Gå til innhold

Når foreldre overfører overvekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge foreldrene er overvektige, i kategorien fedme. Barnet er ikke fylt 3 år og veier 22 kilo med en høyde på 101 cm.

Er ikke dette en form for omsorgssvikt? Burde ikke rette instanser være på banen og ta tak?

Anonymkode: 5ed45...9f1

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at de ikke allerede får veiledning og oppfølgning fra rette instanser?

Anonymkode: c407d...7b3

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begge foreldrene er overvektige, i kategorien fedme. Barnet er ikke fylt 3 år og veier 22 kilo med en høyde på 101 cm.

Er ikke dette en form for omsorgssvikt? Burde ikke rette instanser være på banen og ta tak?

Skjerp deg. Barnet er 3 år! 

Anonymkode: 0ecaa...cf8

• Liker 9
Skrevet

Dette har jeg også tenkt mye på, i ulike sammenhenger. Vi vet at overvekt kan medføre mye negativt mht. både fysisk og psykisk helse, så jeg opplever at det er riktig at foreldre som er bekymret for barnets vekt får hjelp, men også at det burde vært en måte å gripe inn når man ser dette utenfra. Jeg er usikker på hva man som privatperson kan gjøre og hvilket ansvar f.eks. bhg. eller helsestasjon har for å melde bekymring.. Vet det fins tiltak i f.eks. kommunen som retter seg mot foreldre til små barn.

• Liker 17
Skrevet
Sommerdama skrev (Akkurat nå):

Dette har jeg også tenkt mye på, i ulike sammenhenger. Vi vet at overvekt kan medføre mye negativt mht. både fysisk og psykisk helse, så jeg opplever at det er riktig at foreldre som er bekymret for barnets vekt får hjelp, men også at det burde vært en måte å gripe inn når man ser dette utenfra. Jeg er usikker på hva man som privatperson kan gjøre og hvilket ansvar f.eks. bhg. eller helsestasjon har for å melde bekymring.. Vet det fins tiltak i f.eks. kommunen som retter seg mot foreldre til små barn.

Du har ikke noe med dette å gjøre...ingen skal gripe inn om man ser at barn er overvektige. Helsestasjon tar tak i dette...du som privatperson holder deg utenfor og lever ditt liv. Vi foreldre vi klarer slike ting selv...

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, jeg mener faktisk det. Og at de bør få tett oppfølging. 

Overvekt preger ikke bare helsen der og da. Men det er nærmest umulig for et barn og senere tenåring som er overvektig å senere nå sunn vekt. Så dette vil prege hele livet. 

Anonymkode: e34ab...f24

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overvekt preger ikke bare helsen der og da. Men det er nærmest umulig for et barn og senere tenåring som er overvektig å senere nå sunn vekt. Så dette vil prege hele livet. 

Du mener at et barn på 3 år bør begynne å se lege etc for at foreldre er tykke? Du mener at om at barn er tykk vil det aldri kunne bli sunn og få bra verdier? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan vet du eksakt hva høyden og vekten til noen andres barn er? 🤔

Anonymkode: 412d5...fdd

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig med deg. Dette er et reelt problem og skjønner ikke at enkelte i tråden forsvarer overvekt. Vi hadde nabopar som tydelig var overvektige begge to. De klarte nesten ikke å gå pga all overvekten og det verste var å se deres barn som sakte men sikkert la på seg mye. Barnet er ett år eldre enn mitt og minst 3 ganger større. Ungen deltar på ingen fritidsaktiviteter ei heller er ungen ute av huset etter skoletid. 

Anonymkode: 8468c...afd

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Godt mulig foreldrene er mer obs enn du gjerne tenker, men ikke deler det med deg/andre. 

En venninne av meg er både overvektig selv, og mannen like så. Hennes foreldre er også overvektige. Min venninne sier hun selv alltid var tyngst i sitt kull, og jeg husker hun var veldig obs når første hos henne også begynte å gå samme veien alt i barnehagen. Min venninne og mannen er veldig glad i å lese, og det er lite tv der, men de liker best rolige aktiviteter. Mor var veldig åpen og ærlig på at hun heller er glad i å gjøre kreative ting med barna sittende ved et bord, enn å være aktive med dem. 
Min venninne var og er altså veldig klar over situasjonen, og har for lengst satt inn tiltak ettersom det har kommet flere barn, og årene har gått. F.eks så tok hun et tidlig valg om at barna må gå på en aktivitet som er aktiv. 3 år er jo litt tidlig for en del sånt, men hva vet du om foreldrene alt har tenkt sitt, og prøver med hjelp av helsestasjonen og legge inn tiltak? Min venninne er obs på hva de spiser, selv om de selvsagt har travle dager, og det lett kan skli ut, prøver de å være bevisste. Eldste er nå tenåring, og er mindre enn mor var på den alderen, men litt rund i kantene. Ikke noe ekstremt i det hele tatt. De andre barna er normale. Hard og bevist jobbing fra foreldrenes side godt over ett tiår. De har fått inn fysisk aktivitet som en del av hverdagen, samme med sunnere mat, uten at de er hysteriske. Noen er veldig ærlig og åpne om det, andre sier lite. Vi rundt har jo ikke noe med det. 

Jeg kjenner også til ei som var 17kg som ettåring. Ingen hadde trodd det når de møtte henne som voksen etter fødsler og det hele. Smal og vever dame, med ingenting ekstra på kroppen. Ting kan endre seg, og nei en trenger ikke tilkalle BV for dette her. 

Anonymkode: 49fe1...408

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Siden du kjenner til eksakt høyde og vekt så er dere i nær familie går jeg ut fra? Da vet du sikkert også hva slags kosthold de har? 

Jeg har en annen mening enn dei fleste i tråden, da jeg mener at hvis foreldre overfører dårlige vaner og dårlig kosthold til toåringen, så er dette absolutt noe man kan blande seg borti. Kan godt være at foreldrene kan ha nytte av veiledning før det kommer alt for skjevt ut. Lettere å forebyggge og skape gode vaner fra starten av enn å skulle slanke seg som voksen.

Mener altså ikke at man skal nekte et barn is når alle de andre barna får is i en bursdag. Man slanker ikke barn. Men hvis toåringen er vant med at hen kan gå i frysen og finne seg is når hen vil, til alle døgnets tider, 7 dager i uka, så må foreldre få hjelp. For å sette det veldig på spissen. 

Anonymkode: 44ae8...15d

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

101cm og 22kg! Stakkars unge! 

Anonymkode: 1e76a...d11

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofakona skrev (36 minutter siden):

Du har ikke noe med dette å gjøre...ingen skal gripe inn om man ser at barn er overvektige. Helsestasjon tar tak i dette...du som privatperson holder deg utenfor og lever ditt liv. Vi foreldre vi klarer slike ting selv...

Nei, det er faktisk veldig mange foreldre som ikke klarer dette selv.

Anonymkode: 04c73...d0a

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå svarer jeg fra min erfaring, så er ikke sikkert det er til nytte, men..

Både jeg og min mann er høye og slanke. To av barna er slanke. Det tredje barnet var «overvektig» fra 3 mnds-alder sånn ca, enda jeg kun ammet og jeg gjorde alt likt med de to andre barna. Han var svært lubben med skikkelig bollekjaker ut barneskolen, helsesøster kommenterte det, men de regnet også med at han ville bli høy. 

Da han startet på ungdomsskolen strakk han seg enormt og ble plutselig 187 høy. Han er et nå et hode høyere enn de andre konfirmantene.  Han er helt normalvektig, slank i ansiktet og hadde vi brukt årene på barneskolen til slanking og dietter vet jeg ikke hvor vellykket det hadde vært. 

Anonymkode: de97a...89e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå svarer jeg fra min erfaring, så er ikke sikkert det er til nytte, men..

Både jeg og min mann er høye og slanke. To av barna er slanke. Det tredje barnet var «overvektig» fra 3 mnds-alder sånn ca, enda jeg kun ammet og jeg gjorde alt likt med de to andre barna. Han var svært lubben med skikkelig bollekjaker ut barneskolen, helsesøster kommenterte det, men de regnet også med at han ville bli høy. 

Da han startet på ungdomsskolen strakk han seg enormt og ble plutselig 187 høy. Han er et nå et hode høyere enn de andre konfirmantene.  Han er helt normalvektig, slank i ansiktet og hadde vi brukt årene på barneskolen til slanking og dietter vet jeg ikke hvor vellykket det hadde vært. 

Anonymkode: de97a...89e

Nå er det stor forskjell på å være lubben og å lide av fedme. 

Dette er vanskelig. I klassen til mitt barn er det ei jente som er svært overvektig. Jeg vet selvsagt ikke hva hun veier, men at det dreier seg om fedme er udiskutabelt. Barnet beveger seg ikke som de andre. Blir andpusten veldig fort. Dårlig koordinasjon og balanse. Det er et trist syn. Foreldrene er også svært store. Vi snakker sånn USA grad av fedme som er relativt sjelden å se her til lands. 

Anonymkode: 9c181...50a

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du eksakt hva høyden og vekten til noen andres barn er? 🤔

Anonymkode: 412d5...fdd

Fordi moren har fortalt det.

• Liker 6
Skrevet

Det er sånn at overvekt er ikke genetisk betinget men at barna likevel får det av foreldre,som betyr at levemåte lærer barna av foreldre. I såfall trenger foreldre veiledning slik at de blir bevisst sin levemåte og da hjelper det barnet. 

Anonymkode: 352d8...b1b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker faktisk at det er å vise omsorg å bry seg. Folk er jo veldig hårsåre og det går ikke an å si noe uten å fornærme. 

Barn som er veldig overvektige får ikke til de samme tingene som andre barn, de orker kanskje ikke leke like mye ute, de er for tung for mange av lekene som er laget for barn. Det er ikke noe godt for barn å ha det slik. 

Jeg har selv et normalvektig barn. Hun vil gjerne ha is hver dag, kanskje tre ganger daglig, maser hull i hodet på meg tidvis. Det er et mas jeg må stå i, jeg lar henne ikke spise is hver gang hun spør. Hadde hun fått bestemme kostholdet, så hadde hun levd på nuggets, pasta og pølse. Hun får ikke bestemme kostholdet, det er det jeg som gjør, og så tar jeg imot innspill tidligere. Hun har en godt overvektig i barnehagen, og det barnet spiser mye usunt. Det er boller, kjeks og saft med på lekeplassen, mens andre gjerne har med oppkuttet frukt og grønt. Barna elsker jo ikke frukt og grønt nødvendigvis, og hadde jo garantert valgt kjeks og sjokolade om de fikk det. Så det er kanskje ikke så dumt om noen får litt hjelp til hvordan de kan stå i de kampene om kosthold, ingen snakker om slanking. Men det er noe med å orke å si nei til kjeks, saft, is, boller, pasta og pølse hele tiden. 

Anonymkode: e5dc1...ce6

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er omsorgssvikt. Jeg håper slik omsorgssvikt snart blir tatt like seriøst som andre typer omsorgssvikt. 

Anonymkode: 4eb02...5c0

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

I sommer var jeg i butikken og overhørte en samtale mellom en overvektig mor og barn. Jentungen ville ha vannmelon. Moren sa nei, hvorfor vil du ha det? Det er jo bare vann! Når jentungen ville ha epler så sa hun også nei... Deretter gikk de til potetgullet. 

Jeg er overbevist om at fedme føres videre fordi foreldrene lærer ungene dumme valg. 

Anonymkode: fb640...a40

• Liker 10
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...