Gå til innhold

Moteordet kansellere

Catbert

Anbefalte innlegg

Kan vi ikke slutte å bruke moteordet kansellere? Vi har et helt greit ord for det folk mener med å kansellere fra før: å sensurere. kansellering betyr noe helt annet og kan få fortsette å bety det!

Å kansellere betyr å avbestille et kjøp eller en tjeneste. Kansellering brukes for eksempel i tilfeller hvor en part avbestiller ytelsen, for eksempel kjøp av en bil.14. nov. 2022
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen

Ordet har nok grodd fast etter omfattende bruk over tid. Jeg ser det hele tiden om reiser med fly, ferger og annen transport, selv om det av og til blir «innstilt». Møter og tilstelninger blir vel fortsatt avlyst, men en plan for noe, blir ofte kansellert.   Jeg har ikke reagert eller tenkt på «kansellert» som noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (2 minutter siden):

Ordet har nok grodd fast etter omfattende bruk over tid. Jeg ser det hele tiden om reiser med fly, ferger og annen transport, selv om det av og til blir «innstilt». Møter og tilstelninger blir vel fortsatt avlyst, men en plan for noe, blir ofte kansellert.   Jeg har ikke reagert eller tenkt på «kansellert» som noe nytt.

Jeg tror nok TS tenker på den nyere bruken av ordet, som handler om å forby alt som ikke er "politisk korrekt" etter dagens standard, selv om det har vært akseptert i alle år frem til nå. For eksempel gamle bøker, sanger, tradisjoner eller lignende som enten må endres eller kuttes ut etter press fra (typisk) venstresidevelgere. Joikakaker som endrer navn til "Vilti" osv.

Anonymkode: 33ffd...730

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (5 minutter siden):

Så du har ikke hørt om Christian Krohg maleri og kjendiser som blir kansellerte? Da er du heldig som har sluppet unna 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror nok TS tenker på den nyere bruken av ordet, som handler om å forby alt som ikke er "politisk korrekt" etter dagens standard, selv om det har vært akseptert i alle år frem til nå. For eksempel gamle bøker, sanger, tradisjoner eller lignende som enten må endres eller kuttes ut etter press fra (typisk) venstresidevelgere. Joikakaker som endrer navn til "Vilti" osv.

Anonymkode: 33ffd...730

Jeg er ikke i mot at enkelte ting sensureres, jeg er i mot å bruke kansellere i stedet for sensurere….

Endret av marykay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
marykay skrev (Akkurat nå):

Så du har ikke hørt om Christian Krohg maleri og kjendiser som blir kansellerte? Da er du heldig som har sluppet unna 😝

Å, den type bruk av ordet, det er jo noe helt annet. Det er jeg imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne sverge på at jg fulgte en tråd om Leiv Eriksson og Roald Dahl, men finner den ikke igjen. Så tar den her istedenfor å spamme med ny tråd.

https://www.nrk.no/urix/fordommer-endringar-i-roald-dahl-sine-barneboker-1.16304414

Noen ganske groteske endringer her, det blir jo rett og slett ikke de samme bøkene lenger:

Til dømes er «mor og far» endra til «foreldre», og «damer og herrar» endra til «folkens»

Sjølv om ho jobbar som ei kassadame på ein daglegvare eller skriv setningar for ein foretningsmann

Sjølv om ho jobbar som ein toppforskar eller driv si eiga bedrift

Du kan ikkje gå rundt og riva i håret til kvar dame du møter på, sjølv om ho går med hansker. Berre prøv og sjå kva som skjer

I tillegg er det mange andre grunner til at kvinner kan gå med parykk, og det er absolutt ingenting galt med det

Ho treng veldig grundig ris på rompa

Ho treng grundig tilsnakk

Dei går framleis med dei same kleda som dei gjorde i jungelen. Dei insisterer på det

Dei liker vitser

Anonymkode: 90f87...5bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å sensurere og det å kansellere. Man sensurerer gjerne det noen sier, men om man kansellerer dem så fratar man dem f.eks en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, TS. Hadde man brukt "sensurere" i stedet for "kansellere" i den betydningen du skisserer, ville folk kanskje bedre forstått hva som egentlig hender.

Anonymkode: bfa7b...f54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (På 24.2.2023 den 17.40):

Det er forskjell på å sensurere og det å kansellere. Man sensurerer gjerne det noen sier, men om man kansellerer dem så fratar man dem f.eks en jobb.

Det er fremdeles feil bruk av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo ikke det samme. Å kansellere noen er å nekte å gi dem en plattform/taletid. Å sensurere noe er å stryke eller endre ting for eksempel i en tekst. Eller å forby hele teksten.

Anonymkode: 51730...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catbert skrev (5 timer siden):

Det er fremdeles feil bruk av ordet.

Nei.

Av alle, så burde Catbert, Dogbert og Ratbert vite det.

Du linker til definisjonen selv, som bl.a. sier "avbestille et kjøp eller tjeneste". Som jo er akkurat det man gjør når man avbestiller kjøp av oppdrag.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Nei.

Av alle, så burde Catbert, Dogbert og Ratbert vite det.

Og Dilbert.

Anonymkode: b5fcb...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...