Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Dude1996 skrev (På 6.6.2023 den 19.51):

jeg har vært medlem i FRI over flere år, noe som gjør at jeg kjenner flertallet i FRI og Pride over hele Norge. 

Det har blitt veldig ille i FRI nå. Vi homofile menn får ikke lov til å snakke om homofili. Alt handler kun om det tredje kjønn. Min mening er at det finnes kun to kjønn, og jeg forventer at FRI og Pride har all fokuset på homofile/lesbiske og bifile. FRI og Pride bør slutte å blande "det tredje kjønn" med homofili. 

Nesten ingen av vi medlemmene i FRI snakker med hverandre. Alt er kun krangling, kaos og misnøye mellom alle medlemmene. Vi homofile i FRI og Pride støtter ikke hverandre, samtidig som at vi blir utfryst av tredje-kjønn-gjengen. 

Jeg foretrekker å bli kjent med andre homofile via Gaysir, fordi der er folk mer tydelige på hva de ønsker seg. I FRI og Pride handler alt om det tredje kjønn, men vi homofile blir bare ignorert. 

Flertallet av folka i FRI og Pride vet hvem jeg er, men jeg tåler å si meninga mi her. 

Modig sagt. For å si det sånn, man oppnår ingenting med å blande alt sammen i en stor suppe. LGB-bevegelser ble opprinnelig til for å forsvare retten til å elske den man vil. At folk ikke skulle diskrimineres på bakgrunn av sin seksuelle legning. Så kom trans og ikke-binære under samme paraply. For dem er det jo ikke retten til å elske den man vil, som er viktig, men for å være anerkjent for den man ER. Der oppstår problemet. For Pride ikke lenger "Love is love" og "retten til å elske den man vil", men MYE mer enn det, som burde deles i forskjellige ledd. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, Rosalilje84 said:

Modig sagt. For å si det sånn, man oppnår ingenting med å blande alt sammen i en stor suppe. LGB-bevegelser ble opprinnelig til for å forsvare retten til å elske den man vil. At folk ikke skulle diskrimineres på bakgrunn av sin seksuelle legning. Så kom trans og ikke-binære under samme paraply. For dem er det jo ikke retten til å elske den man vil, som er viktig, men for å være anerkjent for den man ER. Der oppstår problemet. For Pride ikke lenger "Love is love" og "retten til å elske den man vil", men MYE mer enn det, som burde deles i forskjellige ledd. 

Jeg synes det bør være to ulike organisasjoner: 
1. Organisasjon 1 har fokus på seksuell legning og styrking av rettigheter knytta til seksuell legning. Det vil da først og fremst handle om homofile, lesbiske og biflie. Det norske forbund av 48 var en slik organisasjon. Tidligere LLH hadde også fokus på dette, men etter LLH skiftet navn til FRI ble det mindre fokus på seksuell legning. 
2. Organisasjon 2 har fokus på det tredje kjønn og transpersoner. Da kan denne organisasjonen kjempe for transpersoner sine rettigheter. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det bør være to ulike organisasjoner: 
1. Organisasjon 1 har fokus på seksuell legning og styrking av rettigheter knytta til seksuell legning. Det vil da først og fremst handle om homofile, lesbiske og biflie. Det norske forbund av 48 var en slik organisasjon. Tidligere LLH hadde også fokus på dette, men etter LLH skiftet navn til FRI ble det mindre fokus på seksuell legning. 
2. Organisasjon 2 har fokus på det tredje kjønn og transpersoner. Da kan denne organisasjonen kjempe for transpersoner sine rettigheter. 

Veldig bra forslag. I media er det mye snakk om økt hets mot skeive. Men hva er det egentlig som menes med det? Er det homofile og lesbiske som får mer hets enn før, eller er det andre ting folk reagerer på? Det er ihvertfall mye i media om personer som har blitt feilbehandlet med hormoner for å bytte kjønnsidentitet, tredje juridisk kjønn, et ideologisk opplæringsopplegg på skoler og barnehager om at kjønn ikke er noe man fødes med, men noe legene gjetter seg frem på fødestua, osv. 

Det er fult mulig å være 100% for homofile og lesbiskes rett å elske den de vil, gifte seg, adoptere og gjennomgå IVF på den ene siden og å være 100% mot at det er lav terskel for at barn får irreversibel hormonell behandling, at biologiske menn med penis sitter i kvinnefengsler og deltar i kvinneidrett og at det skal innføres tredje juridisk kjønn. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (5 minutter siden):

https://skeivkunnskap.no/læringsressurser/kjonnsportalen/kjonnsidentitet/3-1-om-transkjonn-og-cispersoner/

Jeg synes dette virker veldig rotete. 

https://skeivkunnskap.no/læringsressurser/

Hvorfor er det ikke en egen "homoportal", f.eks.? De har jo egen "kjønnsportal". 

Ja, det blir rotete når man blander kjønn og kjønnsidentitet.

Mann er født med kjønnet man er og dette kan ikke endres - vi har kroppen vi er født med. Så kan man velge å føle seg frem til hva man vil og bytte kjønnsidentitet så mange ganger man vil. Kjønn tildeles ikke, kjønnet er vi født med og kan ikke endres. Kjønnidentitet derimot er subjektiv og kan endres så mange ganger man vil med begrensningene kroppen faktisk gir. Så selv om en kvinne skulle bytte kjønnsidentitet til mann, får hun ikke penis og testikler og kan aldri bli far. Selv om en mann skulle plutselig føle seg som kvinne, får han ikke eggstokker og livmor og får aldri mensen, blir gravid og føder. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dude1996 skrev (36 minutter siden):

:hakeslepp:

Gender på norsk heter kjønnsidentitet når det ikke er snakk om grammatikk i språk som ordet opprinnelig brukes i.

Det finnes ikke noe som heter ciskjønn. Det finnes bare kjønn. 

Androgyn er ikke et kjønn. Det er en type utseende. 

Bortsett fra mann og kvinne og eventuelt noen sjeldne tilstander hvor det ikke er XY og XX kromosomkombinasjon og hvor kjønnsorganene ikke er utviklet eller er tilstede samtidig for begge kjønn, er alle andre nye ord en betegnelse for kjønnsidentitet og ikke kjønn.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å konstruere et juridisk kjønn som ikke har noe motstykke i biologiske realiteter, er det neppe noen som i lengden er tjent med. Heller ikke dem som sliter med sin identitet.

Ellers: Bevegelser knyttet til radikal kjønnsteori/kjønnsidentitet, ytterligående kjønnspolitikk  eller marginale seksuelle praksiser (som BDSM og lignende) har knapt noen saklig sammenheng med homokampen. Det blir nesten som om homobevegelsen skulle slått seg sammen med bondelaget eller dyrebeskyttelsen. Å bruke betegnelsen «skeive» om alle medlemmer av en så forskjelligartet gruppe er bare tilslørende. Hets og latterliggjøring bør alle beskyttes mot, men det er ting som tyder på at mange homofile etterhvert har skjønt at denne «alliansen» neppe er egnet til å styrke og tydeliggjøre deres egen kamp. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Caniggia said:

Å konstruere et juridisk kjønn som ikke har noe motstykke i biologiske realiteter, er det neppe noen som i lengden er tjent med. Heller ikke dem som sliter med sin identitet.

Ellers: Bevegelser knyttet til radikal kjønnsteori/kjønnsidentitet, ytterligående kjønnspolitikk  eller marginale seksuelle praksiser (som BDSM og lignende) har knapt noen saklig sammenheng med homokampen. Det blir nesten som om homobevegelsen skulle slått seg sammen med bondelaget eller dyrebeskyttelsen. Å bruke betegnelsen «skeive» om alle medlemmer av en så forskjelligartet gruppe er bare tilslørende. Hets og latterliggjøring bør alle beskyttes mot, men det er ting som tyder på at mange homofile etterhvert har skjønt at denne «alliansen» neppe er egnet til å styrke og tydeliggjøre deres egen kamp. 

Veldig bra skrevet!

Jeg håper vi får en ny organisasjon som kjemper for lesbiske, homofile og bifile sine rettigheter. De skal ikke jobbe med det tredje kjønn og transpersoner. I tillegg bør de heller ikke kjempe for at sexkjøp og sexsalg skal bli lovlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (På 26.6.2023 den 19.31):

Dette er jo til å bli tullete av. Hva er f.eks. forskjellen mellom disse? Kan noen forklare meg hvorfor dette anses som 6 ulike kjønnsidentiteter, og ikke bare de to kjønnene/kjønnsidentitetene han og hun?

• cis
  • cis mann
  • cis kvinne
  • ciskjønnet
  • ciskjønnet kvinne
  • ciskjønnet mann

Og hvorfor ikke begrense seg til tre eller maks fire kjønnsidentiteter; mann (både cis og trans), kvinne (både cis og trans), ikke-binær og evt intersex?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (11 timer siden):

Dette er jo til å bli tullete av. Hva er f.eks. forskjellen mellom disse? Kan noen forklare meg hvorfor dette anses som 6 ulike kjønnsidentiteter, og ikke bare de to kjønnene/kjønnsidentitetene han og hun?

• cis
  • cis mann
  • cis kvinne
  • ciskjønnet
  • ciskjønnet kvinne
  • ciskjønnet mann

Og hvorfor ikke begrense seg til tre eller maks fire kjønnsidentiteter; mann (både cis og trans), kvinne (både cis og trans), ikke-binær og evt intersex?

Ja, dette blir bare parodisk.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (12 timer siden):

• cis
  • cis mann
  • cis kvinne
  • ciskjønnet
  • ciskjønnet kvinne
  • ciskjønnet mann

Enig i at hele denne listen er hinsides. Er dog uenig i at vi skal kalle transkvinner og transmenn kvinner og menn. De er transkvinner og transmenn. 

I mine øyne holder det med mann, kvinne, transmann og transkvinne. Om folk vil kalle seg ikkebinær er opp til dem, men jeg er motstander av å velte hele den biologiske vitenskapen så det passer deres virkelighet. Jeg er sikkert litt trass når det gjelder dette her, men jeg forstår ikke hva slags rettigheter ikkebinære mangler ved å ha kjønnet de er født som i dokumentene sine. En bioligisk kvinne som føler seg ikkebinær vil alikevel trenge celleprøver og mammografi. En ikkebinær mann trenger prostataundersøkelse. 

Jeg mener bestemt at det FRI og transbevegelsen jobber mot er en mer komplisert og forvirrende verden enn sånn vi har det idag. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (6 timer siden):

Enig i at hele denne listen er hinsides. Er dog uenig i at vi skal kalle transkvinner og transmenn kvinner og menn. De er transkvinner og transmenn.

Egentlig enig, og det er de fleste trans også. Kjønnsidentiteten deres er mann eller kvinne, så det kommer vel an på situasjon om de omtaler seg selv som kvinne/mann eller transkvinne/transmann.
Jeg har ingen problem med å kalle en transkvinne for kvinne sånn i hverdagen, så lenge vedkommende tydelig er en kvinne. Jeg er derimot skeptisk til transkvinner som ikke endrer noe som helst for å bli en kvinne, men bare sminker seg litt, lar håret gro og går i dameklær, og insisterer på at de er kvinne. Til og med mange transkvinner synes dette er helt merkelig. Det kalles jo trans av en grunn; de føler seg født i feil kropp og har et ønske om å endre utseende for å få utsiden til å samsvare med hvordan de føler seg på innsiden. De som finner ut i godt voksen alder at de skal skifte kjønn på papiret, men ikke er det minste interessert i å fremstå som kvinnelig, må jeg ærlig innrømme at jeg sliter med å forholde meg til.
Dette er et eksempel på transkvinner jeg synes er vanskelig å "godta" som kvinner:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6536045/Furious-transgender-woman-rages-store-clerk-calls-sir-instead-maam.html

yamask skrev (6 timer siden):

I mine øyne holder det med mann, kvinne, transmann og transkvinne. Om folk vil kalle seg ikkebinær er opp til dem, men jeg er motstander av å velte hele den biologiske vitenskapen så det passer deres virkelighet. Jeg er sikkert litt trass når det gjelder dette her, men jeg forstår ikke hva slags rettigheter ikkebinære mangler ved å ha kjønnet de er født som i dokumentene sine. En bioligisk kvinne som føler seg ikkebinær vil alikevel trenge celleprøver og mammografi. En ikkebinær mann trenger prostataundersøkelse. 

Jeg mener bestemt at det FRI og transbevegelsen jobber mot er en mer komplisert og forvirrende verden enn sånn vi har det idag. 

Jeg kan som sagt godt tåle ikke-binær i tillegg til han og hun, da jeg kan forstå at det finnes mennesker som ikke føler seg som verken han eller hun, men å dele opp ikke-binær kjønnsidentitet i masse rare undergrupper er bare forvirrende. Det hadde vært interessant å snakke med ti ulike mennesker med hver sin ikke-binære kjønnsidentitet og prøvd å nøste oppi hva som egentlig skiller dem fra hverandre, og hvorfor det ikke holder å identifisere seg som ikke-binær og bruke samme kjønnsnøytrale pronomen. Det har jo eksplodert med stadig nye pronomen, spesielt på engelsk, og det virker som om det er konkurranse i å finne på nye og spesielle pronomen. Disse pronomene skal selvsagt da også respekteres og holdes styr på av alle rundt dem og brukes lett som en plett.
Variasjoner mellom han og hun er logisk da de fleste av oss er født som det ene eller andre (med ulike utgaver og kombinasjoner av de samme kjønnskromosomene), men å begynne å identifisere seg som alien, fe, guddommelighet o.l., og kreve at andre skal ta dette seriøst og kalle dem for riktig pronomen (som de ofte har funnet på selv) synes jeg er helt på trynet. Når transkvinner og transmenn selv begynner å reagere på alle de som plutselig finner sitt (rimelig kreative) ikke-binære selv og skviser seg inn under regnbueparaplyen, så har det faktisk gått litt over styr.

Her er en transkvinne som er kritisk til alle de nye identitetene som popper opp:

Endret av Ardwinna
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ikke, men om de vil innføre et nytt ord som ikke har noe forankring i vitenskap så versågod.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faerie er en kjønnsidentitet? :hoho: Er det noen alver og orker der ute også? :dåne:

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (31 minutter siden):

Faerie er en kjønnsidentitet? :hoho: Er det noen alver og orker der ute også? :dåne:

Men hvis du sier du identifiserer deg som en annen etnisitet eller en annen alder så får alle hakeslepp, selvom hele greia med kjønnsidentitet er like søkt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tullet bryr jeg meg ikke noe om :)

Gender og sex betyr det samme, nemlig kjønn. Har alltid gjort, vil alltid gjøre.

Det finnes to kjønn, mann og kvinne. Har alltid vært, vil alltid være.

Vinden har allerede begynt å snu i USA, så om ikke lenge er vi ferdig med dette.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ikke-binære her som kan forklare meg forskjellen på å identifisere seg som "hen" og å identifisere seg som "de/dem"? Er det bare en smakssak eller er det grunnet i ulik kjønnsidentitet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...