Hjelmesett Skrevet 14. februar 2023 #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Hei, jeg vurderer å starte med klatring. jeg er 32 år og har veldig høydeskrekk , vil derfor komme over denne med å starte med klatring. tenker å starte på vegg innendørs. er dette noe man kan gjøre alene ? takk for svar og tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Hvis klatresenteret har selvsikring så kan du fint gjøre det alene. Tror du bare må igjennom en kort introduksjon. Ellers kan du bli med på krus og få topptaukort og etter hvert brattøukort. Jeg gjorde det og fikk meg et par venner der som jeg klatret videre med. Anonymkode: dc707...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkarella Skrevet 26. februar 2023 #3 Del Skrevet 26. februar 2023 Jeg er og 32 år og har høydeskrekk, og jeg skal ta brattkort neste uke. I høst begynte jeg med buldring, syns egentlig det var høyt nok i starten! Nå etter jul har jeg blitt med noen venner som har mye erfaring og vært flinke til å lære meg ting sakte og i mitt tempo. Tok også et introduksjonskurs for å bli tryggere på hvordan sikring og selve låsen og sånn fungerer. Du må egentlig bare finne ut hva som funker for deg og hvilke regler som gjelder på ditt senter, men dette funket altså for meg. Her jeg bor er det ikke lov med selvsikring hvis du ikke har brattkort. Vet ikke om det egentlig har hjulpet med høydeskrekk generelt, men jeg er merkbart tryggere i klatreveggen, og det er innmari gøy og god trening! Det kan være verdt å sjekke lokale facebook - grupper av typen "klatrevenner ønskes i ...", eller ta med deg en annen nybegynner, for det er gøyere og føles tryggere (syns jeg) når man er flere som kan sjekke og sikre og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Del Skrevet 26. februar 2023 Det er klatring som gjør at livet går oppover. Husk det. Anonymkode: 242b2...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar Jeg er over 40, har høydeskrekk (og når jeg ser oppover høyder, utrolig nok) og begynte å klatre for et drøyt halvår siden. Buldring tør jeg ikke, for jeg tør ikke satse uten å være sikret i tau, men med tau går det overraskende bra. Du kan begynne alene med buldring, eller med tauklatring dersom de har sikringsmaskiner på senteret ditt. Hvis ikke trenger du en klatrepartner som sikrer deg, altså holder den andre enden av tauet og tar imot deg dersom du faller. For meg er nøkkelen å stole på utstyret, og det er denne tilliten til utstyret som gjør at jeg ikke kjenner så mye til høydeskrekken under klatring. Foreløpig har jeg ikke fått testet om klatringen har gjort høydeskrekken min noe mindre sånn generelt, for fortsatt tør jeg som sagt ikke engang å buldre, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt klatring kommer til å hjelpe deg mot redsel for andre høyder enn klatreveggen. Anonymkode: 03475...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar Og nå så jeg at denne splitter nye tråden var fra i fjor. Ja, ja. Kanskje noen andre kan ha nytte av svaret mitt. Anonymkode: 03475...247 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobias001 Skrevet 16. februar #7 Del Skrevet 16. februar On 2/14/2023 at 11:00 AM, Hjelmesett said: Hei, jeg vurderer å starte med klatring. jeg er 32 år og har veldig høydeskrekk , vil derfor komme over denne med å starte med klatring. tenker å starte på vegg innendørs. er dette noe man kan gjøre alene ? takk for svar og tips Klatring er ikke noe for deg. Du vil ende opp med panikkanfall høyt oppe i veggen, noe som fører til mye jobb for de du er sammen med eller de ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #8 Del Skrevet 19. februar Klatring og buldring er det gøyeste som finnes i hele verden! 🤩 Sterkt av alle dere som går løs på klatring for å bli kvitt høydeskrekk. Anonymkode: d42ab...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 20. februar #9 Del Skrevet 20. februar Tobias001 skrev (På 16.2.2024 den 13.17): Klatring er ikke noe for deg. Du vil ende opp med panikkanfall høyt oppe i veggen, noe som fører til mye jobb for de du er sammen med eller de ansatte. For noe tull, grenser er til for å brytes, frykt er energi i spill å kan brukes. Hadde jeg stoppet når jeg var redd så hadde jeg aldri hatt drømme jobbe eller kona❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobias001 Skrevet 20. februar #10 Del Skrevet 20. februar 5 minutter siden, Blåmonster said: For noe tull, grenser er til for å brytes, frykt er energi i spill å kan brukes. Hadde jeg stoppet når jeg var redd så hadde jeg aldri hatt drømme jobbe eller kona❤️ Husk at TS er en kvinne, du er en mann. Kvinner og menn har totalt forskjellige måter å håndtere skrekk på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 20. februar #11 Del Skrevet 20. februar Tobias001 skrev (38 minutter siden): Husk at TS er en kvinne, du er en mann. Kvinner og menn har totalt forskjellige måter å håndtere skrekk på Prøv igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 21. februar #12 Del Skrevet 21. februar Tok brattkort til tross for massiv høydeskrekk. Presset meg lengre og lengre opp til jeg tilslutt nådde toppen av veggen. Fikk tilslutt kortet i hånda og nå 19 år senere har jeg ikke klatret en eneste gang siden.... Så det gikk med presset et slikt kurs innebærer, da det senere var frivillig ble det bråstopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå