Gå til innhold

Helt super bruker "black face"


Sunfl0wer

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Tror de mente at ARTEF hadde kontaktet dem i feil kanal (Instagram) og burde heller kontaktet dem gjennom offisielle kanaler som e-post og telefon. Personlig mener jeg det er feil fokus, de burde heller gått i dialog enn å holde på hvilke kanaler de ønsker å lese meldinger. Da burde de ha blokkert mulighet for å sende melding på Instagram.

Anonymkode: 7674b...858

Det er jo omvendt. Om ARTEF ikke fikk svar da de sendte melding på Instagram så skulle de tatt kontakt på mail eller telefon. Det var jo de som ønkset dialogen og mange som ikke sjekker instagramkontoen for meldinger. 

Du kan jo også prøve å sende Warner Bross en melding på Instagram hvor du hevder at Barman er blackface og spørre om de er villig til å gå i dialog med deg om hvordan de kan begrense skadene ved batman-filmene. Ikke så sikker på at du får til et møte. 

 

Anonymkode: f6839...9fe

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo omvendt. Om ARTEF ikke fikk svar da de sendte melding på Instagram så skulle de tatt kontakt på mail eller telefon. Det var jo de som ønkset dialogen og mange som ikke sjekker instagramkontoen for meldinger. 

Du kan jo også prøve å sende Warner Bross en melding på Instagram hvor du hevder at Barman er blackface og spørre om de er villig til å gå i dialog med deg om hvordan de kan begrense skadene ved batman-filmene. Ikke så sikker på at du får til et møte. 

 

Anonymkode: f6839...9fe

Helt enig, det er jo helt merkelig å sende melding på Instagram. For det første får ikke mottakeren varsel om ny melding (meldingen havner i en annen mappe, under «forespørsler»), for det andre leses kanskje meldingen etterhvert av en som jobber med sosiale medier og ikke alltid kan svare, og kanskje heller ikke skjønner om dette er spam eller viktig.

 Jeg jobber selv med sosiale medier i en bedrift og undres over hvorfor så mange sender melding de forventer svar på på sosiale medier når vi opplyser e-postadressen overalt.

Send e-post, så kommer det til rette person. 

Anonymkode: 59885...f93

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo omvendt. Om ARTEF ikke fikk svar da de sendte melding på Instagram så skulle de tatt kontakt på mail eller telefon. Det var jo de som ønsket dialogen og mange som ikke sjekker instagramkontoen for meldinger. 

Du kan jo også prøve å sende Warner Bros  en melding på Instagram hvor du hevder at Batman er blackface og spørre om de er villig til å gå i dialog med deg om hvordan de kan begrense skadene ved batman-filmene. Ikke så sikker på at du får til et møte. 

 

Anonymkode: f6839...9fe

Rettet noen skrivefeil. 

Anonymkode: f6839...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo omvendt. Om ARTEF ikke fikk svar da de sendte melding på Instagram så skulle de tatt kontakt på mail eller telefon. Det var jo de som ønkset dialogen og mange som ikke sjekker instagramkontoen for meldinger. 

Du kan jo også prøve å sende Warner Bross en melding på Instagram hvor du hevder at Barman er blackface og spørre om de er villig til å gå i dialog med deg om hvordan de kan begrense skadene ved batman-filmene. Ikke så sikker på at du får til et møte. 

 

Anonymkode: f6839...9fe

Jeg er ikke uenig i at e-post er bedre, men nå brukte de ikke e-post og hadde kontaktet dem på Instagram så kontakt var forsøkt opprettet. Da er det mer konstruktivt å forsøke å gå i dialog enn å kritisere måten de valgte å ta kontakt på. Det eskalerer bare situasjonen. 

Anonymkode: 7674b...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at e-post er bedre, men nå brukte de ikke e-post og hadde kontaktet dem på Instagram så kontakt var forsøkt opprettet. Da er det mer konstruktivt å forsøke å gå i dialog enn å kritisere måten de valgte å ta kontakt på. Det eskalerer bare situasjonen. 

Anonymkode: 7674b...858

Slike meldinger havner automatisk rett i spamfilteret til Instagram og mottakeren får ikke engang varsel om meldingen. Man må inn og sjekke om det har kommet noen meldinger der. 

Anonymkode: 59885...f93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Synes dette er så overdrevent, men jeg er hvit og bør egentlig holde meg unna dette. Men leder for antirasistisk senter i Norge mente vel dette ikke var blackface. 

Anonymkode: 08e7b...ee9

Følger man den logikken, bør egentlig Antirasistisk Senters leder Hatem Ben Mansour også holde seg unna dette. Han er jo ikke svart han heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Slike meldinger havner automatisk rett i spamfilteret til Instagram og mottakeren får ikke engang varsel om meldingen. Man må inn og sjekke om det har kommet noen meldinger der. 

Anonymkode: 59885...f93

Jeg vet det. Jeg er ansvarlig for Instagram-kontoen på jobb og jeg sjekker spam daglig. Mener bare at det er mulig å fange det opp om man er litt mer på.

Anonymkode: 7674b...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (22 minutter siden):

Følger man den logikken, bør egentlig Antirasistisk Senters leder Hatem Ben Mansour også holde seg unna dette. Han er jo ikke svart han heller.

Han er en minoritet, det er ikke jeg.

Anonymkode: 08e7b...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er en minoritet, det er ikke jeg.

Anonymkode: 08e7b...ee9

I forhold til «blackface» spiller det ingen rolle om han er av minoritetsopphav eller ei. «Blackface» omhandler spesifikt svarte mennesker. Ikke svensker, inuitter, indere eller andre ikke-svarte minoriteter.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet det. Jeg er ansvarlig for Instagram-kontoen på jobb og jeg sjekker spam daglig. Mener bare at det er mulig å fange det opp om man er litt mer på.

Anonymkode: 7674b...858

Jeg er ansvarlig for vår og har ikke tid å sjekke den daglig.
 

E-post sjekkes av flere og besvares raskt. Instagram/Facebook/LinkedIn osv osv kun av meg. Jeg sjekker ikke spam daglig, 

Anonymkode: 59885...f93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke ARTEF hadde gjort et så stort nummer ut av det så tviler jeg på noen andre hadde tenkt over det. I såfall har batmann og de andre maskerte heltene et langt større problem.

Rasisme finnes og er absolutt reellt, men dette er misbruk av energi og resurser..

Anonymkode: 63f7a...5ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke uenig i at e-post er bedre, men nå brukte de ikke e-post og hadde kontaktet dem på Instagram så kontakt var forsøkt opprettet. Da er det mer konstruktivt å forsøke å gå i dialog enn å kritisere måten de valgte å ta kontakt på. Det eskalerer bare situasjonen. 

Anonymkode: 7674b...858

Hvor mye dialog er det egentlig å ha? Om man ikke forstår at superheltfilmer ikke er blackface så er det ikke så mye å diskutere. Hadde vel vært bedre om denne antirasismeorganisasjonen møtte opp på premieren og så filmen. Så kunne de prøvd å se hvordan dette hadde noe som helst med blackface å gjøre. 

Anonymkode: f6839...9fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at «blackface» ble kontroversielt, og gikk av moten, var at det framstilte svarte som latterlige og mindre intelligente, og med det forsterket raseteoriene om svarte som mindre utviklede mennesker. Grunnlaget for motstanden mot «blackface» er altså en negativ framstilling av svarte mennesker.

Gitt at man aksepterer ARTEFs påstand om at Helt Super ikler hovedkarakteren med «blackface», er det paradoksale med anklagen at karakteren tvert imot oppnår positive egenskaper ved å påkle seg «blackface». En forvandling til superhelt forbindes jo vanligvis utelukkende med med noe positivt. Man får gjerne overnaturlige egenskaper. Effekten er dermed det totalt motsatte av hva «blackface» har blitt kritisert for i alle år.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye dialog er det egentlig å ha? Om man ikke forstår at superheltfilmer ikke er blackface så er det ikke så mye å diskutere. Hadde vel vært bedre om denne antirasismeorganisasjonen møtte opp på premieren og så filmen. Så kunne de prøvd å se hvordan dette hadde noe som helst med blackface å gjøre. 

Anonymkode: f6839...9fe

De spurte en rekke spørsmål de ønsket å få belyst før de konkluderte. Da er det mulig å ha dialog. Jeg er ikke enig med dem i at dette er blackface, men løsningen finnes oftere i dialog enn å ikke snakke sammen.

Anonymkode: 7674b...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De spurte en rekke spørsmål de ønsket å få belyst før de konkluderte. Da er det mulig å ha dialog. Jeg er ikke enig med dem i at dette er blackface, men løsningen finnes oftere i dialog enn å ikke snakke sammen.

Anonymkode: 7674b...858

Da bør de jo ta en telefon eller sende en e-post i det minste. At en privatperson sender en viktig melding på Instagram er jo én ting.. men man bør jo vite mer som en profesjonell organisasjon.  

Anonymkode: 59885...f93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke er interessert i saken kan du heller bare si det, spydigheter har ingen effekt.

Dersom man har en film påmeldt til en av verdens største festivaler, og arrangøren ber om et møte for å diskutere innsigelser om filmen, da møter man opp. Om ikke har man effektivt frasagt seg retten til å klage på eventuelle avgjørelser som tas i ens fravær. Det står at ARTEF ønsket klarhet i om det var noe de hadde misforstått, som kunne omhandle norsk kultur, men når de ikke får noe svar må de jo bare anta at det ikke er noen "formildnende" omstendigheter.

Når man ikke møter opp og argumenterer sin side av saken, kan man ikke komme etterpå og sutre. Det er ikke usannsynlig at en skikkelig dialog ville ført til at visningen ville gått som planlagt.

Anonymkode: 52e96...473

 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Tror de mente at ARTEF hadde kontaktet dem i feil kanal (Instagram) og burde heller kontaktet dem gjennom offisielle kanaler som e-post og telefon. Personlig mener jeg det er feil fokus, de burde heller gått i dialog enn å holde på hvilke kanaler de ønsker å lese meldinger. Da burde de ha blokkert mulighet for å sende melding på Instagram.

Anonymkode: 7674b...858

De ble jo aldri invitert til møtet som ble avholdt på tirsdagen. 

Quote

Vi ønsket et møte med dem allerede søndag, og ba festivalen sette dette opp. Vi fikk tilbud om et møte onsdag 22 februar, men da hadde vi reist hjem. Vi ble aldri invitert til tirsdagens møte, forklarer Alveberg.

Alveberg har tidligere påpekt at ledelsen bak Berlinalen håndterte hele saken usedvanlig rotete og uprofesjonelt.

https://www.nrk.no/kultur/anklager-barnefilm-for-bruk-av-_blackface_-1.16310665

Løver er ikke mørkebrune så jeg kan kaaanskje forstå hvor tanken kommer fra. Men det er snakk om en maske til et kostyme. Å bruke en beige maske til beige hudfarge gir en innmari kjedelig maskeeffekt (liten kontrast). Er mørkebrunt ikke tillatt å bruke? 

Man skal også være forsiktig med å skyve denne saken på alle minoriteter. At en organisasjon mener dette er black face betyr ikke at det er en representativ mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt enig. Tror de mente at ARTEF hadde kontaktet dem i feil kanal (Instagram) og burde heller kontaktet dem gjennom offisielle kanaler som e-post og telefon. Personlig mener jeg det er feil fokus, de burde heller gått i dialog enn å holde på hvilke kanaler de ønsker å lese meldinger. Da burde de ha blokkert mulighet for å sende melding på Instagram.

Anonymkode: 7674b...858

Hvordan gjør man dette? 
 

Vet man kan blokkere muligheten for å kommentere på Story og blokkere enkeltpersoner, men kan man deaktivere muligheten for at alle kan sende melding på Instagram? Hvordan?

Anonymkode: 809e1...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Albbas said:

Man skal også være forsiktig med å skyve denne saken på alle minoriteter. At en organisasjon mener dette er black face betyr ikke at det er en representativ mening. 

Stemmer og i dette tilfellet så virker det som at denne ARTEF organisasjonen er den eneste som roper rasisme. Prøver også å google og ser ikke engang ut som om utenlandsmedia har plukket opp saken, selv om det er en filmfestival i Tyskland. Så ikke mange som ser ut til å bry seg om anklagene. 

Anonymkode: f6839...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Mener jeg leste at organisasjonen som klaget gjorde med med bakgrunn i traileren, klipp fra filmen og stillbilder. Altså hadde de ikke sett filmen i sin helhet. Jeg lurer på om det hadde endret noe om de så den ikke bare utdrag. Lettere å se at det ikke handlet om blackface? 
 

 

Anonymkode: 7674b...858

ARTEF-medlemmene som først uttrykte bekymring hadde sett hele filmen, det var Antirasistisk Senter i Norge som svarte på bakgrunn av kun å ha sett traileren og bilder.

 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo omvendt. Om ARTEF ikke fikk svar da de sendte melding på Instagram så skulle de tatt kontakt på mail eller telefon. Det var jo de som ønkset dialogen og mange som ikke sjekker instagramkontoen for meldinger. 

Du kan jo også prøve å sende Warner Bross en melding på Instagram hvor du hevder at Barman er blackface og spørre om de er villig til å gå i dialog med deg om hvordan de kan begrense skadene ved batman-filmene. Ikke så sikker på at du får til et møte. 

 

Anonymkode: f6839...9fe

Warner Bros. og Batman blir ikke sammenlignbart. WB har eget ansvar som utgiver for sine filmer, i dette tilfellet er filmfestivalen i Berlin ansvarlig utgiver for de filmene som vises der. Det vil da også si at dersom publikum hadde reagert, ville festivalen fått trøbbel, ikke produksjonsselskapet for filmen.

Jeg synes ikke kostymet i filmen ser ut som blackface, men det ligner enda mindre på Batman, helt annerledes farge, form, struktur og bevegelighet. Tror det finnes bedre eksempler å sammenligne med hvis man først skal gå i den retningen altså.

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

De spurte en rekke spørsmål de ønsket å få belyst før de konkluderte. Da er det mulig å ha dialog. Jeg er ikke enig med dem i at dette er blackface, men løsningen finnes oftere i dialog enn å ikke snakke sammen.

Anonymkode: 7674b...858

Nettopp, var det jeg ville frem til også. Jeg har ikke sett filmen så jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt det er blackface eller ikke. Ut fra trailer og bilder ser det ikke ut som blackface for meg heller, men det er derimot et uheldig fargevalg på kostymet og jeg får mer assosiasjoner til primater enn en løve. Og som jeg sa, jeg kan forstå at noen som jobber med dette profesjonelt som har lang erfaring med de historiske konvensjonene bak blackface kan se ting som folk uten ekspertise ikke ser. Jeg tror at dersom alle partene hadde møttes til en dialog ville utfallet blitt at gallavisningen kunne gått som planlagt.

Jeg synes også at det er noen vesentlige moment som ikke kommer særlig godt frem i artikkelen til VG, og det er at det er ingen som beskylder verken filmskaperne eller filmen i seg selv for rasisme, men at det handler om å forstå et svært komplisert og sammensatt bilde av semiotikk i det kunstfaget man jobber innen. Det er et spørsmål om bevisstgjøring, ikke anklager, at vi får mulighet til å forstå at verden rundt oss er litt større enn bare Norge så snart vi krysser landegrensene. Det er vesentlig at festivalen i tilfellet her er i Tyskland, som har et helt annet forhold til disse tingene enn Norge har. Det har vært massivt fokus på et oppgjør med landets kolonistiske fortid både innen kunst, akademika og generelt de siste tiårene, som resulterer i en kompetanse og mentalitet som for andre utenforstående kan fremstå som "hysterisk". Jeg tror det er vanskelig for begge parter å helt sette seg inn i hva den motsatte tenker, og det er derfor det er så viktig å møtes til dialog og snakke rolig og saklig om ting istedet for å kommunisere åpent via media og hisse opp en masse folk som i utgangspunktet ikke har noen kobling til saken.

 

4 hours ago, Albbas said:

 

De ble jo aldri invitert til møtet som ble avholdt på tirsdagen. 

https://www.nrk.no/kultur/anklager-barnefilm-for-bruk-av-_blackface_-1.16310665

Løver er ikke mørkebrune så jeg kan kaaanskje forstå hvor tanken kommer fra. Men det er snakk om en maske til et kostyme. Å bruke en beige maske til beige hudfarge gir en innmari kjedelig maskeeffekt (liten kontrast). Er mørkebrunt ikke tillatt å bruke? 

Man skal også være forsiktig med å skyve denne saken på alle minoriteter. At en organisasjon mener dette er black face betyr ikke at det er en representativ mening. 

Oi, takk for link, ser at NRK fremstiller saken veldig annerledes enn VG. Ang. masken, om det var opp til meg ville jeg gått for skimrende gullfarge, eller en helt annen farge som feks lilla eller grønn. Den brunfargen de har valgt ser ut som hudfarge, jeg tror det er det som er problemet. Jeg kan ikke komme på noen andre superhelter som har noen slags hudfage på drakta, det er som regel enten helt svart som Batman og Catwoman, eller rød, blå, lilla, grønn, gull, sølv, etc. I motsetning til mange andre superheltkostymer er også masken her helt formet etter ansiktet. Feks Batman har en mye mer stilisert maske som tydelig stikker ut fra ansiktet og ikke følger naturlige former. Maskene ligner mer på de i The Incredibles, men der var maskene knall røde. Som sagt, jeg synes selv ikke det er blackface, men jeg skjønner også assosiasjonene, så jeg er ambivalent.

Men uansett, ifølge VG har jo kommunikasjonen foregått ganske annerledes, her står det jo tydelig at festivalen hadde vært i kontakt før det ble avgjort, og at NFI var med på møtene:

Før avgjørelsen falt, hadde arrangøren vært i kontakt med filmskaperne for å dele bekymringene om at enkelte fremstillinger i «Helt super» kunne tolkes som stereotypiske.

– Filmskaperne ignorerte fullstendig disse bekymringene. Etter lengre møter med produksjonsselskapet, Norsk filminstitutt og Artef, ble vi enige om å utsette premieren for å finne en bedre måte å presentere den på, skriver pressesjef Frauke Greiner for filmfestivalen i Berlin.

https://www.vg.no/rampelys/i/KnGMe4/hevder-norsk-animasjonsfilm-bruker-blackface

Anonymkode: 52e96...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer og i dette tilfellet så virker det som at denne ARTEF organisasjonen er den eneste som roper rasisme. Prøver også å google og ser ikke engang ut som om utenlandsmedia har plukket opp saken, selv om det er en filmfestival i Tyskland. Så ikke mange som ser ut til å bry seg om anklagene. 

Anonymkode: f6839...9fe

Enten det, eller så er det ikke så stor interesse for kategorien filmen er med i. Internasjonal presse ser ut til å være mest opptatt av de filmene som er i konkurranse om sølvbjørnen.

Anonymkode: 52e96...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...