Sjokoladekosmos Skrevet 14. februar 2023 #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Hei! jeg lurer på erfaringer rundt behandling av PCOS. jeg har vært hos legen og pratet om hjelp for å få eggløsning pga. sjeldne eggløsninger og lange sykluser (PCOS). Fikk beskjed om at vi kan prøve enkel dose Leterozol i 3 sykluser. Etter tre sykluser var det ikke aktuelt å øke/endre dosen, men kutte ut leterozolen og jeg kunne prøve metformin i stedet. Slik jeg forsto det så var det kun henvisning til riksen etter det. Jeg syns det er veldig rart at jeg kun får lov til å prøve enkel dose i tre måneder! Hva er deres erfaringer rundt behandling av PCOS? Fikk dere bruke Leterozol i mer enn tre sykluser? fikk dere øke dosen eller kombinere med andre medisiner? Og hva fungerte til slutt for dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Noen år siden dette, men jeg tok Metformin noen måneder. Ble også anbefalt å prøve å gå ned 10 % i vekt. Hadde bmi på rundt 25. For meg var vektnedgang og litt hjelp av Metformin det som skulle til for å få regelmessig syklus med eggløsning hver måned, etter flere år der den var svært uregelmessig med sykluser på mellom 2 og 7 mnd. Har dessverre ingen erfaring med Leterozol. Anonymkode: c5ef5...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Del Skrevet 14. februar 2023 Så merkelig. Er da helt vanlig å prøve dobbel evt. trippel dersom enkel dose ikke fungerer? Jeg ble selv gravid på dobbel dose, skjedde ikkenoe på enkel dose. Maaange som prøver letrozol i ulike doser og i mange flere sykluser enn 3. Så dumt å for eksempel gå videre på IVF som er en mye større belastning, dersom man kunne fått hjelp av enklere medisiner! Nr.2 ble forresten spontant unnfanget etter litt vektnedgang og høy dose D-vitamin. Så skal ikke kimse av livsstilstiltak Anonymkode: d0763...bab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Del Skrevet 14. februar 2023 Prøvd Metformin og Letrozol sammen i mange, mange sykluser. Ovitrelle ble løsningen for meg. Trengte bare ei sprøyte, og vipps var jeg gravid. Enn om jeg kunne prøvd dette før i stedet fir alle hormonbuvirkningene med Letrozol og den evige skuffelsen over negativ test hver måned 🤦🏼♀️ Anonymkode: 0f4ed...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 14. februar 2023 #5 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg brukte letzerol i 9 mnd ( enkelte og dobbelt) for å prøve å bli gravid. 2 ganger ...første gangen måtte jeg bruke iui for å bli gravid..men nr 2 satt det etter9 mnd med letzerol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg fikk beskjed om pcos etter et år med kun en eller to eggløsninger. Skulle da prøve enkel dose letrozol først i to sykluser, så dobbel i tre. Ble gravid på dobbel dose. Tilleggsinfo er forøvrig at da jeg var til sjekk etter første barn for å ta ut spiral for å prøve på nummer to, så sa gynekologen at jeg overhodet ikke hadde hadde pcos, men at lange sykluser og skjelden eggløsning trolig var pga langvarig p pille bruk. Ble da gravid nr 2 og 3 på første forsøk Anonymkode: 24ee4...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Del Skrevet 16. april 2023 I stedet for metformin så kan du prøve myo-inositol. Det har akkurat samme effekt på syklus og insulin, men faktisk har studier utenlands vist BEDRE resultater angående graviditet og vektnedgang enn med metformin. I tillegg er dt over 80% mindre bivirkninger. Men Norge ligger ekstremt langt bak når det gjelder «naturlige alternativer» til medisin og derfor r de dårlige til å opplyse om dette Anonymkode: 7bb3e...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shavasa Skrevet 16. april 2023 #8 Del Skrevet 16. april 2023 Måtte opp i trippel dose for å få eggløsning, ble gravid med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #9 Del Skrevet 16. april 2023 I stedet for metformin bruker jeg myo-inositol. Ekstremt lite kunnskap og kjennskap til det blant leger i Norge, men studier i usa har vist at det fungerer like godt som metformin ifht insulinresistens, blodsukker etc, og faktisk BEDRE enn metformin til fertilitet og eggløsning samt graviditet og vektnedgang. Og det er80% mindre bivirkninger med myo inositol enn med metformin. Mange blir utrolig løse i magen av metformin lenge, og kvalme/oppkast alt fra noen uker til de slutter å ta det. Jeg har fått tilbake eggløsning og fått kortere syklus med myo. kan ta opptil 3 mnd for å få effekt dog Anonymkode: 7bb3e...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I stedet for metformin bruker jeg myo-inositol. Ekstremt lite kunnskap og kjennskap til det blant leger i Norge, men studier i usa har vist at det fungerer like godt som metformin ifht insulinresistens, blodsukker etc, og faktisk BEDRE enn metformin til fertilitet og eggløsning samt graviditet og vektnedgang. Og det er80% mindre bivirkninger med myo inositol enn med metformin. Mange blir utrolig løse i magen av metformin lenge, og kvalme/oppkast alt fra noen uker til de slutter å ta det. Jeg har fått tilbake eggløsning og fått kortere syklus med myo. kan ta opptil 3 mnd for å få effekt dog Anonymkode: 7bb3e...8f4 Kanskje du skal opplyse om at myo er et naturprep uten bevist effekt, der letrozol, metformin osv faktisk har effekt? Anonymkode: 584bf...5d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kanskje du skal opplyse om at myo er et naturprep uten bevist effekt, der letrozol, metformin osv faktisk har effekt? Anonymkode: 584bf...5d0 Hvorfor mener du det er uten bevist effekt dersom studier har vist at det kan hjelpe? Anonymkode: d0763...bab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kanskje du skal opplyse om at myo er et naturprep uten bevist effekt, der letrozol, metformin osv faktisk har effekt? Anonymkode: 584bf...5d0 Det finnes studier de har gjort i blant annet usa, som du kan finne med et enkelt Google søk, hvor de har satt én gruppe på metformin, én på myo og én på placebo. Metformin er i tillegg skadelig for leveren og kan påvirke opptaket ditt av vitamin B12. Letrozol er også en ganske annen type medikament enn metformin, som riktig nok er meningen at skal brukes for diabetes type 2 Anonymkode: 7bb3e...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes studier de har gjort i blant annet usa, som du kan finne med et enkelt Google søk, hvor de har satt én gruppe på metformin, én på myo og én på placebo. Metformin er i tillegg skadelig for leveren og kan påvirke opptaket ditt av vitamin B12. Letrozol er også en ganske annen type medikament enn metformin, som riktig nok er meningen at skal brukes for diabetes type 2 Anonymkode: 7bb3e...8f4 https://www.pcosnutrition.com/metforminandinositol/ Anonymkode: 7bb3e...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Del Skrevet 17. april 2023 Letrozol funka ikke på meg. Ovitrelle (eggløsningssprøyte) derimot. Full klaff med første sprøyte. Anonymkode: 0f4ed...b74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #15 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 0.16): I stedet for metformin bruker jeg myo-inositol. Ekstremt lite kunnskap og kjennskap til det blant leger i Norge, men studier i usa har vist at det fungerer like godt som metformin ifht insulinresistens, blodsukker etc, og faktisk BEDRE enn metformin til fertilitet og eggløsning samt graviditet og vektnedgang. Og det er80% mindre bivirkninger med myo inositol enn med metformin. Mange blir utrolig løse i magen av metformin lenge, og kvalme/oppkast alt fra noen uker til de slutter å ta det. Jeg har fått tilbake eggløsning og fått kortere syklus med myo. kan ta opptil 3 mnd for å få effekt dog Anonymkode: 7bb3e...8f4 Hvor stor dose bruker du? Anonymkode: c8598...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 14.55): Hvor stor dose bruker du? Anonymkode: c8598...332 2000mg hver dag Anonymkode: 7bb3e...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg har brukt myo-inositol og metformin, og opplevde dette som veldig likt i virkning, kanskje metformin virket hakket bedre men jeg har heftig pcos med blant annet kun to maks tre menstruasjoner i året, og begge deler fikk meg til å få mensen. Det var riktignok en kombo som gjorde at jeg ble gravid, men prøvde verken den ene eller den andre som enkeltdose alene særlig lenge, så kan ikke si at jeg ikke hadde blitt gravid uten begge deler heller. Anonymkode: 6b071...faa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå