Gå til innhold

Urnen skal ned og "alle" vil være med.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi barn av avdøde valgte å ha en kremasjon uten noen form for seremoni. Avdøde hadde anstrengt forhold til sine søsken, og det var lite kontakt gjennom hele livet. Vi barna har hatt sporadisk kontakt med våre søskenbarn, noen av oss litt tettere enn andre. Da forelderen vår døde ga vi beskjed til slekta, den ene onkelen ble rett og slett sur da vi fortalte at vi ikke ønsket å ha dødsannonse.  For naboene hvor de vokste opp hadde rett til å vite det mente han.  Min argumentasjon for ikke å ha annonse var at de som trengte å vite det hadde fått beskjed, og uansett var vi ikke forpliktet til å informere perifere bekjente av vår forelder. Det har vært lite kondolanser å høste fra slekta, og det er greit altså for vi forventet det ikke.  Nå skal vi ha urnenedsettelse, og tanken er at jeg, min mann og mitt søsken + hens barn skal være der. Men vi gir datoen til vår onkel som har bedt om den.  Nå viser det seg at han har invitert både søskenbarn og bekjente til å være med på urnenedsettelse. Vi har sagt at dette er noe vi ikke ønsker, og fikk beskjed om at vi ikke kunne ta fra folk retten til å sørge. Jeg blir helt matt jeg, vi ønsker ikke folk vi ikke har et forhold til og som heller ikke var der for avdøde hverken i livet eller når hen var syk de siste årene. Vurderer bare å flytte den datoen og ikke si noe om det. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, bare blåse ut tror jeg.

Anonymkode: f122e...800

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes alle som vil har rett til å komme i en begravelse/urnenedsettelse. Jeg synes ikke nærmest familie kan diktere over det. Det er lov å sørge og ta farvel selv om man ikke hadde det beste forholdet når vedkommende var i live.

Men dere bestemmer hvem som kommer på evt kaffe etterpå, det er kun for inviterte.

Anonymkode: 5ea71...ddc

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med AB over.

Alle som vil, må få lov til å besøke grav/minnested.
Men det er de nærmeste pårørende (som også setter sammen, og betaler for sermonien), som bestemmer om man vil ha dødsannonse og hvem man inviterer på urnenedsettelse. 

Sånn utover det, kan man ikke bestemme over hvordan andre sørger eller hvordan de gir beskjed videre, eller om de kan gi beskjed videre.. 

Anonymkode: 0e457...283

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ønsker ikke folk som dere ikke har et forhold til? Er det ikke mer avgjørende hvem som har hatt et forhold til avdøde?

Anonymkode: 5f753...52f

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urnenedsettelse  kan dere selv velge hvor mye seremoni dere ønsker. Siden dere ikke ønsker seremoni, så snakk med de som skal hjelpe dere å sette ned urnen. 

Vi var tre stykker fra familien og en fyr fra kirkevergen med en isbor til å lage hull til urnen. Vi fikk sette ned urnen og så la vi på en blomst.  Det hele var over på 10 minutter. 

Vi hadde riktignok hatt seremoni ved bisettelsen, men urnenedsettingen var helt nedstrippet.  

Anonymkode: 4d6c5...91b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Under begravelse, urnenedsetting o.l. synes jeg man bør være raus og la alle som hadde et forhold til avdøde få lov til å komme. Begravelsesseremonier (leser dere ikke hadde det, men nevner det likevel) er vanligvis åpne for alle. 

Avdødes barn er ikke de eneste som sørger, det kan også være søsken, søskenbarn, venner etc. Jeg synes alle bør få komme til slike seremonier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes alle som vil har rett til å komme i en begravelse/urnenedsettelse. Jeg synes ikke nærmest familie kan diktere over det. Det er lov å sørge og ta farvel selv om man ikke hadde det beste forholdet når vedkommende var i live.

Men dere bestemmer hvem som kommer på evt kaffe etterpå, det er kun for inviterte.

Anonymkode: 5ea71...ddc

selvsagt kan familien ha en urnenedsettelse som en privat sermoni, det er mange som setter inn "begravelsen har foregått i stillhet" nettopp av den grunn. Man begraver ikke sine døde for at kreti og pleti skal grine og uffe seg - gjerne den delen som aldri var der for dem når de trengte noen. 

Anonymkode: f8619...410

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med denne onkelen, forklar at dette ikke er avdødes ønske, ikke er det nærmeste families ønske heller, dere delte datoen med han av respekt og omtanke, men dette får han rote dere utav selv. Det er IKKE en åpen dag, gi også beskjed at om han ikke respekterer dette vil dere flytte datoen uten å informere han om ny dato. Makan. Akkurat som om ens død er et skue for hvermann å delta i.. :P

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 timer siden):

Ta en prat med denne onkelen, forklar at dette ikke er avdødes ønske, ikke er det nærmeste families ønske heller, dere delte datoen med han av respekt og omtanke, men dette får han rote dere utav selv. Det er IKKE en åpen dag, gi også beskjed at om han ikke respekterer dette vil dere flytte datoen uten å informere han om ny dato. Makan. Akkurat som om ens død er et skue for hvermann å delta i.. :P

Takk, dette er hva vi mener også. Vår forelder vokste opp uten venner, de vennene hen hadde er informert og de har alt hatt en form for minnesamvær. Føler det er så falskt å skulle være med på urnenedsettelse, når man ikke har hatt kontakt med avdøde. Det blir nesten som om at de ønsker å sanke medfølelsespoeng.

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anstrengt forhold eller ei, at de klarer å legge vonde følelser til side for å vise respekt for avdøde synes jeg er bare fint. Hadde ikke tenkt at de var kyniske og samlet medfølelsespoeng.

Husk at dere kun kjenner en side av saken. 

Anonymkode: 9e1f9...563

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at det er anstrengte forhold i familien, når absolutt alle oppfører seg som sta unger som ikke ser lengre enn seg selv. 

Selv om vi gjerne skulle hatt alt privat valgte vi både avisannonse, og åpen kirke. Folk har jo en relasjon til den avdøde på sin måte, eller mulig de har behov for å sørge over en relasjon som aldri ble reparert. Blant annet kom en nær person hun ikke hadde snakket med på flere år, og du så hvor vondt det var. 

Likevel, å overkjøre barna på den måten ville jeg aldri gjort, uansett hvor feil jeg mente det var.

Anonymkode: c8206...573

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi barn av avdøde valgte å ha en kremasjon uten noen form for seremoni. Avdøde hadde anstrengt forhold til sine søsken, og det var lite kontakt gjennom hele livet. Vi barna har hatt sporadisk kontakt med våre søskenbarn, noen av oss litt tettere enn andre. Da forelderen vår døde ga vi beskjed til slekta, den ene onkelen ble rett og slett sur da vi fortalte at vi ikke ønsket å ha dødsannonse.  For naboene hvor de vokste opp hadde rett til å vite det mente han.  Min argumentasjon for ikke å ha annonse var at de som trengte å vite det hadde fått beskjed, og uansett var vi ikke forpliktet til å informere perifere bekjente av vår forelder. Det har vært lite kondolanser å høste fra slekta, og det er greit altså for vi forventet det ikke.  Nå skal vi ha urnenedsettelse, og tanken er at jeg, min mann og mitt søsken + hens barn skal være der. Men vi gir datoen til vår onkel som har bedt om den.  Nå viser det seg at han har invitert både søskenbarn og bekjente til å være med på urnenedsettelse. Vi har sagt at dette er noe vi ikke ønsker, og fikk beskjed om at vi ikke kunne ta fra folk retten til å sørge. Jeg blir helt matt jeg, vi ønsker ikke folk vi ikke har et forhold til og som heller ikke var der for avdøde hverken i livet eller når hen var syk de siste årene. Vurderer bare å flytte den datoen og ikke si noe om det. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, bare blåse ut tror jeg.

Jeg ville bare si at jeg forstår deg.

Vi gjorde noe lignende med ett nært familiemedlem. Vedkommende havnet på kjøret i ung alder og ingen har vært der de siste 20 årene, ikke har vedkommende gjort noe for å ha kontakt heller. Vi, oss nærmeste i blodslinje hadde urnenedsettelse uten alle disse andre.

I og med at det ikke var noe seremoni så kom vi frem til at de kan gå på graven å ta farvel. 

Det ville blitt ganske feil om vi skulle stelle til med en begravelse å greier og det hadde dukket opp folk som ikke har sett vedkommende på mange herrens år. Vi gjorde det lite, intimt og respektfullt.

Hadde jeg vært deg så ville jeg flyttet datoen og sagt at de kan gå dit når det er gjort. På grunnlag av at han ikke respekterte ønsket deres å inviterte andre.

Anonymkode: 6fc1c...3da

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville bare si at jeg forstår deg.

Vi gjorde noe lignende med ett nært familiemedlem. Vedkommende havnet på kjøret i ung alder og ingen har vært der de siste 20 årene, ikke har vedkommende gjort noe for å ha kontakt heller. Vi, oss nærmeste i blodslinje hadde urnenedsettelse uten alle disse andre.

I og med at det ikke var noe seremoni så kom vi frem til at de kan gå på graven å ta farvel. 

Det ville blitt ganske feil om vi skulle stelle til med en begravelse å greier og det hadde dukket opp folk som ikke har sett vedkommende på mange herrens år. Vi gjorde det lite, intimt og respektfullt.

Hadde jeg vært deg så ville jeg flyttet datoen og sagt at de kan gå dit når det er gjort. På grunnlag av at han ikke respekterte ønsket deres å inviterte andre.

Anonymkode: 6fc1c...3da

Det handler også om å sørge over noe som var en gang, eller noe som burde ha vært.

Den vanskeligste sorgen for meg var akkurat dette, å vite at det ikke var godt på slutten. Det blir liksom så endelig, selv om man rasjonelt sett vet at den personen aldri ville blitt den du ønsket de skulle være. 

Det er faktisk lov å si "du er velkommen for å ta ditt farvel, men fint om du holder avstand". 

Anonymkode: c8206...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er det rareste jeg har lest på lenge….

folk deltar for å vise avdøde respek. Ikke for å plage etterkommere eller være vanskelige. 

Anonymkode: 04210...1e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk, dette er hva vi mener også. Vår forelder vokste opp uten venner, de vennene hen hadde er informert og de har alt hatt en form for minnesamvær. Føler det er så falskt å skulle være med på urnenedsettelse, når man ikke har hatt kontakt med avdøde. Det blir nesten som om at de ønsker å sanke medfølelsespoeng.

Unnskyld meg men du har ingen rett til å mene så mye om forholdet deres til din avdøde nermeste. 

Hver enkelt har sitt forhold, og det lan være så mye der du ikke vet noe om. Noen ganger kan man føle mye for en person som blir aggressiv, og man må ta litt avstand, pga uløselig ting. Det betyr ikke at man ikke har sin historie med noen eller er glade i dem.

På fredag skal jeg i begravelse tmin onkel. Han og min far ble uvenner for over 20 år siden. Så det har vært minimal kontakt.  Det har ikke betydd, at jeg ikke har vært glad i dem (han og tante) men det ble for komplisert iht min egen far.  Men når vi møttes , hadde vi alltid gode samtaler. 

Da min tante døde, var det lukket seremoni.  Og jeg fikk aldri noen avslutning på sorgen over henne. Så er glad det også er for oss nå. Jeg vet jo at ikke jeg er grunnen til at det ble lukket med med tante. Men pga noen som hadde kommet til å lage kvalme. De er jo døde alle sammen nå, så da blir det åpen begravelse på siste mann. Så tar det som en avslutning for de andre jeg ikke fikk tatt farvel med også 

Anonymkode: 1a2e6...4aa

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Anstrengt forhold eller ei, at de klarer å legge vonde følelser til side for å vise respekt for avdøde synes jeg er bare fint. Hadde ikke tenkt at de var kyniske og samlet medfølelsespoeng.

Husk at dere kun kjenner en side av saken. 

Anonymkode: 9e1f9...563

Kjenner en side av saken ja, vår side som var vond. Vi så en forelder som ønsket å ha kontakt, som stadig inviterte på middag, kaffebesøk uten at familie kom og vi opplevde også å bli avvist i døren av dem når vi kom på ubedt besøk (dette var på 70-80 tallet da det faktisk ikke var så vanlig å avtale på forhånd) De dreit 20-0 i oss det handlet om at min forelder var halvsøsken. De vokste opp i samme hushold likevel ble min forelder avvist. 

Folk som ikke har vært der i livet trenger da ikke å komme å forstyrre vår sorg. De kan jo bare lage sin egen tilstelning, og i alle fall ikke invitere kreti og pleti av perifere naboer.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er nå dette et problem?

Det er vanlig at slekt/venner osv dukker opp. 

Dere trenger ikke avtale minnestund felles etterpå. 

Anonymkode: ed082...aed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Der ønsker ikke folk som dere ikke har et forhold til? Er det ikke mer avgjørende hvem som har hatt et forhold til avdøde?

Anonymkode: 5f753...52f

Jo, og dette forholdet har tydeligvis ikke vært der. Om du leser det TS skriver er det ingen av disse som har vært der for avdøde i livet. I alle fall ikke på veldig mange år. 

For meg høres dette rart ut. Når det ikke engang har vært begravelsesseremoni er det da ikke noe mer naturlig å invitere andre til urnenedsettelsen. Urnenedsettelser er jo ofte veldig private, bare for den nærmeste familie. Avdødes søsken bør nok inkluderes her om det ikke finnes gode grunner til noe annet, men søskenbarn og perifere bekjente har etter min mening ikke noe der å gjøre. 

Anonymkode: 85c26...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...