Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er nok tvilsomt at noen gir kr 400.000 i forbrukslån. Og det er gale-Matias å gjøre det.

Søk gjeldsordning i stedet.

Anonymkode: e9cdc...9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal selvfølgelig ikke la din stakkars samboer overta ansvar for ditt økonomiske kaos. Det er utelukkende dumsnilt og et tilbud det er fullstendig umoralsk å godta. 

Anonymkode: acd5e...969

Dette, TS. For hva hvis din samboer får innvilget et slikt forbrukslån men ikke du? Da er det han som plutselig sitter med en diger og dyr gjeld.

Anonymkode: b43a6...6e3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For å oppklare litt - jeg har alt for mye gjeld, tett opp mott 400 000kr. Mesteparten har gått til tvangstrekk (som har blitt høyere fordi jeg har fått samboer og deler utgifter) mye på inkasso og noe som kun har vanlige renter. Problemet er at med tvangstrekk, sinnsyke inkassosaker med salær og renter er at jeg aldri får betalt noe mer enn det absolutte minimum, som i hovedsak bare er renter.

Får jeg tatt opp et ferskt forbrukslån vil jeg stå frier til å kunne sette inn mye mer enn minstebeløp og få det fortere bort. Om det er dumt å betale forbrukslån med forbrukslån er jo et reelt spørsmål, men jeg tror at her med inkassorenter o.l vil det lønne seg - gitt at vi faktisk kan få et lån tilsvarende summen jeg har i saker nå.

Spørsmålet er jo om banker kan gi ut 400 000kr i forbrukslån, uten sikkerhet (eier ikke bolig) til en person som har gjennomsnittlig  årsinntekt og er samboer med en med mye betalingsanmerkninger..

Som sagt - ingen barn å forsørge, om det kan hjelpe på saken.

Anonymkode: daef8...b53

Skal ikke se bort i fra at det beste hadde vært å finne noen penger og ring rundt til kreditorene og se om du kan få til noen avtaler. Det kan spare deg for "masse" penger.

Selg alt du kan. 
Ta en ekstra jobb om du kan.

Se gjerne Luksusfellen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette, TS. For hva hvis din samboer får innvilget et slikt forbrukslån men ikke du? Da er det han som plutselig sitter med en diger og dyr gjeld.

Anonymkode: b43a6...6e3

Ja, for det er, som skrevet, også en av problemstillingene. Planen er at han skal ta opp lånet, betale ut absolutt alt hos meg og så fort gjelden og betalingsanmerkningene er borte hos meg, så skal jeg ta opp et lån og betale det bort for han. Det er mange ting som må klaffe for at det skal fungere for hypotesen er jo fin. Vi har ca samme inntekt, så har tenkt at det kanskje er mulig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å oppklare litt - jeg har alt for mye gjeld, tett opp mott 400 000kr. Mesteparten har gått til tvangstrekk (som har blitt høyere fordi jeg har fått samboer og deler utgifter) mye på inkasso og noe som kun har vanlige renter. Problemet er at med tvangstrekk, sinnsyke inkassosaker med salær og renter er at jeg aldri får betalt noe mer enn det absolutte minimum, som i hovedsak bare er renter.

Får jeg tatt opp et ferskt forbrukslån vil jeg stå frier til å kunne sette inn mye mer enn minstebeløp og få det fortere bort. Om det er dumt å betale forbrukslån med forbrukslån er jo et reelt spørsmål, men jeg tror at her med inkassorenter o.l vil det lønne seg - gitt at vi faktisk kan få et lån tilsvarende summen jeg har i saker nå.

Spørsmålet er jo om banker kan gi ut 400 000kr i forbrukslån, uten sikkerhet (eier ikke bolig) til en person som har gjennomsnittlig  årsinntekt og er samboer med en med mye betalingsanmerkninger..

Som sagt - ingen barn å forsørge, om det kan hjelpe på saken.

Hei TS,

Dette er en kjip situasjon å finne seg i. Skjønner hva dere vil prøve å oppnå med dette løsning, men jeg syns dere burde prøve å ordne opp så mye som mulig, før dere prøver med mer forbrukslån.

Først må du gå gjennom alle sakene dine, de som er allerede går til tvangstrekk får bare kjører videre, inkassosaker rangerer du fra den minste til den største. Gå gjennom alle tingene dine, klær, sko, innbo og finn på alt mulig du kan selge, alle monner drar så til og med ting til 50/100kr tar du med og legg ut på både Finn og Tise. Med engang du får nok til å dekke den minstekravet tar du kontakt med inkassoselskapet og prøv å få dem til å tilgi litt på kravet (opprinnelig beløpet må du betale), det er faktisk mye du kan forhandle kravene ned, spesielt hvis du kan betale på dagen. 

Du må leve på mindre en livsoppholdssatser, så budsjett må ned. Er du i en by med matsentralen kan du nesten slutte å bruke penger på mat, situasjon er såpass desperat at jeg hadde vurdert dumpster diving. Ta på deg småjobber, som kattepasser, hundepasser, husvask, alt mulig. 

Fortsett å kvitt deg med kravene fra den minste til den største. Nå vet jeg ikke så mye om hvor mange kraver du har, og hvor store dem er, men som du sier er mye til inkasso og dette må kvitte deg med så fort som mulig. 

Jobber du beinhardt med dette i ett år, kan jeg garantere deg at situasjonen din blir mye bedre enn nå. 

Skriver du litt mer om hvor mange krav, størrelse osv, kan du få litt mer spesifikt hjelp. 

Anonymkode: 05b58...cd8

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som du heller burde hatt gjeldsordning. Synes ikke samboeren skal ta den risikoen. Om du aldri klarer å betale blir han sittende som taperen her. Er det virkelig ingen mindre krav du kan innfri? Noe du kan selge? Noe du kan utsette mens du betaler noe annet? Muligheter for å tjene noe ekstra?

Anonymkode: 808b8...8f8

Skrevet

Du må også tenke på at en forbrukslån på 400.000kr med nedbetalingstid på 5år kommer til å koste deg mellom 8.000kr og 10.000kr i måneden. Man får lengre nedbetalingstid bare ved refinansiering, men i dette tilfelle sier du at både deg og samboeren skal ta "ny" forbrukslån. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei TS,

Dette er en kjip situasjon å finne seg i. Skjønner hva dere vil prøve å oppnå med dette løsning, men jeg syns dere burde prøve å ordne opp så mye som mulig, før dere prøver med mer forbrukslån.

Først må du gå gjennom alle sakene dine, de som er allerede går til tvangstrekk får bare kjører videre, inkassosaker rangerer du fra den minste til den største. Gå gjennom alle tingene dine, klær, sko, innbo og finn på alt mulig du kan selge, alle monner drar så til og med ting til 50/100kr tar du med og legg ut på både Finn og Tise. Med engang du får nok til å dekke den minstekravet tar du kontakt med inkassoselskapet og prøv å få dem til å tilgi litt på kravet (opprinnelig beløpet må du betale), det er faktisk mye du kan forhandle kravene ned, spesielt hvis du kan betale på dagen. 

Du må leve på mindre en livsoppholdssatser, så budsjett må ned. Er du i en by med matsentralen kan du nesten slutte å bruke penger på mat, situasjon er såpass desperat at jeg hadde vurdert dumpster diving. Ta på deg småjobber, som kattepasser, hundepasser, husvask, alt mulig. 

Fortsett å kvitt deg med kravene fra den minste til den største. Nå vet jeg ikke så mye om hvor mange kraver du har, og hvor store dem er, men som du sier er mye til inkasso og dette må kvitte deg med så fort som mulig. 

Jobber du beinhardt med dette i ett år, kan jeg garantere deg at situasjonen din blir mye bedre enn nå. 

Skriver du litt mer om hvor mange krav, størrelse osv, kan du få litt mer spesifikt hjelp. 

Takk for ordentlig svar med mange gode tips! 
Det er fire krav som står til tvangstrekk nå. Til sammen 240 000kr, fra 120 000kr til 10 000, de må vel bare gå sin gang. 

På inkasso er det per dags dato seks krav.
Ca 120 000kr til sammen. Største på 55 000 og minste på 7000kr(den har jeg jobbet meg nedover på)

Har også to som ikke er inkasso enda, 20 000kr og 13 000kr.

Har sett litt på luksusfellen og prøvd å ta de små først, men jeg blir spist opp av renter, gebyrer og minstebeløp og har ikke noe ekstra å sette inn. Har en ekstra jobb og har solgt ganske mye, men føler det bare blir dråper nå..

-ts

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (4 timer siden):

Gjeldsordning er det beste for deg, 5 år hvor du sikkert får beholde vel så mye som i dag, namsmannen 

Gjeldsordning er bare for de med gammel gjeld. TS skriver ikke noe om hvor gammel gjelden er og om det ev er en blanding av gammel og nyere gjeld.

Anonymkode: b780f...09d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fire krav som står til tvangstrekk nå. Til sammen 240 000kr, fra 120 000kr til 10 000, de må vel bare gå sin gang. 

Ca 120 000kr til sammen. Største på 55 000 og minste på 7000kr(den har jeg jobbet meg nedover på)

Har sett litt på luksusfellen og prøvd å ta de små først, men jeg blir spist opp av renter, gebyrer og minstebeløp og har ikke noe ekstra å sette inn. Har en ekstra jobb og har solgt ganske mye, men føler det bare blir dråper nå..

-ts

Det skulle stå 700kr på minste inkassosak, den forsvinner på neste lønning.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjeldsordning er bare for de med gammel gjeld. TS skriver ikke noe om hvor gammel gjelden er og om det ev er en blanding av gammel og nyere gjeld.

Anonymkode: b780f...09d

Det er blanding av ny og gammel gjeld. Noe er også gjeld tatt opp for å samle mindre gjeld..

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skulle stå 700kr på minste inkassosak, den forsvinner på neste lønning.

ts

Fortsett det gode arbeidet du er i gang med, la tvangstrekket gå sin gang,  betal litt til alle og mest på de små kravene,  slik at disse ikke også går til tvangstrekk, det er også lettere å forhandle når du har vist vilje til å betale.

Når du får litt ekstra penger, ring kreditorene og lag avtaler, da kan du fort få 30% reduksjon i kravet. De minste først kan være lurt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

-ts

Du skal selvfølgelig ikke la han ta opp forbruksgjeld for å betale din forbruksgjeld. Bare det at han foreslår noe sånt får meg til å lure på om dere er to av samme ulla.

Hvis han absolutt vil hjelpe deg så kan han heller tilby seg å ta fellesutgiftene i et par-tre måneder. Men kun i bytte mot at du bruker hver eneste krone på nedbetaling av gjeld. Og da mener jeg hver eneste krone. Muligens med unntak av å komme seg til jobb på aller billigste måte hvis det rett og slett ikke er mulig å gå eller sykle.

Kan du komme med alle beløp? Først inntekt pr måned og så liste over alle krav. Du kan lage dagbok og så heier vi på deg.

Skrevet

Om han er villig til å ta en så stor risiko, burde han også være villig til å ofre ting.

Kunne du fått han med på at dere begge levde helt på eksistensminimum, og at han var med på å betale ting ned? I for eksempel et år?

Kanskje kan han også få seg en ekstrajobb, eller dere kan ta på dere oppdrag for andre sammen?

Da mot at dette  blir et privat lån fra han, som du kan betale tilbake på når du har kommet det ovenpå.

Dette er en løsning der han må ofre mye, men han tar ingen stor risiko. I verste fall får han ikke tilbake pengene, men dette var jo da penger han ellers ville brukt opp om han levde normalt.

For jeg er enig med flere over her, han bør virkelig IKKE ta opp et slikt lån. Det er mye som kan skje, som vil gjøre det katastrofalt for ham.

Anonymkode: a8c2f...f41

• Liker 2
Skrevet

Jeg har god erfaring med å ta kontakt med kreditorene og forhandle frem nye avtaler. Jeg gjorde det etter en stund med tvangstrekk. Jeg fikk til følgende avtaler med alle kreditorer:

De satte ned renten på gjelden og avskrev endel renter, jeg betalte inn engangssummer for å "friskmelde" gjelda og fikk til gode avtaler med greie månedsbeløp. Ble ferdig med gjelda på noen år.

Å ta forbrukslån vil jeg ikke anbefale før du har tatt kontakt med kreditorene og forsøkt å forhandle frem nye avtaler. Ta tak i det først

Anonymkode: c5388...b54

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

-ts

Okay, tvangstrekk får gå sin gang nå. Men resten kan vi jobbe med. Hva slags gjeld har gått til lønnstrekk? Er det noe gjeld til Staten? Typ fra Lånekassen, Skatteetaten, Nav?

Hva er rente på de to som har ikke gått til inkasso enda? Gebyrer? Og hva er minstebeløpet? Er det kredittkort eller forbrukslån? Avbetaling? En del forbrukslån har betalingsfri måneder du kan ta i bruk for å kvitt deg med inkasso kravene først. Det løper renter fortsatt, men kan være verdt å betale ekstra på inkasso kravene, siden inkasso gebyrer kan blir til slutt en stor sum. 

Kan du skrive en liste med alle inkasso krav? Ser at den minste på 700kr betaler du til neste lønning, hva er den nest minste da? Husk å ALLTID ring først og prøv å få en deal så du får litt rabatt på alt av gebyrer og renter! De må skjønner at det er best å få 60/70% av kravet i stedet for ingenting. 

Dråper blir til slutt en elv! Ikke gi opp! Fortsett å legge ting ut på Finn og Tise, selv om det er ting du tenker er ikke veldig verdifull, alt som er over 50kr er verdt å legg ut! Jeg har funnet til å med folk som har kjøpt brukt sminke fra meg, alt kan selges! Har du møbler du kan selge og erstatte med møbler du kan finne på gis bort på Finn? 

Hvordan ser budsjetten din nå? Husk tips om matsentralen, du er i en vanskelig økonomisk situasjon og det er IKKE flaut å be om hjelp! Mobilabonnement? Du kanskje klarer ikke å bytte operator med betalingsanmerkninger, men kan gå ned til så lite data som mulig å bruke gratis Wifi når du er ut av huset. Bil? Bussabonnement? Hva har du av faste utgifter som må dekkes av livsoppholdssatser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

400' i forbrukslån????! 😲

Anonymkode: c8ff6...503

Jeg har 550 000. Livet gikk ikke som planlagt. Sykdom er destruktivt. 

Anonymkode: 49c88...505

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke søk økonomisk hjelp på kvinneguiden! Snakk med en gjeldsrådgiver

Anonymkode: 4b34a...4ea

Svært få gjeldsrådgivere for private, nav da selvfølgelig. 

Dårlig betalingsevne og man tar gjerne ikke til seg råd er nok grunnen til det. prøver man å forklare dekningslov,inkassolov osv. Og hvordan man skal opptre ved insolvens så faller de fleste av 

og fortsetter med å øse ut penger i et bunnløst sluk med lønnstrekk osv.

Anonymkode: 8b5e9...45d

Skrevet

Se på finn etter ting som gis bort.. Se om det har noe verdi, om du kan selge det videre igjen? Letttjente penger. Finn har vel også småjobber fortsatt? 

Deltidsjobb, sesongjobb, julehjelp..osv

Har du noe du kan leie ut? Sykkel, bil, verktøy, symaskin? Osv osv 

Anonymkode: f4d32...2c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Okay, tvangstrekk får gå sin gang nå. Men resten kan vi jobbe med. Hva slags gjeld har gått til lønnstrekk? Er det noe gjeld til Staten? Typ fra Lånekassen, Skatteetaten, Nav?

Hva er rente på de to som har ikke gått til inkasso enda? Gebyrer? Og hva er minstebeløpet? Er det kredittkort eller forbrukslån? Avbetaling? En del forbrukslån har betalingsfri måneder du kan ta i bruk for å kvitt deg med inkasso kravene først. Det løper renter fortsatt, men kan være verdt å betale ekstra på inkasso kravene, siden inkasso gebyrer kan blir til slutt en stor sum. 

Kan du skrive en liste med alle inkasso krav? Ser at den minste på 700kr betaler du til neste lønning, hva er den nest minste da? Husk å ALLTID ring først og prøv å få en deal så du får litt rabatt på alt av gebyrer og renter! De må skjønner at det er best å få 60/70% av kravet i stedet for ingenting. 

Dråper blir til slutt en elv! Ikke gi opp! Fortsett å legge ting ut på Finn og Tise, selv om det er ting du tenker er ikke veldig verdifull, alt som er over 50kr er verdt å legg ut! Jeg har funnet til å med folk som har kjøpt brukt sminke fra meg, alt kan selges! Har du møbler du kan selge og erstatte med møbler du kan finne på gis bort på Finn? 

Hvordan ser budsjetten din nå? Husk tips om matsentralen, du er i en vanskelig økonomisk situasjon og det er IKKE flaut å be om hjelp! Mobilabonnement? Du kanskje klarer ikke å bytte operator med betalingsanmerkninger, men kan gå ned til så lite data som mulig å bruke gratis Wifi når du er ut av huset. Bil? Bussabonnement? Hva har du av faste utgifter som må dekkes av livsoppholdssatser? 

Tusen takk igjen for skikkelig svar og ikke nedlatende innstilling. Det er en skikkelig, skikkelig flau situasjon å være i..

Har ikke helt oversikt akkurat her nå, men skal få laget en liste. 

Budsjettet er

6500kr i husleie

1200kr på strøm

500kr i tv/internett

300kr i forsikring

300kr i mobilabbonement 

100kr i spotify (den kan selvfølgelig fjernes)

Ca 2500kr i mat

Resten går på forskjellige minstebeløp..

Bor sentralt og både butikk og jobb er i gåavstand. Har ikke bil og bruker sjeldent buss. Sykler når det er vær til det, så den vil jeg helst ikke selge. Har lite av verdi, har solgt mye klær, skiutstyr, spillkonsoll, nettbrett osv..

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...