Gå til innhold

Hvordan formulere at barn ikke er velkomne i bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym over her.

Våre tante og onkelbarn var bedt til kirken, og de fikk middag i et annet rom med barnepike. Så dro de hjem når middagen var over. 

Anonymkode: 9b786...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoho - først, lykke til 😂 vi skulle ha det barnefritt, og makan til sure folk skal du lete lenge etter. Prøvde å si at det kosta 2000kr per kuvert (uavhengig av alder) som vi syntes ble for kostbart når det var omkring 20 barn om alle skulle ha med arvingene, og at vi utover det ikke ønsket å ha barn under 18 pga alkohol. Div. Foreldre klikka i vinkel 😅 (skrev bare navn på invitasjonen og fikk masse sure spørsmål) 

men - ja, skriv bare noe sånn «Ettersom alle gjestene er over 18år håper vi dere er klare for en real fest!» 😅 eller noe. Ev. Ha egne invitasjoner til de med unger og dårlige sosiale antenner 😂 «dere inviteres herved til voksenbryllup» 😂  

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i ganske bryllup som voksen (aldri som barn), og det har ikke vært vanlig med barn, med unntak av babyer, og der har mødrene sittet med vogna nærmest utgangen og så hatt barnevakt etter middagen. Jeg har selv vært barnevakt for små babyer flere ganger på hotell der foreldrene har vært bryllupsgjester, så selv med baby lar det seg gjøre med barnevakt. 

Videre har jeg aldri noen sinne forventet at mine barn ble bedt i bryllup sammen med meg, tvert i mot har jeg gledet meg til voksenselskap og skaffet barnevakt. Jeg har ikke blitt det minste fornærmet, hadde bare tenkt på det som rart. 

De fleste bryllupene jeg har vært i har vært i veldig fine lokaler, med musserende til velkomst, og 3 eller 4-retters middag med rikelig med vin til, mange taler og andre innslag og middagene har vart i mange timer. Etterpå har det vært kaffe avec før baren har åpnet og det har ofte vært band og dans/fest. Barn hadde bare vært i veien. 

Som mor skjønner jeg altså ikke at noen tror automatisk at barna er invitert. Rimelig navlebeskuende, spør du meg. 

Anonymkode: 351b6...a06

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal selv ha barnefritt bryllup, og har skrevet aldersgrense på innbydelsen, enkelt og greit. 

Anonymkode: ab6a2...af3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ha denne problemstillingen snart vi óg 😅 Men vi har allerede pratet med flere av våre kommende gjester som har barn om temaet "barnefritt bryllup" da bryllupsnakk ofte kommer opp siden få i vår omgangskrets gifter seg og de fleste synes det er så gøy at vi gjør det. Derfor blir det en "snakkis", og ingen av dem har tatt seg nære av at barna deres ikke kommer til å bli invitert. Heller omvendt: bryllupet vil koste 2200kr pr gjest, og de inviterte har 25 barn tilsammen, da noen har opptil 5 stk. Det går rett og slett ikke 😅 Vi skal ha vielsen på samme sted som festlokalet (en gård), et godt stykke unna, så vi er enda i tankeboksen om barn skal få komme i vielsen, til og med. 

Anonymkode: 94a3a...aba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nok ingen vei utenom å skrive at bryllupet blir barnefritt, siden noen ellers tolker ting som de vil. Selv da vet jeg at enkelte tar for gitt at babyer i hvert fall må få bli med. Dette har jeg ikke opplevd selv, men lest mange på kg si at barn som ammes blir med uansett. Ingen som tenker tanken at man kan takke nei til et bryllup tydeligvis. 

Anonymkode: 1e04a...b93

Ja, jeg skrev i invitasjonen at bryllupet var barnefritt. Det gjelder visst ikke barn under to år det😅 så endte opp med å ha et eget rom til barnevakter og små barn. Absolutt ikke noe jeg ville, men jeg ble jo fremstilt som en bridezilla som ikke kunne la de små barna være med.

Anonymkode: 72f25...cf4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville skrevet navnet på de som inviteres (de voksne). Det burde de fleste skjønne, og dersom de spør, evt. minner om allergier som venninnen din, kan du jo spesifisere at barn ikke er invitert i selskapet, men er velkommen i vielsen, f.eks? (Om de er det, da..)

Så kan det jo være greit å tenke på hvor vennegjengen/familie er i livet.. 
Unntaket, er som nevnt barn under året/spedbarn, pga. amming (men også at de minste ikke blr være borte fra foreldrene så lenge). Men erfaringen er at de fleste som ser at ungen klarer seg uten dem, GJERNE tar en dag/kveld sånn som det uten barn. 
Om dere da spesifiserer i innbydelsen at det skal være helt barnefritt, om det er så viktig for dere, kan det jo være dere får et par avslag om det er nybakte mødre på gjestelista 😉

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men dem tar man da ikke med i et bryllup. Barneskrik som ødelegger, ikke faen ok.

Anonymkode: 81256...1f1

Tviler på at noen med et spedbarn som skriker mye/har kolikk drar i det hele tatt. Man pleier da å være var på sånt, og ved evt. gråt/skriking ta med babyen ut med en gang?!

Anonymkode: 19909...37a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd å lese, og rart at en ikke kan respektere at brudeparet setter rammene? Dem man inviterer i et bryllup er vel folk man kjenner ganske godt. Jeg hadde ikke skrevet noe som kunne vekke krenkegenet hos småbarnsforeldre i invitasjonen, men skrevet navnene på dem som var invitert, og sørget for å la jungeltelegrafen gå om at det er en bryllupsfest for voksne. Skulle jeg giftet meg igjen, så hadde jeg gjort som TS. Det var veldig gøy for alle barna i vårt bryllup, men det var bra travelt, mye lyd og springing i alle fasene av festen, og ikke heeeelt bra at enkelte foreldre ble godt på en snurr utpå kvelden. Jeg var ung, og veldig opptatt av at alle andre skulle ha det bra, og mistet litt av fokuset på min egen dag. Så mitt råd er å alliere deg med de du har rundt deg, slik at de også kan være konsekvent på å formidle at dere ønsker voksenfest, om noen kommer og spør. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, her var det mange som følte seg truffet. Ikke alt handler om barna deres, folkens. Ikke alt skal dreie seg om dem. Et bryllup er først og fremst for de to personene som skal GIFTE seg. Da er det faktisk helt naturlig at deres ønsker skal veie tyngst. Det er deres dag, tross alt. Og det er seriøst ingenting personlig med det heller, man er hverken ‘’barnehater ’’ eller tror at folk med barn er mindre verdt, som det virker som om noen her inne prøver å påpeke. Snakk om å være dramatisk og blåse noe helt ut av perspektiv for ingen grunn.

Uansett, det går an å skrive en aldersgrense på invitasjonen, eller skrive noe ala «Dette er en barnefri anledning, så vi voksne kan ta oss en skikkelig fest.» Er jo ingenting galt med det.

Endret av IkkeHeltDum
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode forslag til formuleringer , så du finner nok noe som passer . Er en ærlig sak og ikke ønske barn i bryllupet , og det må dere få lov å velge vekk om dere vil . Men dere må også være forberedte på at noen kan takke nei pga dette . Og da må dere ikke være bitre for at de velger å ikke komme . Jeg vet ikke sammensetning av familie og gjester , ei heller alder på barn. Men feks da jeg ammet hadde jeg lett stått over bryllup dersom vi ikke kunne hatt med barnet . Hadde også takket nei til min kusines bryllup dersom vi ikke kunne hatt med vår 1 åring , fordi alle fra familien var i bryllupet og vi hadde stått uten barnevakt . Det er også sånn at deres viktigste dag ikke er alle andres viktigste dag , i likhet med at andres barn ikke er interessant for dere å ha med i bryllupet . 

Endret av Aragon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Barn er velkomne til å overvære vielsen i kirka men til middag har vi satt nedre aldersgrense 18 år pga alkohol"

Anonymkode: 2009b...6e3

Dette. Skal det drikkes, bør ikke barn være tilstede. Det bør være eneste grunn til at barn ikke får delta. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så komisk å lese hvor ekstreme enkelte er i sine meninger. Bare husk at en del av å være voksen er å kunne respektere andre og deres meninger. 
Noen ønsker barnefrie bryllup. Det er helt greit. Det finnes ikke noe rett og galt her. Dette er opp til hvert enkelt brudepar, og det bør voksne mennesker klare å respektere. 

Anonymkode: 342e4...521

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ola og kari.

»innbydelse»

gi beskjed om dere to kommer eller ikke. 

Anonymkode: b2316...98f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt invitert i bryllup ni ganger etter at jeg ble mor. Det har aldri stått spesifisert at ungene ikke var invitert, men ettersom invitasjonen ikke har vært til dem har jeg ikke en gang tenkt at det kunne være mulighet for å ta dem med. Har ikke noe ønske om å ha dem med heller. De oppfører seg i maks en halvtime 🙊😂

Det var et unntak, og det var bryllupet som vi ble invitert i  som skulle arrangeres en uke etter min termin. Da fikk vi beskjed om at så lenge de visste dagen før om vi kom eller ikke, så var det godt nok og vi kunne komme en, to eller tre. Var bare mannen som dro, for jeg orket ikke å sitte så lenge og sleit med ammingen og ville sove når jeg hadde mulighet, men ei venninne som var like nyforløst som meg var der med sitt nurk på ni dager og kosa seg i to timer før hun gikk hjem. Det var utrolig raust av brudeparet! ❤️

Anonymkode: cba02...84b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne skrevet at pga. Servering av alkohol gjør vi dette til et barnefritt arrangement. 😊 

Jeg er veldig positiv til dette, da min personlige mening er at barn og alkohol ikke har noe i samme rom å gjøre. 

Vi var forresten i barnefritt bryllup i fjor og der spesifiserte de at arrangementet var barnefritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette.

Tråden flyttes til underforumet "Bryllup".

Spørsmål til moderering tas på PM eller i private forumhenvendelser.

Mvh. Leselusa, mod.

Endret av Leselusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 16.10):

Du får skrive navn på de som er invitert, samt at middag og selskap har 18-års aldersgrense. Det kan ikke mistolkes😉

Anonymkode: 70982...459

Å jo, da. En venninne av meg inviterte "Per og Kari" og skrev at det var 18-årsgrense. Da fikk hun en sur melding om at det var urettferdig at "Hans" (19) var invitert, men ikke "Grete" (17).

Anonymkode: 3d92f...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 23.08):

Å jo, da. En venninne av meg inviterte "Per og Kari" og skrev at det var 18-årsgrense. Da fikk hun en sur melding om at det var urettferdig at "Hans" (19) var invitert, men ikke "Grete" (17).

Anonymkode: 3d92f...e4a

Det er da ingen mistolkning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 14.08):

Var det jeg tenkte også, men etter å ha sendt ut save the date- melding kun adressert til foreldrene fikk jeg i går melding fra en venninne om å huske på at barnet hennes har nøtteallergi 🙃 føler folk tolker ting litt som de ønsker så ønsker ikke ta noen sjanser på selve invitasjonene 

ts 

Anonymkode: c896a...b34

Jeg måtte se gjennom informasjonen fra vårt eget bryllup, og tror ikke vi spesifiserte at det var barnefritt. Mulig vi informerte de som var usikre.

Kan du ikke gjøre det enkelt å skrive «bryllupet er barnefritt» et sted i informasjonen i invitasjonen. Ta heller kontakt med de du vet har små barn som ammes og si at de må gjerne komme med barn om vi vil. 

Vi hadde ett par som kom med barn pga amming, tror jeg. Noen måtte stå over pga manglende barnevakt. Vi har stått over bryllup av samme grunn. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 8a320...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...