Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk igjen for skikkelig svar og ikke nedlatende innstilling. Det er en skikkelig, skikkelig flau situasjon å være i..

Har ikke helt oversikt akkurat her nå, men skal få laget en liste. 

Budsjettet er

6500kr i husleie

1200kr på strøm

500kr i tv/internett

300kr i forsikring

300kr i mobilabbonement 

100kr i spotify (den kan selvfølgelig fjernes)

Ca 2500kr i mat

Resten går på forskjellige minstebeløp..

Bor sentralt og både butikk og jobb er i gåavstand. Har ikke bil og bruker sjeldent buss. Sykler når det er vær til det, så den vil jeg helst ikke selge. Har lite av verdi, har solgt mye klær, skiutstyr, spillkonsoll, nettbrett osv..

ts

Anonymkode: daef8...b53

Og har gjeld til både Lånekassen og skatteetaten. Begge har gått til tvangstrekk tror jeg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har en samboer som er villig til å ofre litt for å hjelpe deg.

Om han er villig, og det ville jo selvsagt vært veldig snilt, så kunne han kanskje hjulpet deg i en periode med å få bort noen av de verste kravene. Kanskje han kan ta flere utgifter så du kan betale ut mer, kanskje han kan jobbe litt ekstra. 

Det er selvsagt mye å be om, men kanskje han tilbyr seg å hjelpe til i et år eller noe slikt. 

Høres ikke ut som en god ide at han skal sette seg i gjeld for å rydde opp i din gjeld. Og synes ikke du skal være flau. Du gjør jo noe utrolig tøft med å faktisk gå løs på å rydde opp i økonomien. 

Skrevet

Hva med å la samboer overta gjelda, så gjøre det slutt. 
Kvitt gjelda!

tulla

Anonymkode: a33cb...1ea

• Liker 2
Skrevet

Hvordan si at man har dårlig økonomisk sans uten å si at man har dårlig økonomisk sans…

Anonymkode: 19f18...690

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan si at man har dårlig økonomisk sans uten å si at man har dårlig økonomisk sans…

Du, hun sier selv at dette var ikke smart men prøver å ordne opp. Hun kommer og spør om hjelp fordi hun vil betale tilbake og ordne opp, og det er noen her som faktisk vil bruke litt tid for å gi hjelp. Kommentaren din er HELT UNØDVENDIG og du burde tenke litt på hvorfor du føler behøv for å trakke ned på andre som er i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 05b58...cd8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du, hun sier selv at dette var ikke smart men prøver å ordne opp. Hun kommer og spør om hjelp fordi hun vil betale tilbake og ordne opp, og det er noen her som faktisk vil bruke litt tid for å gi hjelp. Kommentaren din er HELT UNØDVENDIG og du burde tenke litt på hvorfor du føler behøv for å trakke ned på andre som er i en vanskelig situasjon. 

Du, å forsøke å ordne opp i økonomisk kaos med flere dumme løsninger sier sitt. Som en over her sa det fint er det å betale forbrukslån med forbrukslån som å pisse i buksa for å holde varmen. For ikke å snakke om å søke råd på KG når du har gjeldsrådgivere etc…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk igjen for skikkelig svar og ikke nedlatende innstilling. Det er en skikkelig, skikkelig flau situasjon å være i..

Budsjettet er

6500kr i husleie

1200kr på strøm

500kr i tv/internett

300kr i forsikring

300kr i mobilabbonement 

Ca 2500kr i mat

Bor sentralt og både butikk og jobb er i gåavstand. Har ikke bil og bruker sjeldent buss. Sykler når det er vær til det, så den vil jeg helst ikke selge. Har lite av verdi, har solgt mye klær, skiutstyr, spillkonsoll, nettbrett osv..

ts

Okay, her er det noe vi kan jobbe med.

Jeg tar i utgangspunkt at du får beholde 8263kr (fra statens innkrevningssentral sine satser). 

Du skal nå sende en «klage over utleggstrekk» til namsmannen fordi dine strømutgifter er ganske høye (omtrent 15% at livsoppholdssatser), du kan henvise til rundskriv fra regjering: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/#tocNode_4. "Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse. I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig.". 

Så håper vi at du får beholde litt ekstra (jeg tenker rundt 500kr hadde vært rimelig å be om) du kan sette av til gjeld. Som sagt før, du kan få dine matutgiftene ned betydelig ved å henvende deg til Matsentralen, Kirkens Bymisjon osv. Det er IKKE flaut å dra ditt, ingen kommer til å domme deg eller spør hvorfor du trenger hjelp. Vær så snill og begynne med det med en gang!

Så etter dine utgifter har vi igjen: 3363kr, men hvis du får beholde litt ekstra for strømutgiftene og får ned matbudsjett til 500kr (med hjelp fra Matsentralen/Kirkens Bymisjon), har vi igjen: 5863kr, av dette setter vi av 800kr til forbruk som fritid, personlig pleie, legebesøk osv. For å si hvordan vi skal dele resten på de forskjellige kreditorer må jeg vite detaljert om kravene som minstebeløp, renter, gebyrer osv. 

I tillegg kan du vurdere om du kan gjør noe med tv/internet og mobil utgiftene, det kan være vanskelig å bytte mobilabbonement når man har betalingsanmerkninger, men det er gratis å prøve! Chilimobil har 100gb ("fri data") til 349kr, hvis du klarer å få den, kan du si opp tv/internet og spare 451kr. Hvis du skal bruke internet på pc, kan du dele data fra mobilen. Samboeren må evt være enig, eller være villig til å ta over hele tv/internet kostnad hvis han vil beholde dette, du har dessverre ikke råd til dette, hvis han vil ta kostnaden da kan du kanskje bytte egen abonnement (uten å bytte operatør) til den billigste de har og bruke Wifi hjemme og ute i stedet for data. Spotify tenker jeg du kan beholde hvis du bruke det mye, fordi du må ha litt underholdning eller det blir vanskelig å holde med dette i lengden. 

Fortsett å se gjennom ting hjemme, selv om ting er verdt 50kr, legg dem ut på Finn/Tise, det er gratis å ha annonse. Som noen andre her sagt, en gang i blant dukker ting opp i Gis bort på Finn som er verdt å hente og selge selv. Men pass på å ikke bruke tid på det som du kunne bruke på å jobbe eller bruke penger på henting osv. 

Helt enig at sykkel skal du beholde, veldig effektiv transportmiddel og rimelig i drift. 

Hva tenker du om det TS?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og har gjeld til både Lånekassen og skatteetaten. Begge har gått til tvangstrekk tror jeg.

Den fra Lånekassen, er det oppsagt studielån eller permanent overført studiegjeld. Viktig å vite forskjell, så gjerne sjekk det opp. 

Hvor mye er gjelden til Lånekassen og hvor mye til Skatteetaten?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du, å forsøke å ordne opp i økonomisk kaos med flere dumme løsninger sier sitt. Som en over her sa det fint er det å betale forbrukslån med forbrukslån som å pisse i buksa for å holde varmen. For ikke å snakke om å søke råd på KG når du har gjeldsrådgivere etc…

Men hva hjelper kommentaren din da? Omtrent alle har sagt at det er dumt for samboeren å ta opp lånet, så kommentaren din er bare nedlatende tull så du kan føle deg bedre enn TS. 

Folk søker råd på KG når det finnes alt mulig av hjelpeinstanser der ute, skal vi da stenge forumet? 

Ta deg sammen og finn deg noe bedre å gjør. 

• Liker 3
Skrevet

Mannen hadde opparbeidet seg en del gjeld over kredittkort og forbrukslån. Nå var det riktignok "bare" 150 tusen, men banken ordnet med et refinansieringslån slik at han kunne betale alt samlet til en lavere rente.

Du kan alltids sjekke om det hadde vært noe?

Anonymkode: 60e21...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Svært få gjeldsrådgivere for private, nav da selvfølgelig. 

Anonymkode: 8b5e9...45d

Mange banker tilbyr gratis gjeldsrådgivning. 

Anonymkode: 5bcfa...c6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange banker tilbyr gratis gjeldsrådgivning. 

Anonymkode: 5bcfa...c6b

Min  manns bank presterte å si til meg at du har jo penger, så du kan betale forbrukslånene til mannen din da jeg dro ham med til banken i håp om å finne en løsning. Jeg fulgte ikke det rådet, for å si det sånn. 😅

Poenget mitt er bare at råd fra banken ikke nødvendigvis er gode råd, og at både TS og samboeren må tenke seg godt om før de foretar seg noe.

Anonymkode: d21c7...e78

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Okay, her er det noe vi kan jobbe med.

Jeg tar i utgangspunkt at du får beholde 8263kr (fra statens innkrevningssentral sine satser). 

Du skal nå sende en «klage over utleggstrekk» til namsmannen fordi dine strømutgifter er ganske høye (omtrent 15% at livsoppholdssatser), du kan henvise til rundskriv fra regjering: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/#tocNode_4. "Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse. I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig.". 

Så håper vi at du får beholde litt ekstra (jeg tenker rundt 500kr hadde vært rimelig å be om) du kan sette av til gjeld. Som sagt før, du kan få dine matutgiftene ned betydelig ved å henvende deg til Matsentralen, Kirkens Bymisjon osv. Det er IKKE flaut å dra ditt, ingen kommer til å domme deg eller spør hvorfor du trenger hjelp. Vær så snill og begynne med det med en gang!

Så etter dine utgifter har vi igjen: 3363kr, men hvis du får beholde litt ekstra for strømutgiftene og får ned matbudsjett til 500kr (med hjelp fra Matsentralen/Kirkens Bymisjon), har vi igjen: 5863kr, av dette setter vi av 800kr til forbruk som fritid, personlig pleie, legebesøk osv. For å si hvordan vi skal dele resten på de forskjellige kreditorer må jeg vite detaljert om kravene som minstebeløp, renter, gebyrer osv. 

I tillegg kan du vurdere om du kan gjør noe med tv/internet og mobil utgiftene, det kan være vanskelig å bytte mobilabbonement når man har betalingsanmerkninger, men det er gratis å prøve! Chilimobil har 100gb ("fri data") til 349kr, hvis du klarer å få den, kan du si opp tv/internet og spare 451kr. Hvis du skal bruke internet på pc, kan du dele data fra mobilen. Samboeren må evt være enig, eller være villig til å ta over hele tv/internet kostnad hvis han vil beholde dette, du har dessverre ikke råd til dette, hvis han vil ta kostnaden da kan du kanskje bytte egen abonnement (uten å bytte operatør) til den billigste de har og bruke Wifi hjemme og ute i stedet for data. Spotify tenker jeg du kan beholde hvis du bruke det mye, fordi du må ha litt underholdning eller det blir vanskelig å holde med dette i lengden. 

Fortsett å se gjennom ting hjemme, selv om ting er verdt 50kr, legg dem ut på Finn/Tise, det er gratis å ha annonse. Som noen andre her sagt, en gang i blant dukker ting opp i Gis bort på Finn som er verdt å hente og selge selv. Men pass på å ikke bruke tid på det som du kunne bruke på å jobbe eller bruke penger på henting osv. 

Helt enig at sykkel skal du beholde, veldig effektiv transportmiddel og rimelig i drift. 

Hva tenker du om det TS?

Hei! Beklager at det har tatt litt tid, jobb og livet. 
Skal få skrevet til namsmannen, det var en god idé!

Har hatt en lang og fin samtale med samboeren min om at jeg har lyst til å klare det «selv» og han har tilbudt seg å betale litt mer av husleie (1000kr ekstra), og hele tv/Internett og spotify. Han er virkelig grei! 
Det frigir 1600kr i måneden som går rett ned på gjeld - spørsmålet er bare hvor jeg burde plassere det?

Har ikke gått inn på hver kreditor og sjekket rentebeløp og gebyrer enda, men minstebeløpene er som følger; (og her ser du at det ikke går opp og lånene hoper seg opp)

Inkassosakene;

55 000kr - 1854kr

22 000kr - 1200kr

19 000kr - 987kr

15 000kr - 911kr

11 000kr - 732kr

De to som ikke er inkasso 

20 000kr - 989kr

13 000kr - 865kr

Har hatt lengst mulig nedbetalingstid og er alt her fra gammelt billån, klarna, avbetaling på Power, mobil kjøpt på avbetaling, kredittkort, forbrukslån for å samle andre osv. 

• Liker 2
Skrevet

Begynn på de med lavest totalsum og jobb deg oppover. 

Ring til de du ikke har penger til og forklar situasjonen. Fortell at du har x antall kroner i måneden til de, men vil ha mer til de ved f.eks feriepengeutbetaling. 

Har du riktig skattetrekk? Der kan det være noen kroner å hente. Vet du om du får igjen på skatten? Vet du hva du får i feriepenger? 

Jeg synes du er kjempeflink jeg og jeg er helt sikker på at dette får du til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 22.49):

Budsjettet er

6500kr i husleie

1200kr på strøm

500kr i tv/internett

300kr i forsikring

300kr i mobilabbonement 

Ca 2500kr i mat

ts

Finn deg en rik mann/kone. Problem solved.

Anonymkode: f6417...19f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei! Beklager at det har tatt litt tid, jobb og livet. 
Skal få skrevet til namsmannen, det var en god idé!

Har hatt en lang og fin samtale med samboeren min om at jeg har lyst til å klare det «selv» og han har tilbudt seg å betale litt mer av husleie (1000kr ekstra), og hele tv/Internett og spotify. Han er virkelig grei! 
Det frigir 1600kr i måneden som går rett ned på gjeld - spørsmålet er bare hvor jeg burde plassere det?

Har ikke gått inn på hver kreditor og sjekket rentebeløp og gebyrer enda, men minstebeløpene er som følger; (og her ser du at det ikke går opp og lånene hoper seg opp)

Inkassosakene;

55 000kr - 1854kr

22 000kr - 1200kr

19 000kr - 987kr

15 000kr - 911kr

11 000kr - 732kr

De to som ikke er inkasso 

20 000kr - 989kr

13 000kr - 865kr

Har hatt lengst mulig nedbetalingstid og er alt her fra gammelt billån, klarna, avbetaling på Power, mobil kjøpt på avbetaling, kredittkort, forbrukslån for å samle andre osv. 

Jeg tenker at du skal først få oversikt på hvor mye av hvert krav er opparbeidet renter og gebyrer, og hvor mye er selve kravet som gikk til inkasso. 

Er inkasso sakene delt på mange forskjellige selskap eller for eksempel har du flere som er hos det samme? 

De to som er ikke inkasso, er det kredittkort, forbrukslån, klarna? Har du sjekka om de har mulighet for betalingsfrimåned? Avdragsfrihet ett par måneder? Så hvis vi kan ikke får ned minstebeløp på de friske saker, er totalt der 1854kr. Dette må vi prøve så mye som mulig å holde frisk, så du slipper mer inkassosalærer og gebyrer. 

Hvis vi tar i utgangspunkt budsjett jeg satt opp, med kun 500kr til mat, 300 forsikring, 300 mobil (har du sjekka om du kan nedgradere abonnement?), 1200kr på strøm (vil ikke tar for gitt at namsmannen godkjenner klage, og det er litt behandlingstid) og 800kr til fritid/diverse, har vi igjen 6163kr. Etter minstebeløpet på friske saker er igjen 4390kr (4890kr hvis du for mer til strøm). For å fordele dette gjennom inkasso sakene må du snakke med inkasso selskapene og høre hva de kan gi seg litt på så du får betale så mye som mulig til selve kravet og de ettergir litt på gebyrer/salærer. Det er bare å ringe ringe ringe. Hjelper hvis det er flere saker hos et selskap, så de ser hele bildet og kan gi deg en plan som dekker alle kravene. Men husk at du kan ikke lover alt du har til bare et selskap og ha andre krav som ikke får noen ting. 

Jeg skjønner veldig godt at planen min høres litt ekstrem ut, og kanskje også skummel ut. Men jeg tenker at det er verdt å ofre ett par år, så du får faktisk leve resten av livet ditt. 

Tilbake til det som har gått til lønnstrekk, det er litt viktig å finne ut om gjeld til lånekassen er oppsagt studielån eller permanent overført studiegjeld. Oppsagt studielån kan friskmeldes hvis du kommer deg aujour og få den tilbake i lånekassen, med lavere renter og bedre betingelser. 

Skrevet
Sunaia skrev (6 timer siden):

Begynn på de med lavest totalsum og jobb deg oppover. 

Ring til de du ikke har penger til og forklar situasjonen. Fortell at du har x antall kroner i måneden til de, men vil ha mer til de ved f.eks feriepengeutbetaling. 

Har du riktig skattetrekk? Der kan det være noen kroner å hente. Vet du om du får igjen på skatten? Vet du hva du får i feriepenger? 

Jeg synes du er kjempeflink jeg og jeg er helt sikker på at dette får du til. 

Hun har lønnstrekk, så feriepenger blir trekt på også. Skattetrekk har ingen påvirkning på hvor mye hun får beholde fra lønnen, det er kun livsoppholdssatser hun får. Tilgodebeløp på skatten blir mest sannsynlig tatt også. Spesielt siden hun skylder skatteetaten også. 

Skrevet

Jeg synes budsjettet ditt ser veldig fint ut, men hvordan samsvarer det med regnskap? 
Er dette beløp du faktisk klarer overholde? 
Disse 2500,- til mat, er det inkludert hygieneartikler som sjampo, bind/tamponger, vaskemiddel, hudkrem etc? 

Du har vært flink å sette opp ett nøkternt budsjett, og det ser ut som du har fått en ganske grei oversikt over gjeld. 
Men du skriver at du "tror" studielån og restskatt er gått til tvangstrekk... Det må du finne ut av. 

Og hva er egentlig inntekten din? Både før og etter tvangstrekk. 
Noe av det beste er å prioritere å bli kvitt tvangstrekket, da har du mer forhandlingsrom ovenfor andre kreditorer (men pass på at de andre ikke går til tvangstrekk da selvfølgelig!) 

Anonymkode: 31901...a3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...