Gå til innhold

Strikke til store barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke strikket så lenge og har bare strikket til meg selv, men nå begynner jeg å bli såpass flink at jeg tror jeg kan strikke litt gaver f.eks. Lurer på om jeg skal strikke til to barn som er 10-13 år, mens er jeg usikker på om barn i den alderen ikke vil like å få strikkede plagg? Vet barn er ulike altså, men hva er vanlig?

Har tenkt å prøve meg på noe jeg tror de vil like. De liker begge å være ute og gutten som er eldst vil nok være med faren på jakt etter hvert. Tenkte derfor å strikke noe ensfarget, ikke for tykt i en farge de liker.

Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 5077b...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å strikke Marius genser til de? Riktignok ikke ensfarget.

Eller Setesdal mønsteret. Fana mønsteret er veldig artig med mange forskjellige farger, enkel å strikke også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (6 timer siden):

Hva med å strikke Marius genser til de? Riktignok ikke ensfarget.

Eller Setesdal mønsteret. Fana mønsteret er veldig artig med mange forskjellige farger, enkel å strikke også.

Tenkte kanskje at sånn tradisjonell mønsterstrikk ikke står øverst på ønskelisten til så store barn? 🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig variert om de liker det eller ikke. 2 av barna mine hater hjemmestrikk, syns det klør, og bruker det ikke uansett. Mens nr 3 er veldig glad i hjemmestrikk. Så ville hørt med foreldrene før jeg hadde brukt masse tid på å strikke. :) dog, kunne de to første strukket seg til lue og pannebånd, så der klør det plutselig ikke 🤭

Anonymkode: 68fe6...789

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å heller spør barna hva de ønsker seg, la de velge plagg, farger og garn. Da ender du opp med gaver de faktisk bruker. 
Hvis det skal være hemmelig så er det tryggeste småplagg strikket i merinoull. Ribbestrikkete luer i merinoull er alltid praktisk å ha og greit å strikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min liker veldig godt strikkeplagg og jeg strikker mye til henne. Hun bruker både luer, pannebånd, hals, sokker, votter, gensere og vester og hun liker alle slags mønstre og farger. Guttene er litt mindre interessert, men luer og sokker blir brukt og kanskje en og annen genser. Jeg ville nok ikke valgt Mariusmønster eller noe lignende til en som kanskje er litt motvillig strikketøybruker. Jeg ville enten valgt småplagg, som en enkel lue, eller en ensfarget genser, gjerne i strukturstrikk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville spurt før jeg strikker; noen eldre barn liker ikke hjemmestrikk. Jeg har to døtre; ene elsker hjemmestrikka gensere, mens andre gjør det ikke pga hun er varm av seg.

Om du strikker så anbefaler jeg garn som er mykt og ikke klør. Bruk gjerne merinoull eller alpakka i stedet for rent ullgarn.

Petiteknit har mye fint, og i alle ferdighetsnivåer. Novice junior er en veldig fin, god og enkel genser å strikke. Strikkes i Sandnes kos (som er blanding av alpakka og ull) eller Børstet alpakka fra Sandnes. Du kan også strikke den i Puno fra Rauma, som er blanding av alpakka og merinoull (Puno er min favoritt, utrolig mykt garn) Strikkes på pinne nr 6, så går raskt å strikke. 

https://www.petiteknit.com/no/collections/barn/products/novice-sweater-junior-4

image.thumb.jpeg.d73254a39fac689731b876478163fcae.jpeg

Ingen dikkedarer sweater er også en grei genser å strikke, som er anvendelig og en genser 10/13-åringer kan like (ville unngått de gamle tradisjonmønstrene som Setesdal, Marius, Haukeli da det fort kan bli for «gammeldags» i den alderen) Ingen dikkedarer er strikket med 1 tråd Sandnes sunday (merinoull) og 1 tråd silk mohair, så genseren blir myk og god :) 

https://www.petiteknit.com/no/collections/barn/products/ingen-dikkedarer-sweater-junior-1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Høres ut som det er lurt å starte med luer eller andre mindre prosjekter. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn. Eldste hatet hjemmestrikk som yngre barn. Mormor strikket, og det ble liggende i skuffen. Nå er hun 15, og elsker kofter og jakker. Hun strikker litt selv, og låner mine kofter. Mellomste er 13, og har bodd i strikkagensere hele livet. Han elsker dem, og kan godt sende meg bilder av gensere han liker i håp om å få de. Yngste er 8. Han har arvet alle brorens gensere, men hater de. Han nekter å ha på seg strikkeplagg, ikke en gang på tur. 

Anonymkode: 28c97...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket litt for fort der. Mitt tips til deg er å enten spørre foreldre, eller være litt oppmerksom på hva barnet har på seg. Det er masse stilige luer du kan strikke, kanskje det er greit å starte med. 

Det beste er jo å spørre barnet direkte, men du vil kanskje at det skal være en overraskelse? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Trykket litt for fort der. Mitt tips til deg er å enten spørre foreldre, eller være litt oppmerksom på hva barnet har på seg. Det er masse stilige luer du kan strikke, kanskje det er greit å starte med. 

Det beste er jo å spørre barnet direkte, men du vil kanskje at det skal være en overraskelse? 

Ja, vil helst at det skal være en overraskelse. Tenkte å strikke til julegaver. Ville jo prøvd meg på noe som er litt lett å bruke da. Noe ensfarget, tynt og som ikke klør. Men hvis det er så stor risiko for at de ikke vil like det, så satser jeg på noe annet.

De har ingen som strikker. Jenta bruker litt pusete gensre innimellom, men ellers er det ikke godt å vite. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, vil helst at det skal være en overraskelse. Tenkte å strikke til julegaver. Ville jo prøvd meg på noe som er litt lett å bruke da. Noe ensfarget, tynt og som ikke klør. Men hvis det er så stor risiko for at de ikke vil like det, så satser jeg på noe annet.

De har ingen som strikker. Jenta bruker litt pusete gensre innimellom, men ellers er det ikke godt å vite. 🙂

Hvis jenta liker pusete gensere så tror jeg hun vil like Novice genser; både Kos og Puno er det man kaller blow garn, veldig mykt og pusete :) Børstet alpakka er også veldig mykt, men personlig så liker jeg ikke å strikke med det

Fancy genser fra Rauma har jeg strikket til døtrene til venninna mi, de er 10 og 12 år, og de falt veldig i smak :) den strikkes i Puno dot fra Rauma (Puno dot er vanlig Puno-garn, men garnet er spettet med andre farger, så gir et veldig fint uttrykk). Den er utrolig enkel; begynner med halsen og strikker nedover. Deler inn arbeidet i 4, og øker 8 masker på annenhver omgang ved bol og ermer. Når du har øket nok så setter du av maskene til ermene (mange bruker en tråd, men jeg synes det er mere lettvint å sette maskene over på en 40cm pinne som jeg igjen fester sammen med en strikk sånn at maskene ikke skal skli av), for så å strikke bolen. Når bolen er ferdig så strikker du ermene. Da er det bare å sy igjen under armene og feste tråder :)

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/334-3-fancy-genser

image.thumb.jpeg.f1851659f6753c8c6bceac44d2835f16.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Begynn med å spør foreldrene. Det er dumt å bruke så mye tid og penger på plagg som kanskje aldri blir brukt. 

Anonymkode: d1e5a...38b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 16.46):

Generell leveregel som strikker - ikke gi bort noe i overraskelse-gave uten å være forberedt på at det kanskje ikke vil bli satt pris på eller brukt.

Garn er dyrt, og det tar veldig mange timer å lage store plagg - men dessverre er det ikke bare å bytte for mottaker, om plagget, fargen blir feil.

Kun gi bort ting du er ok med kan bli liggende i en skuff, om du ikke ønsker å involvere mottaker.

For noen barn kan det å bli involvert i prosessen med å velge ut oppskrift, garn og farger være stor stas :)  Å få noe laget spesielt for seg, etter egne ønsker 

Anonymkode: 98ce2...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...