Gå til innhold

Flytte til Kristiansand - hvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

vi skal flytte til Kristiansand i sommer, og har en i skolealder og en barnehagegutt. 
Er selv oppvokst på østsiden, men har ikke bodd der på over 20 år, så kan vel si jeg er «ny i egen by».

Ønsker et nærmiljø som er inkluderende , gode skoler og bredt aktivitetstilbud for barna.

Hva anbefaler dere? 😊 Og har andre erfaringer med å flytte med skolebarn? 

Anonymkode: f94a9...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dvergsnes er visst populært for tiden. Kort vei til barneskole, litt lenger til ungdomsskole.

Vardåsen skole er full, og har utfordringer med klassemiljø har jeg hørt. Strømme skole har veldig store klasser og åpent landskap.

RIL er den store aktivitetstilbyderen, så det er fint å bo i sykkelavstand til Sukkevann. Det er også mye aktivitet som foregår i menighetene, type speider og ungdomsklubber.

Benestad og Drangsvann er nytt og fint, men for langt til skoler etter min mening, og dårlig/ingen buss.

Lauvåsen er også nytt og fint, men igjen langt til skole, butikk og aktiviteter.

Hvorvidt det er inkluderende miljø, kan vel diskuteres. Hvis du er aktiv i menighetsivet får du stor omgangskrets. Er du ikke religiøs faller du utenfor.

Anonymkode: 45d27...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Lund. 😊 ville bodd der eller på Grim. (Men vet ikke om jeg ville bodd på Grim med barn.)

Anonymkode: 5787a...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dvergsnes er visst populært for tiden. Kort vei til barneskole, litt lenger til ungdomsskole.

Vardåsen skole er full, og har utfordringer med klassemiljø har jeg hørt. Strømme skole har veldig store klasser og åpent landskap.

RIL er den store aktivitetstilbyderen, så det er fint å bo i sykkelavstand til Sukkevann. Det er også mye aktivitet som foregår i menighetene, type speider og ungdomsklubber.

Benestad og Drangsvann er nytt og fint, men for langt til skoler etter min mening, og dårlig/ingen buss.

Lauvåsen er også nytt og fint, men igjen langt til skole, butikk og aktiviteter.

Hvorvidt det er inkluderende miljø, kan vel diskuteres. Hvis du er aktiv i menighetsivet får du stor omgangskrets. Er du ikke religiøs faller du utenfor.

Anonymkode: 45d27...af1

Faller utenfor om ikke religiøs? Har du egne erfaringer ?… 

Sett litt på Lauvåsen, og forstår det kommer ungdomsskole her, samt ny barneskole på Hånes… så det er jo absolutt aktuelt, men føler det ligger litt øde.

Vardåsen skole full? Dette stemmer ikke med hva jeg har hørt?.. men godt hvis noen har erfaringer 😊

Vet du om RIL har all idrett på sukkervann eller bruker de også banene (fotball) rundt forbi? Altså hvis man er på Dvergsnes, trenger de da på Sukkevann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Fagerholt og har barn på Fagerholt skole. Stortrives med både plassen og skolen. Sykkelavstand til byen, nydelige turområder, trygg skolevei, stor tont med nydelig utsikt 😊

Anonymkode: d856d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtenRøtter skrev (1 minutt siden):

Faller utenfor om ikke religiøs? Har du egne erfaringer ?… 

Sett litt på Lauvåsen, og forstår det kommer ungdomsskole her, samt ny barneskole på Hånes… så det er jo absolutt aktuelt, men føler det ligger litt øde.

Vardåsen skole full? Dette stemmer ikke med hva jeg har hørt?.. men godt hvis noen har erfaringer 😊

Vet du om RIL har all idrett på sukkervann eller bruker de også banene (fotball) rundt forbi? Altså hvis man er på Dvergsnes, trenger de da på Sukkevann? 

Ikke meg du siterer, men jeg har erfaring med det. Ville ikke flyttet til byen med barn dersom jeg ikke var religiøs. Lettest å bli kjent med innflyttere, de er generelt mindre lukket.

Anonymkode: 5787a...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Grimstad og det er absolutt ikke sånn at man må være religiøs (kristen) for å ha et fint sosialt liv. Kan virkelig ikke se for meg at det er vanskeligere i Kristiansand i forhold til Grimstad. 

Anonymkode: ac40f...e4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født og oppvokst i Kristiansand og ingen jeg kjenner er religiøse. Kommer nok ann på hvilket miljø en henger i, vi unngår dem og de unngår oss. Hvis dere ønsker et bredt aktivitetstilbud er det vel nærme sentrum  som jeg ville anbefalt.  Men hvor man trives best avhenger av mange faktorer.  Noen nevner lund, har bodd der i 10 år. Helt greit men mye "rødd" i gatene og skolen har dårlig rykte . Ellers ville jeg styrt unna flekkerøya hvis dere ikke er religiøse, det er kanskje blitt litt bedre med årene. 

Anonymkode: 7ad8f...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vi bor på Fagerholt og har barn på Fagerholt skole. Stortrives med både plassen og skolen. Sykkelavstand til byen, nydelige turområder, trygg skolevei, stor tont med nydelig utsikt 😊

Hei, takk for svar. Er du selv fra Fagerholt/Kristiansand? Er det godt miljø på skolen? Gutten min digger fotball, og forstår det er mye aktivitet der, så absolutt et aktuelt område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtenRøtter skrev (6 minutter siden):

Hei, takk for svar. Er du selv fra Fagerholt/Kristiansand? Er det godt miljø på skolen? Gutten min digger fotball, og forstår det er mye aktivitet der, så absolutt et aktuelt område. 

Jeg har selv vurdert flytting, og fått frarådet Fagerholt av personer som har innsikt i skolesystemet/skolene på et nivå offentligheten ikke har.

Hva det bunner i vet jeg ikke helt, men får inntrykk av mobbing uten at de kan bekrefte det.

Og når jeg da leser i FVN idag om stygg mobbesak (noen år tilbake riktignok, men endte nesten med selvmord) og hvordan rektor velger å svare så får jeg ikke positivt inntrykk. 

Men ja - om vi flytter blir det enten Vågsbygd (sentralt) eller Lund. 
Der er man ikke like stuck til en nærskole om ungene mistrives. 

Dvergsnes har jeg fått direkte frarådet av folk som bor på Gimlekollen - som synes det er alt for snobbete 😆 

Men jeg synes det nye byggefeltet i Randesund virker veldig fint om man orker være avhengig av bil (det orker ikke vi). 

Anonymkode: af8c4...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har selv vurdert flytting, og fått frarådet Fagerholt av personer som har innsikt i skolesystemet/skolene på et nivå offentligheten ikke har.

Hva det bunner i vet jeg ikke helt, men får inntrykk av mobbing uten at de kan bekrefte det.

Og når jeg da leser i FVN idag om stygg mobbesak (noen år tilbake riktignok, men endte nesten med selvmord) og hvordan rektor velger å svare så får jeg ikke positivt inntrykk. 

Men ja - om vi flytter blir det enten Vågsbygd (sentralt) eller Lund. 
Der er man ikke like stuck til en nærskole om ungene mistrives. 

Dvergsnes har jeg fått direkte frarådet av folk som bor på Gimlekollen - som synes det er alt for snobbete 😆 

Men jeg synes det nye byggefeltet i Randesund virker veldig fint om man orker være avhengig av bil (det orker ikke vi). 

Anonymkode: af8c4...6d8

Drangsvann du tenker på? Det er faktisk gåavstand til skolen der,- har gått opp og ned noen ganger for vi vurderte det. Derimot må vi ofre hageflekk , og det blir uaktuelt. 

Har selv vurdert vågsbygd, men folk sier det er mye pøbelverk for ungdommen, og ikke minst mye kø i trafikken om man skal vestover, så ble liksom utelukket. 

Jeg er nærmest rådvill, og syns dette er utrolig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtenRøtter skrev (16 timer siden):

Nei, er innflytter selv, men har fått masse nye bekjentskap. Er ikke religiøse, og aldri merket noe slikt press. Er veldig aktivt fotballmiljø ja via Gimletroll. 

Ser det var en som skrev om mobbing. Det er jo mulig vi bare har vært heldig, men vårt barn har i hvert fall et ekstremt godt klassemiljø, fantastiske lærere og oppegående foreldre. Så vi har vært skånet fra det i hvert fall. Det finnes vel dessverre mobbing på alle skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voiebyen, Vågsbygd?

Ja, jeg vet at de stedene hadde ett rykte på 90- tallet.

Men, det er usentralt, boligene er nok ikke forskrekkende i pris, men ja, litt vei til sentrum.

Anonymkode: 3ce89...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Hånes er fint! Masse strender og veldig sentralt. Skolene er gamle, men nye skal stå klare innen en periode på ca 5 år. Da kommer også bydelshus. Veldig lett mtp offentlig transport. 

Anonymkode: 2bd53...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...