Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

tenkselv skrev (Akkurat nå):

Så egentlig "bare" som en kjønnsidentitet, og ikke forbundet mot juridiske rettigheter og plikter. Takk for svar.

Bare hyggelig! Det er trans folk som bytter kjønn og meningen min er at man skal bytte til det kjønnet hvert individ mennesket vil selv. Vel, ja man kan bytte kjønn uavhengig dine rettigheter og plikter blir tatt juridisk. Som de får samme rettigheter som mann og kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiro skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig! Det er trans folk som bytter kjønn og meningen min er at man skal bytte til det kjønnet hvert individ mennesket vil selv. Vel, ja man kan bytte kjønn uavhengig dine rettigheter og plikter blir tatt juridisk. Som de får samme rettigheter som mann og kvinne

Når jeg dkriver bytte kjønn her, er det bytte av juridisk kjønn. Hvilket begrep skal jeg bruke istedenfor "bytte kjønn"?

Noen rettigheter er knyttet til kjønn, som ekstra poeng for studier. Tidligere var det mange rettigheter og plikter knyttet til kjønn, som verneplikt, ekteskap mann-kvinne, osv.

Derfor mitt spørsmål om det var noen praktiske konsekvenser.  F.eks bytter du fra kvinne til kjønn 3 får du ikke omtalte tilleggspoeng. 

Unnskyld hvis jeg maser, men mye er vanskelig å forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (2 minutter siden):

Når jeg dkriver bytte kjønn her, er det bytte av juridisk kjønn. Hvilket begrep skal jeg bruke istedenfor "bytte kjønn"?

Noen rettigheter er knyttet til kjønn, som ekstra poeng for studier. Tidligere var det mange rettigheter og plikter knyttet til kjønn, som verneplikt, ekteskap mann-kvinne, osv.

Derfor mitt spørsmål om det var noen praktiske konsekvenser.  F.eks bytter du fra kvinne til kjønn 3 får du ikke omtalte tilleggspoeng. 

Unnskyld hvis jeg maser, men mye er vanskelig å forstå. 

Det er bare å spørre i vei. Uansett hvor mange ganger du spør meg maser du ikke fordi du vil lære og forstå dette. Ja, det er ikke  snakk om tilleggspoeng og sånt pga nå er jo tankegangen at tredje kjønn skal eksistere. Etterhvert blir det endret som Pakistan, Danmark, Malta og etc at man får samme rettigheter. Målet er jo at uansett hvilket kjønn du er skal man få samme rettigheter. Jeg lover deg når tredje kjønnet blir satt får de samme rettigheter, men ting tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
On 2/22/2023 at 6:22 PM, CAPS LOCK said:

Det finnes bare to kjønn, så hva skal vi med et tredje juridisk kjønn?

Fordi man burde i utgangspunktet slippe å oppgi kjønn i det hele tatt, så dette er et godt alternativ for å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
On 2/22/2023 at 6:19 PM, MyMichelle said:

Jeg ser akkurat nå på NRK en debatt om utredning av et tredje jurisk kjønn skal innføres. Hva mener dere?

Jeg tenker det er greit med et tredje, som «hen», men at det ikke må gå på bekostning av de to som allerede finnes. Jeg er kvinne, og ville blitt grundig forbannet om jeg skulle bli «kjønnsløs». Slik kan jeg også forstå at «hen» ikke vil stå som mann eller kvinne.

Og hva er i strid med menneskerettighetene? Kvinnekonvensjonen skal ta vare på kvinners rettigheter. Da kan en vel ikke stryke oss fra loven?

Hvem faen tror at noen skal "stryke" kvinner? Hører det samme idiotiske argumentet hver gang denne debatten er oppe.

Folk bør i utgangspunktet få slippe å oppgi kjønn i tide og utide da det stort sett er irrelevant, og jeg kommer muligens til å benytte meg av muligheten til det, selv om jeg fysisk sett er kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har bare 2 kjønn og det er knyttet til kroppens fysiske oppbygging.
Hodet kan mene noe annet enn hvordan kroppen er, men det betyr ikke at du ikke faller i disse 2 kategoriene.
Det å putte en Porche motor i en Volkswagen, gjør den ikke til en Porsche.

Det er mye unødvendig informasjonsinnhenting og kjønn er ofte en av de.
De fleste som spør etter dette har ikke et reelt grunnlag eller behov for dette.
Bedre å fjerne det der det ikke er behov. Totalt sett vil dette også være vesentlig billigere for staten :)

Endret av missbluebird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (På 22.2.2023 den 22.02):

Hvor mange er det egentlig som identifiserer seg som hen? Det er snakk om en ganske liten del av befolkningen, men den lille delen roper fader så høyt om at de føler seg krenket. Det er aldri snakk om at de skal tilpasse seg samfunnet, men at samfunnet skal tilpasse seg de. Egoisme er det, rett og slett.

Og for å komplisere ytterligere, så er det noen non-binære som ikke identifiserer seg som hen, men kun de/dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (8 timer siden):

Fordi man burde i utgangspunktet slippe å oppgi kjønn i det hele tatt, så dette er et godt alternativ for å gjøre nettopp det.

Men kjønn kan jo være høyst relevant i mange sammenhenger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (8 timer siden):

Hvem faen tror at noen skal "stryke" kvinner? Hører det samme idiotiske argumentet hver gang denne debatten er oppe.

Folk bør i utgangspunktet få slippe å oppgi kjønn i tide og utide da det stort sett er irrelevant, og jeg kommer muligens til å benytte meg av muligheten til det, selv om jeg fysisk sett er kvinne.

Fordi i enkelte land blir man allerede kalt "fødeperson" i stedet for mor, for å ikke støte pappaer som føder. For eksempel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
1 hour ago, Rosalilje84 said:

Fordi i enkelte land blir man allerede kalt "fødeperson" i stedet for mor, for å ikke støte pappaer som føder. For eksempel. 

Og hva så om noen gjør det? Ingen som tvinger deg til å kalle deg selv det. Blir du sur om noen kaller deg renholdspersonale i steden for vaskedame også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
1 hour ago, Rosalilje84 said:

Men kjønn kan jo være høyst relevant i mange sammenhenger. 

Hvilke? Annet enn hos legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (7 minutter siden):

Og hva så om noen gjør det? Ingen som tvinger deg til å kalle deg selv det. Blir du sur om noen kaller deg renholdspersonale i steden for vaskedame også?

Så rart at man ikke kan kalle en transkvinne mann, men man kan kalle biologiske kvinner det ene og det andre, og det må vi bare akseptere?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjirafff skrev (58 minutter siden):

Renholdspersonale kan være både mann og kvinne. En "fødeperson" er et helt unødvendig begrep, da det kun er kvinner som kan føde barn. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (11 timer siden):

At lovverket ikke samsvarer med realitetene er for dumt.

Enig i dette, og siden det bare finnes to kjønn, så er et tredje jurdisk kjønn for dumt 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg håper ikke det innføres. Fordi det blir ikke et ekte kjønn likevel. Det kan det aldri bli. Fordi det finnes bare to kjønn. Hunkjønn og hankjønn. Det er sånn det er. Alle blir født som ett kjønn. Jeg har aldri hørt noen som har blitt født som et annet kjønn enn hunkjønn (med vagina) eller hankjønn (med penis). 

Å innføre ett tredje kjønn blir jo ikke ekte. Bare noe mennesker innfører. Hva skulle det kjønnet vært når det bare finnes han og hun?

Folk kan føle seg som et annet kjønn enn det de er født som, men det betyr ikke at det er ett tredje kjønn. Da er det jo som oftest en mann som føler seg som kvinne eller kvinne som føler seg som mann. Altså fortsatt to kjønn. Mann og kvinne. En mann som opererer seg til kvinne eller omvendt. Blir jo ikke operert til et tredje kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hiro skrev (12 timer siden):

For meg brukes juridisk kjønn til det kjønnet du ønsker å være 😊

Men hvorfor trenger man juridiske kjønn?

Det vil vel være mer både mer praktisk å ha 0 juridiske kjønn, enn å ha en håndfull og hvor det er fri flyt ifht i hvilken man plasseres?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (12 timer siden):

Ser fram til en tredje kjønnskategori. Vi ligger håpløst langt bak land som Nepal og Pakistan, som lenge har anerkjent en tredje kategori. En tredje kategori vil passe både intersex, trans og ikke-binære.
At lovverket ikke samsvarer med realitetene er for dumt.

Hvilke realiteter?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (54 minutter siden):

Enig i dette, og siden det bare finnes to kjønn, så er et tredje jurdisk kjønn for dumt 

Det finnes ikke bare 2 kjønn. Visste du at noen blir født med både minnelig og kvinnelige deler og blir kjønns operert og deprimert til det kjønnet de ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (43 minutter siden):

Jeg håper ikke det innføres. Fordi det blir ikke et ekte kjønn likevel. Det kan det aldri bli. Fordi det finnes bare to kjønn. Hunkjønn og hankjønn. Det er sånn det er. Alle blir født som ett kjønn. Jeg har aldri hørt noen som har blitt født som et annet kjønn enn hunkjønn (med vagina) eller hankjønn (med penis). 

Å innføre ett tredje kjønn blir jo ikke ekte. Bare noe mennesker innfører. Hva skulle det kjønnet vært når det bare finnes han og hun?

Folk kan føle seg som et annet kjønn enn det de er født som, men det betyr ikke at det er ett tredje kjønn. Da er det jo som oftest en mann som føler seg som kvinne eller kvinne som føler seg som mann. Altså fortsatt to kjønn. Mann og kvinne. En mann som opererer seg til kvinne eller omvendt. Blir jo ikke operert til et tredje kjønn. 

Hvert år i Norge blir det født 15 stykker som ikke er noen kjønn. De har blanding av både kvinnelige og minnelige kjønnsorganer. Ikke binære identifiserer seg som kjønnsnøytrale. Enten noe i mellom begge kjønnene eller ingen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...