Gå til innhold

50% jobb, 50% aap eller ufør. Hva skjer hvis man får kraftig lønnsøkning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner. Det ordnet seg for deg da tolket jeg det som? Det var du som begynte i turnus og gikk opp i lønn? 
informerer man Nav om lønnsøkning på aap når man søker ufør, eller etter man har fått det innvilget? Mange spørsmål her men det var endelig noen som kunne noe om dette. Har googlet meg ihjel.

Anonymkode: 525d1...643

Ingen problemer med nav for min del. Jeg jobbet turnus hele tiden, men da jeg ble syk, kuttet jeg kun ut dagvaktene slik at vaktbelastningen da ble økt i forhold til antall dagvakter. Jeg hadde dermed like mange vakter som de i full stilling. Jeg fikk en stor lønnsøkning da jeg gikk på aap. 

Siden vaktbelastningen er såpass stor og lønnen hadde økt en del, ville jeg fått avslag på uføretrygd hvis de ikke hadde brukt unntaksregelen. Inntektsevnen min gikk jo ikke så mye ned at det ville kvalifisere til 50% uføretrygd.

Jeg informerte ikke om endring i lønn. Nav kan hente lønnsopplysninger fra arbeidsgiver. Jeg opplyste om varierende inntekt i uføresøknaden da turnusjobbing innebærer en del helligdagstillegg. Nav fikk også tilsendt lønnsslipper der helligdagstillegg var påført.

Du bør helst få lønnsøkningen før du søker uføretrygd, ellers må du søke om å få hevet inntektsgrensen i ettertid.

Ellers må man passe på at man er minst 50% arbeidsufør. Vet om et par i turnus som har hatt en lavere uføreprosent og kun fått uførepensjon fra pensjonskassen. De har kommet særdeles dårlig ut av det økonomisk da de har fått en lavere inntektsgrense hos pensjonskassen enn det de ville fått hos nav. De har dermed kommet over inntektsgrensen kun ved å jobbe turnusen slik den var satt opp. Disse to hadde også kun kuttet ut dagvakter slik at inntekten i prosent ble høyere enn det stillingsprosenten skulle tilsi. Noen dager med helligdagstillegg gjør også at man kommer over inntektsgrensen, og det tar jo ikke pensjonskassen hensyn til.

Uførepensjon fra pensjonskassen er også risikabelt hvis man senere skulle bli ytterligere ufør. Google "uførefella" så får du opp flere eksempler på det.

Anonymkode: 60baf...b45

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 14.19):

Har forklart litt om det tidligere i tråden. Når lønnen din nå er såpass mye høyere enn før, må nav bruke den nye lønnen til å beregne inntekt før uførhet slik at du får korrekt uføregrad. Skulle de gjort ting rett frem, ville du fått avslag på uføretrygd fordi inntektsevnen din ikke går gått ned nok. Det må derfor brukes en unntaksregel der de benytter stillingsandelen til fastsettelse av inntekt før uførhet. Legger liv et utdrag nedenfor der du kan lese om denne unntaksregelen.

Jeg sendte inn lønnsslipper fra de siste månedene før jeg søkte ufør. Nav tok utgangspunkt i disse og inntektsopplysninger fra arbeidsgiver da de regnet ut de ulike beløpene. Jeg har en ganske høy inntektsgrense hos nav, men den er en god del lavere hos pensjonskassen da pensjonskassen og nav beregner inntektsgrensen forskjellig.

Fra retningslinjer til Forskrift om uføretrygd fra folketrygden § 2-1 første ledd:
«Den fremtidige inntekten til en person som har blitt delvis ufør, kan være forholdsmessig høyere enn det vedkommende har hatt tidligere. Hovedregelen for fastsettelse av inntekt før uførhet (IFU) i folketrygdloven § 12-9 første ledd første punktum kan gi uheldige utslag i slike tilfeller. Dette kan skyldes at personen har fått ny jobb som er bedre betalt enn den jobben vedkommende hadde tidligere. Det er derfor gitt en unntaksregel for fastsettelse av IFU for arbeidstakere. Etter unntaksregelen kan IFU fastsettes ut fra den fremtidige stillingsandelen.

Bestemmelsen vil være aktuell i tilfeller hvor en person arbeider deltid, og tjener forholdsmessig mer enn hva vedkommende gjorde tidligere enten i full stilling eller i 
deltidsstilling. Bruk av hovedregelen for fastsettelse av IFU vil kunne medføre avslag på kravet om uføretrygd fordi en sammenligning av inntekt før og etter uførhet ikke 
tilsier en nedsatt inntektsevne med minst 50 prosent, eventuelt 40 prosent ved overgang fra arbeidsavklaringspenger, jf. folketrygdloven § 12-7 første og andre ledd. 

Uføregraden kan også bli satt for lavt selv om det er vurdert at inngangsvilkårene for uføretrygd er oppfylt. Unntaksbestemmelsen skal sikre at personen får korrekt 
uføregrad ut fra hvilken stillingsandel vedkommende klarer å arbeide i.

Ved fastsetting av IFU etter andre ledd skal inntekten på virkningstidspunktet justeres opp til 100 prosent stilling og deretter nedjusteres ut fra endringer i folketrygdens grunnbeløp tilbake til uføretidspunktet.»

Anonymkode: 60baf...b45

Hei

Betyr dette at vi som allerede har gradert uføretrygd, kan miste den, dersom vi søker om å få forhøyet inntektsgrense etter kraftig lønnsøkning på jobb? Nå jobber jeg også 60%, og har en uføregrad på 60%. Har tidligere søkt om å få økt inntektsgrense, og det gikk fint, på tross av at jeg også jobber like mye som nå (men de tok da selvsagt utgangspunkt i 40% av inntekten jeg ville fått i 100% stilling, noe annet hadde jeg heller ikke forventet). Har nå fått ny lønnsøkning, og hadde tenkt å søke på nytt om å få fastsatt ny inntektsgrense..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har akkurat fått avslag på søknaden min om 50% ufør. NAV oppgir at grunnen er at jeg tjener mer enn 50% av ift inntekten jeg hadde i 2018 (før jeg ble syk)

Jeg har vært ansatt hos samme arbeidsgiver hele veien, og har en fast månedslønn. Inntekten er naturlig nok redusert med 50%, hadde jeg vært frisk og arbeidet fult, ville jo inntekten vært det doble av hva jeg har nå.

Anonymkode: 5c58b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har akkurat fått avslag på søknaden min om 50% ufør. NAV oppgir at grunnen er at jeg tjener mer enn 50% av ift inntekten jeg hadde i 2018 (før jeg ble syk)

Jeg har vært ansatt hos samme arbeidsgiver hele veien, og har en fast månedslønn. Inntekten er naturlig nok redusert med 50%, hadde jeg vært frisk og arbeidet fult, ville jo inntekten vært det doble av hva jeg har nå.

Da ville jeg fått tak i advokat. Det er jo helt på trynet! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da ville jeg fått tak i advokat. Det er jo helt på trynet! 

Ble ganske overrasket selv, tjente 4000kr for mye i året, så inntektsevnen var nedsatt med 39,67%😳

Klagde først selv, men de opprettholdt avslaget. Nå er det oversendt NAV klageinstans. Har heldigvis fått en advokat som sier det samme som deg. Håper det går veien nå. Slitsomt å ha dette hengende over meg- og trangt økonomisk siden AAP forsvant den dagen avslaget kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ble ganske overrasket selv, tjente 4000kr for mye i året, så inntektsevnen var nedsatt med 39,67%😳

Klagde først selv, men de opprettholdt avslaget. Nå er det oversendt NAV klageinstans. Har heldigvis fått en advokat som sier det samme som deg. Håper det går veien nå. Slitsomt å ha dette hengende over meg- og trangt økonomisk siden AAP forsvant den dagen avslaget kom.

Fy søren. Er redd det samme skal skje meg. Det skal lønne seg å jobbe sier de. Tydeligvis ikke. Masse lykke til, og oppdater gjerne hvordan det går! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 13.09):

Hvordan gikk det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...