Gå til innhold

Hvordan formulere at barn ikke er velkomne i bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Da det vil drikkes alkohol er bryllupet kun for voksene» ville jeg f.eks skrevet. Da blir det ikke så hardt som «barn er ikke velkommen»

Anonymkode: a2305...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 23.14):

Er ikke homofile invitert heller? Mørkhudede?

Diskriminering kan du legge fra deg 😠

Anonymkode: a915e...268

Nå er vel rådene at det ikke skal drikkes alkohol rundt homofile og mørkhudede- med mindre de er små barn. Hvis det serveres enn del alkohol i bryllupet er det faktisk til barnas beste at de er hjemme med trygg barnevakt.

Mitt inntrykk er at ulike holdinger rundt barnefritt bryllup i stor grad kommer av ulike tanker rundt alkohol rundt barn eller alkohol i bryllup. «Alle» anbefaler at det ikke skal drikkes mye alkohol rundt barn. Om brudeparet ønsker en fest hvor folk drikker mer enn 1-2 glass vin er det helt naturlig at det blir et barnefritt arrangement. 

Anonymkode: de876...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmaisabitch skrev (På 12.2.2023 den 14.02):

Du skriver «Trine og Petter inviteres til bryllup»

Hvis folk tolker det som at de kan ta med bara sine så er det søren meg mørkt i topplokket 😳

Enig elles skriver man trine med fam. Eller til familien olsen

Anonymkode: aa4ac...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått at folk vil ha med barna sine i bryllup. Selv om barna hadde blitt invitert, hadde de blitt hjemme med barnevakt. Jeg bil ha det gøy på fest, ikke passe barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg ville ikke skrevet at barn ikke var invitert pga alkoholservering. Det kan tolkes som at man velger alkohol fremfor dem. Hvis jeg skulle skrevet noe ville jeg vare skrevet at bryllupet feires uten barn. Tror egentlig jeg ikke ville skrevet noe om det, for det klinger ikke hyggelig. Ville heller kontaktet de med barn og spurt om de kom, og sagt det muntlig, bare for å unngå misforståelser. Ville definitivt ikke hatt med barn selv. 

Anonymkode: 9bdcf...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 7.53):

For meg hadde det vært utenkelig å gifte meg uten nieserne mine. Var skikkelig trist fordi nevøene ikke kunne komme. For meg er bryllup en familieaffære. Så man kan fint være oppegående og tenke at bryllup skal være inkludert barn. Men samtidig, hvis jeg hadde hatt 100 gjester med venninner og kusiner og tanter osv og mange tok med barna sine så hadde jeg kanskje ikke syntes det var så rolig.. 

Anonymkode: a045f...104

Samme her. Bryllup har alltid vært en familiefest så det er helt normalt å tenke at barn er invitert. Ville aldri vært foruten nevøer og nieser i bryllupet mitt. De beste bryllupene er de som inkluderer barn. Det blir en helt annen stemning, ikke minst fordi folk legger bittelitt bånd på seg i forhold til alkohol mens barnløse selskap ofte blir usmakelige fyllefester. Og brudepar som inviterer barn er også de hyggeligste, rauseste og mest inkluderende menneskene, det er i hvert fall en klar sammenheng blant alle jeg kjenner.

Anonymkode: efbfa...1e8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er min helt personlige mening, men barn har ingenting i et bryllup å gjøre, så jeg forstår ikke hvordan voksne kan tolke det som at barna deres er invitert når navnene ikke er nevnt engang. Som barn og som ungdom synes jeg det var gørrkjedelig å være med på bryllupsfest, og som voksen synes jeg ikke at mindreårige skal være til stede på en fest der folk blir (overstadig) beruset. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samme her. Bryllup har alltid vært en familiefest så det er helt normalt å tenke at barn er invitert. Ville aldri vært foruten nevøer og nieser i bryllupet mitt. De beste bryllupene er de som inkluderer barn. Det blir en helt annen stemning, ikke minst fordi folk legger bittelitt bånd på seg i forhold til alkohol mens barnløse selskap ofte blir usmakelige fyllefester. Og brudepar som inviterer barn er også de hyggeligste, rauseste og mest inkluderende menneskene, det er i hvert fall en klar sammenheng blant alle jeg kjenner.

Å legge "bittelitt bånd på seg i forhold til alkohol" er ikke nok. Det finnes så mye forskning tilgjengelig nå på hvor lite som skal til før barn blir utrygge og redde rundt voksne med promille. Allerede etter ett glass endrer de fleste voksne seg, selv om de bare blir "glade". Ta barna evt med på vielsen, men fiks barnevakt til festen etterpå. 

Anonymkode: a13b1...584

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å legge "bittelitt bånd på seg i forhold til alkohol" er ikke nok. Det finnes så mye forskning tilgjengelig nå på hvor lite som skal til før barn blir utrygge og redde rundt voksne med promille. Allerede etter ett glass endrer de fleste voksne seg, selv om de bare blir "glade". Ta barna evt med på vielsen, men fiks barnevakt til festen etterpå. 

Jeg synes det er veldig spesielt å mene at det å drikke ett glass er for mye for et barn å oppleve. Det er helt vanlig å drikke litt vin til middagen til spesielle anledninger, en kald øl om sommeren eller lignende selv om man har barn så hvorfor samme mengde skal være galt i et bryllup er vanskelig å forstå. Det er vanlig at barn får delta på vielsen og middagen og så drar før selve festen begynner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Allerede etter ett glass endrer de fleste voksne seg, selv om de bare blir "glade". 

Foreldre kan også oppleves forskjellig når de er sinte, lei seg, frustrerte. Skal man sette bort barna hver gang man kjenner på sterke følelser?

Forstå meg rett, utstrakt alkoholinntak bør ikke skje foran egne barn, men et glass eller to er i seg selv ikke farlig. Om et glass eller to er problematisk for barnet, da er det andre årsaker som ligger til grunn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricolaa skrev (På 12.2.2023 den 13.36):

Vi skrev " Barn er veldig koselig, men akuratt denne dagen ønsker vi at barna blir hjemme og at vi voksne kan kose oss"

Man bør skrive noe sånt, så ingen misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes det er veldig rart å tro at en invitasjon som sier "til Kari og Ola" betyr at man kan ta med seg barna. Har folk så dårlig leseforståelse? Dersom hele familien er invitert, skriver man vel navna på alle, eller "familien Hansen" e.l.? 

Det enkleste er nok å skrive "barnefritt arrangement", "aldersgrense 18 år" e.l. for å unngå misforståelser. Men personlig synes jeg det er rart det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123 skrev (På 19.2.2023 den 1.07):

Greia er at det er akkurat de ungene man nettopp ikke vil ha i bryllupet, som har foreldre som "missforstår" innbydelsen og tror "Til Petter og Kari" også inkluderer barna.

Jeg ville spesifisert i innbydelsen at det er 18 års aldersgrense, men ikke skrevet hvorfor (eks "pga alkohol") ettersom argumenter for bare åpner for motargumenter.

18års aldergrense gjør jo at "Petter og Kari" tror at da kan de ta med sønnen Jånni på 19, mens broren Pelle på 17 skal være hjemme. Artig for Jånni å få feste litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes det er veldig spesielt å mene at det å drikke ett glass er for mye for et barn å oppleve. Det er helt vanlig å drikke litt vin til middagen til spesielle anledninger, en kald øl om sommeren eller lignende selv om man har barn så hvorfor samme mengde skal være galt i et bryllup er vanskelig å forstå. Det er vanlig at barn får delta på vielsen og middagen og så drar før selve festen begynner.

Det er selvfølgelig forskjell på det at mor og far drikker hver sin øl til grillmaten en sommerdag kontra det å delta på en bryllupsfest, som er tema her. Det er urealistisk å tro at alle voksne på festen kun drikker hver sin enhet... Jeg reagerer også sterk på innlegget jeg siterer hvor det menes at det er fint med barn tilstede på voksen-fest fordi da legger liksom de voksne litt bånd på seg selv, hva nå enn det betyr. Barn skal ikke ha som oppgave å sørge for at voksne ikke drikker for mye. Fint med barn i vielsen og på alkoholfrie fester, men ellers bør de få slippe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 8.14):

Er ikke homofile invitert heller? Mørkhudede?

Diskriminering kan du legge fra deg 😠

Anonymkode: a915e...268

Antakelig diskriminerer hun barn som sexpartnere også 🙁

Anonymkode: ae0cc...753

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/12/2023 at 1:18 PM, AnonymBruker said:

Det er nok ingen vei utenom å skrive at bryllupet blir barnefritt, siden noen ellers tolker ting som de vil. Selv da vet jeg at enkelte tar for gitt at babyer i hvert fall må få bli med. Dette har jeg ikke opplevd selv, men lest mange på kg si at barn som ammes blir med uansett. Ingen som tenker tanken at man kan takke nei til et bryllup tydeligvis. 

Anonymkode: 1e04a...b93

Folk må gjerne si nei, men at man sier nei på det grunnlaget ville vært trist. Har jo selvsagt unntak for diebarn i mine øyne. Om mor ikke orker derimot har jeg fikk forståelse. Men ville uansett ikke sagt noe på avslag 

Anonymkode: 13134...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2023 at 12:47 PM, AnonymBruker said:

Jeg opplever ikke at folk legger bånd på seg med mindre de har nær relasjon til barna 

Anonymkode: 13134...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Folk flest skjønner at invitasjonen gjelder kun de som er nevnt i den. 

Anonymkode: 6431c...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er velkomne til vielsen, men bryllupsfesten er forbeholdt de voksne. 

Anonymkode: 01b78...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...