Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Warrior skrev (6 minutter siden):

Men selv om noen få blir født med kvinnelige og mannlige kjønnsorganer så er det fortsatt 2 kjønn. De blir nok et av kjønnene.
Å blanding av to kjønn er nettopp det. Blanding av de to kjønnene som finnes. Det betyr ikke at det er et eget kjønn som har oppstått.
For det har jeg aldri hørt om. Da hadde vi vel lært det fra skolen av at det finnes flere kjønn og ikke 2? For det er det jeg har lært. Det finnes mann og kvinne. Hunkjønn og hankjønn.

Så har vi intetkjønn men det er jo intetkjønn. Ett tre er ett intetkjønn. Så det finnes hun og hankjønn. Det har det alltid gjort både blant mennesker og dyr. Synes ikke noe om at noen skal endre på det og oppfinne ett nytt kjønn. For kjønn går ikke an å oppfinne. Det er sånn som har vært så lenge liv har eksistert på jorda. Han og hun. Derfor har liv formert seg i alle år. På grunn av de to kjønnene som eksisterer. 

Blanding av de 2 kjønnene er intersex det tredje kjønnet på en måte. Folka som er  født med en blanding vil ikke alltid velge å være en av dem. Tredje kjønnet er viktig for oss ikke binære og de som er intersex 

Endret av Hiro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiro skrev (Akkurat nå):

Det er for å kategorisere forskjellen på DNA biologisk sex og kjønn på

Jeg snakker om at stjeler ordet for et begrep. Ordet for "biologisk sex" er kjønn. Da burde man kanskje finne et eget ord for et nytt begrep man ønsker å introdusere, som 'hva slags kjønn man synes man er". Blir litt sånn å ta seg til rette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (1 minutt siden):

Det er for å kategorisere forskjellen på DNA biologisk sex og kjønn på. Synes det er en fin måte og bra for trans og ikke binære folk. 

Det blir likevel bakvendt for mange av oss. Kjønn er for meg det du kaller biologisk sex. Kjønn er det vi er vant til å knytte til forplantning. Det du kaller Kjønn er det jeg vil kalle identitet, det man føler eller identifiserer seg som. Når begrepene blir brukt forskjellig, snakker vi forbi hverandre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om at stjeler ordet for et begrep. Ordet for "biologisk sex" er kjønn. Da burde man kanskje finne et eget ord for et nytt begrep man ønsker å introdusere, som 'hva slags kjønn man synes man er". Blir litt sånn å ta seg til rette.

Jeg synes det er en fin måte for trans, ikke binære og alle de folka i lgbt siden her selv er jeg ikke binær og jeg blir veldig irritert og lei meg når jeg blir kalt det kjønnet jeg selv ikke er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er en fin måte for trans, ikke binære og alle de folka i lgbt siden her selv er jeg ikke binær og jeg blir veldig irritert og lei meg når jeg blir kalt det kjønnet jeg selv ikke er.

Trodde alle var enige om at stjeling var galt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Det kalles ikke stjeling, men hva det er kalt. Vi har utvidet begrepet hva kjønn er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Du kan gå vel gå å ha din mening og jeg har min. Det er ikke stjeling, men mer utvidelse og forståelse for trans, ikke binære og intersex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles ikke stjeling, men hva det er kalt. Vi har utvidet begrepet hva kjønn er i dag.

Du har ikke utvidet begrepet. Du har tatt et ord og bruker det om noe annet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

I dag har vi utvidet hva kjønn er. Vi bruker ord som kjønnsidentitet. La oss si en trans er født som kvinne og er mann. Betyr det at vi skal gå og si ditt kjønn er kvinne. De blir lei seg og såret. Det er som man sårer en sine følelser. Derfor er transmannen en mann og ikke kvinne siden det er deres kjønn og hva de er.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi utvidet hva kjønn er. Vi bruker ord som kjønnsidentitet. La oss si en trans er født som kvinne og er mann. Betyr det at vi skal gå og si ditt kjønn er kvinne. De blir lei seg og såret. Det er som man sårer en sine følelser. Derfor er transmannen er mann og ikke kvinne siden det er deres kjønn og hva de er.

Det du sier her gir ingen mening ifht din tidligere definisjon av 'kjønn'.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Eller hvis en er født mann og ønsker å bli intetkjønn og definerer seg som det. Hen blir lei seg og såret for å bli kalt mann siden det er ikke det de er. Derfor definerer hen som som verken av de kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her gir ingen mening ifht din tidligere definisjon av 'kjønn'.

Jeg har en venn og vi snakker mye om kjønn og sånt. Vi begge er enig i det at biologisk sex er det man ble født med og kjønn er det man selv ser er. Du sier man har omgjort ordet, men i dag har ordet kjønn utvidet seg og er i mange kategorier. Jeg beklager for at jeg er dårlig til å forklare ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (Akkurat nå):

Jeg beklager for at jeg er dårlig til å forklare ting.

tror ikke du forstår spørsmålet engang.

Sorry.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror ikke du forstår spørsmålet engang.

Sorry.

Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det er endret slikt i dag. Les denne siden 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/232363

People often use the terms “sex” and “gender” interchangeably, but this is incorrect. Sex refers to biological physical differences, while gender is how people identify.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (23 minutter siden):

Tipper de fleste homofile og bifile helst ikke vil bli dratt inn i den diskusjonen her, så du kan ta lgb ut av lgbt.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver så godt jeg kan å forstå

men lykkkes ikke. Greit det, men blir avsporing å diskutere noe når den ene part ikke skjønner hva som diskuteres. Men takk for diskusjonen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

yamask skrev (1 minutt siden):

Tipper de fleste homofile og bifile helst ikke vil bli dratt inn i den diskusjonen her, så du kan ta lgb ut av lgbt.

Jeg tipper homofile forstår dette og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det er endret slikt i dag. Les denne siden 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/232363

People often use the terms “sex” and “gender” interchangeably, but this is incorrect. Sex refers to biological physical differences, while gender is how people identify.

Den er grei, og oversettelse av sex har alltid vært kjønn. Gender har tidligere blitt oversatt til sosialt kjønn, særlig på 70-tallet, eller kjønnsidentitet.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

men lykkkes ikke. Greit det, men blir avsporing å diskutere noe når den ene part ikke skjønner hva som diskuteres. Men takk for diskusjonen.

Har sendt deg link hva det betyr. Jeg er ikke flink til å forklare ting, men kjønn er det man identifiserer seg og biologisk sex er det man er født med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt deg link hva det betyr. Jeg er ikke flink til å forklare ting, men kjønn er det man identifiserer seg og biologisk sex er det man er født med.

Det er tydelig at du ikke forstår hvor jeg vil hen med spørsmålet mitt. Og det er greit. Trenger ikke messe videre - blir bare avsporing.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...