AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Del Skrevet 19. februar 2023 Jeg har aldri hatt aktivitetsklokke/armbånd av noe slag, men brukte god gammeldags pulsklokke (sånn med pulsbelte rundt brystet) da jeg løpte regelmessig for noen år siden (før graviditeter med tilhørende bekkenløsninger og sånn). Den har dessverre tatt kvelden, og jeg lurer på om det er på tide å skaffe seg noe mer moderne. Men det er jo en jungel der ute! Noen som har tips til meg? De viktigste funksjonene er at den kan måle pulsen bra mens jeg trener, gjerne også koble til gps så jeg kan se farten når jeg løper, og også måle skritt/hverdagsaktivitet ellers. Liker ikke å sove med klokke, så søvnregistrering er ikke viktig, ei heller om den er vanntett. Bonus om den kan se ut som en vanlig klokke (urskive) til vanlig, og at det går an å bytte rem. Har android-telefon, så ingenting apple-basert. Anonymkode: 4f957...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Del Skrevet 19. februar 2023 De fleste har vel disse funksjonene, men hvis du vil bruke den til trening og, er det greit å kjøpe en som er laget for det. Polar Ignite er en typisk slik crossover klokke som funker fint til hverdags. Når du skal løpe, er det lurt å koble på pulsbelte, og det gamle du har liggende fungerer antageligvis fortsatt. Mitt er i hvert fall over 10 år gammelt og funker fint med ny klokke. Anonymkode: 5d7e6...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Del Skrevet 19. februar 2023 Jeg har en billig Garminklokke, godt fornøyd. Anonymkode: a01b9...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Del Skrevet 19. februar 2023 Garmin er et veldig fint merke. Anonymkode: 5e41b...036 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Del Skrevet 20. februar 2023 Om du skal bruke den til trening, bør du ha en pulsklokke, ikke en aktivitetsklokke. Du må også ha en som har støtte for å brukes med pulsbelte - puls på håndleddet er ubrukelig i treningssammenheng. Jeg er glad i Garmin. Forerunner-serien er bra, og ser ut som en normal klokke. Du kan skifte reim, og laste ned klokkeskiver så det kan se ut som et helt vanlig armbåndsur. Anonymkode: 4514f...466 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Del Skrevet 20. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Om du skal bruke den til trening, bør du ha en pulsklokke, ikke en aktivitetsklokke. Du må også ha en som har støtte for å brukes med pulsbelte - puls på håndleddet er ubrukelig i treningssammenheng. Jeg er glad i Garmin. Forerunner-serien er bra, og ser ut som en normal klokke. Du kan skifte reim, og laste ned klokkeskiver så det kan se ut som et helt vanlig armbåndsur. Anonymkode: 4514f...466 Takk for innspill alle sammen! Dette var vel en av tingene jeg lurte på - om pulsen som måles med disse håndledds-sensorene er bra nok når man trener. Jeg vil jo først og fremst ha noe som erstatter den gamle pulsklokka mi, men gjerne også med disse "ekstrafunksjonene" som moderne aktivitetsklokker har. 😅 Anonymkode: 4f957...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Del Skrevet 20. februar 2023 De aller fleste puls/aktivitetsklokke kan skifte reimer, og se ut som en "vanlig" klokke. Du har allerede en kriterier som mange klokker ikke har; støtte for pulsbelte. Så det må du se etter Jeg personlig er mer fan av Fitbit appen enn Garmin, men det er vel også en smak og behag greie. Anonymkode: b35bb...edf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for innspill alle sammen! Dette var vel en av tingene jeg lurte på - om pulsen som måles med disse håndledds-sensorene er bra nok når man trener. Jeg vil jo først og fremst ha noe som erstatter den gamle pulsklokka mi, men gjerne også med disse "ekstrafunksjonene" som moderne aktivitetsklokker har. 😅 Anonymkode: 4f957...bf6 Puls på håndleddet er ekstremt unøyaktig, og også langsomt. Den funker fint til å måle jevn puls. Men den takler overhodet ikke raske pulsendringer. Altså helt ubrukelig til intervaller og løpeturer med bakker og annen trening hvor pulsen gjør raske endringer opp og ned. Har du helt jevn puls, kan det funke, men den fanger altså ikke opp endringer i pulsen. Anonymkode: 4514f...466 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 20. februar 2023 #9 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Puls på håndleddet er ekstremt unøyaktig, og også langsomt. Den funker fint til å måle jevn puls. Men den takler overhodet ikke raske pulsendringer. Altså helt ubrukelig til intervaller og løpeturer med bakker og annen trening hvor pulsen gjør raske endringer opp og ned. Har du helt jevn puls, kan det funke, men den fanger altså ikke opp endringer i pulsen. Anonymkode: 4514f...466 Litt av det spennende her er at pulsendringen faktisk er fysisk forsinket utover i hjerte-kar-systemet. Så selv om klokken er god og klarer å fange opp alle endringer, så vil du se en signifikant forsinkelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Del Skrevet 20. februar 2023 Sandum.PT skrev (1 minutt siden): Litt av det spennende her er at pulsendringen faktisk er fysisk forsinket utover i hjerte-kar-systemet. Så selv om klokken er god og klarer å fange opp alle endringer, så vil du se en signifikant forsinkelse. Ja, men man opplever altså også at man kjenner pulsen går i hundre-og-helsikke, og klokken viser rolige 72. Og at man kjenner pulsen gå ned til behagelige nivåer igjen, men klokken bare øker og øker pulsen. Anonymkode: 4514f...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 20. februar 2023 #11 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men man opplever altså også at man kjenner pulsen går i hundre-og-helsikke, og klokken viser rolige 72. Og at man kjenner pulsen gå ned til behagelige nivåer igjen, men klokken bare øker og øker pulsen. Anonymkode: 4514f...466 Ja, da har den ikke fått med seg stigningen. Jeg sier ikke at håndleddspuls er bra under aktivitet altså. Tvert i mot, bruk pulsbelte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. februar 2023 #12 Del Skrevet 21. februar 2023 Sandum.PT skrev (På 20.2.2023 den 14.50): Ja, da har den ikke fått med seg stigningen. Jeg sier ikke at håndleddspuls er bra under aktivitet altså. Tvert i mot, bruk pulsbelte Håndleddspuls fungerer absolutt greit nok for de aller fleste. Synes det er verdt å påpeke. Unntaket er jo ved intervalltrening av ulik art. Da er det jo essensielt med målinger i sanntid. Løper man seg en fast runde på feks 5 km et par ganger i uken så er pulsbelte litt overkill for mange. Man må jo også huske at de gjerne koster oppimot 1000-1500 kroner dersom man ønsker seg prima vare. Tenker da på Garmin Hrm Pro pluss innenfor Garmins produksjonslinje. Er dessuten stress med noe som strammer over solar plexus mens man løper synes jeg. Dette er forsåvidt en smakssak, men pulsklokke alene (ihvertfall fra Polar og Garmin) fungerer finfint for de aller fleste av oss. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. februar 2023 #13 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 19.53): Jeg har aldri hatt aktivitetsklokke/armbånd av noe slag, men brukte god gammeldags pulsklokke (sånn med pulsbelte rundt brystet) da jeg løpte regelmessig for noen år siden (før graviditeter med tilhørende bekkenløsninger og sånn). Den har dessverre tatt kvelden, og jeg lurer på om det er på tide å skaffe seg noe mer moderne. Men det er jo en jungel der ute! Noen som har tips til meg? De viktigste funksjonene er at den kan måle pulsen bra mens jeg trener, gjerne også koble til gps så jeg kan se farten når jeg løper, og også måle skritt/hverdagsaktivitet ellers. Liker ikke å sove med klokke, så søvnregistrering er ikke viktig, ei heller om den er vanntett. Bonus om den kan se ut som en vanlig klokke (urskive) til vanlig, og at det går an å bytte rem. Har android-telefon, så ingenting apple-basert. Anonymkode: 4f957...bf6 Hvis du ikke ønsker å punge ut allverdens så fungerer Garmin Vivoactive eller Forerunner 55 helt fint til det du beskriver av aktivitet. Disse ligger på 1300-2000 Nok. Vivoavtive er penere estetisk og ligger nærmere utseende til «vanlige» klokker enn Forerunner-serien. Ellers kan du selvsagt gå opp 1000 kroner. I det segmentet finner du Lily og Venu. Flotte klokker for kvinner. Polar er også bra, men der har jeg ikke samme kjennskapen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 21. februar 2023 #14 Del Skrevet 21. februar 2023 Den Sagnomsuste skrev (29 minutter siden): Håndleddspuls fungerer absolutt greit nok for de aller fleste. Synes det er verdt å påpeke. Unntaket er jo ved intervalltrening av ulik art. Da er det jo essensielt med målinger i sanntid. Løper man seg en fast runde på feks 5 km et par ganger i uken så er pulsbelte litt overkill for mange. Man må jo også huske at de gjerne koster oppimot 1000-1500 kroner dersom man ønsker seg prima vare. Tenker da på Garmin Hrm Pro pluss innenfor Garmins produksjonslinje. Er dessuten stress med noe som strammer over solar plexus mens man løper synes jeg. Dette er forsåvidt en smakssak, men pulsklokke alene (ihvertfall fra Polar og Garmin) fungerer finfint for de aller fleste av oss. Da hadde jeg heller løpt på følelse og ignorert puls 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. februar 2023 #15 Del Skrevet 21. februar 2023 Sandum.PT skrev (58 minutter siden): Da hadde jeg heller løpt på følelse og ignorert puls 😊 Også en knallbra mulighet man har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg er veldig fornøyd med Polar Ignite😊 Anonymkode: b371a...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. februar 2023 #17 Del Skrevet 22. februar 2023 Den Sagnomsuste skrev (9 timer siden): Også en knallbra mulighet man har Ja, man trenger heldigvis ikke å gjøre trening for komplisert 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Del Skrevet 26. februar 2023 Takk for gode forslag, alle sammen! Har lest meg opp litt, og funderer litt på Garmin Vivoactive/Venu, som jeg liker både utseendet og funksjonene på. (Jeg fant for eksempel ut at jeg gjerne vil ha altimeter, jeg går mye opp/ned/trapper i løpet av en dag og det er noe jeg kommer til å syns er gøy å tallfeste.) Jeg er vant til å bruke "live" pulsmålinger aktivt når jeg løper intervaller o.l., så vil absolutt ha støtte for pulsbelte (som jeg går ut fra at de som markedsføres som løperklokke har?). Men, hva slags pulsbelte trenger jeg for å koble til klokka? Det jeg har liggende er minst 10 år gammelt, og fra Polar. (Godt mulig det funker med Polar smartklokke, men tror ikke det blir det denne gangen.) -TS Anonymkode: 4f957...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 27. februar 2023 #19 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for gode forslag, alle sammen! Har lest meg opp litt, og funderer litt på Garmin Vivoactive/Venu, som jeg liker både utseendet og funksjonene på. (Jeg fant for eksempel ut at jeg gjerne vil ha altimeter, jeg går mye opp/ned/trapper i løpet av en dag og det er noe jeg kommer til å syns er gøy å tallfeste.) Jeg er vant til å bruke "live" pulsmålinger aktivt når jeg løper intervaller o.l., så vil absolutt ha støtte for pulsbelte (som jeg går ut fra at de som markedsføres som løperklokke har?). Men, hva slags pulsbelte trenger jeg for å koble til klokka? Det jeg har liggende er minst 10 år gammelt, og fra Polar. (Godt mulig det funker med Polar smartklokke, men tror ikke det blir det denne gangen.) -TS Anonymkode: 4f957...bf6 Er storfornøyd med mitt Garmin HRM Dual. Bruker det på en Polar Ignite, og det kan kobles til alt siden det har både Bluetooth og ANT+ 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 27. februar 2023 #20 Del Skrevet 27. februar 2023 Sandum.PT skrev (5 timer siden): Er storfornøyd med mitt Garmin HRM Dual. Bruker det på en Polar Ignite, og det kan kobles til alt siden det har både Bluetooth og ANT+ 😊 Jeg har også HRM Dual. Kjøpte et mer fancy for noen år tilbake (run - et eller annet) som måler forskjellig som jeg aldri benytter meg av, men ble ikke venn med det. Dessuten kunne det bare håndvaskes, det lukter gammelt lik av båndet uansett hva jeg gjør. Det eneste jeg egentlig bryr meg om er nøyaktig pulsmåling og at det kan kobles til både klokke og mølle. Så da bruker jeg det gamle beltet og er happy med det. Maskinvaskbart er det også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå