Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Hiro skrev (2 timer siden):

Vel, jeg er ikke så flink i store grupper som forum så blir lett stressa og mister den røde tråden om hva jeg skal si. Jeg håper du i hvertfall skjønner poenget mitt med at transkvinner er kvinner de også, men med en annen kroppsbygning og kromosomer. De endrer kjønn og er i prosessen. Føler også dette forumet er på en måte alle mot meg nå selv om jeg vet mange er enige med meg som folk er med dere.

Ja, jeg skjønner selvfølgelig poenget ditt, og respekterer ditt syn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oida skrev (33 minutter siden):

Tuller du? Her argumenter du hardt for at transmenn og transkvinner ikke er "menn og kvinner"  på grunn av kromosomer og biologiske forskjeller fra naturens side. Men en kvinne som har "lånt ut sin livmor"  og båret frem en annen kvinnes genetiske barn blir mor til dette barnet fordi hun føder det?

Nei, en surrogat er ikke barnets mor. Det er en grunn til at surrogati i stor grad foregår med donoregg. Biologisk tilknytning til barnet er stikkordet her.

Har aldri sagt at transmenn ikke er menn og transkvinner ikke er kvinner :) det eneste jeg innrømmet er at de har annerledes kroppsbygning. Det gjør ikke dem mindre jenter eller gutter. Bare pga Emma har XY kromosomer gjør det ikke henne mindre jente som alle andre jenter. 

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg skjønner selvfølgelig poenget ditt, og respekterer ditt syn:)

Tusen takk :) ❤️ Respekterer ditt syn og. Det viktigste er at vi mennesker respekterer hverandre uavhengig av hvem vi er.

Endret av Hiro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (2 timer siden):

Tuller du? Her argumenter du hardt for at transmenn og transkvinner ikke er "menn og kvinner"  på grunn av kromosomer og biologiske forskjeller fra naturens side. Men en kvinne som har "lånt ut sin livmor"  og båret frem en annen kvinnes genetiske barn blir mor til dette barnet fordi hun føder det?

Nei, en surrogat er ikke barnets mor. Det er en grunn til at surrogati i stor grad foregår med donoregg. Biologisk tilknytning til barnet er stikkordet her.

Hvorfor skal jeg tulle?

Kvinnen som føder barnet er barnets mor. Kvinnen som oppdrar barnet er også barnets mor selv om hun ikke har født det, men har for eksempel adoptert det. 

Men en mann kan aldri bli mor fordi en mann kan ikke føde. Menn mangler organene som trengs. 

La oss ikke dehumanisere kvinner ved å se på dem som innleide inkubatorer. Surrogatmødre er også mødre. De bærer frem og føder. 

Selve ordet mor forutsetter hunkjønn, noe en mann ikke er fordi han er hankjønn.

På samme måte kan en kvinne ikke bli et barns far - det er forskjellig kjønn.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 scenario.

Scenario 1. En øde øy med 100 mennesker. 10 av dem er kvinner og 90 av dem er menn. Spol 100 år frem i tid, og det vil være en øy fylt av unge, gamle, gutter, jenter, kvinner og menn.

Scenario 2. En øde øy med 100 mennesker. 10 av dem transkvinner og 90 av dem er menn. Spol 100 år frem i tid, og det vil være en øy fylt med 100 skjelett.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sicario said:

2 scenario.

Scenario 1. En øde øy med 100 mennesker. 10 av dem er kvinner og 90 av dem er menn. Spol 100 år frem i tid, og det vil være en øy fylt av unge, gamle, gutter, jenter, kvinner og menn.

Scenario 2. En øde øy med 100 mennesker. 10 av dem transkvinner og 90 av dem er menn. Spol 100 år frem i tid, og det vil være en øy fylt med 100 skjelett.

*Scenario 2: 100 skjelett og 10 par silikoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wednesday Addams skrev (På 22.2.2023 den 18.20):

Jeg synes ikke at loven skal endres på grunn av følelser. Biologisk sett er man enten kvinne eller mann. Ser ikke behovet for å komplisere det noe ytterligere.

Nei. Ikke alltid. Det er sjelden men det finnes de som er biologisk hverken kvinne eller mann. Og så lenge du får stå med det kjønnet du ønsker å ha i passet ditt hvorfor er det viktig for deg at andre  ikke kan bli oppført som hen hvis de vil det ? Reglene er allerede slik at transpersoner som skifter kjønn kan endre kjønn i passet sitt også. 

Endret av FruR
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (6 minutter siden):

Nei. Ikke alltid. Det er sjelden men det finnes de som er biologisk hverken kvinne eller mann. Og så lenge du får stå med det kjønnet du ønsker å ha i passet ditt hvorfor er det viktig at folk ikke kan bli oppført som hen hvis de vil de ? Reglene er allerede slik at transpersoner som skifter kjønn kan endre kjønn i passet sitt også. 

Enig!!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (På 11.8.2023 den 22.12):

Liksom ikke alle liker å bli kalt en far. For meg er caitlyn mor siden hun byttet kjønn og det var noe henne ønsket ❤️ er glad for at du er høflig i dine forum. Tingen er Caitlyn har ønsket å bytte kjønn veldig lenge.

Dette var så ekstremt kontralogisk sett opp mot hvordan du argumenterer for øvrig.

Du gir deg selv rett å underkjenne at Caitlyn identifiserer seg som far. 

Hvordan henger ting på greip, sånn logisk?

Svaret er at det gjør det ikke. Hele konseptet om selv identifisering av kjønn, gjør kjønn irrelevant. Det følger av logisk nødvendighet. Hvis jeg må bruke begrepet kvinne om hvem som helst som selv sier at den er kvinne, så gir det ikke noen menning å bruke begrepet kvinne.

Du er nok så fast i ideologisk tunnelsynn at du ikke klarer å se det. Så tar et annet eksempel.

Lege.

Hvis alle som identifiserer seg som Lege har krav på å bli omtalt som Lege, og ettersom tråden handler om juridisk kjønn... også få autorisasjon som Lege. Så vil det opplagt bli meningsløst med å bruke begrepet Lege, og lovgiver må sikre at det ikke er koblet noen spesielle rettigheter til en autorisasjon som Lege.

Så er ikke uventet at du er ulogisk i hvordan du forholder deg til Caitlyn, da du tilhører en skoleretning der logikk ikke er tatt hensyn til.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (56 minutter siden):

Dette var så ekstremt kontralogisk sett opp mot hvordan du argumenterer for øvrig.

Du gir deg selv rett å underkjenne at Caitlyn identifiserer seg som far. 

Hvordan henger ting på greip, sånn logisk?

Svaret er at det gjør det ikke. Hele konseptet om selv identifisering av kjønn, gjør kjønn irrelevant. Det følger av logisk nødvendighet. Hvis jeg må bruke begrepet kvinne om hvem som helst som selv sier at den er kvinne, så gir det ikke noen menning å bruke begrepet kvinne.

Du er nok så fast i ideologisk tunnelsynn at du ikke klarer å se det. Så tar et annet eksempel.

Lege.

Hvis alle som identifiserer seg som Lege har krav på å bli omtalt som Lege, og ettersom tråden handler om juridisk kjønn... også få autorisasjon som Lege. Så vil det opplagt bli meningsløst med å bruke begrepet Lege, og lovgiver må sikre at det ikke er koblet noen spesielle rettigheter til en autorisasjon som Lege.

Så er ikke uventet at du er ulogisk i hvordan du forholder deg til Caitlyn, da du tilhører en skoleretning der logikk ikke er tatt hensyn til.

Veldig god analogi med lege. Hvis hvem som helst identifiserer seg som lege og krever å jobbe som lege på sykehuset og behandle pasienter og få autorisasjon på grunn av selvdefinert identitet, så er vi ille ute. 

Da trenger man ikke lenger oppfylle noen krav for å bli lege, det holder at man føler seg som lege og kompetent å behandle pasienter. Hva med de som føler seg som kirurger? Skal de få lov å operere pasienter?

For å ta et annet eksempel - alle kan føle seg som sjåfører så lenge de kan starte bilen, trykke pedaler og styre med rattet for å svinge. Man trenger ikke førerkort og å ha tatt eksamen og oppkjøring. Det holder å kunne starte bilen, trykke pedaler og svinge rattet, så kan man identifisere seg som sjåfør. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe grunnlag for å si om Benestad er skikket for å være lege eller ikke men de kan ikke bare ta en lege ut av stilling uten å få en annen kvalifisert person inn. Særlig viktig er det når det er så spesialisert og det ikke er veldig mange leger som driver med dette. Pasientene må fremdeles få helsetilbud selv om Benestad må ut. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (3 timer siden):

men de kan ikke bare ta en lege ut av stilling uten å få en annen kvalifisert person inn. 

Klart de kan det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (3 minutter siden):

Klart de kan det. 

Ok, men det er uforsvarlig og uetisk å gjøre da er min mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (5 minutter siden):

Ok, men det er uforsvarlig og uetisk å gjøre da er min mening. 

Det skal du få lov til å mene. Jeg syns det er uetisk og uforsvarlig å la en lege som bryter loven fortsette, særlig når det gjelder ungdom og medisiner. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (21 minutter siden):

Det skal du få lov til å mene. Jeg syns det er uetisk og uforsvarlig å la en lege som bryter loven fortsette, særlig når det gjelder ungdom og medisiner. 

Det er godt mulig , det vet jeg ikke noe om , men da bør de jo de sette inn en annen lege til  pasientene. Hvis fastlegen din er uforsvarlig ikke kan praktisere lenger. Skal du som pasient da ikke få en annen lege ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (5 timer siden):

Veldig god analogi med lege. Hvis hvem som helst identifiserer seg som lege og krever å jobbe som lege på sykehuset og behandle pasienter og få autorisasjon på grunn av selvdefinert identitet, så er vi ille ute. 

Da trenger man ikke lenger oppfylle noen krav for å bli lege, det holder at man føler seg som lege og kompetent å behandle pasienter. Hva med de som føler seg som kirurger? Skal de få lov å operere pasienter?

For å ta et annet eksempel - alle kan føle seg som sjåfører så lenge de kan starte bilen, trykke pedaler og styre med rattet for å svinge. Man trenger ikke førerkort og å ha tatt eksamen og oppkjøring. Det holder å kunne starte bilen, trykke pedaler og svinge rattet, så kan man identifisere seg som sjåfør. 

Hvis Kim fra Korea, som ikke vet hvor Norge er på kartet identifiserer seg som norsk, vil det lage noen problemer hvis vi aksepterer at Kim faktisk er norsk?

Ja, det vil fjerne meningen med å begrepet å være norsk. Hvis vi opphøyer Kim sin versjon av det å være norsk, så vil det å være norsk miste sin mening.

Akkurat som den postmoderne ideen kring kjønn, vil fjerne meningen med begrepene mann og kvinne.

Hvis jeg som mann, kan bli kvinne ved å kun si at jeg er kvinne, hva vil det bety?

Som 100 % ekte kvinne vil jeg da selvfølgelig ha en 100 % ekte kvinnekropp. Med kvinnelige kjønnsorganer som testikler og penis. Kjønnskorrigerende behandling vil selvfølgelig forsvinne som relevant begrep. Noen kvinner har vagina, andre har penis. Det vil si at kvinnekroppen er ikke lengre en stereotyp kropp med det vi tradisjonelt har omtalt som kvinnelige kjønnsorganer eller kvinnelige kjønnskarekteristiske. Min håret kropp på 191 cm, med penis og flatte bryst, vil være like mye enn kvinnekropp som kroppen til min kone.

Dere som er uenige i dette. Prøv å bruk formal logikk og argumenter saklig og ryddig.

Som omtalt tidligere i tråden. Mor og far. Hvis en far kan ha vagina og livmor og ha vært den som har født barnet. Så betyr mor og far det samme, det vil si foreldre.

Transpersoner skal behandles med respekt og verdighet, som alle andre mennesker. Men det er ikke det samme som å fjerne meningen i begrepene mann og kvinne. Da vi faktisk trenger dem. Det å erstatte dem med cis- kjønn er et nesten humoristisk villspor.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (20 minutter siden):

Det er godt mulig , det vet jeg ikke noe om , men da bør de jo de sette inn en annen lege til  pasientene. Hvis fastlegen din er uforsvarlig ikke kan praktisere lenger. Skal du som pasient da ikke få en annen lege ? 

Det er ukomplisert og enkelt å velge fastlege på nett. Eller så får du tildelt fastlege.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod du ikke poenget mitt ? Se for deg at du ikke får ny lege når du mister din gamle lege av hvilken som helst grunn . Det er litt krise er det ikke ? Særlig hvis du har en diagnose som krever oppfølging.  Det er det som skjer med pasiente til Benestad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (30 minutter siden):

Forstod du ikke poenget mitt ? Se for deg at du ikke får ny lege når du mister din gamle lege av hvilken som helst grunn . Det er litt krise er det ikke ? Særlig hvis du har en diagnose som krever oppfølging.  Det er det som skjer med pasiente til Benestad. 

Nei, skjønte ikke poenget ditt. Fastleger dør, flytter, bytter jobb, blir pensjonister... hele tiden uten at man ser det som store problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...