Gå til innhold

Er kristendommen og islam de eneste som driver aktivt misjonering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet med en som trudde på hinduisme. Vi snakket mye sammen om dette. Han kunne fortelle at hinduer hadde forutsett 1 og 2 verdenskrig. De forutså også terroren i NY mange år før det skjedde.

Jeg spurte flere ganger om de hadde forutsett andre ting som ennå ikke hadde skjedd. Dette kunne han ikke svare på. Han visste om ting som ville skje, men de gikk aldri ut med info for å advare folk. Tsunamien i Thailand forutså de også at ville skje nøyaktig der det skjedde. De visste det ville ta livet av mange tusen mennesker, de kalte det en katastrofe. Ingen hadde blitt advart mot dette heller. 

Jeg satt igjen med ett inntrykk at han bare ville hevde seg selv og sin religion. Hadde det vært tilfelle at de kunne forutse feks tsunamien, så hadde de vel varslet tenker jeg. Jeg hadde iallefall gjort det, selv om myndighetene kanskje ville ledd av meg frem til katastrofen inntraff.

Jeg trur ikke på noe som helst av religion. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capitan Fracassa skrev (På 24.2.2023 den 8.50):

Jeg har helt gått glipp av ateisme-misjonsskoler og organisasjoner som sender ateister ut i verden for å omvende folk, slik kristendommen gjør. Hvor finnes dette?

Det er forskjell på aktiv og organisert misjonering. Det du nevner her er organisert. En ateist som aktivt misjonerer vil prøve å omvende folk fra religion til et liv uten tro. Selvfølgelig skjer dette, men jeg har aldri sett organisert misjonering fra ateistiske grupper. Jeg tror heller ikke det er så mange av dem.

Anonymkode: e13de...1df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (13 minutter siden):

Det er det fine med ateisme, man lærer ta ansvar for egne valg og gjerninger.

Religiøse lærer det, ateister lærer å hate religion og hjernevaskes til å benekte vitenskapen

Anonymkode: 3d23a...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis universet oppstod  fra et massivt svart hull så stemmer det med «a universe from nothing» fordi tid, rom og materie ikke eksisterer inne i det svarte hullet. Men dette er fysikk og forskning, ikke religion eller «misjonerende» ateisme. 

Av religioner så er det de monoteistiske som skaper mest trøbbel virker det som, kanskje fordi det blir så strengt at det kun finnes én rett gud. Det gir god grobunn for autoritære strømninger. Det tror jeg påvirker interessen for misjonering også. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Religiøse lærer det, ateister lærer å hate religion og hjernevaskes til å benekte vitenskapen

Jeg håper du troller, ellers er du veldig på bærtur. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er forskjell på aktiv og organisert misjonering. Det du nevner her er organisert. En ateist som aktivt misjonerer vil prøve å omvende folk fra religion til et liv uten tro. Selvfølgelig skjer dette, men jeg har aldri sett organisert misjonering fra ateistiske grupper. Jeg tror heller ikke det er så mange av dem.

Anonymkode: e13de...1df

Dette har du selvsagt rett i, og det finnes helt sikkert ateister som aktivt prøver å påvirke andre til samme tro - men jeg tror absolutt det skjer veldig mye sjeldnere enn blant religiøse. 

Jeg har hatt besøk av mormonere og Jehovas vitner på døra. I Oslo sentrum er det på sommeren en god del religiøse predikanter med høyttalere og løpesedler, men jeg har aldri blitt kontaktet av eller sett noen ateister som holder på slik. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 12.52):

Nei, big bang fantasien til ateistene er i strid med vitenskapen, akkurat som fantasien om evolusjon: https://www.lppfusion.com/science/cosmic-connection/plasma-cosmology/the-growing-case-against-the-big-bang/

Det er en fordel å lese det man linker til hvis man prøver å fremstå som seriøs, lønner seg heller ikke å bare linke til det første man finner etter et enkelt søk.

Siden du linker til er drevet av noen som bruker pseudovitenskap for å selge bøker og for å få lettlurte mennesker til å investere i en teknologi som er bare løgn, dette er akkurat samme typen mennesker som liksom utvikler teknologi som lover gratis energi eller som selger sukkerpiller eller eliksirer som kan kurere alt.

Grunnen til at denne gjengen påstår at The Big Bang ikke kan stemme er fordi det da motstrider "produktene" de selger.  

Frøkensina skrev (1 time siden):

Jeg håper du troller, ellers er du veldig på bærtur. 

Det er åpenbart trolling for å få religiøse mennesker til å fremstå som dumme og uvitende.

Anonymkode: 2c7d1...596

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en fordel å lese det man linker til hvis man prøver å fremstå som seriøs, lønner seg heller ikke å bare linke til det første man finner etter et enkelt søk.

Kunne lenket 100 sider som alle viser det samme, at big bang er fantasi som ikke er bevist av vitenskapen, akkurat som evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett kristne misjonere her i Norge, men har jo hørt historier om misjonering til Afrika etc.. 

Jehovas vitne ser man jo tidt og ofte. 

Jeg vet vi muslimer driver en form for misjonering (dawah), men ikke oppsøkende tror jeg. 

Derimot vet jeg at skoler og privatpersoner som har ateisme som livssyn er ganske åpne om det og noen er gjerne aggressive i fremgangsmåten. Litt synd i møte med barn feks.. 

Anonymkode: c2411...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kunne lenket 100 sider som alle viser det samme, at big bang er fantasi som ikke er bevist av vitenskapen, akkurat som evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det du linket til beviser absolutt ingenting, du må huske at Big Bang er en del av en teori med flere mulige forklaringer på universets opprinnelse. Verken Big Bang eller evolusjonsteorien utelukker eksistensen av en Gud eller at universet kan være skapt av et vesen som er utenfor vår forstand.

Jeg kjenner mange religiøse som er rimelig oppegående og det er ingen av de som utelukker verken kreasjon, evolusjon eller teorier som Big Bang, simulasjon eller ekspansjon nettopp fordi det ikke utelukker en skaper.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (3 timer siden):

Kva er skilnaden? 

Hinduer er rett ifølge ordboken.

Endret av Sommer2464
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Abendstern said:

Nei. Mormonere er ikke kristne

Personlig driter jeg i hva de er, men de kaller seg kristne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke sett kristne misjonere her i Norge, men har jo hørt historier om misjonering til Afrika etc.. 

"Misjon er å systematisk spre et religiøst budskap."

Det skjer i Norge også, kristne som går dør til dør, går rundt å prater med folk i gatene og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Siden du linker til er drevet av noen som bruker pseudovitenskap for å selge bøker og for å få lettlurte mennesker til å investere i en teknologi som er bare løgn, dette er akkurat samme typen mennesker som liksom utvikler teknologi som lover gratis energi eller som selger sukkerpiller eller eliksirer som kan kurere alt.

Grunnen til at denne gjengen påstår at The Big Bang ikke kan stemme er fordi det da motstrider "produktene" de selger.  

Det er åpenbart trolling for å få religiøse mennesker til å fremstå som dumme og uvitende.

Jeg er enig i innlegget ditt, unntatt den siste biten. Det er ikke trolling, det er en bruker som er helt rabiat mot ateister. Du kan gjenkjenne samme bruker, som sprer hatet og misinformasjonen sin i nesten hver eneste tråd som handler om religion eller ateisme, ved å se hvor utrolig absurde og anti-ateistiske påstandene er.

Anonymkode: b3efc...181

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Derimot vet jeg at skoler og privatpersoner som har ateisme som livssyn er ganske åpne om det og noen er gjerne aggressive i fremgangsmåten. Litt synd i møte med barn feks.. 

Hvor finner du disse skolene "som har ateisme som livssyn", og hvor noen av dem er "aggressive i fremgangsmåten" ? 

Så vidt jeg vet er det ingen skoler med ateisme som livssyn i Norge, men jeg kan selvsagt ta feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Hvor finner du disse skolene "som har ateisme som livssyn", og hvor noen av dem er "aggressive i fremgangsmåten" ? 

Så vidt jeg vet er det ingen skoler med ateisme som livssyn i Norge, men jeg kan selvsagt ta feil. 

Regner med skolene ikke har et bestemt livssyn. Kanskje 

Litt klønete skrevet av meg, men jeg mente privatpersoner som har ateisme som livssyn kan ofte være aggressive i fremgangsmåten. 

(finnes sikkert noen lærere som gjør dette også, men de greier vel å holde maska selvom elever sier de tror på Gud). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (14 timer siden):

Ikke mormonere de har sin egen bok dom ikke er Bibelen mormons bok..

Mormonere selv kaller seg kristne da passer de inn i den betegnelsen. 

Anonymkode: 8ce16...7fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 9.11):

Hjernevaskingen av barn med ateismen på skolene feks.

Dette er tull. Min 7-åring (vokst opp med foreldre som ikke tror på noen gud), kom hjem og fortalte at hun trodde på Gud og dette lærte de på skolen. Jeg bor heller ikke i et område som er spesielt religiøst. Så det er tull at barn blir hjernevasket på skolen til å bli ateister. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...