Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Hiro skrev (2 minutter siden):

Hvert år i Norge blir det født 15 stykker som ikke er noen kjønn. De har blanding av både kvinnelige og minnelige kjønnsorganer. Ikke binære identifiserer seg som kjønnsnøytrale. Enten noe i mellom begge kjønnene eller ingen av dem.

Det er fortsatt bare to biologiske kjønn, xx og xy. Jeg vet veldig godt at det er stor variasjon i utvikling av kjønnsorganer og nivå av kjønnshormoner, men det definerer ikke biologisk kjønn.  Man kan heller ikke endre biologisk kjønn. 

Når det er sagt, endrer ikke det at mange ikke føler seg vel i sitt biologiske kjønn eller har en annen eller usikker kjønnsidentitet. For meg kan folk identifisere seg som hva de vil, og jeg prøver å etterkomme deres ønsker om pronomen og annet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiro skrev (17 minutter siden):

Det finnes ikke bare 2 kjønn. Visste du at noen blir født med både minnelig og kvinnelige deler og blir kjønns operert og deprimert til det kjønnet de ikke ønsker.

Citation needed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (3 minutter siden):

Det er fortsatt bare to biologiske kjønn, xx og xy. Jeg vet veldig godt at det er stor variasjon i utvikling av kjønnsorganer og nivå av kjønnshormoner, men det definerer ikke biologisk kjønn.  Man kan heller ikke endre biologisk kjønn. 

Når det er sagt, endrer ikke det at mange ikke føler seg vel i sitt biologiske kjønn eller har en annen eller usikker kjønnsidentitet. For meg kan folk identifisere seg som hva de vil, og jeg prøver å etterkomme deres ønsker om pronomen og annet. 

Det er 3 kjønn. Noen blir født med xxy. Betyr det at deres kjønn ikke er det? Jeg synes det kjønnet folk ønsker å være er deres elte kjønn. Noen blir født som det tredje kjønnet. Caster Semenya Er en løper og ble født intersex, men identifiserer seg og er en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersex
Intersex skiller seg fra trans-begrepene fordi dette ikke dreier seg om opplevelse av kjønnsidentitet, men betegner personer som har kropper med både mannlige og kvinnelige kjønnskarakteristika. [...] det vil si at deres genetiske kjønn er forskjellig fra kromosomparet XX for jenter og XY for gutter. De kan være bare X, eller XXX, XXY og noen ganger blandinger. Det forekommer også at det blir født barn med både mannlige og kvinnelige kjønnsorgan. Noen er XY, men ufølsomme for testosteron, noen få utvikler penis og pung først i puberteten. Raquote.svg

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Interseksualitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (3 minutter siden):

Det er 3 kjønn. Noen blir født med xxy. Betyr det at deres kjønn ikke er det?

Hva er 'et kjønn'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hva er 'et kjønn'?

For meg er er kjønn det kjønnet du synes du er, men poenget er det er noen som blir født blanding og gjør seg om til gutt eller jente. Andre til intetkjønn.  Så tredje kjønn er ikke fantasi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiro skrev (1 minutt siden):

For meg er er kjønn det kjønnet du synes du er, men poenget er det er noen som blir født blanding og gjør seg om til gutt eller jente. Andre til intetkjønn.  Så tredje kjønn er ikke fantasi

Men hva er et kjønn? Sånn i det hele tatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (43 minutter siden):

Men hva er et kjønn? Sånn i det hele tatt.

Et kjønn er det du det du synes du er. Hvis du synes du er mann da er du mann eller andre kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (22 minutter siden):

Et kjønn er det du det du synes du er. Hvis du synes du er mann da er du mann eller andre kjønn.

Så kjønn = det man føler at man er? Uvilkårlig.

Vet ikke om du helt om du skjønner spørsmålet mitt. Jeg spør altså om hva 'kjønn', som begrep, referer til.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Så kjønn = det man føler at man er? Uvilkårlig.

Vet ikke om du helt om du skjønner spørsmålet mitt. Jeg spør altså om hva 'kjønn', som begrep, referer til.

Betyr det at en transkvinne skal bli kalt mann og det er ikke det kjønnet de  referer seg. Høres ikke greit ut. Derfor er kjønn det man synes er. Man kan ha vært født mann, men bytter til kvinne eller intersex siden det er det kjønnet de referer deg til. Det finnes 7 kjønn Mann, kvinne, trans, transperson, intersex, interkjønn og kanskje mer.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (2 minutter siden):

Betyr det at en transkvinne skal bli kalt mann og det er ikke det kjønnet de  referer seg. Høres ikke ut greit. Derfor er kjønn det man synes er. Man kan ha vært født mann, men bytter til kvinne eller intersex siden det er det kjønnet de referer deg til. Det finnes 7 kjønn Mann, kvinne, trans, transperson, intersex, interkjønn og kanskje mer.

Blir litt vanskelig dette når du ikke forstår spørsmålet.

Men takk for samtalen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (8 minutter siden):

Blir litt vanskelig dette når du ikke forstår spørsmålet.

Men takk for samtalen.

Spør du om det kjønnet man blir født med? Ja, men kromosomene man kan bli født med er jo xxy, xx, xy, xxx og xxy. De fleste blir født gutt eller jente, men det fødes 5-15 stykker i norge som ikke er xy eller xx. La oss si vi har ca 1000 folk i Norge som ble født med begge kjønns karakterene.

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du om det kjønnet man blir født med? Ja, men kromosomene man kan bli født med er jo xxy, xx, xy, xxx og xxy. De fleste blir født gutt eller jente, men det fødes 5-15 stykker i norge som ikke er xy eller xx. La oss si vi har ca 1000 folk i Norge som ble født med begge kjønns karakterene.

Jeg spør så enkelt om hva 'kjønn' er. En definisjon på begrepet ''kjønn'.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (5 minutter siden):

Jeg spør så enkelt om hva 'kjønn' er. En definisjon på begrepet ''kjønn'.

Det er vanskelig spørsmål siden det kan mene mange ting. Min del er kjønn det kjønnet man synes man er siden det er folk som er født i feil kropp som trans. Andre mener det er det man er født med som jeg er uenig i siden folk har sin kjønnsidentitet. Man kan kalle det for biologisk sex det med gutter, jenter og intersex som er antall kromosomer man er født med, men kjønn i seg selv er mer hva man synes. Du ser forskjellen på biologisk sex og kjønn.

den engelske delen av biologisk sex forklarer slik 

A person's biological sex usually refers to their status as female, male, or intersex depending on their chromosomes, reproductive organs, and other characteristics. Chromosomes are tightly packed DNA, or molecules that contain the genetic instructions for the development and functioning of all living things.

kjønn er mer det man synes man er og bytter til det man  selv man synes er som trans folk

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig spørsmål siden det kan mene mange ting. Min del er kjønn det kjønnet man synes man er siden det er folk som er født i feil kropp som trans. Andre mener det er det man er født med som jeg er uenig i siden folk har sin kjønnsidentitet. Man kan kalle det for biologisk sex det med gutter, jenter og intersex som er antall kromosomer man er født med, men kjønn i seg selv er mer hva man synes. Du ser forskjellen på biologisk sex og kjønn.

Du forstår ikke spørsmålet. Jeg spør ikke om hva som plasserer individer i de forskjellige kjønnene, men om hva 'kjønn' i det hele tatt er.

Om en alien hadde kommet fra det ytre rom og bla spurt deg hva 'kjønn' er, hva hadde forklart h*n?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (7 minutter siden):

Du forstår ikke spørsmålet. Jeg spør ikke om hva som plasserer individer i de forskjellige kjønnene, men om hva 'kjønn' i det hele tatt er.

Om en alien hadde kommet fra det ytre rom og bla spurt deg hva 'kjønn' er, hva hadde forklart h*n?

Det samme som jeg har forklart nå. Særlig det siste jeg skrev.  kjønn kan være hva du har som kromosomer eller hva du ser deg ut som. Jeg vil ikke kalle det kjønn, men mer biologisk sex. Kjønn er man identifiserer seg selv som. Hvis du ønsker å bytte kjønn er du det kjønnet du synes du er. Det er forskjell på biologisk sex og kjønn. Biologisk sex er mer om kromosomer og det DNA ditt, men kjønn er det du identifiserer deg som eller er som mennesket. Unnskyld hvis det høres ut som at jeg ikke forstår spørsmålet ditt

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hiro skrev (3 minutter siden):

Det samme som jeg har forklart nå. Særlig det siste jeg skrev.  kjønn kan være hva du har som kromosomer eller hva du ser deg ut som. Jeg vil ikke kalle det kjønn, men mer biologisk sex. Kjønn er man identifiserer seg selv som. Hvis du ønsker å bytte kjønn er du det kjønnet du synes du er. Det er forskjell på biologisk sex og kjønn. Biologisk sex er mer om kromosomer og det DNA ditt, men kjønn er det du identifiserer deg som eller er som mennesket.

Så man har stjålet ordet for et begrep og bruker det for noe annet og så gir et annet ord i bytte.

En litt bakvendt måte å gjøre det på. Men ok.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Hiro skrev (3 timer siden):

Hvert år i Norge blir det født 15 stykker som ikke er noen kjønn. De har blanding av både kvinnelige og minnelige kjønnsorganer. Ikke binære identifiserer seg som kjønnsnøytrale. Enten noe i mellom begge kjønnene eller ingen av dem.

Men selv om noen få blir født med kvinnelige og mannlige kjønnsorganer så er det fortsatt 2 kjønn. De blir nok et av kjønnene.
Å blanding av to kjønn er nettopp det. Blanding av de to kjønnene som finnes. Det betyr ikke at det er et eget kjønn som har oppstått.
For det har jeg aldri hørt om. Da hadde vi vel lært det fra skolen av at det finnes flere kjønn og ikke 2? For det er det jeg har lært. Det finnes mann og kvinne. Hunkjønn og hankjønn.

Så har vi intetkjønn men det er jo intetkjønn. Ett tre er ett intetkjønn. Så det finnes hun og hankjønn. Det har det alltid gjort både blant mennesker og dyr. Synes ikke noe om at noen skal endre på det og oppfinne ett nytt kjønn. For kjønn går ikke an å oppfinne. Det er sånn som har vært så lenge liv har eksistert på jorda. Han og hun. Derfor har liv formert seg i alle år. På grunn av de to kjønnene som eksisterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (1 minutt siden):

Men selv om noen få blir født med kvinnelige og mannlige kjønnsorganer så er det fortsatt 2 kjønn. De blir nok et av kjønnene.
Å blanding av to kjønn er nettopp det. Blanding av de to kjønnene som finnes. Det betyr ikke at det er et eget kjønn som har oppstått.
For det har jeg aldri hørt om. Da hadde vi vel lært det fra skolen av at det finnes flere kjønn og ikke 2? For det er det jeg har lært. Det finnes mann og kvinne. Hunkjønn og hankjønn.

Så har vi intetkjønn men det er jo intetkjønn. Ett tre er ett intetkjønn. Så det finnes hun og hankjønn. Det har det alltid gjort både blant mennesker og dyr. Synes ikke noe om at noen skal endre på det og oppfinne ett nytt kjønn. For kjønn går ikke an å oppfinne. Det er sånn som har vært så lenge liv har eksistert på jorda. Han og hun. Derfor har liv formert seg i alle år. På grunn av de to kjønnene som eksisterer. 

Jeg er uenig. Jeg synes vi trenger det tredje til de som er det tredje. Danmark, Pakistan, Malta, Tyskland og andre land har det tredje kjønnet og det funker fint. Man lærte ikke om intetkjønn på skolen fordi i gamle dagen tenkte de det som er få av er ikke greit og må bli kvitt. I dag er vi annerledes og lever i et samfunn som vi aksepterer alle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Så man har stjålet ordet for et begrep og bruker det for noe annet og så gir et annet ord i bytte.

En litt bakvendt måte å gjøre det på. Men ok.

Det er for å kategorisere forskjellen på DNA biologisk sex og kjønn på. Synes det er en fin måte og bra for trans og ikke binære folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...