Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Bålkaffe said:

De ba vel om å bli behandlet på samme måte som alle andre, kunne gå i garderober, på toalett og ellers eksistere i samfunnet uten å bli jagd fra steder, utsatt for vold etc, og det tilrettela samfunnet for, blant annet ved å gjøre vold og overgrep mot homofile ulovlig, både fra privatpersoner og fra statlige øyemed.

Et tredje juridisk kjønn har ingenting med oss andre å gjøre heller, men det vil gjøre en minoritets hverdag bedre.

Hva slags begrep vil du bruke da?

I dagens samfunn så er vold ulovlig, punktum. Til og med svaner og duer har de samme rettigheter. 

https://p3.no/meninger/mening/d30a52dc-55ec-49a2-b8f3-6a352222f355

Men da har du tenkt veldig lite på oss andre. Da tror jeg dette blir en veldig uproduktiv diskusjon om vi fortsetter.

Endret av Btw
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MyMichelle skrev (19 timer siden):

Jeg ser akkurat nå på NRK en debatt om utredning av et tredje jurisk kjønn skal innføres. Hva mener dere?

Jeg tenker det er greit med et tredje, som «hen», men at det ikke må gå på bekostning av de to som allerede finnes. Jeg er kvinne, og ville blitt grundig forbannet om jeg skulle bli «kjønnsløs». Slik kan jeg også forstå at «hen» ikke vil stå som mann eller kvinne.

Og hva er i strid med menneskerettighetene? Kvinnekonvensjonen skal ta vare på kvinners rettigheter. Da kan en vel ikke stryke oss fra loven?

Herregud as. 2022 I ett nøtteskall. Er enig med deg om alt du skriver her. Det er tåpelig og tragiskhvor menneskeheten har tatt vei siden alt ble til. Vi har så lite og gjøre om dagen nå fordi alt blir automatisert. Vi trenher snart ikke løfte en finger så da skal vi bruke tid på og overanalysere de to eneste kjønnene som helt krystallklart står foran våre øyne om hvilket kjønn vi har. Men neida. Kjedsomheten tar tid så da er det bare og finne på en masse piss 🥂.  Stakkar barna mine som. Må vokse opp i en slik generasjon. Ikke rart gud raser over oss om dagen heller. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (49 minutter siden):

Ja, for det virker som om det er en del som er imot dette og da vil man jo gjerne få faktiske, reelle eksempler på hvordan en tredje kjønnskategori juridisk kan påvirke andre i samfunnet.

Altså, det er vel et langt rimeligere spørsmål hvorfor man skal ha et tredje juridisk kjønn heller en hvorfor man ikke skal ha det. Jeg har allerede spurt om det tidligere i tråden men så langt bare fått til svar at det hjelper voldsutsatte. Så ok kanskje det gjør det, men å innføre et tredje kjønn for å hjelpe disse er vel ikke bare å gå over bekken etter vann, men å ta turen innom nabobygda og klatre over et par fjelltopper i tillegg.

Man kan innføre mye rart. Påbud om bruk av røde sko en gang i uka for eksempel. Bare fantasien setter grenser. Men normalt innfører man ikke noe uten i det minste en tilsynelatende begrunnelse. Så igjen, siden du ser ut til å være tilhenger av dette, hvem er dette til for? Hvilke konkrete juridiske endringer vil det medføre for de aktuelle personene og hva vil de oppnå som de ikke kan oppnå allerede i dag?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke noe problem i seg selv om mannen min får innkalling til celleprøve, men det er et eksempel på hvordan samfunnet nå fungerer med 2 kjønn. Vi har forskjellige helseutfordringer og per nå går disse innkallelsene automatisk utifra hvilket kjønn man er registrert som. Skal vi ta bort kjønn så må jo samfunnet legges helt om, og at enkelte ikke ser utfordringer i det syns jeg er rart. 

At samtlige innbyggere i Norge skal fjerne kjønnet de er registrert som for å skåne følelsene til en bitteliten gruppe seg jeg på som et overgrep. Allerede har jeg mistet min identitet som kvinne til fordel for ordet ciskvinne. Ingen har spurt meg om det er greit at en betegnelse, først brukt av en som mener pedofili er greit, skal brukes om min identitet - men om jeg kaller en person med penis, skjegg og sminke for mann - da er jeg transfob og hatefull. 

Jeg begynner også å bli lei av å bli stemplet som hysterisk fordi jeg ser problemer med ikkebinære og transkvinner i kvinners arenaer. Kanskje må noen få menn bli såret i følelsene sine til fordel for kvinner denne gangen. Sjeldent vi ser transmenn kreve plass i menns arenaer, men vi ser flere og flere transkvinner kreve plass i kvinners arenaer. Kanskje fordi de ble født med male privilege? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare faktum at noen vil innføre i lovverket noe som ikke finnes, er skremmende nok i seg selv.

Det finnes kun 2 kjønn. Mann og kvinne. Han og hun. Hans og hennes.

Hva man føler seg som kan variere mellom tusenvis av ting, men kjønn er det bare 2 av. 

Språkmessig finnes det et tredje kjønn, men dette kjønnet omfatter ikke mennesker og er ikke knyttet til biologi. Så å bruke språket som eksempel med henvisning til biologi som argument for å innføre et tredje kjønn i loven blir selvmotsigende.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (25 minutter siden):

Bare faktum at noen vil innføre i lovverket noe som ikke finnes, er skremmende nok i seg selv.

Det finnes kun 2 kjønn. Mann og kvinne. Han og hun. Hans og hennes.

Hva man føler seg som kan variere mellom tusenvis av ting, men kjønn er det bare 2 av. 

Språkmessig finnes det et tredje kjønn, men dette kjønnet omfatter ikke mennesker og er ikke knyttet til biologi. Så å bruke språket som eksempel med henvisning til biologi som argument for å innføre et tredje kjønn i loven blir selvmotsigende.

Ja for faen. Ur damn right about that 👏 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om dette med universitetsutdannelse og meninger om biologisk kjønn, har med alder å gjøre ikke bare utdanning. Jeg er i 40-årene, både jeg, min samboer og mine venner har enten bachelor/master/PhD universitetsutdannelse. Ingen av oss har problemer med å si vi mener det er to biologiske kjønn, samt at noen blir født med kjønnsorganer som både er mannlige og kvinnelige. Samtidig mener vi det er bra for noen å få kjønnsbekreftende behandling, og er skeptiske til at barn får hormonblokkere, pga lite forskning.

Så, kan meninger ha noe med alder, omgangskrets, og bosted å gjøre? Jeg tror absolutt det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi synes at alle skal få lov å uttrykke sine meninger. Jeg synes det er supert at så mange her lar være å bruke AB selv om flere på KG  sikkert vil bli provosert av hva de skriver 👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (8 minutter siden):

Og vi synes at alle skal få lov å uttrykke sine meninger. Jeg synes det er supert at så mange her lar være å bruke AB selv om flere på KG  sikkert vil bli provosert av hva de skriver 👏👏👏

Ja. Det er et problem i samfunnet i dag synes jeg. Hvis man sier sin mening og den ikke 100% støtter lgbtq osv, blir man jo hetset på noe sykt. Men når det gjelder dem kan de si alt, det er jo ytringsfrihet so gjelder! 

Vi trenger at alle har forskjellige meninger. Man blir bedre til å argumentere, sikrere på meningene sine eller bytter mening, og hvis alle går feil vei sammen, hvem skal vi finne den riktige ?

Endret av CatPerson123
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, MyMichelle said:

Jeg lurer på om dette med universitetsutdannelse og meninger om biologisk kjønn, har med alder å gjøre ikke bare utdanning. Jeg er i 40-årene, både jeg, min samboer og mine venner har enten bachelor/master/PhD universitetsutdannelse. Ingen av oss har problemer med å si vi mener det er to biologiske kjønn, samt at noen blir født med kjønnsorganer som både er mannlige og kvinnelige. Samtidig mener vi det er bra for noen å få kjønnsbekreftende behandling, og er skeptiske til at barn får hormonblokkere, pga lite forskning.

Så, kan meninger ha noe med alder, omgangskrets, og bosted å gjøre? Jeg tror absolutt det.

Dere heldig griser i 40årene var nok det siste kullet som slapp unna med  å vokse opp med sosial medier og dermed ikke er så usikre på dere selv og samtidig hadde mulighet til å danne deres egne meninger og identitet på en naturlig måte :) 

Endret av Btw
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (19 minutter siden):

Det er faktisk litt skummelt, og jeg er litt redd jeg mister troverdighet i andre tråder jeg deltar i ved å vise frem mitt syn på dette. Men jeg syns også dette er et veldig viktig tema, og jeg føler meg tryggere i at flere og flere "står frem". 

Men igjen, dette er brukeren min på kvinneguiden. Jeg tør ikke delta i disse debattene med navnet mitt fordi jeg er redd for kansellering i forbindelse med jobb. Jeg står for det jeg skriver, men dette er et så følsomt tema for mange med identitetsproblemer at det er fort gjort å bli tolket som noe man ikke er. Se på JK rowling feks. Jeg trodde oppriktig at ho hadde slengt rundt seg med sjikane mot transpersoner, men om man faktisk leser det hun skriver så ønsker hun kun å trygge oss kvinner, samt at hun sier som det er - det finnes to biologiske kjønn og ferdig snakka. 

Så et morsomt klipp her om dagen med en fyr som spurte noen transaktivister hva et tvekjønn er. "En som er født som både mann og kvinne" svarte dem stolt helt til de forstod at de nettopp ødela sin egen kampsak. To kjønn der altså. Mann og kvinne. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, CatPerson123 said:

Ja. Det er et problem i samfunnet i dag synes jeg. Hvis man sier sin mening og den ikke 100% støtter lgbtq osv, blir man jo hetset på noe sykt. Men når det gjelder dem kan de si alt, det er jo ytringsfrihet so gjelder! 

Vi trenger at alle har forskjellige meninger. Man blir bedre til å argumentere, sikrere på meningene sine eller bytter mening, og hvis alle går feil vei sammen, hvem skal vi finne den riktige ?

Problemet er at man i realiteten argumenterer mot mennesker eksistens og rett til å leve frie liv uten trakkasering.

Flere lirer av seg både det ene og det andre om transpersoner uten tanke for at det har noen konsekvenser for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw skrev (6 timer siden):

I dagens samfunn så er vold ulovlig, punktum. Til og med svaner og duer har de samme rettigheter. 

https://p3.no/meninger/mening/d30a52dc-55ec-49a2-b8f3-6a352222f355

Men da har du tenkt veldig lite på oss andre. Da tror jeg dette blir en veldig uproduktiv diskusjon om vi fortsetter.

Hva med "oss andre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (5 timer siden):

Altså, det er vel et langt rimeligere spørsmål hvorfor man skal ha et tredje juridisk kjønn heller en hvorfor man ikke skal ha det. Jeg har allerede spurt om det tidligere i tråden men så langt bare fått til svar at det hjelper voldsutsatte. Så ok kanskje det gjør det, men å innføre et tredje kjønn for å hjelpe disse er vel ikke bare å gå over bekken etter vann, men å ta turen innom nabobygda og klatre over et par fjelltopper i tillegg.

Man kan innføre mye rart. Påbud om bruk av røde sko en gang i uka for eksempel. Bare fantasien setter grenser. Men normalt innfører man ikke noe uten i det minste en tilsynelatende begrunnelse. Så igjen, siden du ser ut til å være tilhenger av dette, hvem er dette til for? Hvilke konkrete juridiske endringer vil det medføre for de aktuelle personene og hva vil de oppnå som de ikke kan oppnå allerede i dag?

Du kan lese mer om hvorfor i rapporten til bufdir: https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (1 time siden):

Problemet er at man i realiteten argumenterer mot mennesker eksistens og rett til å leve frie liv uten trakkasering.

Flere lirer av seg både det ene og det andre om transpersoner uten tanke for at det har noen konsekvenser for andre.

Nei, der er jeg uenig. Selvfølgelig skal alle mennesker ha like rettigheter. Men når noen identifiserer seg som en stein, katt, har pronouns som er queen/king osv, er de da mennekser? Fordi de sier jo at de ikke er det....

Har ikke noe imot gay, lesbisk. Trans kan jeg ikke helt forstå, men de gjør det de vil. De skal respekteres som alle andre! Derimot de som identifiserer seg som ting, dyr, osv, eller helt plutselig er en 60 år gammel mann en kvinne i en uke, osv, det har jeg null forståelse for. 

Men når de går rundt og sier at "du hater meg fordi du er straight" "du hater meg fordi du er hvit" osv, det liker jeg ikke. Og det er vanskelig å si at man er imot det, da hater plutselig alle deg. Men istedenfor å dømme de som mobber dem, dømmer de alle som kan kanskje ligne litt på mobberne. 

Det gir ofte ikke så mye mening heller, det de sier. Altså "det skal ikke være kjønn stereotyper" MEN når en mann er trans, da blir han til en kvinne i hæler, skjørt, som elsker rosa. Og jenter som har litt maskulin stil, de er tydeligvis plutselig Trans. 

Så ja, alle mennesker skal ha rettigheter. Men de som blir mobbet av noen skal ikke få lov til å mobbe alle andre! 

Dette gjelder de som står frem i media. Jeg vet godt at ikke alle transpersoner oppfører seg sånn!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, CatPerson123 said:

Nei, der er jeg uenig. Selvfølgelig skal alle mennesker ha like rettigheter. Men når noen identifiserer seg som en stein, katt, har pronouns som er queen/king osv, er de da mennekser? Fordi de sier jo at de ikke er det....

Har ikke noe imot gay, lesbisk. Trans kan jeg ikke helt forstå, men de gjør det de vil. De skal respekteres som alle andre! Derimot de som identifiserer seg som ting, dyr, osv, eller helt plutselig er en 60 år gammel mann en kvinne i en uke, osv, det har jeg null forståelse for. 

Men når de går rundt og sier at "du hater meg fordi du er straight" "du hater meg fordi du er hvit" osv, det liker jeg ikke. Og det er vanskelig å si at man er imot det, da hater plutselig alle deg. Men istedenfor å dømme de som mobber dem, dømmer de alle som kan kanskje ligne litt på mobberne. 

Det gir ofte ikke så mye mening heller, det de sier. Altså "det skal ikke være kjønn stereotyper" MEN når en mann er trans, da blir han til en kvinne i hæler, skjørt, som elsker rosa. Og jenter som har litt maskulin stil, de er tydeligvis plutselig Trans. 

Så ja, alle mennesker skal ha rettigheter. Men de som blir mobbet av noen skal ikke få lov til å mobbe alle andre! 

Dette gjelder de som står frem i media. Jeg vet godt at ikke alle transpersoner oppfører seg sånn!

Hvorfor drar du inne katter, steiner osv? Har ingenting med kjønnsinkongruens å gjøre.

Transvenninnen min lever livet permanent som seg selv og tar medisiner for å ha en kropp som passer med den hun er. Ikke noe mystisk i det hele tatt.

At noen har en maskuliin stil eller feminin stil gjør dem ikke til trans.

Jeg tenker at det er helt greit at terfs som JK Rowling blir satt på plass. Tenk på det..,dama er styrtrik og bruker tiden sin på twitter hvor hun hetser transpersoner som er en mikroskopisk gruppe i verdensmålestokk.

Det finnes ekstreme folk over alt, men som du sier så er 99,9% av alle transpersoner helt vanlige folk som ønsker å leve et normalt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Velvia skrev (6 minutter siden):

Hvorfor drar du inne katter, steiner osv? Har ingenting med kjønnsinkongruens å gjøre.

Transvenninnen min lever livet permanent som seg selv og tar medisiner for å ha en kropp som passer med den hun er. Ikke noe mystisk i det hele tatt.

At noen har en maskuliin stil eller feminin stil gjør dem ikke til trans.

Jeg tenker at det er helt greit at terfs som JK Rowling blir satt på plass. Tenk på det..,dama er styrtrik og bruker tiden sin på twitter hvor hun hetser transpersoner som er en mikroskopisk gruppe i verdensmålestokk.

Det finnes ekstreme folk over alt, men som du sier så er 99,9% av alle transpersoner helt vanlige folk som ønsker å leve et normalt liv.

Fordi katter, steiner, osv, også er i den bevegelsen. Som sier at vi hvite straight hater dem. Men beklager, var ikke helt 100 prosent i riktig tema.

Jeg har også en veninne som er trans. Har absolutt ingenting imot det! Vi snakker jo ikke om det, hun er helt normal! Problemet er de som oppfører seg som om de er spesielle pga de er trans.

Og jo, noen ganger blir små barn med en stil som "passer bedre" til det andre kjønnet, overbevist om at de er trans. Sosiale medier har gjort dette verre.

Vet ikke veldig mye om jk Rowling saken, men noe av det hun har sagt er biologiske fakta. Jo, bare kvinner kan få mensen. Usikker på om hun faktisk har sagt noe imot transpersoner, som ikke er biologiske og fysiske fakta. Da er der selvfølgelig ikke greit. Men det å fjerne navnet hennes fra bøkene, det er ikke greit heller. Hun har skrevet bøkene, og skal få æren for det selv om hun kanskje har sagt upassende ting. Hvis man ikke liker henne, ikke les bøkene. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (32 minutter siden):

Å påpeke at det bare er to kjønn er ikke hets  :risterpåhodet:

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (54 minutter siden):

Men alikevel finnes det ingen beviser på at hun har skrevet noe transfobisk eller hatefult noe sted. Tvert imot har hun uttrykt flere ganger at transpersoner trenger beskyttelse og at de selvfølgelig skal få leve som de vil - men ikke på bekostning av kvinner og menn som både trenger og forventer at våre egne arenaer tilhører vårt egen kjønn. 

Det eneste man finner om JK. Rowling og transfobi er andres tolkninger og kommentarer som er dratt helt ut av kontekst. Det er ikke transfobisk å mene at det finnes to bioligiske kjønn! Om arkeologer graver frem en transkvinne om 1000 år vil de konkludere med at dette var en mann. Kjønn er ikke en følelse, det er et biologisk faktum. Sånn er det bare. 

Hva andre personer føler seg som driter jeg i. Føl deg som en fisk for min del. Men ikke tving meg til å endre meningene mine som er basert på vitenskap og fakta. 

Kan jeg spørre om du syns det er greit at en dømt voldtektsMANN ble sendt i kvinnefengsel i Skotland fordi han underveis i rettsaken ønsket å bytte kjønn? Han var dømt for å ha voldtatt to kvinner. Heldigvis ble det reversert, men underveis i prosessen ble det klart at det gjaldt flere enn ham. Skremmende utvikling, og jeg mener bestemt at vi må bremse nå før det er for sent. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt ingen som benekter at det eksisterer to biologiske kjønn, men det er mulig å ha en kjønnsidentitet som mann, kvinne, både mann og kvinne eller ingen av delene.

Det går altså an å ha to tanker i hodet sammtidig; biologi og identitet.

Et tredje kjønn handler altså ikke om biologi, men om identitet og juridiske rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...