Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Nei, skjønte ikke poenget ditt. Fastleger dør, flytter, bytter jobb, blir pensjonister... hele tiden uten at man ser det som store problemer.

Skjønner du at pasientene til Benestad er uten lege og det er et problem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruR skrev (3 minutter siden):

Skjønner du at pasientene til Benestad er uten lege og det er et problem? 

Hvorfor er akkurat disse uten fastlege, og hvordan er der annorledes enn når min fastlege sluttet ifjor?

Bosted kommunen har ansvar for at innbyggerne har tilgang til nødvendige allmennlegetjenester. Mener du at kommunene til disse innbyggerne ikke følger lovkrav?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (16 timer siden):

Det er ukomplisert og enkelt å velge fastlege på nett. Eller så får du tildelt fastlege.

Veldig "ukomplisert" for oss som har stått uten fastlege i to år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fremmed fugl said:

Som 100 % ekte kvinne vil jeg da selvfølgelig ha en 100 % ekte kvinnekropp.

Du vil jo ikke ha det med mindre du har kromosomene for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (På 13.8.2023 den 14.27):

Jeg har ikke noe grunnlag for å si om Benestad er skikket for å være lege eller ikke men de kan ikke bare ta en lege ut av stilling uten å få en annen kvalifisert person inn. Særlig viktig er det når det er så spesialisert og det ikke er veldig mange leger som driver med dette. Pasientene må fremdeles få helsetilbud selv om Benestad må ut. 

Jo, de kan bare frata hvilken som helst lege som ikke gjør en forsvarlig jobb muligheten å fortsette med det.

FruR skrev (På 13.8.2023 den 17.42):

Ok, men det er uforsvarlig og uetisk å gjøre da er min mening. 

Det er helt forsvarlig og høyst etisk å gjøre det av hensyn til pasientene.

FruR skrev (På 13.8.2023 den 18.11):

Det er godt mulig , det vet jeg ikke noe om , men da bør de jo de sette inn en annen lege til  pasientene. Hvis fastlegen din er uforsvarlig ikke kan praktisere lenger. Skal du som pasient da ikke få en annen lege ? 

Nei, ''de'' trenger ikke sette inn en annen lege. Det finnes et godt tilbud på sykehus allerede med grundig utredning, så alternativer finnes allerede.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (På 13.8.2023 den 20.48):

Skjønner du at pasientene til Benestad er uten lege og det er et problem? 

Det er ikke et problem. Benestad var en privatpraktiserende lege. Det er bare å henvende seg til det offentlige.

FruR skrev (På 13.8.2023 den 19.03):

Forstod du ikke poenget mitt ? Se for deg at du ikke får ny lege når du mister din gamle lege av hvilken som helst grunn . Det er litt krise er det ikke ? Særlig hvis du har en diagnose som krever oppfølging.  Det er det som skjer med pasiente til Benestad. 

Benestad var en privatpraktiserende lege, så alternativer i det offentlige finnes. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (På 13.8.2023 den 18.32):

Hvis Kim fra Korea, som ikke vet hvor Norge er på kartet identifiserer seg som norsk, vil det lage noen problemer hvis vi aksepterer at Kim faktisk er norsk? 

Ja, det vil fjerne meningen med å begrepet å være norsk. Hvis vi opphøyer Kim sin versjon av det å være norsk, så vil det å være norsk miste sin mening.

Akkurat som den postmoderne ideen kring kjønn, vil fjerne meningen med begrepene mann og kvinne.

Hvis jeg som mann, kan bli kvinne ved å kun si at jeg er kvinne, hva vil det bety?

Som 100 % ekte kvinne vil jeg da selvfølgelig ha en 100 % ekte kvinnekropp. Med kvinnelige kjønnsorganer som testikler og penis. Kjønnskorrigerende behandling vil selvfølgelig forsvinne som relevant begrep. Noen kvinner har vagina, andre har penis. Det vil si at kvinnekroppen er ikke lengre en stereotyp kropp med det vi tradisjonelt har omtalt som kvinnelige kjønnsorganer eller kvinnelige kjønnskarekteristiske. Min håret kropp på 191 cm, med penis og flatte bryst, vil være like mye enn kvinnekropp som kroppen til min kone.

Dere som er uenige i dette. Prøv å bruk formal logikk og argumenter saklig og ryddig.

Som omtalt tidligere i tråden. Mor og far. Hvis en far kan ha vagina og livmor og ha vært den som har født barnet. Så betyr mor og far det samme, det vil si foreldre.

Transpersoner skal behandles med respekt og verdighet, som alle andre mennesker. Men det er ikke det samme som å fjerne meningen i begrepene mann og kvinne. Da vi faktisk trenger dem. Det å erstatte dem med cis- kjønn er et nesten humoristisk villspor.

Jeg ble litt forvirret her.

Den postmoderne ideen kring kjønn? Mener du at kjønn er noe som oppsto nylig og ikke har vært der så lenge det har vært homo sapiens?

Kvinner har ikke penis, testikler, prostata.

Menn har ikke vagina, livmor, eggstokker og mens.

Menn kan ikke føde og kan dermed ikke bli mødre.

Kvinner kan ikke produsere sædceller og dermed ikke bli fedre.

Vi er født med kroppen vi er født med og kromosomene som følger etter. 

Vi kan ikke bytte kropp, så vi kan ikke bytte kjønn siden de to går alltid sammen.

Det vi kan bytte som vi vil er kjønnsidentitet - det er vår egen subjektiv opplevelse fra vår egen indre verden. Det er ingen objektiv måte å måle på en vitenskapelig og sikker måte hva noen føler, hvilken kjønnsidentitet noen opplever å ha, osv. Dette er bare subjektivt. 

Kjønnsidentitet er subjektiv, kjønn er objektivt. Det er to helt forskjellige ting.

Det finnes ikke noe cis-mann og cis-kvinne. Det finnes mann og kvinne. De som føler de har feil kjønn, er transmenn og transkvinner. Det viser ''jeg er kvinne, men føler meg som en mann'' eller ''jeg er mann, men føler meg som kvinne''. Å endre kjønnsidentitet endrer ikke kjønnet i samme sleng.

At det skal være så vanskelig for enkelte å forstå ... 

Det er mye snakk om respekt i denne tråden. Hva med også å respektere biologien og objektive fakta?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg ble litt forvirret her.

Den postmoderne ideen kring kjønn? Mener du at kjønn er noe som oppsto nylig og ikke har vært der så lenge det har vært homo sapiens?

Kvinner har ikke penis, testikler, prostata.

Menn har ikke vagina, livmor, eggstokker og mens.

Menn kan ikke føde og kan dermed ikke bli mødre.

Kvinner kan ikke produsere sædceller og dermed ikke bli fedre.

Vi er født med kroppen vi er født med og kromosomene som følger etter. 

Vi kan ikke bytte kropp, så vi kan ikke bytte kjønn siden de to går alltid sammen.

Det vi kan bytte som vi vil er kjønnsidentitet - det er vår egen subjektiv opplevelse fra vår egen indre verden. Det er ingen objektiv måte å måle på en vitenskapelig og sikker måte hva noen føler, hvilken kjønnsidentitet noen opplever å ha, osv. Dette er bare subjektivt. 

Kjønnsidentitet er subjektiv, kjønn er objektivt. Det er to helt forskjellige ting.

Det finnes ikke noe cis-mann og cis-kvinne. Det finnes mann og kvinne. De som føler de har feil kjønn, er transmenn og transkvinner. Det viser ''jeg er kvinne, men føler meg som en mann'' eller ''jeg er mann, men føler meg som kvinne''. Å endre kjønnsidentitet endrer ikke kjønnet i samme sleng.

At det skal være så vanskelig for enkelte å forstå ... 

Det er mye snakk om respekt i denne tråden. Hva med også å respektere biologien og objektive fakta?

 

Postmoderne er et begrep om ideer som savner forankring i fakta og rasjonalitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvorfor det tar lang tid å få behandling på sykehuset så er en av grunnene at sykehusansatte bruker til på dette: 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.8.2023 den 10.52):

Jeg ble litt forvirret her.

Den postmoderne ideen kring kjønn? Mener du at kjønn er noe som oppsto nylig og ikke har vært der så lenge det har vært homo sapiens?

Kvinner har ikke penis, testikler, prostata.

Menn har ikke vagina, livmor, eggstokker og mens.

Menn kan ikke føde og kan dermed ikke bli mødre.

Kvinner kan ikke produsere sædceller og dermed ikke bli fedre.

Vi er født med kroppen vi er født med og kromosomene som følger etter. 

Vi kan ikke bytte kropp, så vi kan ikke bytte kjønn siden de to går alltid sammen.

Det vi kan bytte som vi vil er kjønnsidentitet - det er vår egen subjektiv opplevelse fra vår egen indre verden. Det er ingen objektiv måte å måle på en vitenskapelig og sikker måte hva noen føler, hvilken kjønnsidentitet noen opplever å ha, osv. Dette er bare subjektivt. 

Kjønnsidentitet er subjektiv, kjønn er objektivt. Det er to helt forskjellige ting.

Det finnes ikke noe cis-mann og cis-kvinne. Det finnes mann og kvinne. De som føler de har feil kjønn, er transmenn og transkvinner. Det viser ''jeg er kvinne, men føler meg som en mann'' eller ''jeg er mann, men føler meg som kvinne''. Å endre kjønnsidentitet endrer ikke kjønnet i samme sleng.

At det skal være så vanskelig for enkelte å forstå ... 

Det er mye snakk om respekt i denne tråden. Hva med også å respektere biologien og objektive fakta?

 

Jo! Kvinner kan ha en penis som andre kvinner kan ha en vagina. Vi velger hvilket kjønn vi er, men vi kan ikke velge kromosomer enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 13.8.2023 den 18.32):

Hvis Kim fra Korea, som ikke vet hvor Norge er på kartet identifiserer seg som norsk, vil det lage noen problemer hvis vi aksepterer at Kim faktisk er norsk?

Ja, det vil fjerne meningen med å begrepet å være norsk. Hvis vi opphøyer Kim sin versjon av det å være norsk, så vil det å være norsk miste sin mening.

Akkurat som den postmoderne ideen kring kjønn, vil fjerne meningen med begrepene mann og kvinne.

Hvis jeg som mann, kan bli kvinne ved å kun si at jeg er kvinne, hva vil det bety?

Som 100 % ekte kvinne vil jeg da selvfølgelig ha en 100 % ekte kvinnekropp. Med kvinnelige kjønnsorganer som testikler og penis. Kjønnskorrigerende behandling vil selvfølgelig forsvinne som relevant begrep. Noen kvinner har vagina, andre har penis. Det vil si at kvinnekroppen er ikke lengre en stereotyp kropp med det vi tradisjonelt har omtalt som kvinnelige kjønnsorganer eller kvinnelige kjønnskarekteristiske. Min håret kropp på 191 cm, med penis og flatte bryst, vil være like mye enn kvinnekropp som kroppen til min kone.

Dere som er uenige i dette. Prøv å bruk formal logikk og argumenter saklig og ryddig.

Som omtalt tidligere i tråden. Mor og far. Hvis en far kan ha vagina og livmor og ha vært den som har født barnet. Så betyr mor og far det samme, det vil si foreldre.

Transpersoner skal behandles med respekt og verdighet, som alle andre mennesker. Men det er ikke det samme som å fjerne meningen i begrepene mann og kvinne. Da vi faktisk trenger dem. Det å erstatte dem med cis- kjønn er et nesten humoristisk villspor.

Jeg er enig med deg at trans personer skal bli behandlet med respekt. En transmann er en mann og en transkvinne er en kvinne, men med andre kromosomer!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med deg at trans personer skal bli behandlet med respekt. En transmann er en mann og en transkvinne er en kvinne, men med andre kromosomer!

Beklager men det er ikke å behandle med respekt. Det er faktisk det motsatte.

En kjønnsnøytral definisjon av kjønn gjør selvfølgelig trans og transrettigheter meningsløse. Det går ikke å være født i feil kropp med en kjønnsnøytral definisjon av kjønn. Dette rare som har kommet på seinere år, som er ideen om at kjønn kan defineres kjønnsnøytral og fortsatt ha mening, er ikke først å fremst et angrep mot konservative kristne, men mot trans personer da en slik definisjon av kjønn gjør trans meningsløst.

Prøv å fjerne deg fra din ideologiske boble, bruk din fantastiske hjerne. Ta gjerne frem penn og papir når du reflekterer.

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (4 timer siden):

Nei, jeg blåser ikke i de som angrer. De Fleste her snakket om de som angrer og ikke de som ikke gjør. Kromosomer definerer ikke kjønnet vårt. En transkvinne er like mye kvinne som alle andre, men med en annerledes kroppsbygning. Jeg har kommentert tidligere om at de som angrer har rett på erstatning! Hvorfor skal jeg ikke bry meg om de også? Det er viktig å få den riktige hjelpen man trenger. Jeg bryr meg mest om at alle mennesker blir behandlet med kjærlighet og respekt. Tingen er det er like mange som angrer som de som ikke angrer. Begge må ta hensyn til. Håper du forstår og jeg beklager for at jeg hørte ut som en som ikke brydde meg. For å være ærlig så bryr jeg meg om at alle har det godt :) jeg har mye erfaring med trans og ikke binære fordi har mange venner rundt meg som er det og jeg er det selv også! En ting til i fremtiden kommer ikke «å være trans» være en sykdom lenger. I Danmark er det ikke lenger en sykdom 

"Jeg ønsker kjønnskorrigerende kirurgi"

"Men du har en helt normal kvinnelig penis. Hadde jeg med min normale kvinnelige vagina vært lesbisk hadde jeg gjerne hatt sex med den. Men er 100 % heterofil så det er ikke aktuelt"

"Jeg føler fortsatt ikke at jeg er skikkelig kvinne hvis jeg ikke får en større penis. Det er min følelse av å være født i feil kropp, jeg håper du kan akseptere det, så er min penis alt for krokete."

"Ser den. Er trist med de kvinner som ikke er fornøyde med sine normale vaginaer eller peniser. Var en flott lesbisk jente her igår, hun hadde en helt normal vagina, men klarte ikke å se på seg selv som kvinne hvis hun ikke hadde noe som lignet på en penis. Så vi opererte henne idag. Håper vi snart kommer til at kvinner klarer å akseptere at kvinnekroppen kommer i mange ulike former, og at det ikke er utseendet på kroppen som gjør en kvinne til en kvinne."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiro skrev (5 timer siden):

Jo! Kvinner kan ha en penis som andre kvinner kan ha en vagina. Vi velger hvilket kjønn vi er, men vi kan ikke velge kromosomer enda.

Uansett hvor mange ganger du gjentar en løgn, så blir den ikke til sannhet av den grunn.

Det eneste du oppnår med dette er å vise deg selv som uvitende, kunnskapsløs og ikke bli tatt seriøst i diskusjoner. 

 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (7 timer siden):

Jeg er enig med deg at trans personer skal bli behandlet med respekt. En transmann er en mann og en transkvinne er en kvinne, men med andre kromosomer!

Da må dere transfolk slutte å kalle oss biologiske kvinner "fødepersoner" og "cis", når vi ikke synes det er greit. Hvis dere er kvinner, er også vi kvinner, bare kvinner, uten noe cis-tull. 

Dere må også forstå at å la en biologisk mann som har gått gjennom mannlig pubertet, konkurrere mot biologiske kvinner i en idrett, er juks, på lik linje med doping. At i enkelte idretter, for eksempel fotball og basketball, vil det å la en svær, bred biologisk mann på 120 kilo konkurrere mot spinkle biologiske kvinner på 60 kilo, kunne føre til alvorlige skader og i verste fall permanente skader. Og at dere i stedet må kjempe for enten en "åpen klasse" eller "transklasse" i idretten. Ikke egle dere inn på arenaer der dere har en biologisk fordel man ikke kan trene bort. Jeg støtter gjerne kampanje om å ha åpen klasse i idrett i tillegg til dame- og herreklassen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 timer siden):

Da må dere transfolk slutte å kalle oss biologiske kvinner "fødepersoner" og "cis", når vi ikke synes det er greit. Hvis dere er kvinner, er også vi kvinner, bare kvinner, uten noe cis-tull. 

Dere må også forstå at å la en biologisk mann som har gått gjennom mannlig pubertet, konkurrere mot biologiske kvinner i en idrett, er juks, på lik linje med doping. At i enkelte idretter, for eksempel fotball og basketball, vil det å la en svær, bred biologisk mann på 120 kilo konkurrere mot spinkle biologiske kvinner på 60 kilo, kunne føre til alvorlige skader og i verste fall permanente skader. Og at dere i stedet må kjempe for enten en "åpen klasse" eller "transklasse" i idretten. Ikke egle dere inn på arenaer der dere har en biologisk fordel man ikke kan trene bort. Jeg støtter gjerne kampanje om å ha åpen klasse i idrett i tillegg til dame- og herreklassen. 

Jeg kaller ikke en kvinne en fødeperson og noen cismann eller ciskvinne. Som jeg har nevnt tidligere er transkvinner like mye kvinne som alle andre, men med en annen kromosom oppbygning. Verste av alt er å kalle en kvinne en fødeperson siden kvinner er mye mer enn bare en som føder . Forskjellen er kromosomer. Uansett er man på vei å endre kroppen sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hiro skrev (15 timer siden):

Jeg er enig med deg at trans personer skal bli behandlet med respekt. En transmann er en mann og en transkvinne er en kvinne, men med andre kromosomer!

En transmann blir aldri en mann og en transkvinne aldri en kvinne. Men selvfølgelig skal de behandles med respekt. 
Det som det burde fokuseres på i stedet for bytte av kjønn er å gjøre barn og unge trygge på seg og sin identitet. Få bekreftelser på at jenter kan forelske seg i jenter, jenter kan like å leke med gutter, ha kort hår og de klærne og hobbyene de ønsker. Men de er fortsatt jenter. På samme måte bør gutter som forelsker seg i gutter, kler seg i kjoler, har langt hår, liker sminke og har hobbyer få andre gutter har, få oppleve av omgivelsene og de rundt at det er helt normalt, noen gutter er sånn. Men de er fortsatt gutter!

Mange barn opplever at de faller utenfor og ikke er som de andre med samme kjønn. De trenger forståelse og forklaringer på at alle er forskjellige, hjelp til å finne venner med samme interesser og støtte, ikke spørsmål om man er født i feil kropp. INGEN er født i feil kropp. Vi er født sånn vi er, og alle er forskjellige uavhengig av kjønn. Kjønn er jo bare en liten del av det vi er, og hadde alle blitt respektert og støttet for deres personlighet, utseende (klesstil, sminke osv) , interesser og legning tror jeg færre hadde hatt behov for fysisk å bytte kjønn. Man kan leve akkurat det samme livet som mann som man kan leve som kvinne. Vi er alle mennesker, og kjønn bør være underordnet. 
Det å føle at man må gå igjennom operasjoner for at man skal kunne leve det livet man ønsker er ille. Operasjoner og hormonbehandling livet ut er en risiko fysisk friske mennesker bør unngå så langt det lar seg gjøre!

Endret av anonym111111
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (15 timer siden):

Jo! Kvinner kan ha en penis som andre kvinner kan ha en vagina. Vi velger hvilket kjønn vi er, men vi kan ikke velge kromosomer enda.

Hæ? Kromosomer forteller noe om kjønnet vårt. Xx= hunnkjønn. XY= hannkjønn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermegler1 skrev (45 minutter siden):

Hæ? Kromosomer forteller noe om kjønnet vårt. Xx= hunnkjønn. XY= hannkjønn.

Ikke for de som bytter kjønn. Ja det er vanlig at en med xX kromosomer er født med en livmor, men det betyr ikke at de ikke er menn. Det med de er ikke menn mener jeg altså med transe. Transfolk er under behandling og er like mye mann eller kvinne som alle andre. 

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (44 minutter siden):

En transmann blir aldri en mann og en transkvinne aldri en kvinne. Men selvfølgelig skal de behandles med respekt. 
Det som det burde fokuseres på i stedet for bytte av kjønn er å gjøre barn og unge trygge på seg og sin identitet. Få bekreftelser på at jenter kan forelske seg i jenter, jenter kan like å leke med gutter, ha kort hår og de klærne og hobbyene de ønsker. Men de er fortsatt jenter. På samme måte bør gutter som forelsker seg i gutter, kler seg i kjoler, har langt hår, liker sminke og har hobbyer få andre gutter har, få oppleve av omgivelsene og de rundt at det er helt normalt, noen gutter er sånn. Men de er fortsatt gutter!

Mange barn opplever at de faller utenfor og ikke er som de andre med samme kjønn. De trenger forståelse og forklaringer på at alle er forskjellige, hjelp til å finne venner med samme interesser og støtte, ikke spørsmål om man er født i feil kropp. INGEN er født i feil kropp. Vi er født sånn vi er, og alle er forskjellige uavhengig av kjønn. Kjønn er jo bare en liten del av det vi er, og hadde alle blitt respektert og støttet for deres personlighet, utseende (klesstil, sminke osv) , interesser og legning tror jeg færre hadde hatt behov for fysisk å bytte kjønn. Man kan leve akkurat det samme livet som mann som man kan leve som kvinne. Vi er alle mennesker, og kjønn bør være underordnet. 
Det å føle at man må gå igjennom operasjoner for at man skal kunne leve det livet man ønsker er ille. Operasjoner og hormonbehandling livet ut er en risiko fysisk friske mennesker bør unngå så langt det lar seg gjøre!

Det kan være sant at færre hadde gått å få behandling, men hva med de transe/ ikke binære som vil bytte kjønn? Hva med de som ønsker operasjonen og ikke angrer pga den ukomfortable kjønnsdelen de ble født med? Skal de også lide i sin egen kropp uten å få behandlingen de trenger?  Snakker om de som er helt sikre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...