Gå til innhold

Hva gjør man hvis Jehovas vitner eller mormonerne kommer på døra?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen grunn til å være uforskammet og over hodet ingen grunn til å "misjonere tilbake" for å belære dem om at de tar feil. De har sin overbevisning, og jeg har min (and never the twain shall meet :fnise: )

Når de ringer på pleier jeg å derfor ganske enkelt å si "Nei takk, jeg er ikke interessert." Ber de om å få legge igjen et blad, slik JV oftest gjør, så tar jeg imot det og kaster det rett i papiravfallet eller bruker det til opptenning i ovnen.  

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler det ikke, for jeg pådro meg dårlig samvittighet. Men i ett tilfelle hvor en selger ble ekstra pågående etter gjentatte "nei takk"( :rope:), så sa jeg at grunnet dødsfall i nær familie, måtte han respektere grensene mine 🙈 Ikke sikkert han kjøpte det uansett, selvsagt. Men han gikk til slutt.. :sjenert:

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vi er medlemmer av Human-Etisk Forbund og at de ikke behøver å komme tilbake til oss igjen. Jeg sier det med et smil og øsker dem en god dag videre, det har aldri vært noe problem. Jeg skulle ønske det ikke var lov å troppe opp på dørene til folk for å presse sin religion på andre, men vet jo at de som kommer er hjernevasket og oppriktig tror at de gjør noe bra. Jeg er uansett ikke typen til å være  sur og uhøflig, er de høflige mot meg er jeg det tilbake. 

Da jeg var barn og alene hjemme (foreldrene mine var på jobb) kom JV på besøk. Jeg var altfor usikker til å be dem om å gå, og følte meg tvunget til å lytte til dem, besvare spørsmål, og ta i mot brosjyrene deres selv om jeg syntes det var utrolig ubehagelig og alt jeg ville var at de skulle dra.

Da min mor kom hjem fra jobb og hørte hva som hadde skjedd tiltet hun fullstendig, hun var rasende over at de gikk etter mindreårige uten tillatelse fra foresatte. Hun fikk tak i telefonnummeret til noen hun visste tilhørte lokale JV og sa i klartekst hva hun mente, og at hun forventet at det ble gitt beskjed til alle i JV om at ikke en eneste av dem skulle inn på vår eiendom igjen ellers ville det "bli månelyst" (uten at jeg noen gang fant ut hva hun faktisk tenkte å gjøre). De kom aldri tilbake igjen så lenge jeg bodde der. 

Anonymkode: 9fd28...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormoner har ikke vært på døren her. Men jeg har lest «Mormons Bok». En sjelden gang har Jehovas Vitner vært her. Jeg hilser, tar høflig imot bladene deres, så går de fornøyde. Jeg leser litt i bladene, og setter dem i bokhyllen på hjemmekontoret mitt under kategorien kristendom. Ettersom jeg ikke har alfabetisk orden, befinner den seg nedenfor kategorien buddhisme, og ved siden av nyreligiøsitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inviterer de selvfølgelig inn deretter finner du frem Cognac flaska og spør om de vil ha ett glass mens du fyller ditt da tenker jeg de kommer seg fort avgårde 🙂🙂🙂🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Inviterer de selvfølgelig inn deretter finner du frem Cognac flaska og spør om de vil ha ett glass mens du fyller ditt da tenker jeg de kommer seg fort avgårde 🙂🙂🙂🙂

Jehovas Vitner kan drikke alkohol. :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig rar opplevelse med Jehova's Vitner. De kom på døra et sted jeg bodde i 2005-2006, men jeg husker ikke om jeg inviterte dem inn. Men jeg tror i alle fall de kom på døra. Er ikke helt sikker på det heller forresten, hukommelse er en rar ting. Hvorfor inviterte jeg dem inn i tilfelle? Kanskje de har noen slags hypnotiske evner som har køddet med minnet mitt.

Anonymkode: 0440d...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (33 minutter siden):

Jehovas Vitner kan drikke alkohol. :)

Det er mulig men disse gikk når fetter,n min kom god og full med flaska og han ville spandere en dram på meg 🙂🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (På 15.2.2023 den 20.47):

?

Mormonere er en gruppe religiøse som holder til i Utah i USA. Det er ingen mormonere i Norge. 

Hele «religionen» går ut på at Joseph fant tavler av gull når han kom til Amerika, og var en profet. Så dette er et Amerikansk fenomen, og relativt snevret da det bare er i et par delstater. 

Anonymkode: 0579d...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 15.2.2023 den 20.47):

?

Pleier å smile og ønske dem lykke til, ha det bra og lukke døra :)

Anonymkode: ad4cd...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 21.18):

En av mine aller beste venner er mormoner. Så om de kommer hit slår vi av en hyggelig prat. De fleste respekterer at jeg ikke vil bli medlem. De er jo kjempekoselige alle sammen. Og spennende å høre litt om hvordan det er i Norge kontra deres hjemland 🙂 

Syns det er vanskeligere å slå av en hyggelig prat med Jehovas vitner. De er så intense og har ikke samme respekten som mormonere. Så der åpner jeg ikke. Og hvis jeg har åpnet, så sier jeg bare at jeg dessverre ikke er intr.

Anonymkode: 8a024...926

Søtt. Kanskje de forteller deg om hvordan det er å bo i feks Stavanger? Det er jo litt som et annet land

Anonymkode: 447e3...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Søtt. Kanskje de forteller deg om hvordan det er å bo i feks Stavanger? Det er jo litt som et annet land

Anonymkode: 447e3...e41

Hæ? De fleste misjonerende mormonere kommer jo fra Utah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mormonere er en gruppe religiøse som holder til i Utah i USA. Det er ingen mormonere i Norge. 

Anonymkode: 0579d...7a1

Du får fortelle det til de 4525 medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (som er det fulle navnet til mormoner-kirka) i Norge. En eks-kollega er norsk mormoner.

Misjonærene er ofte stasjonert i et annet land, men ikke alltid.

Anonymkode: 8ac54...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...