Klossmajor Skrevet 14. februar 2023 #61 Del Skrevet 14. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Solgte dem trellene til araberne? Jeg trodde de tok dem med hjem til Norge. Anonymkode: d80b8...e49 Vikingene solgte slaver rundt omkring mange steder. En del av de som ble kapret utenfor Skandinavia fant nok også veien opp hit. Nyere DNA-forskning viser at det var en mye høyere andel av mennesker med ikke-skandinavisk opphav i Skandinavia under vikingtiden enn etter vikingtiden. Av ukjent årsak forsvant visstnok mye av det ikke-skandinaviske opphavet etter vikingtiden. En teori er at disse var slaver fra utlandet som ikke ble tillatt å få barn her. https://forskning.no/genetikk-vikingtiden/na-vet-vi-hvem-vikingene-fikk-barn-med/2138338 Endret 14. februar 2023 av Klossmajor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 15. februar 2023 #62 Del Skrevet 15. februar 2023 mingus skrev (4 timer siden): Du vet det er familien din du snakker om? Eller er du ikke helt norsk kanskje? Eh… Det er 1000 år siden. «Familie» er å strekke det veldig langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #63 Del Skrevet 15. februar 2023 2 hours ago, Klossmajor said: Vikingene solgte slaver rundt omkring mange steder. En del av de som ble kapret utenfor Skandinavia fant nok også veien opp hit. Nyere DNA-forskning viser at det var en mye høyere andel av mennesker med ikke-skandinavisk opphav i Skandinavia under vikingtiden enn etter vikingtiden. Av ukjent årsak forsvant visstnok mye av det ikke-skandinaviske opphavet etter vikingtiden. En teori er at disse var slaver fra utlandet som ikke ble tillatt å få barn her. https://forskning.no/genetikk-vikingtiden/na-vet-vi-hvem-vikingene-fikk-barn-med/2138338 Takk! Anonymkode: d80b8...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 15. februar 2023 #64 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) Entern skrev (8 timer siden): Jeg bruker ikke en time av livet mitt på å hjelpe ABer med kildemateriale. Kunnskapen min er ikke påstått den er meget reell. I motsetning til ABer. Men å bruke flerfoldige timer her på forumet (for det gjelder ikke bare denne tråden) med å slenge ut veldig bestemte påstander som lett bør kunne dokumenteres på 5 min. gitt at du har den stålkontrollen på seriøs litteratur og forskning som du sier, det er ikke sløsing av tid? Bare legg ved en link eller tre, så legger du saken død og går seirende ut av diskusjonene. Da kan du bruke den dyrebare tiden du har spart på noe viktig. Endret 15. februar 2023 av Påkrevd 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #65 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå driver du og finner på ting. Anonymkode: fb70d...60c Du kan gjerne ta kontakt med Tingvatn Fornminnepark for flere opplysninger🙂 Anonymkode: 964e8...fbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 15. februar 2023 #66 Del Skrevet 15. februar 2023 Entern skrev (6 timer siden): Eh… Det er 1000 år siden. «Familie» er å strekke det veldig langt. Hva er din opprinnelse da, familien din poppet bare opp av bakken? 🤪 Er ikke tipptipptipp(osv...)tippoldefaren din familie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 15. februar 2023 #67 Del Skrevet 15. februar 2023 mingus skrev (8 minutter siden): Hva er din opprinnelse da, familien din poppet bare opp av bakken? 🤪 Er ikke tipptipptipp(osv...)tippoldefaren din familie? Joda. Om forfedrene mine var norrøne er en annen sak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 15. februar 2023 #68 Del Skrevet 15. februar 2023 Tråden er ryddet for avsporinger, brudd på regelen om gjengivelse av tekst fra eksterne kilder, og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 15. februar 2023 #69 Del Skrevet 15. februar 2023 mingus skrev (1 time siden): Hva er din opprinnelse da, familien din poppet bare opp av bakken? 🤪 Er ikke tipptipptipp(osv...)tippoldefaren din familie? Mmm... men ser vi på kulturell utvikling, holdninger og verdier og sånt noe: Jeg selv har for eksempel ganske mye til felles med mine foreldre (begge i live), atskillig mindre til felles med mine besteforeldre (alle nå avdøde, men 3/4 av dem levde lenge nok til at jeg har kjent dem), ganske lite til felles med mine oldeforeldre (hvorav én levde lenge nok til at jeg kan huske henne; hun var født i 1899 og ble noen og nitti år) og antakelig svært lite til felles med generasjonen før der igjen; de kunne like gjerne vært fra et annet land. Og da snakker vi om 1800-tallet. Vikingtida har vært over i nesten tusen år, vi har ikke så jæklig mye til felles med så fjerne forfedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. februar 2023 #70 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er en misoppfatning at vikingene bare var voldelige krigere, de er faktisk en av grunnene til at den vestlige sivilisasjonen har blitt så oppegående med tanke på menneskerettigheter og likestilling (Magna Carta og The Provisions of Oxford). Faktisk så gikk det dårligere for kvinner etter at kristendommen fikk fotfeste i Europa. Anbefaler denne dokumentaren. Anonymkode: 9ab4a...ff2 Videofilmen er utilgjengelig. Kan du si hva den heter, så jeg kan søke den opp selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. februar 2023 #71 Del Skrevet 15. februar 2023 Entern skrev (15 timer siden): Er meget seriøs. Folk ble for en stor del frivillig kristnet. Fortellingen om voldsom undertrykking er svada. Jeg tillater meg å være litt uenig med deg her. Kjapt googlesøk og treffene kryr det av. Norge ble kristnet med makt ("med sverd"). Første treff på listen sier dette: I mellomtiden hadde vi to såkalte «kristningskonger», Olav Tryggvason og Olav Haraldsson (den hellige). De to kongene er kjent for å ha brukt ganske brutale metoder. Vi sier gjerne at de kristnet Norge med sverd, det vil si at de gikk hensynsløst til verks overfor dem som ikke ville godta den nye religionen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #72 Del Skrevet 15. februar 2023 Million skrev (3 timer siden): Videofilmen er utilgjengelig. Kan du si hva den heter, så jeg kan søke den opp selv? Det er en dokumentarserie fra 2020 i fire deler som heter The Last Journey of the Vikings, kanalen Timeline (bra kanal) på Youtube har alle episodene men jeg finner ikke en spilleliste som har de i kronologisk rekkefølge. Legger ut lenkene i det jeg tror er rett rekkefølge, tror også serien finnes på Viaplay. Anonymkode: 9ab4a...ff2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 15. februar 2023 #73 Del Skrevet 15. februar 2023 mingus skrev (7 timer siden): Hva er din opprinnelse da, familien din poppet bare opp av bakken? 🤪 Er ikke tipptipptipp(osv...)tippoldefaren din familie? Familie er ens nære slektninger. Ordet er av latin, hvor det omhandler ens husstand. Trekker man slektstreet tilbake til vikingtiden har man nok gått en del lenger tilbake enn hva som er vanlig å regne som familie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #74 Del Skrevet 16. februar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er en dokumentarserie fra 2020 i fire deler som heter The Last Journey of the Vikings, kanalen Timeline (bra kanal) på Youtube har alle episodene men jeg finner ikke en spilleliste som har de i kronologisk rekkefølge. Legger ut lenkene i det jeg tror er rett rekkefølge, tror også serien finnes på Viaplay. Anonymkode: 9ab4a...ff2 Liker den Timeline-kanalen jeg også. https://www.youtube.com/@TimelineChannel/feature Anonymkode: d80b8...e49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 16. februar 2023 #75 Del Skrevet 16. februar 2023 Tror så gjerne at vikingene blir glorifiserte, ja. Det er jo det samme med andre folk og historiske personer, Julius Caesar, Alexander den store etc. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #76 Del Skrevet 16. februar 2023 Million skrev (14 timer siden): Jeg tillater meg å være litt uenig med deg her. Kjapt googlesøk og treffene kryr det av. Norge ble kristnet med makt ("med sverd"). Første treff på listen sier dette: I mellomtiden hadde vi to såkalte «kristningskonger», Olav Tryggvason og Olav Haraldsson (den hellige). De to kongene er kjent for å ha brukt ganske brutale metoder. Vi sier gjerne at de kristnet Norge med sverd, det vil si at de gikk hensynsløst til verks overfor dem som ikke ville godta den nye religionen. Fra en som har bachelor i teologi her og har skrevet et 8-siders eksamen om nettopp dette så vil jeg si at det hører MYE mer til enn det. Er man interessert er det mye faglitteratur og annen litteratur på biblioteker som er verdt å lese😊 Anonymkode: 7f733...455 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #77 Del Skrevet 16. februar 2023 2 hours ago, Tanuki said: Tror så gjerne at vikingene blir glorifiserte, ja. Det er jo det samme med andre folk og historiske personer, Julius Caesar, Alexander den store etc. Ja, man har vel en tendens til å glorifisere krigs og krigsherrer. Heldigvis stopper det for nærmest alle ved at man liker å se krigsfilmer og lese om krig. Veldig får som ønkser å oppleve krig. Anonymkode: d80b8...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 16. februar 2023 #78 Del Skrevet 16. februar 2023 Tanuki skrev (3 timer siden): Tror så gjerne at vikingene blir glorifiserte, ja. Det er jo det samme med andre folk og historiske personer, Julius Caesar, Alexander den store etc. Alex hadde for så vidt en del positive sider selv om han sannsynligvis hadde «litt» narsissistiske trekk (Oliver Stones film er ganske bra 👍). Han var bl.a. veldig tolerant, ironisk nok ikke helt ulik grunnleggeren av Perserriket, Kyros den Store 😅 selv om Kyros var mer av «la folk være i fred og gjøre sin greie» typen og Alex var mer «fargerikt fellesskap om man vil eller ikke» men begge kan kalles multikulturalister. Cæsar derimot var en ekstrem drittsekk som myrdet en million mennesker og gjorde en million til slaver, bare for egen makt og rikdom, pluss prøvde å bli enehersker. Erobringen av Gallia er forresten en av historiens mer brutale og effektive eksempler på kolonisering, det er ikke før relativt nylig det har kommet frem hvor avanserte gallerne var. Romerne bygde sine byer oppå deres, sine veier oppå deres… Romerne var generelt rasshøl. Den mest romantiserte drittsekken i historien er nok imidlertid Temujin aka Djengis Khan, Cæsar var en hippie sammenlignet med ham. Og han romantiseres minst like mye som romerne, selv om han myrdet 20 millioner mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå