AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Del Skrevet 19. februar 2023 Jeg er litt skeptisk til hvordan vi skal klare å kjøre landet etter hvert. For vi blir jo så få i arbeid etter hvert, da tenker jeg ikke på uføretrygdede. Men rett og slett på at vi blir for få folk. Majoriteten av de som utfører fysisk arbeid i dag er jo begynnende eldre generasjon. Og ikke er det uføretrygd som utgjør den største trussel heller, for det er i høyeste grad 60 talls generasjonen som topper lista der og de er snart ut i pensjon. Men alikevel, hvis du ser ut i arbeidslivet er det denne aldersgruppa som utfører det meste av fysisk arbeid. Da tenker jeg i stor grad på praktisk arbeid. 70 og 80 talls generasjonen skal da ta over roret. Problemet er da at generasjonen fra 90 tallet igjen, der har fokuset vært høyere utdanning og det ser da ut til å bli få til å gjøre yrkesutdannet arbeid. Hvordan løser vi dette? Anonymkode: 7d26a...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Del Skrevet 19. februar 2023 Blir vel storstilt import av arbeidskraft da. De som har råd betaler for private helsetjenester av kvalitet, resten blir avspist med dårlig offentlig helsehjelp som de må vente lenge på. Anonymkode: 97ee6...4e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Del Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir vel storstilt import av arbeidskraft da. De som har råd betaler for private helsetjenester av kvalitet, resten blir avspist med dårlig offentlig helsehjelp som de må vente lenge på. Anonymkode: 97ee6...4e1 Helse vil få en krise, nå ganske straks. Men den vil kunne løse seg selv igjen, ved at befolkningen vil flate seg ut etter hvert. Det jeg sikter til er at vi har et langt land som trenger mye vedlikehold. Der jeg jobber får vi ca aldri en ung søker hvis det utlyses etter en vaktmester f eks. Det er ikke nok unge praktikere. Anonymkode: 7d26a...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Del Skrevet 20. februar 2023 Det går bedre enn noen gang, vil jeg tru. Mye av dagens lavlønnarbeid som går til utlendinger vil bli tatt over av A.I. og automasjon. Dessuten ser jeg heller ingen problem med å åpne landet for mye mer arbeidsinnvandring dersom den spådommen blir feil. Anonymkode: 69ff3...f0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går bedre enn noen gang, vil jeg tru. Mye av dagens lavlønnarbeid som går til utlendinger vil bli tatt over av A.I. og automasjon. Dessuten ser jeg heller ingen problem med å åpne landet for mye mer arbeidsinnvandring dersom den spådommen blir feil. Anonymkode: 69ff3...f0c De som yrkene som tjener dårligst, er jo ikke typiske jobber for utlendinger eller som ai eller automasjon vil kunne utføre med mindre vi oppnår ekte AI. Håndverkere og produksjonsarbeid i industri, tjener ok. Anonymkode: 7d26a...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymouuus Skrevet 20. februar 2023 #6 Del Skrevet 20. februar 2023 Tror nok hele helsetjenesten kommer til å rakne fullstendig ila noen år. Mangel på helsearbeidere har vært i problem lenge, og det er veldig få som utdanner seg innen helse. Jeg skjønner godt hvorfor "ingen" vil utdanne seg som helsearbeider mtp lønn og ugunstige arbeidstider. For at det ikke skal rakne fullstendig trenger helsearbeide høyre lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Del Skrevet 21. februar 2023 anonymouuus skrev (På 20.2.2023 den 18.38): Tror nok hele helsetjenesten kommer til å rakne fullstendig ila noen år. Mangel på helsearbeidere har vært i problem lenge, og det er veldig få som utdanner seg innen helse. Jeg skjønner godt hvorfor "ingen" vil utdanne seg som helsearbeider mtp lønn og ugunstige arbeidstider. For at det ikke skal rakne fullstendig trenger helsearbeide høyre lønn. Nja, det er jo i bunn og grunn lovverket som sliter ut ansatte. Mye regler, dokumentasjon og krav. Tror det bør senke terskelen der først og fremst. Handler jo ikke bare om lønn bestandig, særlig ikke når det gjelder trivsel. Det er utrolig hva de klarte å gjennomføre uten utdanning for 50 år siden, som en må ha 3 år på høgskole for å få lov til å utføre i dag. Ja det er snakk om risiko, men hvis konsekvens er at tjenesten rakner er d bedre å ha dårligere kvalitet vs ingenting. Anonymkode: 7d26a...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Del Skrevet 21. februar 2023 anonymouuus skrev (På 20.2.2023 den 18.38): Tror nok hele helsetjenesten kommer til å rakne fullstendig ila noen år. Mangel på helsearbeidere har vært i problem lenge, og det er veldig få som utdanner seg innen helse. Jeg skjønner godt hvorfor "ingen" vil utdanne seg som helsearbeider mtp lønn og ugunstige arbeidstider. For at det ikke skal rakne fullstendig trenger helsearbeide høyre lønn. 400 000 i året for å jobbe seg til beinet?? Nei! Glad jeg er borte fra sykehjem og jobber med utviklingshemmede, kan slappe av mye mer enn på et sykehjem. Og med full ansenitet, fagskole tillegg og en og annen overtidsbetalt vakt samt røde dager er det ikke så aller verst betalt. Men jeg anbefaler svært få å bli det! Og hadde aldri i verden villet at min barns kulle blitt det. Anonymkode: 50102...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Del Skrevet 21. februar 2023 Og folk dør ut for tiden også, bare å se på tråden for kjendiser som har dødd, den er mye mer aktiv enn den burde vært. Pluss at folk blir syke hele tiden, med alle slags symptomer, og dette øker også. Så tipper det ikke kollapser bare i Norge, men i en del andre land også. Blir artig dette Anonymkode: 89cac...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 26. februar 2023 #10 Del Skrevet 26. februar 2023 Hvis Norge slutter å gi så svære summer til veldedighet i andre land, kan det gå bra. Og importert arbeidskraft vil også hjelpe på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 26. februar 2023 #11 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 13.07): Helse vil få en krise, nå ganske straks. Men den vil kunne løse seg selv igjen, ved at befolkningen vil flate seg ut etter hvert. Det jeg sikter til er at vi har et langt land som trenger mye vedlikehold. Der jeg jobber får vi ca aldri en ung søker hvis det utlyses etter en vaktmester f eks. Det er ikke nok unge praktikere. Anonymkode: 7d26a...48f Det vil ikke flate ut, så lenge vi føder for få barn vil.det bare fortsette i en.negativ spiral Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Del Skrevet 27. februar 2023 MyMichelle skrev (9 timer siden): Hvis Norge slutter å gi så svære summer til veldedighet i andre land, kan det gå bra. Og importert arbeidskraft vil også hjelpe på. Vi gir 40 milliarder i året i bistand av et budsjett på 1500 milliarder. Det er ikke dette som hindrer oss i å få overskudd på statsbudsjettet. De tunge postene som trygdene og helsevesenet utgjør over halvparten av budsjettet, og det er her man må kutte i fremtiden. Anonymkode: 806d4...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr&Ro Skrevet 25. mars 2023 #13 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 13.07): Helse vil få en krise, nå ganske straks. Men den vil kunne løse seg selv igjen, ved at befolkningen vil flate seg ut etter hvert. Det jeg sikter til er at vi har et langt land som trenger mye vedlikehold. Der jeg jobber får vi ca aldri en ung søker hvis det utlyses etter en vaktmester f eks. Det er ikke nok unge praktikere. Anonymkode: 7d26a...48f Så sant som det er sagt. Kommunen jeg jobber for ansetter kun menn 45+ som vaktmestere fra håndtverkeryrker. De har prøvd seg på unge menn og damer i 20 årsalderen for å rekruttere for fremtiden, men må omplassere eller si dem opp pga manglende ferdigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Del Skrevet 25. mars 2023 Ikke bare har enormt mange falt utenfor arbeidslivet, men man ser at næringslivet forventer å kunne leve av subsidier og alle jobber skal tilpasses barnefamilier. Det blir færre og færre som vil skape verdier ved hjelp av egen arbeidskraft og egne penger. Anonymkode: b119c...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 15.18): Det går bedre enn noen gang, vil jeg tru. Mye av dagens lavlønnarbeid som går til utlendinger vil bli tatt over av A.I. og automasjon. Dessuten ser jeg heller ingen problem med å åpne landet for mye mer arbeidsinnvandring dersom den spådommen blir feil. Anonymkode: 69ff3...f0c Ai kommer jo hovedsaklig til å erstattet finansfolk, meglere, jurister og andre typisk hvitsnippe jobber. Ja, til og med utviklere står for fall. Det er selvfølgelig mye dyrere å skulle automatisere fysiske jobber med ai, da det vil kreve hardware i tillegg. Anonymkode: c0559...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Del Skrevet 25. mars 2023 I en verden der alt er ute på sosiale medier umiddelbart, nytter det ikke lenger å skjule at enormt viktige jobber sliter ut folk til luselønn. Det virker som enkelte tenker at dette løser vi ved å importere arbeidskraft, men det flytter jo bare problemet. Skal vi løse dette må vi gjøre yrkene attraktive, og da trengs det skikkelig økonomisk kompensasjon. Så lenge kommunikasjonsrådgivere og administrasjonskonsulenter tjener betydelig bedre enn hjelpepleiere og renholdsarbeidere, vil dette bare skli mer og mer ut. For ikke å snakke om lederlønningene! 10 millioner for ledet en offentlig eid bedrift, drit og dra. SÅ kompetente er de overhode ikke. Anonymkode: 1bf84...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 25. mars 2023 #17 Del Skrevet 25. mars 2023 Det blir tøffere tider for de fleste. Vi må nok alle regne med å jobbe lenger for dårligere pensjoner. De som blir pensjonister nå eller allerede er det har nok trukket gulloddet for når man ville leve leve et liv i Norge og verden generelt. Vi er nødt til å bruke mer penger på mye, og det må nok gå på bekostning av annet. Høyere skattesatser for dårligere tilbud er nok noe man må forvente. Det blir garantert kutt i trygdeytelser da flere går på det, og flere vil trolig ende med det. Det blir nok et større skille mellom de som er i jobb, og de som ikke er det. Flere eldre må nok forvente å bo hjemme lenger eller betale mer for å bli tatt vare på når de blir gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 25. mars 2023 #18 Del Skrevet 25. mars 2023 Som andre er inne på tror jeg et kommer til å "gå" på et vis, men vi må nok regne med et større skille mellom de som er avhengig av et stadig mer presset offentlig tilbud og de som har råd til å kjøpe seg ut av problemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #19 Del Skrevet 25. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: I en verden der alt er ute på sosiale medier umiddelbart, nytter det ikke lenger å skjule at enormt viktige jobber sliter ut folk til luselønn. Det virker som enkelte tenker at dette løser vi ved å importere arbeidskraft, men det flytter jo bare problemet. Skal vi løse dette må vi gjøre yrkene attraktive, og da trengs det skikkelig økonomisk kompensasjon. Så lenge kommunikasjonsrådgivere og administrasjonskonsulenter tjener betydelig bedre enn hjelpepleiere og renholdsarbeidere, vil dette bare skli mer og mer ut. For ikke å snakke om lederlønningene! 10 millioner for ledet en offentlig eid bedrift, drit og dra. SÅ kompetente er de overhode ikke. Anonymkode: 1bf84...084 Lederlønningene i Norge er relativt lave sammenlignet med andre land. Er selvsagt enkelte som får for god lønn, sånn er det jo i alle land. Men generelt er lederlønningene lave sammenlignet med hva man ville tjent om man jobbet i andre vestlige land. Anonymkode: b119c...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Del Skrevet 25. mars 2023 2 hours ago, Example said: Det blir tøffere tider for de fleste. Vi må nok alle regne med å jobbe lenger for dårligere pensjoner. De som blir pensjonister nå eller allerede er det har nok trukket gulloddet for når man ville leve leve et liv i Norge og verden generelt. Helt enig. Samtidig er nok deler av problemet at enkelte yrker er svært vanskelig å stå i til pensjonsalder. Hvor hardt man kommer til å blir rammet av at pensjonsalderen øker kommer til å bli veldig avhengig av hvilket yrke man har. Anonymkode: b119c...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå