Gå til innhold

"Mamma? Er vi fattig...?"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Informerte du i den andre tråden om at du er aleneforsørger for tre barn? For om folk trodde du var en uten barn eller hadde en partner så er det jo forståelig at folk synes 30 000 er nok å leve på.

Hvis du informerte om det så synes jeg de kan ta seg en bolle.

Anonymkode: a66dd...aa8

Jeg informerte om det ja.

ts

Anonymkode: 3db79...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du 30.000 utbetalt kun i lønn etter skatt? Eller har du 30.000 utbetalt inkludert bidragsforskudd og barnetrygd?

Anonymkode: 5a94f...5a8

Inkludert.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt "Det har vi ikke råd til." Det gir en følelse av stakkarslighet, jeg er ikke overrasket over at sønnen din spør om dere er fattige. Vi er ganske mange som lever et enkelt liv av valg. Hvis dere har nok til mat og fritidsaktiviteter så er det mye bedre å forklare barna at ingen har råd til alt og at forskjellige mennesker bruker pengene på forskjellige ting. Dere bruker heller penger på X enn på Y.

Din holdning til dette betyr alt. Jeg tror ikke andres holdning spiller så stor rolle.

Anonymkode: 23241...66e

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer at dere ikke har råd stadig vekk. Det finnes andre, mer plausible grunner til at man ikke kan få eller gjøre ting.

Det tynger barn og påfører bekymring. Sånfår du heller forklare økonomi mer grundig. «Mange bekker små» osv. Ikke greit at barnet er bekymret og redd dere er fattig. Det er upedagogisk.

Nå var det jeg skrev ganske så generalisert, for jeg orket ikke å skrive en lang forklaring om hvordan jeg prater med barna om penger, fattigdom, relativitet osv. Det er heller ikke slik at de aldri kan gjøre noe som koster penger, men det har vært ekstra mye siste 2-3 mnd, og da har jeg sagt som det er til niåringen, at akkurat nå har jeg ikke råd....

Han tåler fint å høre det, men tror han har lurt litt på hva det vil si og være fattig, siden det har vært et tema det snakkes mye om overalt for tiden. Og når jeg da har sagt vi ikke har råd til ting han ønsker å gjøre, så drar han naturligvis paralleller.

Ser nå at både overskrift og innlegg skulle vært formulert litt annerledes, for hovedpoenget var ikke spørsmålet fra sønnen min, men det var det som gjorde at jeg kom inn på tanken om det å være fattig i verdens rikeste land, og hva det vil si. Derfor skrev jeg dette som en forklaring på hvorfor jeg tok den testen på nett. 

Poenget var altså at det sjokkerte meg å se hvor nærme jeg faktisk er det som anses som fattigdomsgrensen, for jeg har aldri ansett oss som fattig 🤷‍♀️

ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har utbetalt 30 000 i mnd. 

Alle 3 barna går på hver sin idrett, så de faller ikke utenfor på den måten, men siste året har det vært mye trangere ja, og jeg må ofte si nei til ekstra aktiviteter som koster litt 😕

Nå er jo planen min å komme i arbeid igjen, og jeg kjemper med alt jeg har for å klare det - men det var som sagt et sjokk å lese at jeg nærmer meg det som regnes som fattig i Norge akkurat nå 🙁

TS

Hvis du ikke engang er i arbeid så er jeg sjokkert over at du får utbetalt så mye som 30 000 kroner per måned.

Anonymkode: adb46...eb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Inkludert.

ts

Har du under 312.700kr i inntekt har du rett på forhøyet bidragsforskudd? 

Anonymkode: 5a94f...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du ikke engang er i arbeid så er jeg sjokkert over at du får utbetalt så mye som 30 000 kroner per måned.

Har du lest innlegget? Hun går på aap, er alene med 3 barn og barnefar bor i utlandet. Hun får sikkert barnebidrag, barnetrygd og eventuelt noe mer stønader, i tillegg til aap som er beregnet etter inntekten hun hadde før hun ble syk 

Anonymkode: d46ed...3f9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket mine tall på denne kalkulatoren, og fikk dette 😅

Du tjener under fattigdomsgrensen og trenger ikke sette av noe for å vite hvordan det er

Anonymkode: c6908...e25

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 36000 utbetalt med ett barn 50%, føler vi er fattige, har ikke bil

Boliglån osv. er bare å glemme

Så ja dere er nok det.

Anonymkode: 71ab7...583

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan tro at du er fattig, og hvorfor ikke  være ærlig med sønnen din? 

Kanskje hun ikke har så høye krav til materielle ting, er flink til å disponere pengene hun har, og gjør så godt hun kan for  å skape et godt og trygt hjem for ungene ut fra de forutsetningene hun nå har?

Og hun svarte nok det hun gjorde for å skåne sønnen, for ikke å gi ham mindreverdighetsfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble nærmest hudflettet i en annen tråd her inne når jeg fortalte om dårlig råd, for da var det mange som påstod at med 30 000 utbetalt i mnd burde jeg fint klare meg, og jeg hadde tydeligvis null økonomisk sans som ikke fikk ting til å gå rundt 😐

Som jeg skrev, så har jeg ikke ansett oss som fattig, og svarte derfor sønnen min det.... Jeg er jo ærlig med ham og sier jeg ikke har råd til å betale for mye av det han har lyst til, men ser uansett ikke hvorfor jeg skal fortelle en niåring at han er fattig.....? Hva godt vil det gjøre for psyken hans...? 

TS

Da jeg vokste opp var mamma alene med oss 3 barn. Hun utbroderte ikke så veldig men vi forsto at vi måtte avstå fra ulike ting vi ønsket oss. Men vi fikk kanskje ønsket oppfylt   til jul eller i bursdagspresang. Da var gleden stor!🙃 Hun var kreativ og vi manglet egentlig ingenting.
Sønnen din tar ikke skade av det skulle jeg tro. Når han blir tenåring kan han ta seg en liten lørdagsjobb feks. Da forstår han hva ting koster og forstår bedre verdien av penger. Tror på en måte at det ‘’er litt sunt’’ å oppleve at man ikke alltid kan få det man vil ha/ønsker seg, med en gang ihvertfall. Sparing gir forforventning til det som skal komme og man setter større pris på det…c’’.) Lykke til med økonomien din.

Endret av Rødstrupa
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si dere er fattige, men at dere har begrensende midler. Du har tak over hode og barna har det de trenger. Det er mange som må prioritere bort i de ekstra godene. For når man ikke har råd til å gå på kino, badeland osv, så er dette goder, som man strengt tatt ikke trenger, men som selvfølgelig er med på å gjøre livet hyggeligere. Vil tipse om at de fleste kommuner har gratis vinterferietilbud som gjør at barn kan få være med på aktiviteter uten at det koster penger. 

Jeg levde fra hånd til munn når min eldste sønn var liten. Jeg var litt forsiktig med å svare at " det har vi ikke råd til". Jeg oppdaget at det skapte en enorm bekymring hos han, et ansvar han ikke trengte å bære. 

Anonymkode: 04ea2...dbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke sosialhjelp i tillegg, gitt at du ikke har oppsparte midler. Dere lever under sosialsatsene. Får du bostøtte også fra husbanken? 

Anonymkode: 143fe...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ja dere er nok det.

Dere er hvertfall ikke fattige , herregud

Anonymkode: 4e0db...46f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå var det jeg skrev ganske så generalisert, for jeg orket ikke å skrive en lang forklaring om hvordan jeg prater med barna om penger, fattigdom, relativitet osv. Det er heller ikke slik at de aldri kan gjøre noe som koster penger, men det har vært ekstra mye siste 2-3 mnd, og da har jeg sagt som det er til niåringen, at akkurat nå har jeg ikke råd....

Han tåler fint å høre det, men tror han har lurt litt på hva det vil si og være fattig, siden det har vært et tema det snakkes mye om overalt for tiden. Og når jeg da har sagt vi ikke har råd til ting han ønsker å gjøre, så drar han naturligvis paralleller.

Ser nå at både overskrift og innlegg skulle vært formulert litt annerledes, for hovedpoenget var ikke spørsmålet fra sønnen min, men det var det som gjorde at jeg kom inn på tanken om det å være fattig i verdens rikeste land, og hva det vil si. Derfor skrev jeg dette som en forklaring på hvorfor jeg tok den testen på nett. 

Poenget var altså at det sjokkerte meg å se hvor nærme jeg faktisk er det som anses som fattigdomsgrensen, for jeg har aldri ansett oss som fattig 🤷‍♀️

ts

Det er bra at du ikke føler at dere er fattige, for din holdning er ekstremt viktig for hva de føler. Jeg var oppriktig når jeg sa til dem at vi ikke var fattige, for jeg følte ikke at vi var det. Det klarer vi å ordne var også min innstilling når de trengte noe, eller skulle være med på noe som kostet litt. Da måtte vi være ekstra fornuftig økonomisk frem mot det, men det var helt ok for barna, for det var jo for noe de ønsket. 

Som jeg skrev tidligere var jeg ærlig med barna angående at vi måtte være økonomiske, og de var også engasjert i det. Så smarte og kloke vi var når vi fant fine brukte ting, og kjekke ting å gjøre sammen som ikke kostet mye. Det var min holdning, og ble da deres også.

En ting barna elsket, og som de fremdeles snakker om, er at når det blåste bant jeg tau i plastposer, som de løp ut med og hadde som drager. Det var jubel hver gang det blåste så godt at de kunne løpe ut med plastposedrager, og en nabojente kom også begeistret løpende når det var vær til slikt. Om vinteren var akebakken hyppig brukt, om sommeren dro vi og badet. Vi laget is, vi spilte kort og spill. Jeg så til at vi ofte gjorde kjekke ting, de kom med gode forslag, og når jeg nå snakker med mine store barn er det tydelig at de føler at de hadde en rik barndom. Ikke en fattig. 

Jeg tror oppriktig at barn som har en fattig barndom gjerne kan ha foreldre med mer penger. Det er ikke så viktig for barn at ting koster mye penger, men at foreldre er tilstede og gjør kjekke ting sammen med dem, og stemningen hjemme, betyr mye. Gode pg tilstedeværende foreldre gir barn en rikere barndom enn foreldre som kjøper seg fred fra barna, og ikke leker og koser seg med dem. 

Jeg har mange gode minner fra den tiden jeg også. Møbler kjøpte jeg litt og litt, brukt/gratis på finn, og et av mine fine minner er fra da stua fremdeles var ganske tom. Vi pleide å feire dersom vi hadde fått tak i noe vi ønsket oss, og jeg husker dessverre ikke hvilken anledning vi feiret, men vi hadde "fest" for noe, og det hadde vi ved å legge et teppe på stuegulvet. Der hadde vi piknik liksom, med pinne- is og micropopcorn, og prat og latter. Det skal ikke så mye til for å ha det godt sammen, og skape gode minner. ❤

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun er aleneforsørger for tre barn. Det koster mye. Jeg er glad for at mine skattepenger går til de barna.

Anonymkode: a66dd...aa8

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer at dere ikke har råd stadig vekk. Det finnes andre, mer plausible grunner til at man ikke kan få eller gjøre ting.

Det tynger barn og påfører bekymring. Sånfår du heller forklare økonomi mer grundig. «Mange bekker små» osv. Ikke greit at barnet er bekymret og redd dere er fattig. Det er upedagogisk.

Hva skal man ellers si? Barn tåler at man er ærlige, det handler bare om måten man sier det på og si ting som gjør at barna likevel føler seg heldige som har det man har. En familie, et sted å bo, mat, en aktivitet man deltar på, osv osv.

Anonymkode: f0fd2...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ja dere er nok det.

Wow! Jeg har to tenåringer 100% og har 10 000 mindre enn deg. Jeg har bil og boliglån...

Anonymkode: 22a9e...2c2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva skal man ellers si? Barn tåler at man er ærlige, det handler bare om måten man sier det på og si ting som gjør at barna likevel føler seg heldige som har det man har. En familie, et sted å bo, mat, en aktivitet man deltar på, osv osv.

Anonymkode: f0fd2...2dc

Det hr jeg begrunnet. Les igjen. 
«mange bekker små», innføring i økonomi etc. Ingen grunn til å gi bekymring. Men Ts har forklart godt hva hun mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...