Gå til innhold

Er tørket frukt like ille som annet godteri, hva mener du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tørket frukt inneholder like mye sukker og fett som sjokolade og chips. Og hvis man tar seg ei skål og det utgjør akkurat like mye i kalorier kan man like godt spise den sjokoladen. 

Hva mener du? Hvis helsa var hovedprioritet mener du det har noe å si om du bruker tørket frukt, heller enn sjokolade og chips og kjeks? 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvordan frukten er tørket. Om den er tilsatt ekstra sukker, og om det er brukt svoveldioksid i prosessen. 

Sjokoladen inneholder mer raffinert sukker, enn hjemmetørket frukt som kan lages uten. 

Chips er negativt uansett. 

Kjøpekjeks nei. Hjemmelaget ja. 

Anonymkode: 2f819...7ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket frukt har høyere næringsverdi i forhold til vitaminer osv.

Men sunnhetshysteri er sjeldent sunt for den psykiske helsen, så kanskje litt av begge deler er det sunneste når alt kommer til alt. 

Anonymkode: 9e603...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket frukt inneholder litt mer vitaminer og fiber en vanlig godteri som sjokolade og smågodt. Så fullt like usunt er det ikke, men jeg ville ikke klassifisere det som sunt. Spiser det i såfall fordi det er godt, ikke fordi jeg synes det er sunnere enn annet godt. Det inneholder vel også en del muggsporer pga tørkeprosessen, så om man tenker den veien, så er det faktisk mer usunt vil jeg si. 

Anonymkode: 80193...3a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt hjemmelaget. Og anser det som sunnest. 

Anonymkode: 2f819...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tørket frukt inneholder litt mer vitaminer og fiber en vanlig godteri som sjokolade og smågodt. Så fullt like usunt er det ikke, men jeg ville ikke klassifisere det som sunt. Spiser det i såfall fordi det er godt, ikke fordi jeg synes det er sunnere enn annet godt. Det inneholder vel også en del muggsporer pga tørkeprosessen, så om man tenker den veien, så er det faktisk mer usunt vil jeg si. 

Anonymkode: 80193...3a5

Dette med mugg var jeg ikke klar over. Leste en sak om det nå, æsj, ikke særlig appetittelig bildet som kom opp. Noe å tenke på. 

Beste for barna er vel å lære å ikke ha så mye søtt generelt, evt. fersk frukt. 

Men det jeg ikke helt forstår er at de sier "ikke for mye", men hva er for mye da? For et voksent menneske er vel ikke en håndfull rosiner eller en håndfull tørket aprikoser om dagen for mye. Men det er jo en veldig merkelig målestokk å bruke som rådgivning. 

Jeg tenker vel at det inneholder mer vitamin og sporstoff som er bra for meg, samt at jeg blir mer mett av samme antall kalorier i tørket frukt enn i sjokolade, og enklere holder meg til litt enn med sjokolade som jeg blir helt "gal etter". 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tørke eple selv f.eks. er jo bare en sunn snacks (lett å gjøre i ovnen med lav varme over tid). Men det man kjøper i butikken er rene sukkerbombene, også er de ofte tilsatt andre ingredienser. Man kan jo spise hva man vil, er mengden det går på. Kos deg med tørket frukt du 🥰 Serveringsforslag for freia melkesjokolade er vel en rad, så sier litt om hvor næringstett det er. Nøtter og tørket frukt er en liten håndfull vil jeg tippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (3 minutter siden):

Ja det er absolutt sunnere, vi trenger frukt, men ikke raffinert sukker og tilsetningsstoffer.

Sunnere med tanke på hva? 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (5 minutter siden):

Å tørke eple selv f.eks. er jo bare en sunn snacks (lett å gjøre i ovnen med lav varme over tid). Men det man kjøper i butikken er rene sukkerbombene, også er de ofte tilsatt andre ingredienser. Man kan jo spise hva man vil, er mengden det går på. Kos deg med tørket frukt du 🥰 Serveringsforslag for freia melkesjokolade er vel en rad, så sier litt om hvor næringstett det er. Nøtter og tørket frukt er en liten håndfull vil jeg tippe. 

Så koselig du skriver. 

Er ikke ofte man ser her inne, så ville bare si at det var hyggelig å se! 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sunnere med tanke på hva? 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

Med tanke på at det ikke er ett nyttig næringsmiddel i snop, og det er bare dårlig for kroppen, mens frukt er fullpakket av næringsmidler og bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tørket frukt inneholder like mye sukker og fett som sjokolade og chips

Da lurer jeg på hvilken tørket frukt du snakker om, for frukt har nesten ikke fett mens sjokolade og chips er omtrent laget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så koselig du skriver. 

Er ikke ofte man ser her inne, så ville bare si at det var hyggelig å se! 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

Så snilt av deg! Å ha et restriktivt og kjipt forhold til mat er... ja, kjipt. Og krever så mye mental energi. Det beste som finnes er vel egentlig å ha evnen til å kose seg med god samvittighet samtidig som man behandler kroppen sin bra, det er i hvert fall sånn jeg har det best med meg selv. Balanse er målet. Jeg var ikke lykkelig i den perioden jeg gikk på treningssenteret minst 5 ganger i uka og logget alt av fett, protein og karbohydrater (ødelagt kne fikk jeg også). Selvfølgelig er det kjekt med kunnskap og å lære seg hva som fungerer gjennom prøving og feiling, men den veien blir veldig bratt hvis man skal behandle trening og kosthold som en evig runddans. Er så mye info der ute nå for tiden, er til å bli sprø av. Og de som liksom vet best er ofte heftig spiseforstyrra og redigerer bildene sine, jeg er veldig restriktiv med hvem jeg følger på tiktok og instagram 😅Det er da ikke kroppen min som kommer til å være fokuset den dagen jeg ligger i kista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på. Rosiner er jo ikke noe særlig næringsrikt, men tørka aprikoser er jo proppet med sunne vitaminer og mineraler!

Anonymkode: 506e1...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (4 minutter siden):

Så snilt av deg! Å ha et restriktivt og kjipt forhold til mat er... ja, kjipt. Og krever så mye mental energi. Det beste som finnes er vel egentlig å ha evnen til å kose seg med god samvittighet samtidig som man behandler kroppen sin bra, det er i hvert fall sånn jeg har det best med meg selv. Balanse er målet. Jeg var ikke lykkelig i den perioden jeg gikk på treningssenteret minst 5 ganger i uka og logget alt av fett, protein og karbohydrater (ødelagt kne fikk jeg også). Selvfølgelig er det kjekt med kunnskap og å lære seg hva som fungerer gjennom prøving og feiling, men den veien blir veldig bratt hvis man skal behandle trening og kosthold som en evig runddans. Er så mye info der ute nå for tiden, er til å bli sprø av. Og de som liksom vet best er ofte heftig spiseforstyrra og redigerer bildene sine, jeg er veldig restriktiv med hvem jeg følger på tiktok og instagram 😅Det er da ikke kroppen min som kommer til å være fokuset den dagen jeg ligger i kista. 

Åh, takk igjen! 

Ja, det er virkelig en jungel å finne frem i. Fint å høre hvordan noen andre manøvrerer i denne jungelen. 🙏 Jeg prøver å bruke helsedirektoratet sine sider, og kostholdsråd, og tenke "godt nok", og så tenker jeg at helse er så mye mer enn bare vekt og mat. Hvis man bruker all energien på å gjøre alt riktig, så tror jeg man ender med å brenne tom og så gå på smell på smell på smell, derfor har jeg nå funnet ut at jeg velger meg en liten ting om gangen som jeg finner litt ut av og introduserer inn i hverdagen, og ta tak i de "store linjene" og ting som faktisk er gjennomførbart og ikke trenger å koste så mye. For det viktigste jeg har lært av livet er at "det som har en effekt er det som faktisk blir gjort". :P 

Anonymkode: 9bfd8...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med tørket frukt VS godteri, er at det (i alle fall for meg) gir en helt annen metthetsfølelse. Jeg kan spise mye mer potetgull enn tørket frukt.

Anonymkode: c55bb...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kalori er kalori i den forstand for min del.

Men aprikos for eksempel har jo jern i motsetning til chips. 
 

Og endel nøtter er jo veldig sunt. Sunt betyr ikke kalorifattig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lmtrent like mye sukker. Hvis man er ute etter næring så får man det non av maten vi spiser. Da kan du jo likegodt spise litt godteri istedefor.

Anonymkode: 5918b...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Om frukt er sunnere enn godteri skulle ikke være noe å lure på en gang. Det er mange som har spist seg frisk fra ulike tilstander med å gå over på rå frukt og grønnsaker. Her er en. Videoen er 9 år gammel, og under videoen er link til hennes IG i dag - det ser i alle fall veldig ut som henne - og hun er fortsatt frisk:

 

https://www.instagram.com/sheenagrobb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker næringsinnhold er tørket frukt sunnere. Hvis du kun tenker kroppsvekt er det kaloriinnhold som avgjør. 

Anonymkode: 1055f...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...