Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

Hiro skrev (23 timer siden):

Det er viktig pga folk som er intersex. 

Jeg syns du burde snakke for deg selv og la mennesker som er født intersex få uttale seg på egne vegne. Tror de begynner å bli drittlei av at folk dytter dem foran seg i en kamp de jevnt over ikke ønsker å ta del i og ikke tjener noe på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir helt rørete i hodet av denne tråden her. 

Vi må innrette oss etter et bitte lite mindretall, glemme alt vi vet om vitenskap og legge til side sunn fornuft for hvis ikke kan vi såre følelsene til sinnsforvirrede tenåringer/unge voksne? 

Og om vi syns det er vanskelig å gjøre disse tingene fordi det strider imot vår natur så er vi hatske transfober som må ties? 

Om jeg nå skal begynne å se bort ifra biologi og kjønn så må jeg glemme hele barndommen min med disney, barbie, newton, myggen, barneskolen, foreldrene mine og alt annet som gjennom oppveksten har lært meg at det finnes to kjønn. Og attpåtil må jeg ønske velkommen inn i garderober, fengsler, krisehjem og andre intime rom til det kjønn jeg har blitt utsatt for diverse overgrep av. At jeg, og altfor mange medkvinner, har traumer for fremmede menn tas det ikke hensyn til. Vi er igjen satt til side til fordel for biologiske menn. 

@Hiroforstår du litt hvor vi kommer fra, eller mener du oppriktig at du har 100% rett? 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (39 minutter siden):

Jeg blir helt rørete i hodet av denne tråden her. 

Vi må innrette oss etter et bitte lite mindretall, glemme alt vi vet om vitenskap og legge til side sunn fornuft for hvis ikke kan vi såre følelsene til sinnsforvirrede tenåringer/unge voksne? 

Og om vi syns det er vanskelig å gjøre disse tingene fordi det strider imot vår natur så er vi hatske transfober som må ties? 

Om jeg nå skal begynne å se bort ifra biologi og kjønn så må jeg glemme hele barndommen min med disney, barbie, newton, myggen, barneskolen, foreldrene mine og alt annet som gjennom oppveksten har lært meg at det finnes to kjønn. Og attpåtil må jeg ønske velkommen inn i garderober, fengsler, krisehjem og andre intime rom til det kjønn jeg har blitt utsatt for diverse overgrep av. At jeg, og altfor mange medkvinner, har traumer for fremmede menn tas det ikke hensyn til. Vi er igjen satt til side til fordel for biologiske menn. 

@Hiroforstår du litt hvor vi kommer fra, eller mener du oppriktig at du har 100% rett? 

Du sier du har traumaer av menn ikke sant?  Viktigste er å finne en tilrettelegging slik du føler deg trygg. Husk det er transmenn også og transkvinner. De fleste trans folka gjør ikke slike ting og har opplevd masse vondt som du har. Vi har flere enn 2 kjønn. Mange er født med xxy kromosomer også. 1,7% av befolkningen er det.  Tingen er kjønn er ikke det vi definerer oss. Hvis jeg for eksempel var en mann transmann/ hadde kommet i garderobe med meg hadde jeg akseptert siden de er også en del av manne gjengen.  Jeg ber deg ikke å glemme barbie og sånt, men å respektere transkvinner  er kvinner og transmenn er menn. Jeg forstår ting er vanskelig for deg når du har hatt trauma siden det gjør situasjonen enda verre. Går det Ann at du går og skrifter alene i egen garderobe siden du føler deg ukomfortabel og eget fengselrom siden det er viktig du føler deg trygg også.  transkvinner ønsker å være en del av kvinner og de er kvinner. Det er viktig vi tar hensyn til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært medlem i FRI over flere år, noe som gjør at jeg kjenner flertallet i FRI og Pride over hele Norge. 

Det har blitt veldig ille i FRI nå. Vi homofile menn får ikke lov til å snakke om homofili. Alt handler kun om det tredje kjønn. Min mening er at det finnes kun to kjønn, og jeg forventer at FRI og Pride har all fokuset på homofile/lesbiske og bifile. FRI og Pride bør slutte å blande "det tredje kjønn" med homofili. 

Nesten ingen av vi medlemmene i FRI snakker med hverandre. Alt er kun krangling, kaos og misnøye mellom alle medlemmene. Vi homofile i FRI og Pride støtter ikke hverandre, samtidig som at vi blir utfryst av tredje-kjønn-gjengen. 

Jeg foretrekker å bli kjent med andre homofile via Gaysir, fordi der er folk mer tydelige på hva de ønsker seg. I FRI og Pride handler alt om det tredje kjønn, men vi homofile blir bare ignorert. 

Flertallet av folka i FRI og Pride vet hvem jeg er, men jeg tåler å si meninga mi her. 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (2 minutter siden):

jeg har vært medlem i FRI over flere år, noe som gjør at jeg kjenner flertallet i FRI og Pride over hele Norge. 

Det har blitt veldig ille i FRI nå. Vi homofile menn får ikke lov til å snakke om homofili. Alt handler kun om det tredje kjønn. Min mening er at det finnes kun to kjønn, og jeg forventer at FRI og Pride har all fokuset på homofile/lesbiske og bifile. FRI og Pride bør slutte å blande "det tredje kjønn" med homofili. 

Nesten ingen av vi medlemmene i FRI snakker med hverandre. Alt er kun krangling, kaos og misnøye mellom alle medlemmene. Vi homofile i FRI og Pride støtter ikke hverandre, samtidig som at vi blir utfryst av tredje-kjønn-gjengen. 

Jeg foretrekker å bli kjent med andre homofile via Gaysir, fordi der er folk mer tydelige på hva de ønsker seg. I FRI og Pride handler alt om det tredje kjønn, men vi homofile blir bare ignorert. 

Flertallet av folka i FRI og Pride vet hvem jeg er, men jeg tåler å si meninga mi her. 

Så du er en av dem som ikke støtter det tredje kjønn. Uansett er det tredje kjønnet viktig for de som er ikke binære. Jeg synes det er så trist at de ikke tar hensyn til deg og. Lgbtqia er om alle temaene og ikke det kun et tema. Jeg beklager for at du opplever at du ikke får stemmen din. Du har rett til å bli hørt om at homofile skal bli snakket om. Et tredje kjønn finnes til de som er født med det som heter intersex. Ikke binære er også en del av det tredje kjønnet også. Jeg synes homofile er også like viktig og alle mennesker må bli respektert :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (10 minutter siden):

Du sier du har traumaer av menn ikke sant?  Viktigste er å finne en tilrettelegging slik du føler deg trygg. Husk det er transmenn også og transkvinner. De fleste trans folka gjør ikke slike ting og har opplevd masse vondt som du har. Vi har flere enn 2 kjønn. Mange er født med xxy kromosomer også. 1,7% av befolkningen er det.  Tingen er kjønn er ikke det vi definerer oss. Hvis jeg for eksempel var en mann transmann/ hadde kommet i garderobe med meg hadde jeg akseptert siden de er også en del av manne gjengen.  Jeg ber deg ikke å glemme barbie og sånt, men å respektere transkvinner  er kvinner og transmenn er menn. Jeg forstår ting er vanskelig for deg når du har hatt trauma siden det gjør situasjonen enda verre. Går det Ann at du går og skrifter alene i egen garderobe siden du føler deg ukomfortabel og eget fengselrom siden det er viktig du føler deg trygg også.  transkvinner ønsker å være en del av kvinner og de er kvinner. Det er viktig vi tar hensyn til alle.

Jeg beklager, men du misser poenget litt. Traumene mine lever jeg helt fint med, men hvis jeg møter på en naken mannekropp i garderoben er det ikke sikkert jeg instiktivt vil skjønne at den personen er en fredelig transkvinne. Og jeg har frem til nå hatt egen garderobe der jeg har kunnet føle meg trygg - kvinnegarderoben. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (3 minutter siden):

Jeg beklager, men du misser poenget litt. Traumene mine lever jeg helt fint med, men hvis jeg møter på en naken mannekropp i garderoben er det ikke sikkert jeg instiktivt vil skjønne at den personen er en fredelig transkvinne. Og jeg har frem til nå hatt egen garderobe der jeg har kunnet føle meg trygg - kvinnegarderoben. 

 

Det skjønner jeg :( alt det er bare pga trauma. Selv om du lever fint med det i dag har det jo påvirket deg på en måte. Jeg synes du er sterk og unnskyld hvis jeg har fått deg til å føle deg ubehagelig, men jeg vil bare ta hensyn til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
43 minutter siden, yamask said:

Jeg beklager, men du misser poenget litt. Traumene mine lever jeg helt fint med, men hvis jeg møter på en naken mannekropp i garderoben er det ikke sikkert jeg instiktivt vil skjønne at den personen er en fredelig transkvinne. Og jeg har frem til nå hatt egen garderobe der jeg har kunnet føle meg trygg - kvinnegarderoben. 

 

Jeg tror ikke at transkvinner som fysisk ser ut som menn og ikke har gått igjennom kirurgi, hadde følt seg komfortable i en garderobe med andre kvinner uansett. Har ikke hørt om at dette har vert tilfelle noe sted heller. Tror de heller bruker en garderobe for seg selv av hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at transkvinner som fysisk ser ut som menn og ikke har gått igjennom kirurgi, hadde følt seg komfortable i en garderobe med andre kvinner uansett. Har ikke hørt om at dette har vert tilfelle noe sted heller. Tror de heller bruker en garderobe for seg selv av hensyn til andre.

Det er sant det også, men har hørt noen transkvinner har brukt garderobe sammen med andre kvinner og de ble kastet ut. Det er noe som er så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (1 time siden):

jeg har vært medlem i FRI over flere år, noe som gjør at jeg kjenner flertallet i FRI og Pride over hele Norge. 

Det har blitt veldig ille i FRI nå. Vi homofile menn får ikke lov til å snakke om homofili. Alt handler kun om det tredje kjønn. Min mening er at det finnes kun to kjønn, og jeg forventer at FRI og Pride har all fokuset på homofile/lesbiske og bifile. FRI og Pride bør slutte å blande "det tredje kjønn" med homofili. 

Nesten ingen av vi medlemmene i FRI snakker med hverandre. Alt er kun krangling, kaos og misnøye mellom alle medlemmene. Vi homofile i FRI og Pride støtter ikke hverandre, samtidig som at vi blir utfryst av tredje-kjønn-gjengen. 

Jeg foretrekker å bli kjent med andre homofile via Gaysir, fordi der er folk mer tydelige på hva de ønsker seg. I FRI og Pride handler alt om det tredje kjønn, men vi homofile blir bare ignorert. 

Flertallet av folka i FRI og Pride vet hvem jeg er, men jeg tåler å si meninga mi her. 

Grunnen til at det er snakk om det 3 kjønnet er for at de skal få mer rettigheter siden det jobbes  det som ikke har blitt innført enda. Ting som har blitt innført blir jobbet med. Mitt spørsmål er de jobber med å forby homoterapi også?

Endret av Hiro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (47 minutter siden):

Det er sant det også, men har hørt noen transkvinner har brukt garderobe sammen med andre kvinner og de ble kastet ut. Det er noe som er så trist.

Personlig hadde jeg ikke brydd meg så mye om transkvinner/menn i garderoben. Men jeg forstår godt at andre kvinner og jenter ikke ønsker det. Du som er så opptatt av respekt. La oss ta som eksempel en transkvinne som ikke har operert seg og har mannskropp, i en kvinnegarderobe. Hvorfor er det respekt for denne transkvinnen som skal gå foran respekten for biologiske kvinner og jenter? Nysgjerrig på svaret ditt.

Endret av Anglaise
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglaise skrev (20 minutter siden):

Personlig hadde jeg ikke brydd meg så mye om transkvinner/menn i garderoben. Men jeg forstår godt at andre kvinner og jenter ikke ønsker det. Du som er så opptatt av respekt. La oss ta som eksempel en transkvinne som ikke har operert seg og har mannskropp, i en kvinnegarderobe. Hvorfor er det respekt for denne transkvinnen som skal gå foran respekten for biologiske kvinner og jenter? Nysgjerrig på svaret ditt.

Som sagt de fleste transkvinner ønsker å respektere kvinner og når de ikke er kjønns korrigert med operasjon går de som regel i sin egen garderobe. Emma ellingsen er kjønns operert.  De går nok på samme toalett som alle andre kvinner gjør, men ikke sånne garderober til svømmebasseng og sånt.

Endret av Hiro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ryddet for krenkende innlegg, brukerdebatt og brukerangrep, og svar til dette. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiro skrev (På 6.6.2023 den 19.43):

Du sier du har traumaer av menn ikke sant?  Viktigste er å finne en tilrettelegging slik du føler deg trygg. Husk det er transmenn også og transkvinner. De fleste trans folka gjør ikke slike ting og har opplevd masse vondt som du har. Vi har flere enn 2 kjønn. Mange er født med xxy kromosomer også. 1,7% av befolkningen er det.  Tingen er kjønn er ikke det vi definerer oss. Hvis jeg for eksempel var en mann transmann/ hadde kommet i garderobe med meg hadde jeg akseptert siden de er også en del av manne gjengen.  Jeg ber deg ikke å glemme barbie og sånt, men å respektere transkvinner  er kvinner og transmenn er menn. Jeg forstår ting er vanskelig for deg når du har hatt trauma siden det gjør situasjonen enda verre. Går det Ann at du går og skrifter alene i egen garderobe siden du føler deg ukomfortabel og eget fengselrom siden det er viktig du føler deg trygg også.  transkvinner ønsker å være en del av kvinner og de er kvinner. Det er viktig vi tar hensyn til alle.

Da få de operere seg. Ingen kan forlange å dukke opp naken med en penis i damegarderobe. Før de har skiftet kjønn fysisk, trenger de ikke å benytte seg av fellesgarderober for kvinner, de kan eventuelt benytte seg av familiegarderober eller handicapgarderober. Det store antall kvinner som har opplevd overgrep skal ikke måtte retraumatiseres ved å se en penis i et trygt rom som garderobe, fengsel osv.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (På 6.6.2023 den 21.50):

Som sagt de fleste transkvinner ønsker å respektere kvinner og når de ikke er kjønns korrigert med operasjon går de som regel i sin egen garderobe. Emma ellingsen er kjønns operert.  De går nok på samme toalett som alle andre kvinner gjør, men ikke sånne garderober til svømmebasseng og sånt.

Men hun ER kjønnsoperert. Nå snakker vi om transkvinner som ser helt ut som menn, gjerne med maskuline trekk, stor, kraftig kropp og penis. De skal altså ikke i garderobe sammen med jenter på 12. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (På 6.6.2023 den 19.43):

Du sier du har traumaer av menn ikke sant?  Viktigste er å finne en tilrettelegging slik du føler deg trygg. Husk det er transmenn også og transkvinner. De fleste trans folka gjør ikke slike ting og har opplevd masse vondt som du har. Vi har flere enn 2 kjønn. Mange er født med xxy kromosomer også. 1,7% av befolkningen er det.  Tingen er kjønn er ikke det vi definerer oss. Hvis jeg for eksempel var en mann transmann/ hadde kommet i garderobe med meg hadde jeg akseptert siden de er også en del av manne gjengen.  Jeg ber deg ikke å glemme barbie og sånt, men å respektere transkvinner  er kvinner og transmenn er menn. Jeg forstår ting er vanskelig for deg når du har hatt trauma siden det gjør situasjonen enda verre. Går det Ann at du går og skrifter alene i egen garderobe siden du føler deg ukomfortabel og eget fengselrom siden det er viktig du føler deg trygg også.  transkvinner ønsker å være en del av kvinner og de er kvinner. Det er viktig vi tar hensyn til alle.

Du virker veldig ung, og det virker desverre som du ikke forstår begrepene du bruker. Kjønn (sex) er kun hannkjønn og hunnkjønn. Kjønn (Gender) er mann og kvinne. Sex kan brukes på alle dyr, gender er sex i sammenheng med dyreart. Eks. hunder:

Hannkjønn hund = hannhund,

hunnkjønn hund = tispe.

Så med mennesker :

hannkjønn menneske = mann,

hunnkjønn menneske = kvinne.

Kjønn er knyttet til kjønnsceller, det er altså hvilken side i naturen man står på når det kommer til reproduksjon. Det er derfor vi kaller det kjønnsorgan, kjønnsceller og kjønn. Det går hånd i hånd. Dette kan enhver biolog bekrefte for deg. 

At man ønsker å gå i «herreklær» og klippe håret sitt er å gå i mot tradisjonelle kjønnsROLLER. Kjønnsroller er stereotyper satt av samfunnet/kultur knyttet til kjønn. Eks. Kvinner er på kjøkkenet, menn skal ikke gråte. At rosa er «jentefarge» er foreks. En ny ting, før var det «guttefarge». Så som du skjønner er de fleste ting knyttet til kjønnsroller helt random. Å bryte trange kjønnsroller er helt fint og noe jeg støtter og noe jeg føler vi allerede var på vei bort fra. Men det endrer ikke kjønnet man er. Kjønn er medfødt, i DNA’et ditt. 

«non-binary» er ikke et kjønn, ettersom kjønn er medfødt og kjønn er binært. Dette er mennesker som ønsker å leve annerledes enn tradisjonelle kjønnsroller, som ærligtalt ikke er noe annet enn et personlighetstrekk. Du er ikke mindre kvinne fordi du liker traktor og har kort hår. Og du er ikke mindre mann fordi du har på er fullt ansikt med sminke. Du trenger ikke et eget kjønn for å gjøre dette. Just do it.

Å være trans er å ville leve livet sitt der man presenterer seg som det omvendte kjønnet, som også er helt fint. Men igjen, det betyr ikke at det finnes fler kjønn, det betyr bare at noen menn ønsker å se ut som damer og omvendt. Derfor ordene trans settes foran kjønnet. Trans-kvinne = mann som presenterer som kvinne.

Håper det ga mer mening for deg nå.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anglaise skrev (På 6.6.2023 den 21.32):

Personlig hadde jeg ikke brydd meg så mye om transkvinner/menn i garderoben. Men jeg forstår godt at andre kvinner og jenter ikke ønsker det. Du som er så opptatt av respekt. La oss ta som eksempel en transkvinne som ikke har operert seg og har mannskropp, i en kvinnegarderobe. Hvorfor er det respekt for denne transkvinnen som skal gå foran respekten for biologiske kvinner og jenter? Nysgjerrig på svaret ditt.

Fordi det er alltid biologiske kvinner som er tapere. Først ble de undertrykket og "eid" av biologiske menn gjennom alle tider. Så klarte de å kjempe frem stemmerett, eiendomsrett, rett til å studere og ta hvilke som helst jobber, rett til prevensjon og abort osv. Så kom konvensjoner som forsvarte rettigheter til transpersoner, noe som er veldig bra og helt nødvendig i et demokratisk samfunn. Det man da IKKE tenkte på, er at biologiske kvinner kan igjen bli tapere i enkelte situasjoner. Det har man sett i situasjonen med Lia Thomas og hennes lagvenninner - både fordi de følte det var ubehagelig å skifte sammen med noen som ser ut som mann, tenner på kvinner og dater kvinner, og fordi de hadde NULL sjanse til å vinne mot henne i konkurranse, uansett hvor mye talent de hadde og hvor mye de trente. 

I enkelte situasjoner blir man da kalt "fødeperson" eller "person med mensen", eventuelt "cis-kvinne", mens transkvinner blir kalt bare "kvinner".

Det er veldig interessant situasjon, synes jeg, som er nå. Biologiske kvinner må akseptere transKVINNER i kvinnegarderober, kvinnefengsler og krisesentre, fordi transkvinner er kvinner. Men samtidig må biologiske kvinner akseptere transMENN på fødestuer! Fordi de ser ut som kvinner, har kvinnelige organer og trenger fødselshjelp. En kvinne må derfor dele rom med både transkvinner (på krisesenter, i fengsel) og transmenn (på fødestue og barselavdeling). Mens biologiske menn som regel slipper begge deler, da transmenn ikke har noen fordel av å konkurrere med menn, og ønsker som regel ikke å skifte med menn når de ser ut som kvinner (for egen sikkerhet, da faren for å bli overfalt er større i mannsgarderobe enn i kvinnegarderobe), og biologiske menn føder ikke barn. Igjen er biologiske kvinner tapere som tvinges inn i absolutt ALT, der de må akseptere å være naken/sårbar foran BÅDE transkvinner OG transmenn. Hvis vi sier at transkvinner er kvinner og transmenn er menn, bør transmenn ikke dele fødestue og barselrom med biologiske kvinner, da de er to forskjellige kjønn som ikke skal ligge nakne sammen på et sykehus. Hvorfor gjøres ikke det, mon tro?

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uni_me skrev (1 minutt siden):

Du virker veldig ung, og det virker desverre som du ikke forstår begrepene du bruker. Kjønn (sex) er kun hannkjønn og hunnkjønn. Kjønn (Gender) er mann og kvinne. Sex kan brukes på alle dyr, gender er sex i sammenheng med dyreart. Eks. hunder:

Hannkjønn hund = hannhund,

hunnkjønn hund = tispe.

Så med mennesker :

hannkjønn menneske = mann,

hunnkjønn menneske = kvinne.

Kjønn er knyttet til kjønnsceller, det er altså hvilken side i naturen man står på når det kommer til reproduksjon. Det er derfor vi kaller det kjønnsorgan, kjønnsceller og kjønn. Det går hånd i hånd. Dette kan enhver biolog bekrefte for deg. 

At man ønsker å gå i «herreklær» og klippe håret sitt er å gå i mot tradisjonelle kjønnsROLLER. Kjønnsroller er stereotyper satt av samfunnet/kultur knyttet til kjønn. Eks. Kvinner er på kjøkkenet, menn skal ikke gråte. At rosa er «jentefarge» er foreks. En ny ting, før var det «guttefarge». Så som du skjønner er de fleste ting knyttet til kjønnsroller helt random. Å bryte trange kjønnsroller er helt fint og noe jeg støtter og noe jeg føler vi allerede var på vei bort fra. Men det endrer ikke kjønnet man er. Kjønn er medfødt, i DNA’et ditt. 

«non-binary» er ikke et kjønn, ettersom kjønn er medfødt og kjønn er binært. Dette er mennesker som ønsker å leve annerledes enn tradisjonelle kjønnsroller, som ærligtalt ikke er noe annet enn et personlighetstrekk. Du er ikke mindre kvinne fordi du liker traktor og har kort hår. Og du er ikke mindre mann fordi du har på er fullt ansikt med sminke. Du trenger ikke et eget kjønn for å gjøre dette. Just do it.

Å være trans er å ville leve livet sitt der man presenterer seg som det omvendte kjønnet, som også er helt fint. Men igjen, det betyr ikke at det finnes fler kjønn, det betyr bare at noen menn ønsker å se ut som damer og omvendt. Derfor ordene trans settes foran kjønnet. Trans-kvinne = mann som presenterer som kvinne.

Håper det ga mer mening for deg nå.

Det er veldig mange som ikke forstår forskjell på KJØNN og KJØNNSIDENTITET. Det har heller ingenting med rettigheter å gjøre. Diskriminering finner ikke sted bare fordi man beskytter flertallet og ikke mindretallet. I samfunnet ellers er det nesten alltid slik at flertallet trumfer over mindretallet. Det er flertallet som stemmer frem politiske partier og lover, det er flertallet av dommere som dømmer i straffesaker, det er flertallet som fatter beslutninger i stiftelser, aksjeselskaper, idrettslag, foreninger osv. Det betyr ikke at mindretallet ikke skal tas hensyn til, men at flertallet bestemmer. Det er det demokratiet dreier seg om - mindretallet skal vernes, men ikke bestemme over flertallet. 

Det er bevist at mange jenter under 18 har opplevd seksuelle overgrep. Dessverre. Mange har også opplevd mobbing på grunn av kropp på skolen, filming med mobilen i garderoben osv. Disse jentene må slippe å få oppleve en person med penis i garderoben, der de er sårbare fra før. Vi har for eksempel elendig statistikk på antall svømmedyktige barn og antall drukningsulykker hver sommer. Å legge opp til at FÆRRE jenter lærer seg å svømme, er ikke veien å gå. 

Det er slik at ikke alle kan benytte seg av rettigheter HELE TIDEN. Hvis jeg har en infeksjonssykdom, et stort sår eller lignende, så kan jeg ikke gå i bassenget sammen med andre mennesker, fordi det tas hensyn til DEM. Det tas ikke hensyn til den ene personen - meg - sin lyst til å svømme. I de aller fleste garderober er det også aldersgrenser for det motsatte kjønn, som regel ved skolestart. At en gutt med alenemor og uten noe nettverk ikke får brukt bassenget fordi han ikke har noen menn å følge seg, og mor ikke ønsker å slippe ham alene i herregarderoben, betyr ikke at gutten mister rettighetene sine. Derfor er det heller ikke problematisk at transpersoner under transformasjon må vente med å bruke damegarderobe/herregarderobe til de er ferdig operert. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Det er veldig mange som ikke forstår forskjell på KJØNN og KJØNNSIDENTITET.

Ja enig. Dette er kjernen til at debatten er så full av konflikt. Aktivistene forsøker å «fornye» begrepene langt forbi logikk fordi det får dem til å «føle seg bedre». Men disse ordene er viktige og ord må ha en bestemt mening. Ingen ord kan være definert som «hva enn det betyr for enselv» for da kan man ikke snakke om det med noen, ettersom det betyr forskjellige ting for alle.
 

Veldig frustrerende, derfor er det viktig at vi slår ned på «gender is self identity»-mantraen ettersom dette er påfunnet i nyere tid og ikke den ekte betydningen av gender. Det er bare noe som har falt ut av et ekkokammer fra folk som prøver å gjøre alt annet enn å leve i virkeligheten. Gender er og vil alltid være sex + dyreart, det er et nøytralt begrep, ikke ment å være slemt mot noen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (På 6.6.2023 den 19.51):

jeg har vært medlem i FRI over flere år, noe som gjør at jeg kjenner flertallet i FRI og Pride over hele Norge. 

Det har blitt veldig ille i FRI nå. Vi homofile menn får ikke lov til å snakke om homofili. Alt handler kun om det tredje kjønn. Min mening er at det finnes kun to kjønn, og jeg forventer at FRI og Pride har all fokuset på homofile/lesbiske og bifile. FRI og Pride bør slutte å blande "det tredje kjønn" med homofili. 

Nesten ingen av vi medlemmene i FRI snakker med hverandre. Alt er kun krangling, kaos og misnøye mellom alle medlemmene. Vi homofile i FRI og Pride støtter ikke hverandre, samtidig som at vi blir utfryst av tredje-kjønn-gjengen. 

Jeg foretrekker å bli kjent med andre homofile via Gaysir, fordi der er folk mer tydelige på hva de ønsker seg. I FRI og Pride handler alt om det tredje kjønn, men vi homofile blir bare ignorert. 

Flertallet av folka i FRI og Pride vet hvem jeg er, men jeg tåler å si meninga mi her. 

Du er modig som tør å si din mening her.

Blant mine homofile venner er det også mye misnøye med FRI og delvis Pride. Spesielt med FRI som de opplever som en totalitær organisasjon som kun er interessert i trans og tredje kjønn. De sier at noe har skjedd de siste årene hvor L, H og B er blitt ignorert til fordel for T og Q og hvor de som homofile blir satt i samme bås uten å egentlig være for tredje juridisk kjønn. Det er tydeligvis forskjellige meninger innad i bevegelsen, men de upopulære meningene dysses ned. Virkelig ikke spesielt tillitvekkende og attraktivt. Kanskje trenger FRI en grundig oppvask blant egne rekker og holdninger?

 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...