Gå til innhold

Synes du det var rett av Bondevik å refse O.J ??

TheMan

Synes du det var rett av Bondevik å refse O.J?  

1. 1. Synes du det var rett av Bondevik å refse O.J?

• JA
      19
    • Fuck Bondevik!
      10
    • Nei
      15

Anbefalte innlegg

1. Jeg har ikke sett programmet, bare lest OJs tale på TV2.no (det var kanskje verre "live", for det jeg leste kan jeg ikke se var så mye å skrike om)

2. Uansett om dette er ironi/satire eller ærekrenking, tar OJ tak i ting mange trangsynte mennesker både tenker og sier, ja endog skriker av og til, og latterliggjør dette (eks. innlegg om homofile som han hadde tidlig)

3. Bondevik fortalte selv om sin sykdom for å gjøre den mindre tabu-belagt. Han MÅ ha ventet reaksjoner. Det er jo en GRUNN til at psykiske lidelser er tabu å snakke om; de er ukjente for mange, og blir dermed oppfattet som truende og uforståelige. Bondevik ga et ansikt til det, noe jeg syns var fint (selv om jeg skulle ønske han ikke var statsminister).

De trangsyntes reaksjon på dette ble ironisert over av OJ.

4. OJ var bedre før. Gjertsen var bare morsom den aller første gangen.

Mandagsklubben var kjempekult. Torsdagsklubben har blitt en sånn "E.T. vender tilbake-greie".

5. Vedrørende det å være offentlig og bli gjort til latter, vet dere vel alle at slik ER det, og samfunnet har akseptert det for lenge til å begynne å rokke ved det nå. Hvem har ikke humret over parodier på Gro, Willoch, Syse (ikke minst) etc på både lokalrevy og på andre revyscener? Det er ikke noe nytt å "ta" kjente personer for deres utseende, oppførsel, klesstil e.l. Hvem har ikke smilt gjenkjennende av avistegnernes karikaturer? Det er bare FORMEN som er ny. Formen der man ikke lenger kler seg ut, men istedet "snakker til". Hvorfor er dette så mye verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis et menneske føler seg personlig krenket....uansett hvem det er.....så har vedkommende absolutt all rett i verden til å gi uttrykk for dette..... d er ikke noe å diskutere engang....

MEN om det var lurt å gjøre det er en annen sak...og da tenker jeg på at det nå er skapt ny "blest" om programmet...og hvis Bondeviks intensjon med utspillet også var å sverte Torsdagsklubben...er jeg redd det har hatt motsatt effekt....

Jeg ser Torsdagsklubben og liker programmet....MEN jeg må si at etter forrige program satt jeg med en ekkel følelse etter OJ's innlegg......d finnes faktisk en grense for hvor langt det går an å gå.....

Er enig med det noen andre her sa at det er ikke så "grovt" å harselere med grupper og kanskje heller ikke med enkeltpersoner....så lenge man ikke går inn på deres aller..aller "svakeste" punkter... (og da tenker jeg ikke på utseende)....

Og...nei.....det er vel ingen som tror at OJ mener alt han sier...men d er ikke det som er poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delilah

Kosejente skrev:

Hvis et menneske føler seg personlig krenket....uansett hvem det er.....så har vedkommende absolutt all rett i verden til å gi uttrykk for dette..... d er ikke noe å diskutere engang....

Kunne ikke vært mer enig med deg i det!

Hvis man aldri tenker seg om, og spøker med "hva som helst", uten grenser - så vil det jo si det samme som at man kan si de groveste ting til folk, få en reprimande - men etterpå unnskylde seg med at; "Det var jo bare en spøk, ikke ta det så alvorlig"... Det er greit det er noe som heter ytringsfrihet....men, det er også noe som heter æreskrenkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det riktig av Bondevik. Ærlig talt - velger man et liv i det offentlige - ja, da må man tåle såpass. Er han virkelig så treg at han tror OJ mener det han sier ???? Ja, da sjokkerer han meg med sin uvitenhet. Nå har OJ brukt så og si alle typer folkeslag i sine ironiske avslutniger, bla.a innvandrere, de eldre, handicappede, konfirmanter/tenåringer, Nils Arne Eggen (som for øvrig lo etterpå og syntes det var en ære)... han setter ting på kanten så det suser - og han gjør det kjempebra etter mine begreper.

Hvorfor blir det sånt oppstyr fordi om han denne gangen tok for seg en av våre maktsyke folkevalgte som vanligvis elsker å være i rampelyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes OJ går for langt.Grensa er overskritt flere ganger, kanskje gangsynet er blitt litt blurrete...?!

Direkte mobbing av enkeltpersoner som tvunderholdning er ikke holdbart. Vet OJ hvor lett slik smitter på barn og unge?!!! Mye mobbing i skolen i dag er fordekt som humor,ikke lett å forsvare seg når alle står rundt og ler. Jeg er lærer så det vet jeg faktisk litt om...

Dessuten er det mobbeoffer og ikke mobber/andre som kan si hva som er mobbing.Opplever en person noe som mobbing så er det i bunn og grunn mobbing.Da har en rett til å si ifra uten å bli videre latterliggjort/mobbet.

Jeg synes det sender et skremmende signal om vårt samfunn dersom vi alle stilltiende skal godta denne"underholdningen" fordi OJ er en kjent komiker.Han har gått over grensa flere ganger, at "et offer" tar kampen opp synes jeg det står respekt av.Mange som har blitt harselert med før har nok kjent presset om å virke uberørt,"ha ha ha, jeg har da litt selvironi.." Jeg synes Bondevik er tøff som stiller seg lagelig til for hugg.

Kjendiser er ikke "fritt vilt"!! De er mennesker med følelser de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye enig i det Tilde sier.

Tenk litt på dette. Satire/ironi betyr spott og latterliggjøring. Det står ihvertfall definert slik i ordbøker. Litt nifst, egentlig, for ironi og satire blir fremstilt som en positiv måte å lage underholdning på; en slags vaktbikkje som skal ivareta folks interesser og være samfunnskritisk.

Og gjort riktig, så synes jeg dette er en glimrende underholdningsform. Men så snart det tipper over i ren desperasjon, blir det bare vulgært og rampete. Hva har Bondeviks sykdom med hans rolle som statsminister å gjøre? Hadde dette enda gått ut over hans rolle...Nå er jeg ikke videre happy med dagens regjering selv, men jeg kopler da ikke dette opp mot at han møtte veggen på et tidspunkt. Ærlig talt. Det blir så tarvelig å dra frem dette for så å unnskylde det med at det er ironi.

Jeg prøver så hardt jeg kan å lære ungene mine at mobbing er en fryktelig lusen måte å hevde seg selv på. OJ legitimerer det som alle skoler rundt omkring i Norge strever med å motkjempe. Og dere forsvarer dette og unnskylder det med at det er underholdning.

Har dere prøvd å forklare en liten unge som blir mobbet at dette er helt ok? At dette må du bare tåle siden du har så jævla digre ører?

Skal vi oppfordre ungdomsskoleelever til å kalle rektor for ei feit megge, bare fordi hun bør tåle det? Hun har jo tross alt valgt å stikke frem nesa si? Og det at hun veier 130 kg er hun vel klar over selv, så det bør hun selvsagt le høyt av selv siden andre gjør det?

Ærlig talt.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stor forskjell på å parodiere og ha moro med' date=' og å hetse. Men OJ begynner nå å miste kontrollen over hvor den fiiiine grensen går. Det er den som gjør forskjellen på intelligent humor og å gulpe opp en masse dritt om noen du synes skal ha seg en på trynet. OJ har alltid stått for intelligent humor, det gjør han dessverre ikke lenger. Synd, jeg savner den gamle gode, med raffe replikker som fikk deg til å tenke litt, skarpskåren ironi og en menneskeforståelse som rodde det hele i land.[/quote']

Enig med Tusenfryd, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Bondevik er bare en i rekka av offentlige personer som O.J har det morro med, men SELVFØLGELIG MÅTTE det være Bondevik som ble fornærma og føler seg krenka.

Han har vært åpen om sine psykiske lidelser, det er fint, men som en offentlig person, må han faktisk regne med vittigheter

Hva med de homofile/lesbiske, hvor mye får ikke de høre fra folk ??

Ting som absolutt IKKE er ironisk ment.

Og jeg er dessuten veldig enig i utsagnet til LLH, at KRF driver mobbing av homofile, og at Bondevik også kan ha godt av å føle dette på kroppen, siden han tar dette opp slik.

Så vet han hvordan det føles også.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8522567

Amèn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nesten helt sikker på resultatet før jeg startet denne tråden. Det er tydeligvis mange av dere som er i samme båt som Bondevik(nerve bunter som har sammenbrudd i ny og ne), eller av en eller annen grunn har følt dere støtt av det OJ har lagd moro med i andre episoder av Torsdagsklubben. Stakkar Bondevik.. HA!! Har du en sånn jobb så må du ta dritten som følger med. :kul:

Etter å ha lest alle svarene til nå så er det kun et (1) som jeg virkelig kan si meg Enig i....

Dette som Maria skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg er overrasket over hvor mange det er som ikke skjønner at O.J. er ironisk... Så tabloid på tv2 i kveld, hvor Bondevik sa om og om igjen at han satte pris på "humor og ironi", men det er tydeligvis ikke alt som er like morsomt!

Skal han virkelig bestemme hva som skal sendes på tv og? Han som har bestemt at alkoholen skal bli dyrere og man ikke skal røyke når man drar på bar? Kanskje det er hans form for humor... hva vet jeg.

Innbiller meg at det er andre som har fått gjennomgå langt "verre" ting fra O.J. tidligere, uten at de får avisoppslag, debattprogrammer og sensur av oppsatt reprise av den grunn.. Bondevik er da ikke hellig.

Klem fra Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Man og Maria:

Det er neppe noen her inne som ikke forstår at dette er ment som "ironi og humor"......og at dette ikke er OJ's personlige meninger og synspunkter...!!!!!! men er d så vanskelig å FORSTÅ at det er ikke d som er poenget........!!!!!!

Når "ironien og humoren" går over i regelrett personlig sjikane av den art Bondevik ble utsatt for ....så er en grense passert...... og jeg personlig "driter" i hvem d dreier seg om...poenget er at det finnes en grense.... Har personlig ikke reagert spesielt på andre innlegg OJ har kommet med....d er spesielt dette siste som ga meg en ekkel bismak...

Men det aller meste OJ kommer med er bra!!

Og kan skjønne ikke Bondevik skal ha noen innvirkning i hva som skal sendes og ikke.... Dette er bare enkelt og greit en enkeltperson som har gått ut i media og ytret seg om noe han oppfattet som et personlig angrep og d har han all sin rett til å gjøre..

Programmet er bra d...og jeg vil iallefall fortsette å se d....mener på ingen måte at det skal sensureres eller noe... men kanskje den godeste OJ skal ta noe av kritikken til etteretning og iallefall ikke dra d ennå videre......?? (eller kanskje han har fått "blod på tann")....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Jespersens monolog over Kjell Magne.

Jeg må si jeg synes det er nokså merkelig, at en statsminister faktisk har samvittighet, og ikke minst tid, til å bruke det offentlige rom til å debattere hvordan en humorist har brukt fem minutter på å spøke rundt hans person. Er det faktisk så lite å ta fatt i i den norske politikken, at Bondevik kan bruke opp til flere TV-program og avisintervju til å kommentere det såkalte "angrepet"? Nei, faktisk er det nok å ta tak i.

Når Bondevik her fremhever at dette er et angrep på han, personlig, så er det moralsk forkastelig at denne mannen har slik makt i statsministerrollen, at han kan "kapre" sendetid for å sutre over det personlige angrepet, som han mener ikke har noe med statsministerrollen å gjøre.

Så var det selve monologen da. Her har de fleste i landet snart fått med seg at torsdagsklubben er et humoristisk program, ergo så kan man ikke ta det som blir sagt i programmet bokstavelig. Verken Jespersen eller noen andre mener dette seriøst!

Dessuten er det et poeng at Bondevik tydeligvis selv har fått med seg monologen til Jespersen. Da må vi jo med rimelig sikkerhet anta at Bondevik har sett flere av monologene. Bondevik skal representere folket, eller i hvert fall deler av folket, og burde da, i prinsippet "rykket inn" tidligere mot Jespersen og torsdagsklubben. Det er jo andre som har fått gjennomgå like hardt, uten at vi har hørt et pip fra Bondevik. Men når han selv blir harselert med, DA reagerer han! Det er egoisme og lite inkluderende utspill fra Bondevik.

Bondevik har faktisk mye å lære av Nils Arne Eggen. Eggen fikk også til de grader gjennomgå, men som Nils Arne selv sa, "det var jo så kraftige overdrivelser at det blir jo moro". Hadde du hatt litt tæl og bakkekontakt, så hadde du også ofret en god latter, og kanskje til og med stilt opp i torsdagsklubben. Det aller dummeste Bondevik kan gjøre, er jo å legge seg ut med halvparten av de stemmeberettige her i landet.

De som ikke liker torsdagsklubben og Jespersen, kan slå av/velge å ikke se på/skifte kanal eller gjøre lignende enkle grep for å unngå å bli eksponert. Ved å gjøre det, så slipper samfunnet å bruke tid og ressurser på å diskutere humor i tabloid og andre aktualitetsfora.

Bondevik har, i likehet med en del andre profilerte mennesker selv valgt å bli eksponert i det offentlige rom, og da må de, som alle andre, ta konsekvensen av det.

Det gjør ikke saken bedre å stille opp i Se & Hør og klage sin nød for å kjøpe sympati i disse dårlige oppslutningstider for KrF. Det samme gjelder for f.eks Sven O. Høiby som har holdt en særdeles høy profil, godt hjulpet av Se & Hør. Det er så alt for gjennomsiktig til at vi lesere skal kunne sympatisere med dere.

Bondevik er jo selv, svært aktiv i sin passive mobbing og undertrykking av visse befolkningsgrupper i samfunnet. Det er noe som heter å feie for sin egen dør først, og det gjelder for statsministre også!

-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så overbevist om at han gidder å lese det engang jeg!

Så tror ikke det er noe særlig til problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke hørt hva det var OJ sa om Bondevik, så jeg kan bare synse. Og etter hva jeg har lest syns jeg Bondevik hadde rett til å refse han.

Når det er sagt, så syns jeg det er jævla egoistisk av han å ikke gjøre noe før det er han selv som blir angrepet! Dust!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ har nå hatt monologer over flere personer, hva er så spesielt denne gangen? Han sa vel ikke noe mindre om de andre??? Hvorfor forbarmer dere dere over Bondevik, mens dere gliser og godter dere over all pepper sendt i retning Kristiansand og blokka i Vågsbygd...?

Bare lurer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er da klart at man ikke kan angripe Bondevik! Ja han er faktisk hellig - han er jo presteviet vettu!

Jeg ser på torsdagsklubben hver eneste uke. Noen ganger er selvsagt litt mer morsomme enn andre, avhengig av gjestene. Personlig syns jeg nå OJ's 3-min til slutt er høydepunktet! Det er ironi ja, og til tider faktisk utrolig treffende og morsomt å høre på. Jeg hørte hans "tolkning" av Bondeviks styre og lo med. Det eneste jeg faktisk ikke satte noe særlig pris på var sluttreplikken.... :o

Det er klart at humor og ironi bør ha en yttre grense å rette seg etter. Å angripe andres personlige tragedier bør være en slik grense. Tenker da på Oppsahls "slankekur". For ham var det en personlig tragedie å miste benet og med mindre han selv en dag begynner å spøke med dette så syns jeg man bør holde seg unna dette emnet.

Men å drive sensur av OJ's innslag fra sist torsdag blir litt latterlig. Slik jeg ser det er OJ's lille bidrag hver torsdag bare en form for muntlig karikaturtegning. Og så vidt jeg vet er karrikaturtegninger som oftest ikke særlig flatterende :wink: Men det er da ingen som sensurerer disse?

Lynx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

ved nærmere ettertanke så synes jeg at Bondevik har rett til å reagere som han gjør... Otto jespersen gjør ikke mye for å skjule at han faktisk mener en del av det han sier, og det er det som er så skummelt...

Han sa selv til sitt forsvar at det er tåpelig å ta ALT bokstavelig... selvfølgelig er det det Otto Jespersen, men når du mener NOE av det bokstavelig, ja så er det faktisk mobbing...

Otto jespersen mener Bondevik er sutrete... hvorfor det? Bondevik må da få lov til å reagere som han gjør... det viser bare at otto Jespersen ikke har respekt for Bondevik, og det gjør som regel ikke mobbere... de har ikke respekt for mobbeofferet sitt....

Til og med en mobbe ekspert mente helt klart at dette var mobbing.

Otto Jespersen kan ikke unnskylde seg selv og tenke at: jeg kan spy ut så mye dritt jeg vil, fordi folk tror jeg ironiserer alt, og da gjør det ikke noe hvem jeg velger å drite ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akkurat, enig med siste gjest her. Det er jo tydelig at OJ har noe imot politikken til Bondevik, hvis ikke hadde han ikke sagt det han gjorde. Jeg er ikke så overbegeistret selv, men å spøke med at vi kan hente inn Christer Petterson fra Sverige for å bli kvitt'n, den er litt drøy syns jeg.

Det blir nesten som hvis man har noen unger i nærheten som man syns oppfører seg som de verste "snørrunger" - å si; Pass deg, ellers så sender jeg bud på Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen...........

Etterpå kan man bare unnskylde seg med at det er ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jaja hver sin smak, jeg elsker nå OJ, syns han er en kjempegod komiker.

har bare hørt Bondevik klage til nå, ingen av de andre han har "hetset" med har stått frem slik.

heh han sa jo bare det alle andre går rundt og tenker men som folk ikke tør å si høyt.

nei stå på OJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må finnes grenser og det har ingenting med om det finnes en av og på knapp eller ikke.

Det å spøke med et menneskes sykdom eller på SPØK be Olof Palmes morder på besøk til norge er sykt.

Dette er mobbing og det er uforskammet å bete seg slik.

Det var en komiker som sa at : Har du hørt at Arve Opsahl har slanka seg, han har visst tatt vekk det ene beinet.

Synes dette ikke er komisk jeg.

Skal man forvente at alle er like tykkhudet og tåler alt bare fordi en av flere programledere gjør alt for å få seertall?

Det som Bondevik ble utsatt for burde ha blitt sensurert.

Og Arve Opsahl eller andre burde få slippe denne slags forfølgelse, for jeg ser ikke det morsomme i det.

Det går over alle støvelskaft.

Og man debatterer om dagen at man skal få bukt med all mobbingen, kanskje man skal begynne med de voksne da og i allefall de som jobber i TV.

TV har stor makt og alt annet skal jo være så pedagogisk og kulturelt, så jeg fatter ikke dette her.

Jeg har sett på torsdagsklubben flere ganger men dette tok kaka.

En offentlig unnskyldning hadde vært på sin plass her synes jeg.

Man kan snakke om denne av og på knappen til man blir grønn, men det er ikke det som er poenget, dette skal ikke skje.

Heller ikke å sende programmet senere på kvelden vil hjelpe hvis de skal fortsette å mobbe andre mennesker.

Få sånt noe vekk og ha litt grenser. For hva blir vel det neste om dette er OK ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...