Gå til innhold

Rydderevolusjonen


Visla

Anbefalte innlegg

5by5 skrev (21 minutter siden):

Er sjokkert over dagens episode 😕

En uføretrygdet alenemor, som har shoppet huset fullt. En tenåringsdatter som tydelig mistrives i det overfylte huset. Haugevis med klær, sko som fortsatt hadde lappene på, turndrakter og ballkjoler til 12tusen kroner stykket..

Dette her var bare vondt å se på! Dette syns jeg faktisk er langt over streken for hva som bør vises på tv, Norge er tross alt ikke et stort land! Tenk å utlevere seg selv slik som dette.

Er glad for at datteren nå har fått et hus hun kan leve i, men tror moren må få hjelp med shoppe-avhengigheten sin for at dette skal gå bra videre..

Kan jo hende hun har ung ufør, og da har hun 27.033,- i mnd før skatt. Barnetillegg er på 3716,- i mnd. Barnetrygd 1083 X 2 = 2166,- Også har hun sikkert bidrag også. Eller hun kan ha jobbet og tjent godt før hun ble syk, Kanskje hun har uførepensjon fra eks KLP eller lignende, kanskje hun også hadde uføreforsikring, å alt det har jo litt å si for hvor mye man får i uføretrygd.

Husker ikke hvor de bor, men var det Trøgstad eller Rakkestad tro? Det er vel ikke akkurat de dyreste stedene man kan bo? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at disse ikke burde bli eksponert på TV. Tenker spesielt på datteren. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5by5 skrev (På 13.3.2023 den 20.55):

Er sjokkert over dagens episode 😕

En uføretrygdet alenemor, som har shoppet huset fullt. En tenåringsdatter som tydelig mistrives i det overfylte huset. Haugevis med klær, sko som fortsatt hadde lappene på, turndrakter og ballkjoler til 12tusen kroner stykket..

Dette her var bare vondt å se på! Dette syns jeg faktisk er langt over streken for hva som bør vises på tv, Norge er tross alt ikke et stort land! Tenk å utlevere seg selv slik som dette.

Er glad for at datteren nå har fått et hus hun kan leve i, men tror moren må få hjelp med shoppe-avhengigheten sin for at dette skal gå bra videre..

Jeg må innrømme at jeg nå oppsøkte Kvinneguiden forum ene og alene for å sjekke om noen andre hadde sett dagens episode og reagert på noe av det samme som meg...

Enig i at dette var vondt, og ikke burde vært vist på TV! Jeg fikk også utrolig dårlige vibes av det mor-datter-forholdet... Jeg kan jo se for meg at det kunne kanskje sett noe lignende ut om dette skulle vært gjort med meg og min mor i min oppvekst om ikke hun var motsatt (støv på hjernen, ryddet vekk glass med saft i mens jeg satt og drakk av det...)... Og hos oss var det mer alvorlige problemer med mor, for å si det forsiktig. 😛 

Usikker på om shoppe-avhengigheten er det eneste problemet til mor her.

 

Knitalong skrev (På 13.3.2023 den 20.59):

Man så tydelig at datteren var utilpass. Og på starten av episoden, så syntes jeg datteren vendte seg fra moren. Det var helt klart at de ikke hadde noe godt forhold, men håper det hjelper på forholdet nå. 

Ja, det reagerte jeg også på. Jeg kjenner jeg ble usikker på om rotet alene kan føre til så sterke aversjoner fra datteren? Greit nok at mor er teit i den alderen, men fikk en skikkelig uggen følelse... Av noe langt verre... Har noen teorier, men skal holde meg for god til å spekulere.

Hatsumomo skrev (På 13.3.2023 den 21.01):

Jeg er litt mer overrasket over at man kan bruke så mye penger som uføretrygdet, for når man leser her på KG så virker det som flest har ganske lite penger å rutle med ?

Men for all del, kan jo være dette var før hun ble uføretrygdet da, det makes more sense i såfall.

Ja, det reagerte jeg og på. Men ser jo også at det er kommet flere mulige forklaringer her.

Enig... I noen tilfeller handler eller gir foreldre penger av dårlig samvittighet... Dette virket verre enn bare shopping-problemer for meg iallfall. Ja, enig i det.

Enig ang datteren... Får en dårlig følelse av at hun er SÅ higen på å kvitte seg med alt. Jeg skal heller ikke spekulere, men enig i at dette ikke burde nådd TV-rutene.

Syns ikke man bør spekulere i diagnoser slik. 
Når jeg var 14 år ville jeg gjerne beholde slike ting, enda jeg har hatt en skikkelig vond og traumatisk oppvekst - med vanskelig forhold til begge foreldre. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

betrayed skrev (11 timer siden):

Jeg må innrømme at jeg nå oppsøkte Kvinneguiden forum ene og alene for å sjekke om noen andre hadde sett dagens episode og reagert på noe av det samme som meg...

Enig i at dette var vondt, og ikke burde vært vist på TV! Jeg fikk også utrolig dårlige vibes av det mor-datter-forholdet... Jeg kan jo se for meg at det kunne kanskje sett noe lignende ut om dette skulle vært gjort med meg og min mor i min oppvekst om ikke hun var motsatt (støv på hjernen, ryddet vekk glass med saft i mens jeg satt og drakk av det...)... Og hos oss var det mer alvorlige problemer med mor, for å si det forsiktig. 😛 

Usikker på om shoppe-avhengigheten er det eneste problemet til mor her.

 

Ja, det reagerte jeg også på. Jeg kjenner jeg ble usikker på om rotet alene kan føre til så sterke aversjoner fra datteren? Greit nok at mor er teit i den alderen, men fikk en skikkelig uggen følelse... Av noe langt verre... Har noen teorier, men skal holde meg for god til å spekulere.

Ja, det reagerte jeg og på. Men ser jo også at det er kommet flere mulige forklaringer her.

Enig... I noen tilfeller handler eller gir foreldre penger av dårlig samvittighet... Dette virket verre enn bare shopping-problemer for meg iallfall. Ja, enig i det.

Enig ang datteren... Får en dårlig følelse av at hun er SÅ higen på å kvitte seg med alt. Jeg skal heller ikke spekulere, men enig i at dette ikke burde nådd TV-rutene.

Syns ikke man bør spekulere i diagnoser slik. 
Når jeg var 14 år ville jeg gjerne beholde slike ting, enda jeg har hatt en skikkelig vond og traumatisk oppvekst - med vanskelig forhold til begge foreldre. 

Det er det, jeg fikk en skikkelig dårlig følelse av det forholdet mellom mor og datter.

Folk som smiler hele tiden har jeg dårlig erfaring med hvertfall, det er derfor jeg reagerte ekstra. Moren virket jo bare så søt og uskyldig, men det var en voldsom avstand mellom henne og datteren. Og datteren virket ikke å bry seg i det hele tatt, nesten en aversjon mot mor. Og det er nok ikke bare pgs rotet nei. Synes det viste seg så ekstra godt i annekset. Jenta satt i sofaen og mor satt på armlenet og det var ingen interaksjon mellom dem, selv om det må ha vært et fint øyeblikk for datteren og tusen kilo lettet fra skuldrene hennes. Hm...

Vi har sett mange nok episoder av dette programmet til å vite at barn og ungdom også vil beholde ting ja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige. Jeg ville nok ha beholdt et par bamser og noen få bøker om du spurte meg som 14 åring, men forholdet til mamma var iskaldt. Fire år senere var det ikke det, og som voksen har vi er veldig godt forhold.
14 års alderen er en ganske ekstrem periode for mange. Trenger ikke være mer dramatisk enn det.

Moren her hadde et shoppingproblem. Ingen tvil om det. Mye ubrukt og dobbelt opp av mange ting.

Endret av Irja
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (15 timer siden):

Det er det, jeg fikk en skikkelig dårlig følelse av det forholdet mellom mor og datter.

Folk som smiler hele tiden har jeg dårlig erfaring med hvertfall, det er derfor jeg reagerte ekstra. Moren virket jo bare så søt og uskyldig, men det var en voldsom avstand mellom henne og datteren. Og datteren virket ikke å bry seg i det hele tatt, nesten en aversjon mot mor. Og det er nok ikke bare pgs rotet nei. Synes det viste seg så ekstra godt i annekset. Jenta satt i sofaen og mor satt på armlenet og det var ingen interaksjon mellom dem, selv om det må ha vært et fint øyeblikk for datteren og tusen kilo lettet fra skuldrene hennes. Hm...

Vi har sett mange nok episoder av dette programmet til å vite at barn og ungdom også vil beholde ting ja.

Sant... 

Tenkte veldig mye av det samme som deg. 

Selvfølgelig - det er jo en mulighet for at det er kombinasjonen tenåring + flau over morens shoppingproblem/alt rotet + klein/flau/anstrengt pga tvfolk/kameraer/innspilling ett + den aldersbetingede flauheten over mor + evt kanskje hun er f. eks. sjenert/har lite mimikk/er flau over tennene sine/er "sånn" som type person som totalt ender med å gi det bildet, men klarer liksom ikke helt å "slå meg til ro" med at det bare var det heller. Håper egentlig tv-teamet har hatt noe slags samtaler før/under/etter og meldt det videre hvis de har funnet noe som gir grunn til bekymring. De vet jo f. eks. om noe av det skyldes kameraene... 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MyCupOfTea skrev (På 8.3.2023 den 14.06):

Jeg innbiller meg at de får beskjed om å rote litt ekstra før Rydderevolusjonen kommer og filmer, for at kontrasten skal bli ekstra stor når det har blitt ryddet... 🤔

'Viktig å la det flyte utover så mye som mulig, og dropp vasking og støvtørking den siste mnd før vi kommer for en ekstra wow-effekt.'

I podcasten «på innsiden av barnevernet»  https://radio.nrk.no/podkast/radiodokumentaren/sesong/paa-innsiden-av-barnevernet  forteller bv ansatte at de hentet en liten jente ut av et hjem der hun kun hadde en kvadratmeter å bevege seg på, resten av leiligheten var fylt med ting og søppel. Så de hjemmene finnes

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok- først må jeg bare innrømme at jeg til tider hadde vært en kandidat til programmet selv. Så det farger kanskje meningene mine litt. 
Men- jeg er ikke helt enig i alt som «ryddes vekk». Feks i det siste programmet nå der familien har to sønner og ei datter. Far donerer/kaster masse flott fiskeutstyr og mor hiver maletuber/scrapping utstyr osv. Dette er dyre saker å kjøpe inn, og her har de barn som kanskje får interesse for dette om ikke altfor lenge til.  ( og er et flott utgangs punkt for aktiviteter i familien, spes nå som alt er samlet sammen. ) 
At man ikke trenger 50 kaffekopper og 10 skittentøys kurver er en helt annen sak- og bør absolutt innsnevres.
Jeg tror også det ble nevnt tidligere i tråden at hos familie ble en haug tøymykningsflasker ble donert vekk, altså hvorfor? Dette er forbruksvarer det koster å kjøpe inn igjen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (33 minutter siden):

Ok- først må jeg bare innrømme at jeg til tider hadde vært en kandidat til programmet selv. Så det farger kanskje meningene mine litt. 
Men- jeg er ikke helt enig i alt som «ryddes vekk». Feks i det siste programmet nå der familien har to sønner og ei datter. Far donerer/kaster masse flott fiskeutstyr og mor hiver maletuber/scrapping utstyr osv. Dette er dyre saker å kjøpe inn, og her har de barn som kanskje får interesse for dette om ikke altfor lenge til.  ( og er et flott utgangs punkt for aktiviteter i familien, spes nå som alt er samlet sammen. ) 
At man ikke trenger 50 kaffekopper og 10 skittentøys kurver er en helt annen sak- og bør absolutt innsnevres.
Jeg tror også det ble nevnt tidligere i tråden at hos familie ble en haug tøymykningsflasker ble donert vekk, altså hvorfor? Dette er forbruksvarer det koster å kjøpe inn igjen. 

Det er jo fordi de ikke har plass til tingene, og har tatt et valg om å melde seg på. Er jo frivillig. Jeg og har tendens til å samle, og det er så befriende og deilig når jeg får kvittet meg med ting. Mer plass og orden gir ro i hodet og sjel.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt gårdagens program. Ingen synlige familie problemer, men trengte kun hjelp til å håndtere/sortere altfor mye rot.

Resultatet ble veldig bra og familien så ut til å være fornøyd.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (17 timer siden):

Ok- først må jeg bare innrømme at jeg til tider hadde vært en kandidat til programmet selv. Så det farger kanskje meningene mine litt. 
Men- jeg er ikke helt enig i alt som «ryddes vekk». Feks i det siste programmet nå der familien har to sønner og ei datter. Far donerer/kaster masse flott fiskeutstyr og mor hiver maletuber/scrapping utstyr osv. Dette er dyre saker å kjøpe inn, og her har de barn som kanskje får interesse for dette om ikke altfor lenge til.  ( og er et flott utgangs punkt for aktiviteter i familien, spes nå som alt er samlet sammen. ) 
At man ikke trenger 50 kaffekopper og 10 skittentøys kurver er en helt annen sak- og bør absolutt innsnevres.
Jeg tror også det ble nevnt tidligere i tråden at hos familie ble en haug tøymykningsflasker ble donert vekk, altså hvorfor? Dette er forbruksvarer det koster å kjøpe inn igjen. 

Å ta vare på hobby utstyr man ikke ønsker eller akter å benytte kun fordi man vil at barna kanskje skal bruke det blir helt feil. Da får man fort en stappfull garasje og mere til. 

Selv tar jeg bort alt hobbyutstyr når jeg går lei. Selvom jeg vet jeg kanskje vil begynne igjen om noen år. 

Jeg akter ikke samle på slikt når det er relativt billig å kjøpe nytt. Jeg synes stresset ved å ha eksene stående er en større kostnad enn ny innkjøpspris. 

Flytter man vil man måtte betale mye mer for stor flyttebil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

revue3 skrev (23 timer siden):

Det er jo fordi de ikke har plass til tingene, og har tatt et valg om å melde seg på. Er jo frivillig. Jeg og har tendens til å samle, og det er så befriende og deilig når jeg får kvittet meg med ting. Mer plass og orden gir ro i hodet og sjel.

Jo jeg forstår det. Men jeg vil heller kvitte meg med ting ved å «bruke opp» ting. Et eksempel: Hadde jeg hatt samlet ørten malingstuber og div utstyr så hadde det blitt aktiviteten i neste barnebursdag. 
Men vel så viktig som å kvitte seg med ting, enten en «bruker» dem opp el bare hiver/donerer det bort, må jo være å ha shoppestopp- eller så er det på’an igjen 🤪

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk litt vondt av han som måtte kvitte seg med fotballskjerfene sine. Altså; det må da kunne være lov å ha èn ting man samler på...? 

Men uansett så tenker jeg ofte når jeg ser disse programmene at de som kvitter seg med mye, de kommer garantert til å kjøpe inn mye nytt. F.eks. hun med alle sokkene. Sikker på at hun nå har kjøpt mange nye!!

Endret av Cookie123
Skrivefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg heldigvis ryddig av meg, men hadde jeg levd i et slik rot som deltakerne gjør, hadde jeg aldri stilt opp i et slik program og vist hvor mye og hvor ekstremt rotete jeg hadde det. Hadde jeg av en eller annen årsak ikke klart selv å holde orden hadde jeg bedt familie eller venner hjelpe meg å ta en dugnad hos meg. Aldri om det skulle lages et TV program om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppland skrev (4 minutter siden):

Nå er jeg heldigvis ryddig av meg, men hadde jeg levd i et slik rot som deltakerne gjør, hadde jeg aldri stilt opp i et slik program og vist hvor mye og hvor ekstremt rotete jeg hadde det. Hadde jeg av en eller annen årsak ikke klart selv å holde orden hadde jeg bedt familie eller venner hjelpe meg å ta en dugnad hos meg. Aldri om det skulle lages et TV program om det.

Dette er folk som har mistet kontrollen sjøl, derfor ber de om hjelp. Det handler ikke om vilje eller kunnskap. Det er slik mennesker er, når det kommer til en viss grense så greier vi ikke å håndtere det. Da blir det kun overflaterydding, alt annet virker ikke mulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gagaen skrev (39 minutter siden):

Dette er folk som har mistet kontrollen sjøl, derfor ber de om hjelp. Det handler ikke om vilje eller kunnskap. Det er slik mennesker er, når det kommer til en viss grense så greier vi ikke å håndtere det. Da blir det kun overflaterydding, alt annet virker ikke mulig. 

Ja, jeg er ening. Det jeg ikke klarer å forstå er at de vil vise det på TV hvordan de har levd i rotet. Det er da hjelp å få uten å filme det og brukes som underholdning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å se en episode nå etter å ha lest denne tråden, men jeg måtte gi opp - jeg får helt mark av å sitte og se på alt søppelet folk oppbevarer hjemme i huset/boligen sin! De bor i skitt og møkk og søppel og skrot, og lar BARNA få vokse opp i et slikt hjem!? 

Jeg klarer ikke se på det.

Husker jeg hadde en venninne da jeg var i tenårene, som hadde det utrolig rotete og møkkete hjemme. Sto døren til foreldrenes soverom oppe, kunne man se at det sto stablet FJELL av klær på hver ledige gulvflate der inne langsmed alle veggene, og inkl deler av dobbeltsengen. De hadde bare måkt plass til akkurat å krøke seg sammen i sengen på hver sin side. De kunne ikke strekke ut beina i dobbeltsengen for i fotenden var det et berg av klær. Om det var skitne eller vaskede klær eller en blanding aner jeg ikke. En gang jeg satt i stuen i sofaen der, kom jeg til å kaste et blikk til siden, på et hjørnebord ved siden av sofaen. Der lå det jomen meg et brukt damebind... 🤢

En gang vi skulle lage oss mat hjemme hos denne venninnen, bare varme oss noen fiskeboller, måtte jeg foreslå å vaske komfyren før den ble brukt fordi jeg var redd for røykutvikling og brann. Det var et så ekstremt tjukt lag med svarte og fastbrente matrester utover hele komfyren at selve kokeplatene knapt var synlige!

Ingen i det huset gadd tydeligvis å rydde eller gjøre rent. Det som er litt morsomt i det hele, er at venninnen min ble stikk motsatt da hun endelig flyttet hjemmefra og fikk seg en liten leid leilighet for seg selv. Hun ble pinlig nøye med å vaske og rydde overalt hele tiden. Hun ble ingenting i nærheten av sine foreldre!

Jeg kan godt tro på at det finnes mange sånne hjem i Norge ja, og at det finnes mange barn som blir nødt til å vokse opp slik og aldri tør å ta med seg venner hjem...

Endret av Million
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alenemoren og datteren var det nok et rop om hjelp å bli med i programmet.

Endret av Tough cookie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de ryddeløsningene i skuffer og skap kommer til å holde lenge hos familiene. De burde laget et myye enklere system.

 

Hadde vært morsomt å sett hvordan det stod til hos familiene etter 6-12 måneder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...