anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #541 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Hiro skrev (13 minutter siden): Det kan være sant at færre hadde gått å få behandling, men hva med de transe/ ikke binære som vil bytte kjønn? Hva med de som ønsker operasjonen og ikke angrer pga den ukomfortable kjønnsdelen de ble født med? Skal de også lide i sin egen kropp uten å få behandlingen de trenger? Snakker om de som er helt sikre. De skal ikke lide i sin kropp, men lære seg å elske den kroppen de er født med. Være det kjønnet man ble født som, men leve akkurat det samme livet som man ville gjort om man var motsatt kjønn. Elske den man vil, kle seg som man vil, sminke seg om man vil, jobbe med det man vil, ha de vennene man vil og de hobbyene man vil. Og føle at det er helt naturlig. Kvinner er så ulike, det burde ikke finnes en mal man skal passe inn i pga kjønnet man har. Det samme gjelder menn; det finnes så utrolig mange ulike typer menn, med ulikt utseende og interesser. DET bør normaliseres, IKKE teorier om at man er født i feil kropp, for det er man ikke. Man er født som man er, punktum. Men man kan leve det livet man ønsker uavhengig av kjønn. Og man skal ikke føle at man må gjennomgå operasjoner og behandlinger for å være seg selv! Endret 17. august 2023 av anonym111111 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #542 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) anonym111111 skrev (9 minutter siden): De skal ikke lide i sin kropp, men lære seg å elske den kroppen de er født med. Være det kjønnet man ble født som, men leve akkurat det samme livet som man ville gjort om man var motsatt kjønn. Elske den man vil, kle seg som man vil, sminke seg om man vil, jobbe med det man vil, ha de vennene man vil og de hobbyene man vil. Og føle at det er helt naturlig. Kvinner er så ulike, det burde ikke finnes en mal man skal passe inn i pga kjønnet man har. Det samme gjelder menn; det finnes så utrolig mange ulike typer menn, med ulikt utseende og interesser. DET bør normaliseres, IKKE teorier om at man er født i feil kropp, for det er man ikke. Man er født som man er, punktum. Men man kan leve det livet man ønsker uavhengig av kjønn. Og man skal ikke føle at man må gjennomgå operasjoner og behandlinger for å være seg selv! Spørsmålet mitt var hva de ønsker operasjonen? Man kan ikke tvinge en å elske den kroppen man ble født med. Folk som Emma har blitt bedre etter kjønns operasjonen og hormonene. For eksempel en transmann/ ikke binær er plaget av brystene sine og må gjemme dem og gjøre alt for det fordi brystene gjør deg syke og dårlige. Hva skal de gjøre? Det er folk som faktisk er slik og lider. Jeg mener at man skal hjelpe andre like sin kropp som deg, men hvis det plager det så mye at det ødelegger mye av den du er så synes jeg at man burde ta operasjonen. Mange føler en kjønnsorgan ikke passer inn til sin egen kropp. Men en ting du har feil med i mitt perspektiv er det er folk som er født i en feil kropp. Emma er et eksempel! Hun vil unngå stemmeskiftet, ha østrogen hormoner og ønsker bryst. Husk vi skal ikke unngå de som virkelig trenger den operasjonen. Endret 17. august 2023 av Hiro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #543 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Hiro skrev (På 17.8.2023 den 18.13): Spørsmålet mitt var hva de ønsker operasjonen? Man kan ikke tvinge en å elske den kroppen man ble født med. Folk som Emma har blitt bedre etter kjønns operasjonen og hormonene. For eksempel en transmann/ ikke binær er plaget av brystene sine og må gjemme dem og gjøre alt for det fordi brystene gjør deg syke og dårlige. Hva skal de gjøre? Det er folk som faktisk er slik og lider. Jeg mener at man skal hjelpe andre like son kropp som deg, men hvis det plager det så mye at det ødelegger mye av den du er så synes jeg at man burde ta operasjonen. Hvorfor gjør brystene noen syke? Hvorfor blir noen syke av sitt eget utseende? Kan det ha noe med forventningene til kjønnsrollene å gjøre? Fysisk friske mennesker med et tilnærmet normalt utseende bør lære seg å leve med det. Samfunnet, familier og venner må være der å støtte, men det finnes dessverre ingen garanti for at livet ditt blir perfekt uansett om du er født som det kjønnet du ønsker, et bra utseende, gode evner og i en velfungerende familie. Noen vil alltid slite uansett. Jeg mener selvsagt mennesker som sliter bør få hjelp, men mener at operasjon og hormoner ikke bør være løsningen for fysisk friske mennesker. Endret 18. august 2023 av anonym111111 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 17. august 2023 #544 Del Skrevet 17. august 2023 Lillemor_Meg skrev (På 23.2.2023 den 10.09): Siden ingen har svart meg på dette spørsmålet regner jeg med at sammenhengen med temaet ikke ble forstått. Jeg skal utdype: På 70- og 80-tallet var det veldig mange som jobbet for å få bort kjønns-stereotyper av typen "far leser avisen, mor syr". Vi skulle bort fra at kjønn hadde en betydning ut over biologi. "Kjønn forteller ingenting om hvem du er, og hva du kan gjøre" ble ofte sagt. Nå føler jeg at vi går baklengs inn i fremtiden, og at kjønn har fått en sterkere rolle enn noen gang. Når noen sier "jeg føler meg som en kvinne/mann", "jeg føler meg hverken som en kvinne eller mann", eller "jeg føler meg både som en kvinne og nann", forteller det meg at de har en forestilling om hvordan dette kjønnet er/skal være, hvilke egenskaper og følelser en person har basert på kjønn, og det synes jeg er både trist og skremmende. Derfor spør jeg:" i hvilke sammenhenger har egentlig kjønn en relevans? " Det er mange måter å være kvinne på, og det er mange måter å være mann på. Jeg er ganske sikker på at det for biologiske menn som føler seg som kvinner stikker dypere enn at de har "feminine egenskaper eller interesser". Det samme med biologiske kvinner som føler seg som menn. At en kvinne framstår mer "maskulin", både i væremåte, utseende, interesser osv enn majoriteten betyr heller ikke automatisk at hun ikke føler seg som, eller ikke ønsker å oppfattes som, kvinne. Det samme med menn som framstår mer feminine enn majoriteten av menn. Hva er egentlig kjønnsidentitet? Det er vanskelig å forklare. Men jeg tror den følelsen jeg har av å være kvinne er uavhengig av hvordan jeg ser ut, hva jeg interesserer meg for, og hvilke egenskaper jeg har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #545 Del Skrevet 17. august 2023 anonym111111 skrev (22 minutter siden): Hvorfor gjør brystene noen syke? Hvorfor blir noen syke av sitt eget utseende? Kan det ha noe med forventningene til kjønnsrollene å gjøre? Fysisk friske mennesker med et tilnærmet normalt utseende bør lære seg å leve med det. Samfunnet, familier og venner må være der å støtte, men det finnes dessverre ingen garanti for at livet ditt blir perfekt uansett om du er født som det kjønnet du ønsker, et bra utseende, gode evner og i en velfungerende familie. Noen vil alltid slite uansett. Jeg mener selvsagt mennesker som sliter bør få hjelp, men mener at operasjon og hormoner bør være løsningen for fysisk friske mennesker. Nei, ikke alltid! Men noen kan ha ubehag med sitt brystvev. Jeg mener at fysiske friske mennesker burde få den hjelpen med operasjon, men de burde være sikre og ha tenkt deg nøye om. Alle har rett til å se ut som hvordan de vil. Hvis brystene plager deg kan de bare operere, men det må være riktig behandling til det slik at man ikke angrer. Jepp, da er vi enige at mennesker som sliter burde få hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #546 Del Skrevet 17. august 2023 Thyra skrev (2 minutter siden): Det er mange måter å være kvinne på, og det er mange måter å være mann på. Jeg er ganske sikker på at det for biologiske menn som føler seg som kvinner stikker dypere enn at de har "feminine egenskaper eller interesser". Det samme med biologiske kvinner som føler seg som menn. At en kvinne framstår mer "maskulin", både i væremåte, utseende, interesser osv enn majoriteten betyr heller ikke automatisk at hun ikke føler seg som, eller ikke ønsker å oppfattes som, kvinne. Det samme med menn som framstår mer feminine enn majoriteten av menn. Hva er egentlig kjønnsidentitet? Det er vanskelig å forklare. Men jeg tror den følelsen jeg har av å være kvinne er uavhengig av hvordan jeg ser ut, hva jeg interesserer meg for, og hvilke egenskaper jeg har. Men hvordan mener du en mann skal føle seg? Eller kvinne? Hvis du er født mann er jo det du føler noe som en mann kan føle, selv om flertallet ikke føler det. Og hvordan vet du at det du ikke føler er normalt å føle for en mann, men normalt for en kvinne? Man kan føle seg på samme måte uavhengig av kjønn, men er det kjønnet man er født som. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #547 Del Skrevet 17. august 2023 Hiro skrev (58 minutter siden): Ikke for de som bytter kjønn. Ja det er vanlig at en med xX kromosomer er født med en livmor, men det betyr ikke at de ikke er menn. Det med de er ikke menn mener jeg altså med transe. Transfolk er under behandling og er like mye mann eller kvinne som alle andre. Man kan ikke bytte kjønn. Man bytter kjønnsidentitet. Juridisk kjønn er ikke kjønn. Ja, det vanlige er at kvinner (homo sapiens med XX kromosomer kalles for kvinner) er født med livmor, eggstokker, eggledere, fødekanal, vagina. Noen veldig, veldig få ganger (langt fra de mange som påstår de er i denne gruppen) kan en kvinne fødes uten en eller flere av disse organene. Det er såpass sjeldent at det er veldig få på verdensbasis. De er fortsatt kvinner selv om de er født uten livmor, fordi de har alt det andre som gjør dem til kvinner. Menn har ikke livmor og har aldri hatt livmor. Menn (homo sapiens med XY kromosomer kalles for menn) har testikler, penis og prostata. En mann kan være like mye mann selv om han er født uten penis eller testikler, men disse tilfellene er såpass sjeldne på verdensbasis at det er noen ytterst få. De har fortsatt XY kromosomer og alt det andre som gjør dem til menn. En kvinne kan ikke bli en mann - kjønnsmessig. Det er ikke mulig - hverken biologisk, teknologisk eller ved ønsketenkning. En kvinne kan fritt bytte kjønnsidentitet, men kjønnet forblir uendret. Hun er kvinne. Skulle hun føde et barn, er hun barnets mor, ikke far, ikke bestefar, osv. En mann kan fritt bytte kjønnsidentitet, men kjønnet forblir uendret. Skulle han få biologiske barn, er han deres far, ikke mor, ikke bestemor, ikke annet. Det er veldig bekymringfylt det du skriver her. Jeg er fortsatt usikker på om du bare troller for å provosere eller om du virkelig mangler grunnleggende kunnskap om biologi og menneskekroppen. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 17. august 2023 #548 Del Skrevet 17. august 2023 anonym111111 skrev (37 minutter siden): De skal ikke lide i sin kropp, men lære seg å elske den kroppen de er født med. Være det kjønnet man ble født som, men leve akkurat det samme livet som man ville gjort om man var motsatt kjønn. Elske den man vil, kle seg som man vil, sminke seg om man vil, jobbe med det man vil, ha de vennene man vil og de hobbyene man vil. Og føle at det er helt naturlig. Kvinner er så ulike, det burde ikke finnes en mal man skal passe inn i pga kjønnet man har. Det samme gjelder menn; det finnes så utrolig mange ulike typer menn, med ulikt utseende og interesser. DET bør normaliseres, IKKE teorier om at man er født i feil kropp, for det er man ikke. Man er født som man er, punktum. Men man kan leve det livet man ønsker uavhengig av kjønn. Og man skal ikke føle at man må gjennomgå operasjoner og behandlinger for å være seg selv! Nå er det ikke sikkert det er mulig for alle å leve det livet de ønsker om de opplever at de er født i feil kropp. En maskulint utseende biologisk mann vil f.eks. ikke kunne oppleve å leve i et heterofilt forhold med enn mann, få barn og bli oppfattet som mor av samfunnet rundt. Det med kjønnsidentitet er ikke bare viktig for dem som er født i feil kropp, men også for andre kvinner og menn. Mange har komplekser for utseendet sitt. Men komplekser som går på typiske "kjønnstrekk" er ofte vondere enn andre komplekser. For en mann å ha veldig liten penis, eller for en kvinne å mangle bryster, eller å ha mannlig hårvekst, og de kanskje også opplever å bli avvist eller latterliggjort pga det, får kommentarer på at de ikke er "ordentlige" kvinner/menn, det svir. Å oppleve å ikke bli møtt son det kjønnet de er. Har vært noen kvinner i media og pratet om hvor vondt det er å ha skjegg og måtte barbere seg hver dag som kvinne... Hvordan tror du de hadde følt om de hadde penis i tillegg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #549 Del Skrevet 17. august 2023 Hiro skrev (3 minutter siden): Nei, ikke alltid! Men noen kan ha ubehag med sitt brystvev. Jeg mener at fysiske friske mennesker burde få den hjelpen med operasjon, men de burde være sikre og ha tenkt deg nøye om. Alle har rett til å se ut som hvordan de vil. Hvis brystene plager deg kan de bare operere, men det må være riktig behandling til det slik at man ikke angrer. Jepp, da er vi enige at mennesker som sliter burde få hjelp Ja, forminsking av bryster som skaper problemer synes jeg er ok, men ikke for å bytte kjønn. Menn og kvinner kan ha nøyaktig de samme følelsene, interessene, klærne, sminken osv. De kan leve nøyaktig det samme livet uavhengig av kjønn. Forventningene til mennesker bør ikke være så kjønnsstereotype, så blir det kanskje lettere å leve livet som akkurat den man er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #550 Del Skrevet 17. august 2023 anonym111111 skrev (2 minutter siden): Men hvordan mener du en mann skal føle seg? Eller kvinne? Hvis du er født mann er jo det du føler noe som en mann kan føle, selv om flertallet ikke føler det. Og hvordan vet du at det du ikke føler er normalt å føle for en mann, men normalt for en kvinne? Man kan føle seg på samme måte uavhengig av kjønn, men er det kjønnet man er født som. Hm, det er veldig vanskelig å forklare siden er ikke flink med ord, men skal prøve først og fremst nevner jeg Emma. Emma ser sin kropp som en kvinne. Ønsker pupper og andre kvinneligere organer. Emma er jo i gang med sin prosess. Har fått seg bryster og planlegger andre kjønns operasjoner. Jeg mener man er kvinne så lenge man ser seg selv som det. Selv om Emma har en annerledes oppbygning enn kvinner med XX oppbygning, så betyr det ikke at Emma er mindre kvinne enn dem. Emma ble født med Xy kromosomer og endrer seg til kvinne som alle andre. Jeg mener så lenge man ønsker å bytte kjønn, starte med hormoner og etc så er man det kjønnet man bytter til. Vanskelig å forklare, men man må jo i en prosess for å endre slik som Emma som for eksempel er hormoner og etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #551 Del Skrevet 17. august 2023 anonym111111 skrev (3 minutter siden): Ja, forminsking av bryster som skaper problemer synes jeg er ok, men ikke for å bytte kjønn. Menn og kvinner kan ha nøyaktig de samme følelsene, interessene, klærne, sminken osv. De kan leve nøyaktig det samme livet uavhengig av kjønn. Forventningene til mennesker bør ikke være så kjønnsstereotype, så blir det kanskje lettere å leve livet som akkurat den man er. Jeg snakket om å fjerne brystene som å gjøre dem flate som menn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #552 Del Skrevet 17. august 2023 Thyra skrev (2 minutter siden): Nå er det ikke sikkert det er mulig for alle å leve det livet de ønsker om de opplever at de er født i feil kropp. En maskulint utseende biologisk mann vil f.eks. ikke kunne oppleve å leve i et heterofilt forhold med enn mann, få barn og bli oppfattet som mor av samfunnet rundt. Det med kjønnsidentitet er ikke bare viktig for dem som er født i feil kropp, men også for andre kvinner og menn. Mange har komplekser for utseendet sitt. Men komplekser som går på typiske "kjønnstrekk" er ofte vondere enn andre komplekser. For en mann å ha veldig liten penis, eller for en kvinne å mangle bryster, eller å ha mannlig hårvekst, og de kanskje også opplever å bli avvist eller latterliggjort pga det, får kommentarer på at de ikke er "ordentlige" kvinner/menn, det svir. Å oppleve å ikke bli møtt son det kjønnet de er. Har vært noen kvinner i media og pratet om hvor vondt det er å ha skjegg og måtte barbere seg hver dag som kvinne... Hvordan tror du de hadde følt om de hadde penis i tillegg? Altså, det finnes ikke kvinner med penis, så hvordan det føles er umulig å si. Og hva er egentlig kjønnsidentitet? Det bør være helt naturlig å være akkurat som man er uavhengig av kjønn. Synes alle jenter ser så like ut for tiden, samme med gutter. Tror det er med på å skape forventninger til hvordan du bør være i forhold til hvilket kjønn du har. Det bør bli rom for å være den man er i den kroppen man er født med. Ingen er født i feil kropp, men noen kan føle at de er det pga samfunnets forventninger til hvordan en kvinne/ mann bør se ut/oppføre seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #553 Del Skrevet 17. august 2023 Thyra skrev (6 minutter siden): Nå er det ikke sikkert det er mulig for alle å leve det livet de ønsker om de opplever at de er født i feil kropp. En maskulint utseende biologisk mann vil f.eks. ikke kunne oppleve å leve i et heterofilt forhold med enn mann, få barn og bli oppfattet som mor av samfunnet rundt. Det med kjønnsidentitet er ikke bare viktig for dem som er født i feil kropp, men også for andre kvinner og menn. Mange har komplekser for utseendet sitt. Men komplekser som går på typiske "kjønnstrekk" er ofte vondere enn andre komplekser. For en mann å ha veldig liten penis, eller for en kvinne å mangle bryster, eller å ha mannlig hårvekst, og de kanskje også opplever å bli avvist eller latterliggjort pga det, får kommentarer på at de ikke er "ordentlige" kvinner/menn, det svir. Å oppleve å ikke bli møtt son det kjønnet de er. Har vært noen kvinner i media og pratet om hvor vondt det er å ha skjegg og måtte barbere seg hver dag som kvinne... Hvordan tror du de hadde følt om de hadde penis i tillegg? De hadde ikke følt seg komfortabel, men det er mulig å endre på det med operasjon. Jeg vet Emma er på vei med sin prosess. Derfor tenker jeg at man burde hjelpe alle de som lider. Både transe, ikke binære, folk med sykdommer og osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #554 Del Skrevet 17. august 2023 anonym111111 skrev (1 minutt siden): Altså, det finnes ikke kvinner med penis, så hvordan det føles er umulig å si. Og hva er egentlig kjønnsidentitet? Det bør være helt naturlig å være akkurat som man er uavhengig av kjønn. Synes alle jenter ser så like ut for tiden, samme med gutter. Tror det er med på å skape forventninger til hvordan du bør være i forhold til hvilket kjønn du har. Det bør bli rom for å være den man er i den kroppen man er født med. Ingen er født i feil kropp, men noen kan føle at de er det pga samfunnets forventninger til hvordan en kvinne/ mann bør se ut/oppføre seg. Men Emma ble født i feil kropp. Hun opererer jo seg til kvinnelige organer. Det er ikke bare om å kle seg og interesser, men også hvordan man ser sin egen kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 17. august 2023 #555 Del Skrevet 17. august 2023 Drizzt skrev (5 minutter siden): Man kan ikke bytte kjønn. Man bytter kjønnsidentitet. Juridisk kjønn er ikke kjønn. Ja, det vanlige er at kvinner (homo sapiens med XX kromosomer kalles for kvinner) er født med livmor, eggstokker, eggledere, fødekanal, vagina. Noen veldig, veldig få ganger (langt fra de mange som påstår de er i denne gruppen) kan en kvinne fødes uten en eller flere av disse organene. Det er såpass sjeldent at det er veldig få på verdensbasis. De er fortsatt kvinner selv om de er født uten livmor, fordi de har alt det andre som gjør dem til kvinner. Menn har ikke livmor og har aldri hatt livmor. Menn (homo sapiens med XY kromosomer kalles for menn) har testikler, penis og prostata. En mann kan være like mye mann selv om han er født uten penis eller testikler, men disse tilfellene er såpass sjeldne på verdensbasis at det er noen ytterst få. De har fortsatt XY kromosomer og alt det andre som gjør dem til menn. En kvinne kan ikke bli en mann - kjønnsmessig. Det er ikke mulig - hverken biologisk, teknologisk eller ved ønsketenkning. En kvinne kan fritt bytte kjønnsidentitet, men kjønnet forblir uendret. Hun er kvinne. Skulle hun føde et barn, er hun barnets mor, ikke far, ikke bestefar, osv. En mann kan fritt bytte kjønnsidentitet, men kjønnet forblir uendret. Skulle han få biologiske barn, er han deres far, ikke mor, ikke bestemor, ikke annet. Det er veldig bekymringfylt det du skriver her. Jeg er fortsatt usikker på om du bare troller for å provosere eller om du virkelig mangler grunnleggende kunnskap om biologi og menneskekroppen. Man bytter nok ikke kjønnsidentitet, nei. Den er man født med. Men nan jan bytte kjønnsuttrykk. Når du snakker om kvinner og menn som i sjeldne tilfeller er født med ufullstendige kjønnsorganer er det ikke alltid de er xx eller xy, nei. Noen har andre kombinasjoner. Og noen har faktisk xy og ytre kjønnsorganer som kvinner, kommer i puberteten, utvikler bryster. Er enig i at en biologisk mann som får barn og etterpå får kjønnskorrigerende behandling fortsatt er barnas far. Men om en transkvinne adopterer barn, så er hun barnas mor. Eller omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #556 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Thyra skrev (13 minutter siden): Nå er det ikke sikkert det er mulig for alle å leve det livet de ønsker om de opplever at de er født i feil kropp. En maskulint utseende biologisk mann vil f.eks. ikke kunne oppleve å leve i et heterofilt forhold med enn mann, få barn og bli oppfattet som mor av samfunnet rundt. Det med kjønnsidentitet er ikke bare viktig for dem som er født i feil kropp, men også for andre kvinner og menn. Mange har komplekser for utseendet sitt. Men komplekser som går på typiske "kjønnstrekk" er ofte vondere enn andre komplekser. For en mann å ha veldig liten penis, eller for en kvinne å mangle bryster, eller å ha mannlig hårvekst, og de kanskje også opplever å bli avvist eller latterliggjort pga det, får kommentarer på at de ikke er "ordentlige" kvinner/menn, det svir. Å oppleve å ikke bli møtt son det kjønnet de er. Har vært noen kvinner i media og pratet om hvor vondt det er å ha skjegg og måtte barbere seg hver dag som kvinne... Hvordan tror du de hadde følt om de hadde penis i tillegg? Jeg er enig Det er viktig for alle egentlig. Det jeg mener er med kjønnet ditt og hvordan man ser seg selv som. Vi må egentlig tenke på alle som sliter egentlig. Endret 17. august 2023 av Hiro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #557 Del Skrevet 17. august 2023 Hiro skrev (4 minutter siden): Hm, det er veldig vanskelig å forklare siden er ikke flink med ord, men skal prøve først og fremst nevner jeg Emma. Emma ser sin kropp som en kvinne. Ønsker pupper og andre kvinneligere organer. Emma er jo i gang med sin prosess. Har fått seg bryster og planlegger andre kjønns operasjoner. Jeg mener man er kvinne så lenge man ser seg selv som det. Selv om Emma har en annerledes oppbygning enn kvinner med XX oppbygning, så betyr det ikke at Emma er mindre kvinne enn dem. Emma ble født med Xy kromosomer og endrer seg til kvinne som alle andre. Jeg mener så lenge man ønsker å bytte kjønn, starte med hormoner og etc så er man det kjønnet man bytter til. Vanskelig å forklare, men man må jo i en prosess for å endre slik som Emma som for eksempel er hormoner og etc. Vi er nok bare uenige. Jeg mener Emma er en mann selv om hun føler det hun føler. Jeg synes alle bør få leve livet akkurat som de ønsker det, men er ikke for operasjoner og hormonbehandling av fysisk friske mennesker. Mener det nesten er like ille som å anbefale mørkhudete å bleke huden. Jeg synes samfunnet og menneskene rundt de som sliter må hjelpe de til å se sin egen verdi som menneske. Kjønn, hudfarge og legning skal være underordnet og ikke legge føringer for hvilket liv du kan leve, hvem du kan elske, hvilken jobb du kan ha, interesser, klær, sminke/ikke sminke osv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #558 Del Skrevet 17. august 2023 Thyra skrev (4 minutter siden): Man bytter nok ikke kjønnsidentitet, nei. Den er man født med. Men nan jan bytte kjønnsuttrykk. Når du snakker om kvinner og menn som i sjeldne tilfeller er født med ufullstendige kjønnsorganer er det ikke alltid de er xx eller xy, nei. Noen har andre kombinasjoner. Og noen har faktisk xy og ytre kjønnsorganer som kvinner, kommer i puberteten, utvikler bryster. Er enig i at en biologisk mann som får barn og etterpå får kjønnskorrigerende behandling fortsatt er barnas far. Men om en transkvinne adopterer barn, så er hun barnas mor. Eller omvendt. Så lenge man har byttet kjønn og en transmann føder så er de barnets far. Liksom det er vanskelig for transfolk å få barn. Så lenge man har byttet kjønn så blir man kalt det kjønnet sol man byttet til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 17. august 2023 #559 Del Skrevet 17. august 2023 anonym111111 skrev (1 minutt siden): Vi er nok bare uenige. Jeg mener Emma er en mann selv om hun føler det hun føler. Jeg synes alle bør få leve livet akkurat som de ønsker det, men er ikke for operasjoner og hormonbehandling av fysisk friske mennesker. Mener det nesten er like ille som å anbefale mørkhudete å bleke huden. Jeg synes samfunnet og menneskene rundt de som sliter må hjelpe de til å se sin egen verdi som menneske. Kjønn, hudfarge og legning skal være underordnet og ikke legge føringer for hvilket liv du kan leve, hvem du kan elske, hvilken jobb du kan ha, interesser, klær, sminke/ikke sminke osv. Det er sant! Vi er nok bare uenige!! Jeg mener friske må opereres dersom det plager dem veldig mye som Emma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 17. august 2023 #560 Del Skrevet 17. august 2023 Hiro skrev (6 minutter siden): Men Emma ble født i feil kropp. Hun opererer jo seg til kvinnelige organer. Det er ikke bare om å kle seg og interesser, men også hvordan man ser sin egen kropp. Ingen er født i feil kropp, men samfunnet må akseptere at man kan oppføre seg, kle seg og føle seg som man gjør uavhengig av kjønn. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå