AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #21 Del Skrevet 21. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner en side av saken ja, vår side som var vond. Vi så en forelder som ønsket å ha kontakt, som stadig inviterte på middag, kaffebesøk uten at familie kom og vi opplevde også å bli avvist i døren av dem når vi kom på ubedt besøk (dette var på 70-80 tallet da det faktisk ikke var så vanlig å avtale på forhånd) De dreit 20-0 i oss det handlet om at min forelder var halvsøsken. De vokste opp i samme hushold likevel ble min forelder avvist. Folk som ikke har vært der i livet trenger da ikke å komme å forstyrre vår sorg. De kan jo bare lage sin egen tilstelning, og i alle fall ikke invitere kreti og pleti av perifere naboer. Anonymkode: f122e...800 Jeg har også en familie med splittelse. Men jeg forventer at de dukker opp i begravelsen like vel. Om ikke tar jeg det nok som en statement. Anonymkode: 56e36...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #22 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes alle som vil har rett til å komme i en begravelse/urnenedsettelse. Jeg synes ikke nærmest familie kan diktere over det. Det er lov å sørge og ta farvel selv om man ikke hadde det beste forholdet når vedkommende var i live. Men dere bestemmer hvem som kommer på evt kaffe etterpå, det er kun for inviterte. Anonymkode: 5ea71...ddc Helt enig ! Egoistisk av dere å ikke å ha dødsannonse også, trodde faktisk det var pliktig. Anonymkode: ba539...8d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #23 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg har en bror som jeg ikke har hatt kontakt med eller sett på femten år og han er ikke et godt menneske, men jeg kommer til å gå i begravelsen hans når den tid kommer. Anonymkode: 6b350...e83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #24 Del Skrevet 21. februar 2023 Gjør som dere vil. Dere er ikke forpliktet til hverken dødsannonse eller å ha fullt oppmøte ved urnenedsettelsen. Dødsannonse er for de nysgjerrige, og de som absolutt må ha en avslutning kan møte opp på graven når som helst. Anonymkode: 22db6...cb2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 21. februar 2023 #25 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt enig ! Egoistisk av dere å ikke å ha dødsannonse også, trodde faktisk det var pliktig. Anonymkode: ba539...8d3 Hmmmm. OT men interessant vinkling. Hvorfor trodde du det var pliktig? Og hvorfor er det egoistisk? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #26 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjenner en side av saken ja, vår side som var vond. Vi så en forelder som ønsket å ha kontakt, som stadig inviterte på middag, kaffebesøk uten at familie kom og vi opplevde også å bli avvist i døren av dem når vi kom på ubedt besøk (dette var på 70-80 tallet da det faktisk ikke var så vanlig å avtale på forhånd) De dreit 20-0 i oss det handlet om at min forelder var halvsøsken. De vokste opp i samme hushold likevel ble min forelder avvist. Folk som ikke har vært der i livet trenger da ikke å komme å forstyrre vår sorg. De kan jo bare lage sin egen tilstelning, og i alle fall ikke invitere kreti og pleti av perifere naboer. Anonymkode: f122e...800 Dette høres vondt ut, og jeg skjønner veldig godt at dere ønsker å holde sorgen mest mulig privat. Det er ikke det samme som at dere prøver å hindre andre i å sørge på sin måte, bare at dere skjermer deres egen sorg for å kunne sørge slik dere trenger. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er det rareste jeg har lest på lenge…. folk deltar for å vise avdøde respek. Ikke for å plage etterkommere eller være vanskelige. Anonymkode: 04210...1e5 Og likevel er det tydeligvis akkurat det de gjør i denne situasjonen, uansett om de mener det eller ikke. Anonymkode: 85c26...36e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 21. februar 2023 #27 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): jeg kommer til å gå i begravelsen hans når den tid kommer. Får håpe at ikke du dør først da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #28 Del Skrevet 18. april 2023 Hvordan løste dere dette TS? Anonymkode: 2adcc...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. april 2023 #29 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 13.34): Vurderer bare å flytte den datoen og ikke si noe om det. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, bare blåse ut tror jeg. Anonymkode: f122e...800 Enig med deg der TS. Håper det var det dere kom fram til. Sender deg en god klem AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 13.38): Jeg synes alle som vil har rett til å komme i en begravelse/urnenedsettelse. Jeg synes ikke nærmest familie kan diktere over det. Det er lov å sørge og ta farvel selv om man ikke hadde det beste forholdet når vedkommende var i live. Men dere bestemmer hvem som kommer på evt kaffe etterpå, det er kun for inviterte. Anonymkode: 5ea71...ddc Tråden er noen mndr gammel, men dog. Du har vel hørt om begravelser som finner sted i stillhet? Dette er fordi avdøde eller nærmeste familie har et ønske om det, og det må andre respektere. Så sant ikke urnen settes på helt anonym minnelund, eller asken spres med vinden, vil vennene ha et gravsted de kan gå til for å minnes den døde. I tillegg til at minnene er i hjertet. Når begravelsen finner sted i stillhet er det ikke andre enn de inviterte som skal komme. Husk at i noen tilfeller er det også den avdøde som har kommet med dette ønsket i forkant av sin død. Det å ta farvel kan man også gjøre når man står ved graven første gang. Ta med deg eller plukke blomster for på den måten vise at dere hadde en tilknytning til hverandre, og at du sørger/savner. Du har lov å gråte ved en grav, uansett hvor lang tid det har gått. Noen får ta farvel ved en sykeseng, men ikke alle. Det er også kun familie. Noen får tatt farvel over graven ved jordfestelse, eller i kirka før kista settes i bårebilen som skal frakte kista til kremasjon. Det er ikke synd på den som må vente til graven er spadd igjen med jord og blomster. Dødsannonse koster for øvrig en formue, hver linje koster enn viss sum. Jeg vet ikke hva summen er, men den er ikke rent liten. Noen velger derfor å kun ha annonse på nettet, eller ikke ha det i det hele tatt. Det er ikke nødvendig å fortelle hele byen, eller hele fylket, at vedkommende er død gjennom en dødsannonse. Jeg for min del har pr i dag en relativt liten omgangskrets. Som barn og ungdom hadde jeg mange flere venner enn nå, men jeg har Asperger syndrom og trives best i eget selskap. Jeg håper selvfølgelig at det er lenge til jeg dør, men har likevel allerede nå flere ønsker jeg forlanger at skal bli respektert når den dagen kommer. Ingen seremoni, urnenedsettelse på anonym minnelund. Dødsannonse har jeg heller ikke behov for. Når urnen settes på anonym minnelund er det ingen som vet hvor på minnelunden den er. Er det en navnet minnelund vil navnet mitt stå på en minneplate et sted på minnelunden, sammen med alle andre som er i jorda der. Er minnelunden en "unavnet" minnelund vil det ikke være en minneplate der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #30 Del Skrevet 22. april 2023 Millimani skrev (19 timer siden): Enig med deg der TS. Håper det var det dere kom fram til. Sender deg en god klem Tråden er noen mndr gammel, men dog. Du har vel hørt om begravelser som finner sted i stillhet? Dette er fordi avdøde eller nærmeste familie har et ønske om det, og det må andre respektere. Så sant ikke urnen settes på helt anonym minnelund, eller asken spres med vinden, vil vennene ha et gravsted de kan gå til for å minnes den døde. I tillegg til at minnene er i hjertet. Når begravelsen finner sted i stillhet er det ikke andre enn de inviterte som skal komme. Husk at i noen tilfeller er det også den avdøde som har kommet med dette ønsket i forkant av sin død. Det å ta farvel kan man også gjøre når man står ved graven første gang. Ta med deg eller plukke blomster for på den måten vise at dere hadde en tilknytning til hverandre, og at du sørger/savner. Du har lov å gråte ved en grav, uansett hvor lang tid det har gått. Noen får ta farvel ved en sykeseng, men ikke alle. Det er også kun familie. Noen får tatt farvel over graven ved jordfestelse, eller i kirka før kista settes i bårebilen som skal frakte kista til kremasjon. Det er ikke synd på den som må vente til graven er spadd igjen med jord og blomster. Dødsannonse koster for øvrig en formue, hver linje koster enn viss sum. Jeg vet ikke hva summen er, men den er ikke rent liten. Noen velger derfor å kun ha annonse på nettet, eller ikke ha det i det hele tatt. Det er ikke nødvendig å fortelle hele byen, eller hele fylket, at vedkommende er død gjennom en dødsannonse. Jeg for min del har pr i dag en relativt liten omgangskrets. Som barn og ungdom hadde jeg mange flere venner enn nå, men jeg har Asperger syndrom og trives best i eget selskap. Jeg håper selvfølgelig at det er lenge til jeg dør, men har likevel allerede nå flere ønsker jeg forlanger at skal bli respektert når den dagen kommer. Ingen seremoni, urnenedsettelse på anonym minnelund. Dødsannonse har jeg heller ikke behov for. Når urnen settes på anonym minnelund er det ingen som vet hvor på minnelunden den er. Er det en navnet minnelund vil navnet mitt stå på en minneplate et sted på minnelunden, sammen med alle andre som er i jorda der. Er minnelunden en "unavnet" minnelund vil det ikke være en minneplate der. Takk ❤️ Anonymkode: f122e...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #31 Del Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 16.43): Hvordan løste dere dette TS? Anonymkode: 2adcc...8a8 Vi gjennomførte med "halve slekta" og så tok jeg og mitt søsken + barna en middag ute. Vi oppførte oss sivilisert, men det var ikke noen god opplevelse for noen av oss som var nærmest. Unner ingen noe slik. Når onkelen begynte å skulle klemme og fortelle hvor trist det var for ham, sa jeg at om det var så voldsomt trist burde han tatt avskjed mens vår forelder var syk og klar over at døden nærmet seg. Anonymkode: f122e...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå