Gå til innhold

Plutselige internettbrudd under gaming. Hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er to som bruker internett hele tiden her hjemme. Den ene er sønnen min, som er en ivrig gamer. Han klager over at internett er dårlig her, fordi han i blant opplever at internettforbindelsen kutter og dermed får han heng i midt i gamingen sin i et spill. Vi har diskutert om det kan være kabelbrudd (han har kablet pc, akkurat som jeg, ikke trådløs internettforbindelse) men samtidig ville jo problemet forekommet HELE tiden i alle situasjoner på internett. Som når han ser videoer og sånt og leser generelt på internett.

Men han opplever aldri brudd annet enn under gamingen (krigsspill). Han har en relativt ny pc, en gaming-pc til 20 000, som ble kjøpt for ca 1,5 års tid siden. Kan det være noe inne i pc-en som feiler under belastning? Bryter forbindelsen for han i blant, sånn at den er borte noen sekunder til et halvt minutt? Hva kan det være?

Problemet med forbindelsen/internettbrudd er noe jeg aldri opplever, og jeg ser mye videoer og filmer på Netflix osv. Aldri brudd på forbindelsen. Så jeg synes det er veldig rart om min sønns problem skulle skyldes internettforbindelsen vår eller kabelbrudd, for da ville jo forbindelsen blitt brudd både titt og ofte i alle situasjoner på nett.

Noen som har en anelse om hva det kan være som forårsaker problemet? Det er en Acer gaming-pc han har.

Takknemlig for råd og hjelp.

Anonymkode: 1d91b...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor kraftig nettlinje har dere?

Skrevet
Taluno skrev (25 minutter siden):

Hvor kraftig nettlinje har dere?

250 er hastigheten. Gammelt bygg.

ts

Skrevet

Kan være vrient å finne ut av hvor flaskehalsen ligger, det kan ligge lokalt hos dere (fra ruter og inn til bredbåndsmodem/linje ut, i bredbåndet inn, eller i leverandørens "fordeler" i deres område (selv om det er lite sannsynlig)). Men jeg ville prøvd å begynne med å spørre han om det skjer i alle spill, eller om det bare er ett eller enkelte. Greia med spill er at det krever mer, i motsetning til vanlige nettsider og selv videostrømming (videostrømning "bufrer" ofte, slik at maskinen hele mates med noen sekunder til noen minutter av det man faktisk ser på, litt avhengig av videostrømmetjenesten. Dermed blir heller ikke mindre brutt merkbart. Med spill er man avhengig av at man har godt nok nett til at alt kan skje "real time" siden man over nett som regel spiller med andre). 

Hvis det gjelder i alle spill han spiller, så ville jeg tatt en titt på ruteren dere har. Mange rutere er "billigrutere" og har ikke kapasitet som en litt kraftigere ruter med tanke på antall forbindelser som kan håndteres ok samtidig med med tanke på forsinkelse. Mulig dere trenger en gamingruter som ofte er kraftigere, men som også kan være litt dyre. 

Anonymkode: d7181...fd0

Skrevet

Tviler på at det er kabelbrudd som er årsaken.

Det første er å sjekke om routeren blir varm når han spiller, den bør stå plassert sånn at den har bra med luftsirkulasjon rundt seg. En annen ting er å logge på routeren for å se om UPnP er aktivert, noen spill kan kreve at enkelte porter må være åpne for å fungere selv om dette egentlig er en gammeldags greie.

Så er det å sjekke at alle drivere på maskinen er oppdatert, noen ganger så oppgraderer Windows essensielle drivere automatisk men det kan være nødvendig å gå på pc-produsenten sin nettside å laste ned drivere til LAN/WIFI manuelt.

Hastigheten på nedlasting er en ting men det hjelper ikke med bra hastighet hvis responstiden er dårlig, er det dårlig responstid så er det viktig at nettet ikke brukes til noen andre ting mens han spiller. Altså ikke noe strømming eller nedlastinger i bakgrunnen.

Her kan hastigheten og responstid (Ping ms) sjekkes, ping bør ligge langt under 100ms.

https://www.speedtest.net

Anonymkode: c0a5d...2e3

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar så langt. Gameren i huset har lest og forstått svarene. Han skal nå kjøpe ny router, sier han. (hvis det er der feilen ligger da, det vet vi jo ikke)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her kan hastigheten og responstid (Ping ms) sjekkes, ping bør ligge langt under 100ms.

https://www.speedtest.net

Anonymkode: c0a5d...2e3

Sjekket i går, og det kunne se ut som ping(?) var 11. Er det ok? 

243 av de 250 vi har betalt for i hastighet i abonnementet.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 19.16):

Takk for svar så langt. Gameren i huset har lest og forstått svarene. Han skal nå kjøpe ny router, sier han. (hvis det er der feilen ligger da, det vet vi jo ikke)

ts

En måte å sjekke dette på før man kjøper noe er å koble gamingmaskinen direkte til bredbåndsmodemet eller linja ut (Dvs. kobler vekk ruteren en liten stund for å sjekke om det fungerer når maskinen står rett i bredbåndsmodem). Fungerer det da ok, så vet man at det ligger lokalt hos seg. 

Anonymkode: d7181...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...