Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

sjirafff skrev (6 minutter siden):

Hvem kaller kvinner "det ene eller det andre" som ikke stemmer? Er ikke en biologisk kvinne som føder barn en fødeperson kanskje? Det er jo ikke feil. Men å kalle en transkvinne "mann" ER feil, og stygt gjort. Det er faktisk helt sjukt at dere ikke ser dobbeltmoralen og hykleriet i utsagnene deres.

Vel, en transkvinne er biologisk mann. Det er ikke feil å kalle en transkvinne biologisk mann. En fødeperson kalles mor, og har blitt kalt det i all evighet. Drit i å finne på begrep som allerede er dekket av et annet begrep.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sjirafff skrev (2 minutter siden):

Det finnes flere variasjoner enn xx og xy. Og hva med personer med Downs? 

Det finnes xxx, xxy og xyy også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (2 minutter siden):

Det finnes flere variasjoner enn xx og xy. Og hva med personer med Downs? 

Personer med Downs blir fortsatt født som enten kvinne eller mann. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
3 hours ago, Warrior said:

Men selv om noen få blir født med kvinnelige og mannlige kjønnsorganer så er det fortsatt 2 kjønn. De blir nok et av kjønnene.
Å blanding av to kjønn er nettopp det. Blanding av de to kjønnene som finnes. Det betyr ikke at det er et eget kjønn som har oppstått.
For det har jeg aldri hørt om. Da hadde vi vel lært det fra skolen av at det finnes flere kjønn og ikke 2? For det er det jeg har lært. Det finnes mann og kvinne. Hunkjønn og hankjønn.

Så har vi intetkjønn men det er jo intetkjønn. Ett tre er ett intetkjønn. Så det finnes hun og hankjønn. Det har det alltid gjort både blant mennesker og dyr. Synes ikke noe om at noen skal endre på det og oppfinne ett nytt kjønn. For kjønn går ikke an å oppfinne. Det er sånn som har vært så lenge liv har eksistert på jorda. Han og hun. Derfor har liv formert seg i alle år. På grunn av de to kjønnene som eksisterer. 

Du vet at pensum stadig må oppdateres fordi vitenskapen er i utvikling og vi lærer nye ting hele tiden? Tror du virkelig at alt du lærte på skolen holder stand den dag i dag? Omtrent den eneste lærdommen som er konstant er matte, og til og med det er det noen som ønsker å endre til et 10-tallssytem, siden det gir mer mening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Vel, en transkvinne er biologisk mann. Det er ikke feil å kalle en transkvinne biologisk mann. En fødeperson kalles mor, og har blitt kalt det i all evighet. Drit i å finne på begrep som allerede er dekket av et annet begrep.

Jeg tror ikke du forstår. Transmenn er menn og de har jo evnen til å føde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (12 minutter siden):

Nei, transmenn kan også føde barn. Skjønner det er vanskelig for deg å fatte. Du pisser i buksa over at noen kan kalle DEG ved et nøytralt navn, mens du insisterer på å få kalle andre noe som her helt feil for dem. Dét er rimelig selvsentrert og egoistisk.

Transmenn er biologiske kvinner hvis de kan føde barn. Da har de ikke operert seg, kun sagt at de føler seg som et annet kjønn. De er fortsatt biologiske kvinner. Menn kan ikke føde, de har ikke kroppsdeler for det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiro skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke du forstår. Transmenn er menn og de har jo evnen til å føde. 

Menn kan ikke føde. Menn har ikke livmor, vagina, eggstokker. De har penis og testikler. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
2 minutter siden, Rosalilje84 said:

En transmann som føder er ikke "mor", han er far. "blitt kalt det i evigheter" er jo et supert argument for å tviholde på noe. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (Akkurat nå):

En transmann som føder er ikke "mor", han er far. "blitt kalt det i evigheter" er jo et supert argument for å tviholde på noe. Herregud.

En far kan ikke føde. En mor går gravid, føder, ammer osv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Menn kan ikke føde. Menn har ikke livmor, vagina, eggstokker. De har penis og testikler. 

Jeg forstår tankegangen din, men de er menn og vi kaller dem menn. Biologisk sex er noe man ble født med. Dere kaller det for biologisk kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (23 minutter siden):

Jeg tror jeg også at vi er uenige om ting og du har rett, men det skader ikke med et tredje kjønn for de som er født med blanding av to kjønn siden 1/581 blir født av en blanding hvert år. Det er også bra for de som er ikke binære at man har et tredje kjønn. Jeg vet du er enig med biologisk burde kun være for å finne et lik, men vi har så pass bra teknologi at vi trenger ikke å se det biologiske, men at de finner bare deg lett.

Biologiske kjønn har vi, selv om vi trekker inn unntak. I dag har vi gjennom personnummer oversikt over biologisk kjønn (med noen unntak). Vi kan for min del gjerne fjerne den oversikten og gjøre personnummer kjønnsnøytrale. Det er i dag lite plikter og rettigheter knyttet til kjønn så jeg skjønner ikke behovet for juridisk kjønn. Flyulykken var et enkelt eksempel på hvor kjennskap til biologisk kjønn kunne ha nytte, men vi trenger det ikke.

Biologien er som den er, og folk kan ha den identiteten de vil 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår tankegangen din, men de er menn og vi kaller dem menn. Biologisk sex er noe man ble født med. Dere kaller det for biologisk kjønn. 

Så fra hvilket organ føder mannen en baby? Fortell gjerne. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
3 minutter siden, Rosalilje84 said:

Personer med Downs blir fortsatt født som enten kvinne eller mann. 

Eller intersex. Poenget mitt var at det finnes ikke kun XX og XY som hevdet i innlegget jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjirafff skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig de er far siden de er menn og identifiserer seg som menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (Akkurat nå):

Biologiske kjønn har vi, selv om vi trekker inn unntak. I dag har vi gjennom personnummer oversikt over biologisk kjønn (med noen unntak). Vi kan for min del gjerne fjerne den oversikten og gjøre personnummer kjønnsnøytrale. Det er i dag lite plikter og rettigheter knyttet til kjønn så jeg skjønner ikke behovet for juridisk kjønn. Flyulykken var et enkelt eksempel på hvor kjennskap til biologisk kjønn kunne ha nytte, men vi trenger det ikke.

Biologisk kjønn er viktig for blant annet forskning. Biologiske menn har typisk andre sykdommer, andre symptomer, andre behandlingsbehov enn biologiske kvinner. Hvis vi skal blande transkvinner inn i forskning på kvinnehelse, eller gi transmenn samme behandling som biologiske menn, vil vi skade begge gruppene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
1 minutt siden, Rosalilje84 said:

En far kan ikke føde. En mor går gravid, føder, ammer osv. 

En transmann som kan gå gravid, føde (og bli far) og amme. Det er faktisk helt sjukt at du føler hele din identitet truet av å tillate noen andre å ha det godt med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tenkselv skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig og vi trenger ikke biologisk kjønn til å finne et lik. I dag er teknologien så bra at vi ikke trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig de er far siden de er menn og identifiserer seg som menn. 

Men en mann har ikke nødvendige organer for å kunne føde. Det er ikke noe som heter mannlig vagina eller mannlig livmor. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
Just now, Rosalilje84 said:

Biologisk kjønn er viktig for blant annet forskning. Biologiske menn har typisk andre sykdommer, andre symptomer, andre behandlingsbehov enn biologiske kvinner. Hvis vi skal blande transkvinner inn i forskning på kvinnehelse, eller gi transmenn samme behandling som biologiske menn, vil vi skade begge gruppene.

Det er det heller ingen som ønsker. Men med mindre du er lege eller forsker, så trenger du ikke bry deg med hvem som er biologisk ditt eller datt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (Akkurat nå):

En transmann som kan gå gravid, føde (og bli far) og amme. Det er faktisk helt sjukt at du føler hele din identitet truet av å tillate noen andre å ha det godt med seg selv.

Men da må denne mannen tåle å bli lagt inn på et bøttekott hvis kun fellesrom på barsel er tilgjengelig, ikke sant? For kvinner kan vel ikke tvinges til å dele rom med en mann etter en fødsel? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...