Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

tenkselv skrev (Akkurat nå):

Den er grei, og oversettelse av sex har alltid vært kjønn. Gender har tidligere blitt oversatt til sosialt kjønn, særlig på 70-tallet, eller kjønnsidentitet.  

Ja, unnskyld for at jeg er elendig på å forklare ting, men nå har vi ikke binære også som er en del av det tredje kjønnet.  Gender er jo kjønnsidentitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiro skrev (3 minutter siden):

unnskyld for at jeg er elendig på å forklare ting

Helt greitm null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (3 timer siden):

For meg er er kjønn det kjønnet du synes du er

Sirkeldefinisjoner er verdiløse

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av det. Håper det forklarer bedre. Gender diverse er de som er ikke binære, intersex og etc.

67061E89-96F2-4FB4-A49F-6AF882F09A73.jpeg

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (10 minutter siden):

Her er et bilde av det. Håper det forklarer bedre. Gender diverse er de som er ikke binære, intersex og etc.

67061E89-96F2-4FB4-A49F-6AF882F09A73.jpeg

Det er ikke her uenigheten er, men at sex ikke lenger skal oversettes til kjønn. Det betyr at vi må skrive om enhver biologibok og, ut fra det du skriver, erstatte kjønn med biologisk sex. For meg heter det fortsatt kjønn, og er tema biologi er det selvsagt biologisk kjønn vi snakker om. Hvis vi nå må bruke sex istedenfor kjønn har dere "stjålet", ikke utvidet et begrep. Dersom vi fortsatt kan snakke om biologisk og juridisk kjønn, og kjønnsidentitet, så er begrepet utvidet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (14 minutter siden):

Det er ikke her uenigheten er, men at sex ikke lenger skal oversettes til kjønn. Det betyr at vi må skrive om enhver biologibok og, ut fra det du skriver, erstatte kjønn med biologisk sex. For meg heter det fortsatt kjønn, og er tema biologi er det selvsagt biologisk kjønn vi snakker om. Hvis vi nå må bruke sex istedenfor kjønn har dere "stjålet", ikke utvidet et begrep. Dersom vi fortsatt kan snakke om biologisk og juridisk kjønn, og kjønnsidentitet, så er begrepet utvidet.

Det du prøver å si er å kalle det biologisk kjønn som er de kromosomene man er født med og juridisk kjønn noe man kan endre og kjønnsidentitet noe man selv er. Hm, det går ann å definere ordet kjønn i flere kategorier. Biologisk er jo det man blir født med som jente, gutt eller intersex som er xxy, xxx og  xyy kromosomer. For trans for eksempel kan det være vondt at det blir kalt kjønn. Derfor har de byttet det til biologisk sex.  Jeg synes egentlig ikke stjeling, men mer at det blir delt og kalt noe annet.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke behov for å kalle noen noe, vær hva dere vil, kall dere hva dere vil, kle dere som dere vil osv. Det meste er en privatsak, og dermed ingen grunn til at jeg skal vite personers biologi.

Skjønner derfor ikke vitsen med 3 juridiske kjønn, 0 går greit. Registrert biologisk kjønn kan ha mening, f.eks å identifisere lik etter en flyulykke. 

Det at jeg ikke skjønner ting, er ikke grunn til å ikke endre. Jeg ønsker bare å forstå poenget og konsekvensene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke behov for å kalle noen noe, vær hva dere vil, kall dere hva dere vil, kle dere som dere vil osv. Det meste er en privatsak, og dermed ingen grunn til at jeg skal vite personers biologi.

Skjønner derfor ikke vitsen med 3 juridiske kjønn, 0 går greit. Registrert biologisk kjønn kan ha mening, f.eks å identifisere lik etter en flyulykke. 

Det at jeg ikke skjønner ting, er ikke grunn til å ikke endre. Jeg ønsker bare å forstå poenget og konsekvensene.

Man kan jo registere lik etter Dna og sånt. De som er trans i dag er de registrert etter biologisk kjønn. Jeg bare lurer siden hvordan blir lik funnet i dag i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (3 minutter siden):

Man kan jo registere lik etter Dna og sånt. De som er trans i dag er de registrert etter biologisk kjønn. Jeg bare lurer siden hvordan blir lik funnet i dag i Norge?

Biologisk kjønn er registrert som en del av personnummer. Egne regler for personer som får kjønnskorrigerende behandling. Jeg snakker ikke om å registrere lik, men identifisere lik. Hvis personen som satt på plass 22f var kvinne, og liket er kvinne, er det stor sannsynlighet for at man har riktig person. Eller man bruker kjønn som screeningfaktor. Mange måter å identifisere på, men lettere når man har kandidater.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (32 minutter siden):

Biologisk kjønn er registrert som en del av personnummer. Egne regler for personer som får kjønnskorrigerende behandling. Jeg snakker ikke om å registrere lik, men identifisere lik. Hvis personen som satt på plass 22f var kvinne, og liket er kvinne, er det stor sannsynlighet for at man har riktig person. Eller man bruker kjønn som screeningfaktor. Mange måter å identifisere på, men lettere når man har kandidater.

Jeg skjønner. Så det du mener er at  det skal bli enklere å finne personen på den måten. Spørsmålet mitt er trenger man det når man kan finne ut ting av DNA og sånt? Man bruker jo teknologi for å finne ut hvem det liket tilhører. Så trenger man biologisk kjønn til det når vi finner ut hvem personen er?

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Hiro skrev (18 timer siden):

Jeg er helt uenig her. For alle gjør det ikke. De som er trans/ ikke binære opplever det ille. Det har blitt gjort forskning mange av dem har tatt selvmord pga de ikke har fått den behandlingen de trenger. Unnskyld, men det er min mening og hva forskning har å si om dem. Jeg håper ikke at jeg såret dine følelser.

Jeg vet ikke helt hva du er uenig i ; det meste jeg skrev i det siterte innlegget, er fakta (som at ikke gjennomgått pubertet påvirker utvikling av kjønnsorganer, fertilitet, kroppshøyde og beintetthet). At mange som er trans eller ikke-binære opplever det som vanskelig, er da ikke noe jeg har påstått at de ikke gjør. Så her snakker du om noe helt annet enn det jeg skriver i innlegget du siterte.

Hiro skrev (5 timer siden):

Hvert år i Norge blir det født 15 stykker som ikke er noen kjønn. De har blanding av både kvinnelige og minnelige kjønnsorganer. Ikke binære identifiserer seg som kjønnsnøytrale. Enten noe i mellom begge kjønnene eller ingen av dem.

Nei, det blir født 15 personer med uklare kjønnskarakteristika. Det finnes bare to kjønn, hankjønn og hunkjønn, men hos noen få kan kjønnsorganer eller kjønnskromosomer være under- eller feilutvikla. Dette er ikke mer rart enn at noen mennesker blir født med Downs syndrom eller med bare én arm.

Og de som er født med uklare kjønnskarakteristika og de som er transpersoner er stort sett to ikke-sammenfallende grupper. Dvs. de som er født med uklare kjønnskarakteristika er sjelden transpersoner og transpersoner er sjelden født med uklare kjønnskarakteristika.

Hiro skrev (4 timer siden):

Et kjønn er det du det du synes du er. Hvis du synes du er mann da er du mann eller andre kjønn.

"Hva er en mann? Det er en som synes han er mann." Det blir en sirkeldefinisjon, og dermed sier det ingenting.

Jeg er kvinne, men det er ikke fordi jeg føler meg som en. Jeg føler meg ikke som kvinne, jeg føler meg som meg. Men jeg ER kvinne, og det er fordi jeg er født med xx-kromosomer og derfor har vagina og etter hvert har utvikla evnen til blant annet å føde barn.

Kjønn er ikke en følelse, det er et biologisk faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva du er uenig i ; det meste jeg skrev i det siterte innlegget, er fakta (som at ikke gjennomgått pubertet påvirker utvikling av kjønnsorganer, fertilitet, kroppshøyde og beintetthet). At mange som er trans eller ikke-binære opplever det som vanskelig, er da ikke noe jeg har påstått at de ikke gjør. Så her snakker du om noe helt annet enn det jeg skriver i innlegget du siterte.

Nei, det blir født 15 personer med uklare kjønnskarakteristika. Det finnes bare to kjønn, hankjønn og hunkjønn, men hos noen få kan kjønnsorganer eller kjønnskromosomer være under- eller feilutvikla. Dette er ikke mer rart enn at noen mennesker blir født med Downs syndrom eller med bare én arm.

Og de som er født med uklare kjønnskarakteristika og de som er transpersoner er stort sett to ikke-sammenfallende grupper. Dvs. de som er født med uklare kjønnskarakteristika er sjelden transpersoner og transpersoner er sjelden født med uklare kjønnskarakteristika.

"Hva er en mann? Det er en som synes han er mann." Det blir en sirkeldefinisjon, og dermed sier det ingenting.

Jeg er kvinne, men det er ikke fordi jeg føler meg som en. Jeg føler meg ikke som kvinne, jeg føler meg som meg. Men jeg ER kvinne, og det er fordi jeg er født med xx-kromosomer og derfor har vagina og etter hvert har utvikla evnen til blant annet å føde barn.

Kjønn er noe du identifiserer deg som, men biologisk sex er noe du er født med. Noen her kaller det biologisk kjønn. Bare pga du har xX kromosomer betyr det ikke at du er kvinne hvis du ikke identifiserer deg som det. Du velger selv hva du identifiserer deg som og hva du er.  Biologisk sex som sagt er det du er født med, men ikke alt man kan endre, men noe er mulig.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Jeg har et spørsmål du sa du ikke identifiserer deg som en kvinne. Hvilket kjønn identifiserer du deg som? Hva er ditt pronomen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (25 minutter siden):

Kjønn er noe du identifiserer deg som, men biologisk sex er noe du er født med.

Nei. Du kan ikke bare trikse og mikse med ordene våre sånn. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (1 minutt siden):

Nei. Du kan ikke bare trikse og mikse med ordene våre sånn. 

Les på internett om det før du sier noe. Særlig de engelske versjonene. Jeg har ikke funnet opp dette her.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hiro skrev (20 minutter siden):

Jeg har et spørsmål du sa du ikke identifiserer deg som en kvinne. Hvilket kjønn identifiserer du deg som? Hva er ditt pronomen? 

Ikke meg du stiller spørsmålet til, men mitt svar blir det samme som hennes. Jeg er kvinne fordi jeg biologisk er kvinne. Jeg identifiserer meg ikke som noe kjønn, føler ikke noe kjønn. Trenger ikke eget pronomen, og hører da sjeldent hvilke pronomen personer bruker når de snakker om meg, så si hva dere vil :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (2 minutter siden):

Les på internett om det før du sier noe. Særlig de engelske versjonene. Jeg har ikke funnet opp dette her.

Problemet med å vise til de engelske begrepene er at du ser bort fra mange hundre års oversettelse hvor sex betyr kjønn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du stiller spørsmålet til, men mitt svar blir det samme som hennes. Jeg er kvinne fordi jeg biologisk er kvinne. Jeg identifiserer meg ikke som noe kjønn, føler ikke noe kjønn. Trenger ikke eget pronomen, og hører da sjeldent hvilke pronomen personer bruker når de snakker om meg, så si hva dere vil :)

Men hva vil du jeg skal kalle deg . Unnskyld for at jeg spør og takk for at du svarer høflig.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (1 minutt siden):

Problemet med å vise til de engelske begrepene er at du ser bort fra mange hundre års oversettelse hvor sex betyr kjønn.

Eller liker du at jeg kaller deg bare fornavnet ditt? Det er noen som ikke liker å bli kalt noen pronomen enn bare sitt fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...