske barna fordi man tar et glass når man har eggløsning eller et sted i syklusen. Det stemmer ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, blir gæren av dere bedrevitende folk som ikke forstår hvorfor man vil ha seg et glass alkohol når man har vært prøver i lengre tid. 

Jeg drikker meg aldri full og maks 2 glass, og aldri mange ganger i uka. Men jeg tar meg et glass når jeg er ute med venner, lønningspils, etc. 

Anonymkode: 625bb...1bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillebolla1337

Jeg har lest en del tråder her inne i det siste og det overrasker meg hvor nedlatende og bedrevitere folk skal være. Selv om du ikke ønsker å drikke så er det vel mulig å skrive dette uten at en skal trykke ned de som ønsker å nyte et glass i ny og ne. Snakker om at en har problemer og at dette er grunnen til at man ikke får barn. Er det så vanskelig å svare på det trådstarter lurer på uten å være nedlatende?? Heldigvis mange som svarer skikkelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser slike tråder. Hvordan andre dømmer andre og skriver som om det er svart/hvitt.

Det er stor forskjell på  noen glass og fylla. Viktig å differensiere. 

Jeg har gjennomgått 5 ivf uttak, 13 innsett og 10 graviditeter uten baby. Klinikken har selv sagt å leve som normalt, innenfor rimelighetens grenser. Det er nye viktigere enn å droppe de "små tingene som har lite å si".

Som langvarig infertil er man desperat etter å gjøre noe som gjør at man lykkes, og rådene i denne tråden er med på å påføre skyldfølelse for at man selv er skyldig for egen infertilitet. 

Dere er kanskje de samme som vil si at dersom man bare slapper av så lykkes man?

Skal ikke vi bygge hverandre opp og ikke ned?

Internasjonal forskning viser for så vidt at moderat alkoholkonsum ikke påvirker fertilitet.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 20.22):

Hadde ikke drukket i det hele tatt i prøve perioden. 

Ville ikke hatt det på samvittigheten hvis jeg fikk et FAS barn. 

Anonymkode: c99d2...753

Så uvitende og teit å svare sånn. Får ikke fas barn (som du kaller det) ved alkoholbruk før uke 5. Da man ikke deler noe med barnet før etter uke 5 ble jeg forklart av overlegen på gyn. Regner med de som prøver tester seg fort 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishavsrøya skrev (7 timer siden):

Så uvitende og teit å svare sånn. Får ikke fas barn (som du kaller det) ved alkoholbruk før uke 5. Da man ikke deler noe med barnet før etter uke 5 ble jeg forklart av overlegen på gyn. Regner med de som prøver tester seg fort 

Det er feil. Alkohol påvirker alle celler i kroppen, og er særlig skadelig i tidlig fosterutvikling. Og dette har jeg fra fertilitetsklinikkene (ja, flertall, dessverre)

Det sagt, jeg er "team" 1-2 glass i denne tråden. Men vet man at man kan være gravid så unngår man virkelig fylla. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er feil. Alkohol påvirker alle celler i kroppen, og er særlig skadelig i tidlig fosterutvikling. Og dette har jeg fra fertilitetsklinikkene (ja, flertall, dessverre)

Det sagt, jeg er "team" 1-2 glass i denne tråden. Men vet man at man kan være gravid så unngår man virkelig fylla. 

Det er ingen som sier man skal på fylla som gravid? Herlighet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ingen som sier man skal på fylla som gravid? Herlighet. 

Vi snakker om prøvere, fikk du med deg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er så forbanna viktig med alkohol så bør man kanskje tenke over behovet sitt for barn?🙄 Har vært uten alkohol i 4 år, det er 0 problem. Tenker du å fortsette å drikke 3 ganger i uka når du har en liten unge?

Ærlig talt, å drikke vin 3 ganger i uka er IKKE det samme som flatfylla. Merkelig det her, normenn elsker helgefyll, men å ta seg et glass vin i ro hjemme på en hverdag da er man plutselig alkis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke ts, bare en syntes svarene her er latterlige. Mange forstår tydeligvis ikke at det finnes en mellomting mellom avholds og grøftefyll. De som ikke forstår det er vel heller dem som har et alkoholproblem. 

Anonymkode: b752f...9ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Meg over her. 

Vi var prøvere i fem år. 7 prøverørsforsøk. 

Om fylla er et så stort offer så har man mulig et problem? 

Jeg er ikke ts, men det er da vitterlig stor forskjell på å være avholds og grøftefylla. Alvorligtalt. Om du ønsket å være avholds i 5 år så flott for deg, men ikke døm andre som ønsker å leve så normalt som mulig frem mot en evt positiv test. Og om du tror <normalt som mulig> betyr grøftefyll så har nok du et større alkoholproblem enn ts her. Men jeg dømmer ikke deg uansett, hva du velger er rett og slett ikke noe jeg trenger å bry meg med..!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke ts, men det er da vitterlig stor forskjell på å være avholds og grøftefylla. Alvorligtalt. Om du ønsket å være avholds i 5 år så flott for deg, men ikke døm andre som ønsker å leve så normalt som mulig frem mot en evt positiv test. Og om du tror <normalt som mulig> betyr grøftefyll så har nok du et større alkoholproblem enn ts her. Men jeg dømmer ikke deg uansett, hva du velger er rett og slett ikke noe jeg trenger å bry meg med..!

Og for å korrigere meg selv; jeg mener IKKE ts har et alkoholproblem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du lest innleggene mine i denne tråden?

Jeg støtter 1-2 glass.

Jeg sier i mot de som mener at det ikke har noe å si at man drikker fordi "man ikke deler blod" med fosteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest innleggene mine i denne tråden?

Jeg støtter 1-2 glass.

Jeg sier i mot de som mener at det ikke har noe å si at man drikker fordi "man ikke deler blod" med fosteret. 

Og ikke minst;

jeg skriver at jeg aldri er på fylla. Men gjerne nyter noen glass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jaja uansett jeg valgte å høre på en overlegen i gyn. Regner med hun visste hva hun pratet om. Détte var for å unngå abort. Er ett problem når unge jenter tar abort pga denne skremselspropagandaen (Ikke mine ord).Har man drukket før man finner det ut i uke 5 går det bra og ingen grunn for fjerne, fordi nettroll skriver du får et barn med FAS.

Tenker mange unge jenter som er redde googler og da dukker sånne tråder opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishavsrøya skrev (45 minutter siden):

Jaja uansett jeg valgte å høre på en overlegen i gyn. Regner med hun visste hva hun pratet om. Détte var for å unngå abort. Er ett problem når unge jenter tar abort pga denne skremselspropagandaen (Ikke mine ord).Har man drukket før man finner det ut i uke 5 går det bra og ingen grunn for fjerne, fordi nettroll skriver du får et barn med FAS.

Tenker mange unge jenter som er redde googler og da dukker sånne tråder opp.

Vi er på prøverforumet, og diskuterer personer som aktivt prøver. 

Jeg har aldri nevnt FAS.

Det jeg blir angrepet for i denne tråden (fra begge leire) er følgende påstand; Om man vet man er prøver så dropper man da virkelig fylla, selv om det tar litt tid. Men jeg mener ikke 1-2 glass en gang innimellom gjør noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rus er jo selvfølgelig skadelig på foster. Jo tidligere i embryoet sin levetid, jo mer skadelig. 

Alkohol, kokain og amfetamin spesielt er veldig skadelig på foster, og bør unngås om man ønsker minst sannsynlighet for skader på fosteret.

Det er mindre skadelig med koffein, nikotin og cannabis, men dette er også godt dokumentert skadelig, bare i mindre grad.

Om man prøver å få barn så vet man ikke når man blir gravid, før man har påvisst graviditeten, derfor bør man avvstå fra å ruse seg frem til man eventuelt slutter å prøve, eller til graviditeten er over (Å ruse seg med nyfødt barn vil jo frarådes av andre grunner enn fosterutvikling).

Mvh Lege

Anonymkode: c61bb...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn får ikke FAS av at mor drikker et par glass vin før bekreftet positiv test. Da hadde jo 70% av verdens befolkning hatt FAS. Herregud. Man kan få FAS av tung rusbruk gjennom svangerskapet. Noen barn får det ikke selv om mor ruser seg hyppig på alkohol, men en eller annen plage for barnet nesten alltid. Men å komme drassende med FAS fordi noen drikker tre glass vin i prøveperioden blir for dumt. Jeg jobber daglig med disse barna som er russkadde, og ser lidelsen og elendigheten på nært hold, men det finnes jo grenser for skremselspropaganda. 

Anonymkode: 4e0d5...9f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...