AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #41 Skrevet 22. februar 2023 Jeg kjenner mange liberale iranere i Norge som er i forhold med norske, og aldri hørt om noe form for kontroll. Så ikke skjær alle over en kam her. Uansett en kontrollerende mann er ikke greit, uavhengig av kulturell bakgrunn. Skulle svigermor hjelpe til når han var borte så hadde han først avklart det med deg. Jeg vedder på at han ville heller ikke hatt svigerfar/svigermor sittende oppå seg dersom du var borte. Jeg vet ikke hvordan han er på andre områder men ville gjort en stor sak ut av dette, og fått han til å forstå dette ikke er greit. Du er en voksen person med barn, det er ikke mer svigermor kan gjøre fra eller til dersom noe skjer. Synes også det er ganske respektløst av svigermor å låse seg inn uten å si fra på forhånd. Så hun er heller ikke helt uskyldig. Greit hun fikk nøkkel men herregud man låser seg ikke bare inn uten noen form for forvarsel. Er han en truende type eller vanskelig på noen områder som gjør deg redd ville jeg nesten oppsøkt krisesenter. Vi lever i 2023 og kvinner trenger ikke bli passet på, dette lukter av usikkerhet fra mannen din sin side og mistenksomhet. Mulig han driver med ting selv. Anonymkode: aa9da...537 6 1
Mousj Skrevet 22. februar 2023 #42 Skrevet 22. februar 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner mange liberale iranere i Norge som er i forhold med norske, og aldri hørt om noe form for kontroll. Så ikke skjær alle over en kam her. Uansett en kontrollerende mann er ikke greit, uavhengig av kulturell bakgrunn. Skulle svigermor hjelpe til når han var borte så hadde han først avklart det med deg. Jeg vedder på at han ville heller ikke hatt svigerfar/svigermor sittende oppå seg dersom du var borte. Jeg vet ikke hvordan han er på andre områder men ville gjort en stor sak ut av dette, og fått han til å forstå dette ikke er greit. Du er en voksen person med barn, det er ikke mer svigermor kan gjøre fra eller til dersom noe skjer. Synes også det er ganske respektløst av svigermor å låse seg inn uten å si fra på forhånd. Så hun er heller ikke helt uskyldig. Greit hun fikk nøkkel men herregud man låser seg ikke bare inn uten noen form for forvarsel. Er han en truende type eller vanskelig på noen områder som gjør deg redd ville jeg nesten oppsøkt krisesenter. Vi lever i 2023 og kvinner trenger ikke bli passet på, dette lukter av usikkerhet fra mannen din sin side og mistenksomhet. Mulig han driver med ting selv. Anonymkode: aa9da...537 Kulturrelativistisk perspektiv: Til TS: Det kan være vanskelig for storfamiliekulturer å forstå det store behovet norske kvinner har for alenetid, være selvhjulpen og få bestemme selv. I midtøstenkultur skulle det bare mangle at ikke svigermor trødte til i hans fravær, begge menn er på reise og dere er to kvinner og et barn alene, å ha dere samlet er betryggende for dem, i deres øyne til hjelp for deg, og noe annet er tydelig vanskelig å forstå. For svigermor også. At du nekter vekker kanskje en uro for at du skal ha en sjult agenda for å absolutt være alene, kanskje ha en mann på lur, og jo mer du nekter, jo verre blir det. Svigerfar lurer gjerne på om han ikke har kontroll på konen sin siden du er så vrang, og din mann har et problem her nå, fordi han ikke forstår deg, og skal heller ikke tape ansikt. Dette er jo fra vårt ståsted utrolig urimelig, og han har sikkert vært både hyggelig og liberal siden du har valgt å få barn med ham, men nå har han en familie som han skal ha kontroll på, og sikkert mye påvirkning fra foreldrene.og man skal være på vakt for endringer i adferd. Har det vært opplevelser med kontrollerende adferd før? Hvilke tanker har dere om barneoppdragelse? Kvinnesyn? Påkledning og selvstendighet? Religion? Har det vært episoder tidligere? Om du tenker at dette kan stemme, så er det litt alvorlig mtp veien videre, og det er noen grep du må gjøre. Her og nå: kanskje svelge denne kamelen og la henne komme, slik at du får roet ned situasjonen og tenkt deg om. Har du noen venninner i det persiske miljøet du kan snakke med? Som kan forklare denne adferden som for deg oppleves urimelig? Ev. Ringe en opplysningstlf om slikt? Det kan godt hende at dette er verdens snilleste fyr, men i forhold med en fra en patriakalsk kultur kan det bli krasj med norsk kvinneselvstendighet når de får familie om de er aldri så integrert. Men jeg tror det er viktig at du har en bevissthet rundt dette. Håper det ordner seg. Men det handler om mer enn en påtrengende svigermor vil jeg tro... 4 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #44 Skrevet 4. mars 2023 On 2/22/2023 at 1:03 PM, AnonymBruker said: Jeg er norsk, samboer og svigermor er iranske. Men samboer har bodd mesteparten av livet i Norge. Kanskje dette er en kulturforskjell. Virker veldig rart alt sammen. Trenger ikke henne jeg, ingen hjelp og jeg har ikke lyst på selskap av henne hele uka. Hvem vil bo med svigermor en uke? Men samboer tolererer det ikke, truer med brudd nå og kaller meg psykopatisk. Så hun må visst bo der, uten at jeg ønsker det. Hva de får ut av det, tja, uforståelig. Leiligheten hennes er 5-10 min unna oss. Hvorfor må hun sove her Anonymkode: da8f6...cdf Da lar du det bli brudd. For dette kunne vært en brudd årsak fra din side. Men om ha truer med brudd nå er dette et gigantisk rødt flagg Anonymkode: 5657f...ca9
Skalperud Skrevet 4. mars 2023 #45 Skrevet 4. mars 2023 Overskriften burde vært : kontrollerende og nevrotisk samboer . 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #46 Skrevet 4. mars 2023 Hvordan gikk det TS? Hadde kasta svigermor ut. Og mannen. Anonymkode: bba38...668 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #47 Skrevet 4. mars 2023 Det er bra å ha ressurs i besteforeldre. Det kan også være en form for omsorg fra din samboer som bekymrer seg fordi du er alene med barnet. Jeg ville tatt vare på den tanken ig snudd dette i min favør. Bli enig med bestemor om at du skal kjøre barnet til henne om ettermiddagen. Så får hun alenetid med barnebarnet sitt,som er supert,og du får din egentid hjemme hos deg, eller kaffepause et annet sted. Anonymkode: 38aa0...49d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #48 Skrevet 4. mars 2023 Jeg hadde det fint med sønnen min hele ferien. Han dro litt i bhg mandag til torsdag og var hjemme fredagen. Fikk litt egentid da han var i bhg og lekte med vennene sine 3-4 timer. Alt var supert, barnet var smørblid og vi koste oss alene. Jeg sa i fra at jeg ønsket ikke hjelp fra svigermor. Hun kom et par ganger innom, virket småsur, men bydde på kaffe og trodde ikke noe var galt. Så kom søndag kveld og samboer ringte og sa han fikk ikke fly hjem før på tirsdag, så jeg ble alene ett par dager til. Da skulle jeg på jobb og igjen skulle hun visst komme og hjelpe meg, noe jeg takket nei til. Da kom hun tirsdag morgen og bare låste seg inn. Jeg hadde fri på morgenen og sto nesten naken på badet etter en dusj, barnet sitter på gulvet der og leker. Hun låser seg inn og ser meg stå på badet nesten naken. Jeg blir sint og sier hun kan ringe på eller avtale før hun kommer. Da smeller hun døra igjen og sier hun må snakke med meg. Begynner skjelle meg ut og sier jeg er utakknemlig. At hele uken har jeg avvist henne og hun sier jeg gir barnet mitt drittmat og at jeg er ikke noe hyggelig person. Hun lover at hun aldri skal hjelpe meg igjen og sier masse masse mer stygt. Ungen min gråter og er redd, noe jeg påpeker. Står der i et håndkle og bh. Så dro hun sint og har ikke gitt lyd fra seg på en uke. så sånn gikk det. Har bestemt meg for at denne damen er gal og jeg må bare holde meg unna. Anonymkode: da8f6...cdf 6 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #49 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde det fint med sønnen min hele ferien. Han dro litt i bhg mandag til torsdag og var hjemme fredagen. Fikk litt egentid da han var i bhg og lekte med vennene sine 3-4 timer. Alt var supert, barnet var smørblid og vi koste oss alene. Jeg sa i fra at jeg ønsket ikke hjelp fra svigermor. Hun kom et par ganger innom, virket småsur, men bydde på kaffe og trodde ikke noe var galt. Så kom søndag kveld og samboer ringte og sa han fikk ikke fly hjem før på tirsdag, så jeg ble alene ett par dager til. Da skulle jeg på jobb og igjen skulle hun visst komme og hjelpe meg, noe jeg takket nei til. Da kom hun tirsdag morgen og bare låste seg inn. Jeg hadde fri på morgenen og sto nesten naken på badet etter en dusj, barnet sitter på gulvet der og leker. Hun låser seg inn og ser meg stå på badet nesten naken. Jeg blir sint og sier hun kan ringe på eller avtale før hun kommer. Da smeller hun døra igjen og sier hun må snakke med meg. Begynner skjelle meg ut og sier jeg er utakknemlig. At hele uken har jeg avvist henne og hun sier jeg gir barnet mitt drittmat og at jeg er ikke noe hyggelig person. Hun lover at hun aldri skal hjelpe meg igjen og sier masse masse mer stygt. Ungen min gråter og er redd, noe jeg påpeker. Står der i et håndkle og bh. Så dro hun sint og har ikke gitt lyd fra seg på en uke. så sånn gikk det. Har bestemt meg for at denne damen er gal og jeg må bare holde meg unna. Anonymkode: da8f6...cdf Ustabil og crazy samboer og svigermor. Hadde aldri vært sammen med noen sånne. Anonymkode: bf690...b16 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #50 Skrevet 4. mars 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde det fint med sønnen min hele ferien. Han dro litt i bhg mandag til torsdag og var hjemme fredagen. Fikk litt egentid da han var i bhg og lekte med vennene sine 3-4 timer. Alt var supert, barnet var smørblid og vi koste oss alene. Jeg sa i fra at jeg ønsket ikke hjelp fra svigermor. Hun kom et par ganger innom, virket småsur, men bydde på kaffe og trodde ikke noe var galt. Så kom søndag kveld og samboer ringte og sa han fikk ikke fly hjem før på tirsdag, så jeg ble alene ett par dager til. Da skulle jeg på jobb og igjen skulle hun visst komme og hjelpe meg, noe jeg takket nei til. Da kom hun tirsdag morgen og bare låste seg inn. Jeg hadde fri på morgenen og sto nesten naken på badet etter en dusj, barnet sitter på gulvet der og leker. Hun låser seg inn og ser meg stå på badet nesten naken. Jeg blir sint og sier hun kan ringe på eller avtale før hun kommer. Da smeller hun døra igjen og sier hun må snakke med meg. Begynner skjelle meg ut og sier jeg er utakknemlig. At hele uken har jeg avvist henne og hun sier jeg gir barnet mitt drittmat og at jeg er ikke noe hyggelig person. Hun lover at hun aldri skal hjelpe meg igjen og sier masse masse mer stygt. Ungen min gråter og er redd, noe jeg påpeker. Står der i et håndkle og bh. Så dro hun sint og har ikke gitt lyd fra seg på en uke. så sånn gikk det. Har bestemt meg for at denne damen er gal og jeg må bare holde meg unna. Anonymkode: da8f6...cdf Jeg ser det med hennes øyne. De har en kultur der de hjelper hverandre og alle er en storfamilie. Sønnen er på reise og han ber henne komme innom og hjelpe til med barnebarnet og gir nøkkelen til henne. Sønnen bryr seg hvordan dere vil klare dere alene. Hun gjør slik som hennes familie har gjort i århundrer sikkert, ringer,kommer, passer barnebarnet. Å lukke døra eller privatliv er rart for i hennes familie alle kommer innom til alle tider. Slik har det også vært i Norge for en to generasjonet tilbake. Svigerdatteren er noe avvisende og vil være alene men sønnen ba henne komme innom likevel. Hun får ikke den tiden med barnebarnet og sitter og tenker om alt er i orden. Kommer en siste gang og der står svigerdatteren naken mens barnet er helt alene på gulvet (når det kan være med bestemora). Ha ha Du skulle ha avtalt tid med barnebarnet hjemme hos henne og alle ville vært fornøyd. Anonymkode: 38aa0...49d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #51 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser det med hennes øyne. De har en kultur der de hjelper hverandre og alle er en storfamilie. Sønnen er på reise og han ber henne komme innom og hjelpe til med barnebarnet og gir nøkkelen til henne. Sønnen bryr seg hvordan dere vil klare dere alene. Hun gjør slik som hennes familie har gjort i århundrer sikkert, ringer,kommer, passer barnebarnet. Å lukke døra eller privatliv er rart for i hennes familie alle kommer innom til alle tider. Slik har det også vært i Norge for en to generasjonet tilbake. Svigerdatteren er noe avvisende og vil være alene men sønnen ba henne komme innom likevel. Hun får ikke den tiden med barnebarnet og sitter og tenker om alt er i orden. Kommer en siste gang og der står svigerdatteren naken mens barnet er helt alene på gulvet (når det kan være med bestemora). Ha ha Du skulle ha avtalt tid med barnebarnet hjemme hos henne og alle ville vært fornøyd. Anonymkode: 38aa0...49d Barnet er to år gammel og satt på et mykt teppe og lekte med biler. Det var hun som forstyrret idyllen hans med å skrike. Nei jeg trenger ikke hjelp til barnepass av egne barn i det hverdagslige. Hun er bestemoren hans og jeg er moren. Tror hun glemmer litt det og virker besatt av han. Synes det er litt creepy. Aldri sett noen bestemødre invadere så mye og forvente nesten daglig kontakt. Barnet mitt har begynt å utvise misnøye når hun kommer også, tror han er lei. Maten hun gir han er ofte for sterkt krydret, hun presser det inn i munnen hans og ofte kaster han opp når han kommer hjem. Jeg er utslitt av denne dama. Anonymkode: da8f6...cdf 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #52 Skrevet 4. mars 2023 Syns og det virket kontrollerende. Er du helt sikker på at han er der han sier han er siden han er sånn? Anonymkode: 172fc...1f3 2
Anonym28 Skrevet 4. mars 2023 #53 Skrevet 4. mars 2023 On 2/22/2023 at 10:36 AM, AnonymBruker said: Jepp han har gitt henne den. Hun kom bare inn i stuen og hjertet mitt stoppet nesten. Ble jo livredd , trodde det var en fremmed Anonymkode: da8f6...cdf Det er jo sinnsykt frekt. Når hun vet at du er hjemme får hun i det minste ringe på. Her må du sette ned foten tydelig til begge to. Dette er overtramp og jeg hadde blitt rasende. 2
Dakia Skrevet 4. mars 2023 #54 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 13.03): Jeg er norsk, samboer og svigermor er iranske. Men samboer har bodd mesteparten av livet i Norge. Kanskje dette er en kulturforskjell. Virker veldig rart alt sammen. Trenger ikke henne jeg, ingen hjelp og jeg har ikke lyst på selskap av henne hele uka. Hvem vil bo med svigermor en uke? Men samboer tolererer det ikke, truer med brudd nå og kaller meg psykopatisk. Så hun må visst bo der, uten at jeg ønsker det. Hva de får ut av det, tja, uforståelig. Leiligheten hennes er 5-10 min unna oss. Hvorfor må hun sove her Anonymkode: da8f6...cdf Skjønte det med en gang jeg leste innlegget. Mega kulturkræsj. Ufint å sende henne hjem nå, hadde bare gjort det beste ut av det, og tatt en nøye prat om det for en evt neste gang. hun mener bare godt iallefall, så det er ikke hun som er slitsom - men jeg kan skjønne at situasjonen er slitsom. Din samboer har feilen her, dersom dere har snakket tydelig om dette på forhånd.
Dakia Skrevet 4. mars 2023 #55 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde det fint med sønnen min hele ferien. Han dro litt i bhg mandag til torsdag og var hjemme fredagen. Fikk litt egentid da han var i bhg og lekte med vennene sine 3-4 timer. Alt var supert, barnet var smørblid og vi koste oss alene. Jeg sa i fra at jeg ønsket ikke hjelp fra svigermor. Hun kom et par ganger innom, virket småsur, men bydde på kaffe og trodde ikke noe var galt. Så kom søndag kveld og samboer ringte og sa han fikk ikke fly hjem før på tirsdag, så jeg ble alene ett par dager til. Da skulle jeg på jobb og igjen skulle hun visst komme og hjelpe meg, noe jeg takket nei til. Da kom hun tirsdag morgen og bare låste seg inn. Jeg hadde fri på morgenen og sto nesten naken på badet etter en dusj, barnet sitter på gulvet der og leker. Hun låser seg inn og ser meg stå på badet nesten naken. Jeg blir sint og sier hun kan ringe på eller avtale før hun kommer. Da smeller hun døra igjen og sier hun må snakke med meg. Begynner skjelle meg ut og sier jeg er utakknemlig. At hele uken har jeg avvist henne og hun sier jeg gir barnet mitt drittmat og at jeg er ikke noe hyggelig person. Hun lover at hun aldri skal hjelpe meg igjen og sier masse masse mer stygt. Ungen min gråter og er redd, noe jeg påpeker. Står der i et håndkle og bh. Så dro hun sint og har ikke gitt lyd fra seg på en uke. så sånn gikk det. Har bestemt meg for at denne damen er gal og jeg må bare holde meg unna. Anonymkode: da8f6...cdf Åja, så ikke før nå at det var et gammelt innlegg. Ja, sånn gikk det 🙈 kulturkræsj 1
Juniper Skrevet 4. mars 2023 #56 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser det med hennes øyne. De har en kultur der de hjelper hverandre og alle er en storfamilie. Sønnen er på reise og han ber henne komme innom og hjelpe til med barnebarnet og gir nøkkelen til henne. Sønnen bryr seg hvordan dere vil klare dere alene. Hun gjør slik som hennes familie har gjort i århundrer sikkert, ringer,kommer, passer barnebarnet. Å lukke døra eller privatliv er rart for i hennes familie alle kommer innom til alle tider. Slik har det også vært i Norge for en to generasjonet tilbake. Svigerdatteren er noe avvisende og vil være alene men sønnen ba henne komme innom likevel. Hun får ikke den tiden med barnebarnet og sitter og tenker om alt er i orden. Kommer en siste gang og der står svigerdatteren naken mens barnet er helt alene på gulvet (når det kan være med bestemora). Ha ha Du skulle ha avtalt tid med barnebarnet hjemme hos henne og alle ville vært fornøyd. Anonymkode: 38aa0...49d Det er jo interessant å høre om kultur og forventninger sett fra svigermors side, men jeg mener at svigermor også bør ta inn over seg at hun bor i Norge, med ulik kultur, og at svigerdatteren hennes hører til i den norske kulturen. Hun bør derfor anstrenge seg litt mer for å respektere sin svigerdatter og hennes bakgrunn. Det samme gjelder selvsagt TS sin samboer. Det er ikke rimelig å legge alt ansvaret på kulturkrasj på TS. Særlig ikke når TS er i takt med sine omgivelser. 5 2
Dakia Skrevet 4. mars 2023 #57 Skrevet 4. mars 2023 Juniper skrev (4 minutter siden): Det er jo interessant å høre om kultur og forventninger sett fra svigermors side, men jeg mener at svigermor også bør ta inn over seg at hun bor i Norge, med ulik kultur, og at svigerdatteren hennes hører til i den norske kulturen. Hun bør derfor anstrenge seg litt mer for å respektere sin svigerdatter og hennes bakgrunn. Det samme gjelder selvsagt TS sin samboer. Det er ikke rimelig å legge alt ansvaret på kulturkrasj på TS. Særlig ikke når TS er i takt med sine omgivelser. Helt enig i dette. Men det bør gjøres taktfullt (dersom man ønsker et godt resultat). Mener ikke at ts gjorde noe feil ut fra sitt ståsted, men dette ville bli (og ble) tatt ille opp der og da. dette er samboers ansvar i framtiden, både å respektere ts sine ønsker og vise forståelse, samt ta dette med sin familie på en god måte (dersom det er de som insisterer. Er det han selv så er det jo kun seg selv han må jobbe med). 1
Anonym28 Skrevet 4. mars 2023 #58 Skrevet 4. mars 2023 Kanskje Ts burde vise tilbakemeldingene til din samboer.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #59 Skrevet 5. mars 2023 21 hours ago, Juniper said: Det er jo interessant å høre om kultur og forventninger sett fra svigermors side, men jeg mener at svigermor også bør ta inn over seg at hun bor i Norge, med ulik kultur, og at svigerdatteren hennes hører til i den norske kulturen. Hun bør derfor anstrenge seg litt mer for å respektere sin svigerdatter og hennes bakgrunn. Det samme gjelder selvsagt TS sin samboer. Det er ikke rimelig å legge alt ansvaret på kulturkrasj på TS. Særlig ikke når TS er i takt med sine omgivelser. Bestemora har ikke invitert seg selv,det er sønnen som ga henne nøkler og snakket med henne om å komme innom. Så det er der TS starte med. TS er mora,ok men mora må slippe til bestemor. Denne problemstillingen er eldgammel,datterer sikkert helt til steinalderen. Mor-bestemor. Moderne tid- gamle dager. Jeg mener en skal være raus og tenke langsiktig og tenke på barnet. Barnet blir rikere i sinnet ved å ha flere rundt seg når det vokser opp,flere kulturer,måter å se på livet osv. Anonymkode: 38aa0...49d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #60 Skrevet 5. mars 2023 Er han bekymret for omsorgen du gir/ikke gir barnet? Rus? Anonymkode: 3d375...168
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå