Gå til innhold

"Mamma? Er vi fattig...?"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel relativt. Du tjener like mye som meg, men jeg er ikke fattig. Nå har jeg samboer da, og vi venter ett barn. Skjønner jo at utgiftene er større når man har tre barn, og bare en inntekt. Men jeg vet ikke om jeg ville kategorisert det som fattig? Du har bare høye utgifter. (Høyere enn andre) Men jeg vet ikke hva som defineres som fattig. Hvis jeg og samboer får 5 barn til, blir vi fattige da?

Hvor mye har du i husleie/ lån? Har du billån? Studielån? Hvordan er budsjettet ditt? Hva bruker du penger på? 

Mine foreldre brukte aldri noe særlig penger på leker, kino og turer til Tusenfryd. Jeg trodde alltid vi hadde dårligere råd enn vi hadde, men foreldrene mine syntes det var bortkasta penger. De brukte heller penger på sånt som svømmekurs, reiser osv. Men som barn skjønte jo ikke jeg at det kostet mye! Man lider ingen nød av å ikke få masse nye leker og kinoturer. 

Anonymkode: 04d87...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 timer siden):

Nesten 3000 kr over fattigdomsgrensen er ikke «veldig nære».

Det er et hån.

Det er veldig nære jo. 3000kr over er veldig lite. Jeg sitter veldig godt i det så meg er det ikke synd på, men jeg klarer likevel se at TS har trang økonomi og at 3000,- er en ekstremt liten forskjell (selv om det er rundt 10% unna fattigdomsgrensen).

Jeg brukte 3000 kroner på falske blomster forrige måned, i tillegg til masse annet. Hadde blomstene vært det eneste jeg hadde kunnet unne meg en hel måned så hadde jeg følt meg fattig. Kunne uansett ikke brukt det på blomster i en sånn situasjon, men på kino med ungene o.l.

Jeg har tidligere vært fattig, under grensa, men hadde følt meg fattig også med 3000 kroner over fattigdomsgrensen. Det er ikke et hån nei!

Anonymkode: f0fd2...2dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Inntekt sier ingenting om du er fattig, det kommer helt an på hva du har av utgifter og hva du sitter igjen med. 
jeg har 28.000 utbetalt i måneden med 2 barn. Jeg har også mann som tjener langt mer enn meg. Men med nedbetalt bolig har vi 15.000 kr mer i mnd å rutte med. I fjor betalte vi 15 på lånet, men etter det ble innfridd i okt. har vi mer i mnd 

Anonymkode: d30f1...905

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel relativt. Du tjener like mye som meg, men jeg er ikke fattig. Nå har jeg samboer da, og vi venter ett barn. Skjønner jo at utgiftene er større når man har tre barn, og bare en inntekt. Men jeg vet ikke om jeg ville kategorisert det som fattig? Du har bare høye utgifter. (Høyere enn andre) Men jeg vet ikke hva som defineres som fattig. Hvis jeg og samboer får 5 barn til, blir vi fattige da?

Hvor mye har du i husleie/ lån? Har du billån? Studielån? Hvordan er budsjettet ditt? Hva bruker du penger på? 

Mine foreldre brukte aldri noe særlig penger på leker, kino og turer til Tusenfryd. Jeg trodde alltid vi hadde dårligere råd enn vi hadde, men foreldrene mine syntes det var bortkasta penger. De brukte heller penger på sånt som svømmekurs, reiser osv. Men som barn skjønte jo ikke jeg at det kostet mye! Man lider ingen nød av å ikke få masse nye leker og kinoturer. 

Dere som har to inntekter forstår vel at det er veldig annerledes enn å ha en inntekt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wow! Jeg har to tenåringer 100% og har 10 000 mindre enn deg. Jeg har bil og boliglån...

Anonymkode: 22a9e...2c2

Du har jo investert pengene dine, og tatt på deg gjeld for bil, det er noe «fattige» ikke kan gjøre. Så du stille mye bedre enn en person uten dette. 

Anonymkode: 8fa15...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Trolltunge said:

Dere som har to inntekter forstår vel at det er veldig annerledes enn å ha en inntekt?

Ja, jeg skrev det, at jeg forstår at det er annerledes. Det er også forskjell på en singel person som bor alene i en leilighet til 5,5k i mnd og tjener 30k, og en alenemor med 3 barn som må betale kanskje rundt 10k i leie i mnd og tjener 30k. Men hva definerer fattig? Er det inntekt eller utgifter? Begge disse to tjener like mye, men den ene er fattig? Jeg trodde alltid det var inntekten som hadde noe å si for hvorvidt du ble regnet som fattig. Kan en person med 40 000 i inntekt regnes som fattig bare utgiftene er høye (og nødvendige) nok?

Ikke for å være vrang mot ts. Men jeg lurer. Og 30k i mnd er jo egentlig en bra inntekt. Synd om det plutselig regnes som fattig? Jeg tror ikke folk flest tjener mer enn det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg skrev det, at jeg forstår at det er annerledes. Det er også forskjell på en singel person som bor alene i en leilighet til 5,5k i mnd og tjener 30k, og en alenemor med 3 barn som må betale kanskje rundt 10k i leie i mnd og tjener 30k. Men hva definerer fattig? Er det inntekt eller utgifter? Begge disse to tjener like mye, men den ene er fattig? Jeg trodde alltid det var inntekten som hadde noe å si for hvorvidt du ble regnet som fattig. Kan en person med 40 000 i inntekt regnes som fattig bare utgiftene er høye (og nødvendige) nok?

Ikke for å være vrang mot ts. Men jeg lurer. Og 30k i mnd er jo egentlig en bra inntekt. Synd om det plutselig regnes som fattig? Jeg tror ikke folk flest tjener mer enn det? 

Kalkulator på om man er under eller over fattigdomsgrensen regner ut ut i fra husholdningen. Altså er grensa ulikt for hvor mange voksne med inntekt og hvor mange barn. 

Men selvfølgelig kan man bruke seg til fant også med langt høyere inntekt. En venninne av meg tjente svært godt, men slet alltid økonomisk. (Blitt bedre med årene. ) Dårlig økonomistyring rett og slett. Kjenner også to par jeg vet tjener godt, som alltid sier "har ikke råd til det " når det er snakk om alt fra oppussing til turer. Klør meg litt i hodet over det, for begge par tjener som nevnt godt, og har eid bolig i 20 år +. Vet ikke om det er dårlig økonomistyring eller om det er gnitenhet for å være ærlig. 

Så ja man kan ha dårlig økonomi tross høy lønn også, men man er ikke under fattigdomsgrensen om man har så og så høy inntekt i forhold til antall medlemmer i husholdningen. Har man det svært tøft økonomisk selv om man er godt over fattigdomsgrensen bør man nok se på hvordan man forvalter sin økonomi. 

PS! Man kan også velge, strategisk, å ha tøff økonomi en periode av livet. Ene årsaken til at jeg, med egen overbevisning, følte det ikke slik selv, kunne si til mine barn at vi ikke var fattige var at jeg valgte å ha svært trang økonomi. Jeg kunne ha valgt å kjøpe en liten leilighet, og hatt det romsligere økonomisk, men jeg valgte bevisst å kjøpe et hus som måtte pusses opp. Dette med tanke på verdiøkning og bedre økonomi på sikt. Så ja det var svært tøft, men et valg jeg tok for en bedre fremtid på sikt. Noe det også ble. Derfor klaget jeg heller ikke, for jeg visste at jeg hadde valgt det slik selv, og kunne hatt mye bedre økonomi i en rimeligere leilighet. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette spørsmålet fikk jeg i dag av min sønn på 9 år.... Han har sikkert grublet en stund på dette, siden jeg så ofte svarer "Det har jeg ikke råd til nå vennen". Dette kan være enkle ting har lyst å få seg eller gjøre, som gå på kino med bestevennen og se Pus Med Støvler, dra på svømmehallen eller lekeland, få seg skateboard så han kan bli med en venn i skatehallen,og mye mer... 

Etter jeg ble alenemor for 4 år siden, og kort tid etter havnet i en ulykke som førte til at jeg nå går på arbeidsavklaring, har inntekten stadig krympet i takt med at levekostnadene har økt. Nå lever jeg og mine 3 barn fra hånd til munn hver mnd, og har kun råd til det aller nødvendigste for å "overleve". 

Jeg har uansett aldri tenkt tanken om at vi er fattig, så jeg svarte sønnen min at det er vi selvfølgelig ikke, så det måtte han ikke være redd for. Men av ren nysgjerrighet googlet jeg i sted "er jeg fattig test", og fant da en fattigdomskalkulator på Frelsesarmeen, som skal vise "normale" folk hvordan det ville vært å leve under fattigdomsgrensen. 

Sjokket ble stort når jeg la inn mine opplysninger i testen, for den viser at sønnen min ikke tenkte så feil likevel..... Det er nemlig ikke store beløpet som skiller min inntekt fra å bli beregnet som fattig 😧

20230218_022252.thumb.jpg.f4e30f45cc61a7c5c24e5f773433a7d1.jpg

Anonymkode: 3db79...28e

Syntes det er veldig merkelig at du selv mener dere ikke er fattig, når du ikke har råd til å sende gutten på kino engang. Dere er selvfølgelig fattig, når barna har havnet utenfor sosialt og ikke kan gjøre disse tingene med vennene sine. Og dette er nok noe sønnen din har fått kommentarer om på skolen, siden han altså spurte deg - barn finner ikke opp slikt selv, det kommer fra et sted. Så jeg må påstå at du kanskje virker litt naiv. 

Anonymkode: ef8c2...d5c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe om staten og politikere....? 

Faren er fra canada, og flyttet tilbake dit når vi ble skilt.... Han påstår han ikke har råd til å betale bidrag, og NAV har ikke noen avtale med Canada om innkreving, derfor får jeg bare bidragsforskudd fra NAV, som er en slikk og ingenting.

Så sånn er det bare.

Poenget med mitt innlegg var det at jeg ble sjokkert over at jeg ikke er langt unna fattigdomsgrensen....

TS

Ikke det du spør om, men har du hørt med den Kanadiske ambassaden om det er andre måter å inndrive bidraget på enn via NAV?

Ønsker deg masse lykke til!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trolltunge said:

Kalkulator på om man er under eller over fattigdomsgrensen regner ut ut i fra husholdningen. Altså er grensa ulikt for hvor mange voksne med inntekt og hvor mange barn. 

Men selvfølgelig kan man bruke seg til fant også med langt høyere inntekt. En venninne av meg tjente svært godt, men slet alltid økonomisk. (Blitt bedre med årene. ) Dårlig økonomistyring rett og slett. Kjenner også to par jeg vet tjener godt, som alltid sier "har ikke råd til det " når det er snakk om alt fra oppussing til turer. Klør meg litt i hodet over det, for begge par tjener som nevnt godt, og har eid bolig i 20 år +. Vet ikke om det er dårlig økonomistyring eller om det er gnitenhet for å være ærlig. 

Så ja man kan ha dårlig økonomi tross høy lønn også, men man er ikke under fattigdomsgrensen om man har så og så høy inntekt i forhold til antall medlemmer i husholdningen. Har man det svært tøft økonomisk selv om man er godt over fattigdomsgrensen bør man nok se på hvordan man forvalter sin økonomi. 

PS! Man kan også velge, strategisk, å ha tøff økonomi en periode av livet. Ene årsaken til at jeg, med egen overbevisning, følte det ikke slik selv, kunne si til mine barn at vi ikke var fattige var at jeg valgte å ha svært trang økonomi. Jeg kunne ha valgt å kjøpe en liten leilighet, og hatt det romsligere økonomisk, men jeg valgte bevisst å kjøpe et hus som måtte pusses opp. Dette med tanke på verdiøkning og bedre økonomi på sikt. Så ja det var svært tøft, men et valg jeg tok for en bedre fremtid på sikt. Noe det også ble. Derfor klaget jeg heller ikke, for jeg visste at jeg hadde valgt det slik selv, og kunne hatt mye bedre økonomi i en rimeligere leilighet. 

Vi har heller ikke så god råd. Men vi har vært nødt til (joda, til syvende og sist vårt eget valg) å ta stort huslån, og vi har ny bil. Men å kjøpe helt ny barnevogn hadde vi ikke råd til. Og jeg tviler faktisk på om vi vil ha råd til ett barn til. Men hadde vi fått et barn til, ville jeg ikke kategorisert oss som fattige. Vi har jo hus, bil og råd til mat og alt vi trenger. Vi kan velge å selge huset og bilen og gå ned i standard. Vet ikke hvordan ts lever og hvordan budsjettet hennes er. Godt mulig hun lever så billig som mulig og fremdeles sliter. Men sånn er det vel å ha så mange barn. Hadde vi hatt tre barn hadde vi slitt også. Men nå har vi høye, materielle utgifter da. Samtidig er det vanskelig å finne et rimelig sted å bo med mindre du bor på bygda. Leste om at det er fryktelig billig å kjøpe hus i Notodden bl.a. Vi bor nærme Oslo, og har maxet lånet. Hadde vi flyttet til et sted som Notodden hadde vi nok minst halvert utgiftene til lån, og vært bedre stilt økonomisk. Kanskje folk i byer som det har færre fattige enn fks i Oslo. Nå skravler jeg masse, men var bare litt interessant å tenke på. Siden jeg i utgangspunktet ikke tenkte at 30k i inntekt kunne beregnes som fattig. Men jeg skjønner at det er relativt her i Norge? 

Vi kommer bevisst ikke til å kjøpe ting til barnet vårt som det absolutt ikke trenger. Man kan få tak i mye brukt, og det er mange aktiviteter som ikke koster penger. Så får vi heller spare til noe ekstra til bursdag osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har heller ikke så god råd. Men vi har vært nødt til (joda, til syvende og sist vårt eget valg) å ta stort huslån, og vi har ny bil. Men å kjøpe helt ny barnevogn hadde vi ikke råd til. Og jeg tviler faktisk på om vi vil ha råd til ett barn til. Men hadde vi fått et barn til, ville jeg ikke kategorisert oss som fattige. Vi har jo hus, bil og råd til mat og alt vi trenger. Vi kan velge å selge huset og bilen og gå ned i standard. Vet ikke hvordan ts lever og hvordan budsjettet hennes er. Godt mulig hun lever så billig som mulig og fremdeles sliter. Men sånn er det vel å ha så mange barn. Hadde vi hatt tre barn hadde vi slitt også. Men nå har vi høye, materielle utgifter da. Samtidig er det vanskelig å finne et rimelig sted å bo med mindre du bor på bygda. Leste om at det er fryktelig billig å kjøpe hus i Notodden bl.a. Vi bor nærme Oslo, og har maxet lånet. Hadde vi flyttet til et sted som Notodden hadde vi nok minst halvert utgiftene til lån, og vært bedre stilt økonomisk. Kanskje folk i byer som det har færre fattige enn fks i Oslo. Nå skravler jeg masse, men var bare litt interessant å tenke på. Siden jeg i utgangspunktet ikke tenkte at 30k i inntekt kunne beregnes som fattig. Men jeg skjønner at det er relativt her i Norge? 

Vi kommer bevisst ikke til å kjøpe ting til barnet vårt som det absolutt ikke trenger. Man kan få tak i mye brukt, og det er mange aktiviteter som ikke koster penger. Så får vi heller spare til noe ekstra til bursdag osv. 

Da har dere egentlig gjort det samme valget som jeg gjorde bevisst. Å bo dyrere enn strengt talt nødvendig. 

Jeg har aldri angret på det valget, selv om det innebar å ha det veldig trangt økonomisk flere år, og at jeg måtte prioritere bort mye. Det er det valget som ga grunnlaget for den økonomiske situasjonen jeg nå er i. Hadde jeg valgt billig leilighet da, og mer til forbruk, hadde jeg ikke hatt den kapitalen og den friheten jeg nå har. Det samme vil dere få mer av på sikt også, på grunn av deres valg om å bo dyrt og prioritere klokt ellers nå. Jeg synes det er lurt. Å stå på og prioritere klokt når man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utbetalt 30 000 i mnd. 

Alle 3 barna går på hver sin idrett, så de faller ikke utenfor på den måten, men siste året har det vært mye trangere ja, og jeg må ofte si nei til ekstra aktiviteter som koster litt 😕

Nå er jo planen min å komme i arbeid igjen, og jeg kjemper med alt jeg har for å klare det - men det var som sagt et sjokk å lese at jeg nærmer meg det som regnes som fattig i Norge akkurat nå 🙁

TS

30.000 inkludert bidrag og barnetrygd på tre barn?

Anonymkode: b98d1...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det ikke så mye penger nei, men samtidig (dersom det ikke er så mye å få gjort med situasjonen) så er det viktig å være takknemlig for at man får noe i det hele tatt. Skal man prøve å se på den lyse siden, så har nok andre barn det langt verre. Det er synd at foreldrenes økonomi skal påvirke barnas syn på penger og sosiale settinger i så stor grad, men samtidig, dersom du selv føler at du strekker til og mestrer hverdagen, så er det noe med å få den positivt innstillingen hos barna dine også. Ikke at de skal bli opphengt i penger, men det at noen har mindre, mens andre har mer, er helt normalt og IKKE noe man skal være flau eller skamme seg over. 

Jeg har ingen søsken, men også hatt foreldre som har lite råd. De har ikke kunnet gjøre så mye med situasjon pga alder, sykdom og situasjonene, men enda så "lever" jeg. Jeg har det bra, og ser det jeg får som bra nok. Hva annet skulle jeg gjort? Anmelde mine egne foreldre om bekymringsmelding... Nope, de er glade i meg, og det er det viktigste. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den "kalkulatoren" er en vits uansett. Den tar ikke hensyn til at boutgifter varierer, for eksempel. Hvis du sitter i nedbetalt hus, eller leier en leilighet veldig billig, er ikke 30 000,- så dårlig allikevel.

Anonymkode: 9c722...aeb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring har spurt om det samme. Jeg tjener mellom 25-30.000,-/mnd, så vi klarer oss. Men i motsetning til barnets venner, har vi jo lavere inntekt. Jeg er alene med barnet, leier en litt eldre, billig leilighet, har ikke bil, mens andre sitter med store hus og dyre biler, og barna går på 3-4 ulike aktiviteter. Jeg sier sjelden nei til ting som kino, svømmehall osv. Men jeg har blitt strengere på lommepenger, da jenter i denne alderen tror de skal få kjøpe nye klær og sminke og dilldall hver uke.. Men jeg forstår godt at 3 barn krever mye mer. Og å leve på en inntekt er jammen ikke lett.

Anonymkode: 967c9...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette spørsmålet fikk jeg i dag av min sønn på 9 år.... Han har sikkert grublet en stund på dette, siden jeg så ofte svarer "Det har jeg ikke råd til nå vennen". Dette kan være enkle ting har lyst å få seg eller gjøre, som gå på kino med bestevennen og se Pus Med Støvler, dra på svømmehallen eller lekeland, få seg skateboard så han kan bli med en venn i skatehallen,og mye mer... 

Etter jeg ble alenemor for 4 år siden, og kort tid etter havnet i en ulykke som førte til at jeg nå går på arbeidsavklaring, har inntekten stadig krympet i takt med at levekostnadene har økt. Nå lever jeg og mine 3 barn fra hånd til munn hver mnd, og har kun råd til det aller nødvendigste for å "overleve". 

Jeg har uansett aldri tenkt tanken om at vi er fattig, så jeg svarte sønnen min at det er vi selvfølgelig ikke, så det måtte han ikke være redd for. Men av ren nysgjerrighet googlet jeg i sted "er jeg fattig test", og fant da en fattigdomskalkulator på Frelsesarmeen, som skal vise "normale" folk hvordan det ville vært å leve under fattigdomsgrensen. 

Sjokket ble stort når jeg la inn mine opplysninger i testen, for den viser at sønnen min ikke tenkte så feil likevel..... Det er nemlig ikke store beløpet som skiller min inntekt fra å bli beregnet som fattig 😧

20230218_022252.thumb.jpg.f4e30f45cc61a7c5c24e5f773433a7d1.jpg

Det spurte mine barn om før også. Jeg sa vi bodde i en leilighet og har mat hver dag og klærne vi trenger, så nei, vi er ikke fattige. Selv om vi ikke kan dra på kino, kjøpe merkeklær, kjøpe greier.. 

Anonymkode: 47314...fcc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den "kalkulatoren" er en vits uansett. Den tar ikke hensyn til at boutgifter varierer, for eksempel. Hvis du sitter i nedbetalt hus, eller leier en leilighet veldig billig, er ikke 30 000,- så dårlig allikevel.

Anonymkode: 9c722...aeb

Ja, den kalkulatoren var ikke mye tess i. Ja, jeg har per nå samboer, så jeg får delt en del utgifter med han, slik at ikke alt blir like dyrt som enslig, men vi har utover det, delt økonomi. Så selv om han tjener mye mer enn meg, så er det ikke penger jeg får disponert eller pr nå veldig mye glede av. 

Anonymkode: 07f5d...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med lite penger. Vet at mamma droppet en del ting til seg selv for å gi oss det vi trengte. Vi fikk litt hver måned til å finne på ting, ikke nødvendigvis nok til å gå på kino hver mnd, men om jeg sparte fra en mnd til en annen, så kunne jeg være med på kino eller andre ting. 

La oss si du gir barna 100 kr i mnd til sosiale ting, det er ikke all verden. Men da kan de selv spare opp og være med på kino innimellom f.eks. Det finnes kanskje noe du kan kutte litt ned på for å gjøre dette? 

Anonymkode: 006c7...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klisjé aktig fra meg kanskje, men jeg synes denne fattigdomsgrensen slår en smule feil ut.

Sett i betraktning hva som er fattig i andre land så er faktisk det som er fattigdomsgrensen i Norge ikke å være fattig i det hele tatt.

Jeg mener man ikke er fattig så lenge man har til det livsnødvendige. Om man ikke kan prioritere skateboard eller fritidsaktiviteter så er dette luksusgoder igjen.

Jeg er en av de som har til det livsnødvendige. Alt annet må hele tiden prioriteres og justeres inn i budsjettet. Jeg er like nære fattig som TS, men anser meg ikke som fattig av den grunn.

Hvis man skal sette det i sammenheng med samfunnets forventninger er jeg fattigere enn en kirkerotte.

Anonymkode: 79bbd...bf0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 5.17):

Inntekt sier ingenting om du er fattig, det kommer helt an på hva du har av utgifter og hva du sitter igjen med. 
jeg har 28.000 utbetalt i måneden med 2 barn. Jeg har også mann som tjener langt mer enn meg. Men med nedbetalt bolig har vi 15.000 kr mer i mnd å rutte med. I fjor betalte vi 15 på lånet, men etter det ble innfridd i okt. har vi mer i mnd 

Anonymkode: d30f1...905

Ja men hva i alle dager spiller det for noen rolle at du tjener det samme som TS når du legger til at du har en mann som tjener langt mer enn deg? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...