Entern Skrevet 14. februar 2023 #41 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Linker? Anonymkode: d23bf...44e Jeg er hverken pappaen din eller læreren din. Middelalderpensumet på bachelor og master Historie på Blindern inneholder en god del. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #42 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (1 minutt siden): Kristningen av Norge var stort sett frivillig. Ikke brutal. Kilder? Anonymkode: d23bf...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 14. februar 2023 #43 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stemmer. Det var ikke engang noe "Skandinavia" på den tiden. My point. Anonymkode: 85b85...457 Hvilket poeng er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 14. februar 2023 #44 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (20 minutter siden): Alle var ikke slavehandlere som plyndret rundt hele året, nei. De fleste prøvde bare å noenlunde overleve. Vikingene var verre enn mange andre. Nei, selvfølgelig var det ikke alle. Med å si at det var slik det var, så var det meningen å si at det ikke akkurat var bare vikinger som var slik. Krig og erobring har vært en del av kulturen i tusenvis av år. Men vikinger er jo en feil betegnelse på folk som levde på den tiden. Alle som bodde i Skandinavia var jo ikke vikinger. Eller dro i Viking. Leiv Eriksson var jo ikke viking, etter som jeg forstår. Men vi omtaler han som viking. Sånn er det sikkert med mange andre nordmenn på den tiden og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 14. februar 2023 #45 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kilder? Anonymkode: d23bf...44e Seriøs historisk litteratur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 14. februar 2023 #46 Del Skrevet 14. februar 2023 Fjollefyr skrev (Akkurat nå): Nei, selvfølgelig var det ikke alle. Med å si at det var slik det var, så var det meningen å si at det ikke akkurat var bare vikinger som var slik. Krig og erobring har vært en del av kulturen i tusenvis av år. Men vikinger er jo en feil betegnelse på folk som levde på den tiden. Alle som bodde i Skandinavia var jo ikke vikinger. Eller dro i Viking. Leiv Eriksson var jo ikke viking, etter som jeg forstår. Men vi omtaler han som viking. Sånn er det sikkert med mange andre nordmenn på den tiden og. Kommer an på hvordan man ser det. Et fåtall var profesjonelle vikinger, og disse hadde et dårlig rykte blant andre skandinaver som anså dem som kriminelle. Men mange dro på røverferd i løpet av livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 14. februar 2023 #47 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om museene ikke tok vare på vikinghistorien så hadde du jo aldri lært at de var draps- og voldteksmenn. Anonymkode: d80b8...e49 Er ikke det du lærer om der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 14. februar 2023 #48 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (1 minutt siden): Kommer an på hvordan man ser det. Et fåtall var profesjonelle vikinger, og disse hadde et dårlig rykte blant andre skandinaver som anså dem som kriminelle. Men mange dro på røverferd i løpet av livet. Ja, det var det nok. Sagaen forteller jo og om vikinger i Afrika. Så nåtidens betydning av viking er ganske anderledes enn datidens betydning av viking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #49 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (3 minutter siden): Jeg er hverken pappaen din eller læreren din. Middelalderpensumet på bachelor og master Historie på Blindern inneholder en god del. Akkurat det er jeg veldig glad for at du ikke er. Men du kan godt legge ut noe som begrunner dine påstander, til oss som ikke har den samme indoktrineringen som din. Anonymkode: d23bf...44e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 14. februar 2023 #50 Del Skrevet 14. februar 2023 Men jeg tror at grunnen til at vikinger blir glorifisert, eller gjort skikkelig tøffe og kule ihvertfall, er at det er slik film og fiktive fortellinger blir populære. Bad guys selger. Vi liker å se kamper mellom gode og onde, rett og galt eller svake og sterke. Sopranos er jo en slik fortelling, Narcos, Star Wars.. Etc etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 14. februar 2023 #51 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Akkurat det er jeg veldig glad for at du ikke er. Men du kan godt legge ut noe som begrunner dine påstander, til oss som ikke har den samme indoktrineringen som din. Anonymkode: d23bf...44e Det er ikke jeg som er indoktrinert, det er du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #52 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (Akkurat nå): Det er ikke jeg som er indoktrinert, det er du. Jeg spør deg om kilder til din informasjon. Det viser åpenhet fra min side. Vil du lære bort? Eller bare referere til de ukjente skikkelige historiebøkene som du har lest? Anonymkode: d23bf...44e 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 14. februar 2023 #53 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spør deg om kilder til din informasjon. Det viser åpenhet fra min side. Vil du lære bort? Eller bare referere til de ukjente skikkelige historiebøkene som du har lest? Anonymkode: d23bf...44e Er ikke min oppgave å oppdra og undervise deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #54 Del Skrevet 14. februar 2023 40 minutter siden, Entern said: Jeg er hverken pappaen din eller læreren din. Middelalderpensumet på bachelor og master Historie på Blindern inneholder en god del. 😂 Du lagde dagen min (versjonert betydning). Du er en smarting, Entern. Anonymkode: 85b85...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 14. februar 2023 #55 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vikingene var kriminelle. De ranet, voldtok og drepte i enorm skala. Hvorfor blir de glorifisert i Norge? Hvorfor bygges det museer til ære for vikingene? Bør tyskerne lage museum og ta vare på relikver fra nazistene? Anonymkode: cd75d...a29 Nei vi burde kalle dem immigranter , ran, voldtekt og drap etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #56 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (4 minutter siden): Er ikke min oppgave å oppdra og undervise deg. Nei. Men du kommer med påstander som du ikke kan begrunne. Og forsøker deg på hersketeknikk for å begrunne hvorfor du ikke gjør det. Har du pensumlistene til Middelalderpensumet på bachelor og master Historie? Jeg antar du har tatt dette? Kan du huske navnet på en av de bøkene du refererer til? Anonymkode: d23bf...44e 3 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #57 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (46 minutter siden): Les en skikkelig historiebok du. «men en kombinasjon av brutal vold og trusler samt lovnader om rundhåndet å dele av sin rikdom, la han Norge under seg og kristnet hedningene» (Hansen T.H., 2017, 314) Hentet fra en fagfellevurdert vitenskapelig artikkel Anonymkode: 9927e...2db 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14. februar 2023 #58 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vikingene var kriminelle. De ranet, voldtok og drepte i enorm skala. Hvorfor blir de glorifisert i Norge? Hvorfor bygges det museer til ære for vikingene? Bør tyskerne lage museum og ta vare på relikver fra nazistene? Anonymkode: cd75d...a29 Du mener at det ikke finnes museer fra andre verdenskrig? Eller hva med museet i kjelleren av Tower of London - torturkamrene? At man tar vare på historien betyr ikke at man glorifiserer den. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #59 Del Skrevet 14. februar 2023 Entern skrev (3 timer siden): Vikingene var verre enn de fleste tror. De ble rike på slavehandel med araberne. Det var det som var opplegget med toktene deres. De var avskum. Dessverre vil de fleste ikke vite dette. 150+ år med nasjonalromantisk og antikristen propaganda har funket. Men de var utrolig dyktige sjøfolk. Og noen hardhauser. Men ellers var de veldig barbariske ja. Anbefaler Kongerekka, podcast på NRK. Anonymkode: bf102...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 14. februar 2023 #60 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vikingene var kriminelle. De ranet, voldtok og drepte i enorm skala. Hvorfor blir de glorifisert i Norge? Hvorfor bygges det museer til ære for vikingene? Bør tyskerne lage museum og ta vare på relikver fra nazistene? Anonymkode: cd75d...a29 Du vet det er familien din du snakker om? Eller er du ikke helt norsk kanskje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå