Gjest Mirrimor Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Hva er en kvinne? Definer hva en kvinne er, takk. Denne woke kulturen sier nå at kvinner er alt annet enn det vi brukte å tro en kvinne var.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 En som er født kvinne. Og noen som vil/har begynt å endre kjønn. Dette innebærer å ta hormontilskudd og/eller operasjoner som regel. Veldig vanskelig? Anonymkode: 1dfb0...49d 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Biologisk kvinne eit menneske som har x-kromosomet. Ein biologisk man kan aldri bli biologisk kvinne. Kvinne som eit sosialt begrep er personar som leve livet sitt som kvinner og blir omtalt som kvinner uavhengig om dei passere som kvinne eller ikkje. Alle kan velja å leva livet sitt som kvinner uavhengig av biologi. Var det greitt forklart? Anonymkode: 1dcaf...b60 4 3
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Biologisk kvinne eit menneske som har x-kromosomet. Ein biologisk man kan aldri bli biologisk kvinne. Kvinne som eit sosialt begrep er personar som leve livet sitt som kvinner og blir omtalt som kvinner uavhengig om dei passere som kvinne eller ikkje. Alle kan velja å leva livet sitt som kvinner uavhengig av biologi. Var det greitt forklart? Anonymkode: 1dcaf...b60 Men hva betyr det da å leve som en kvinne? Det er jo ikke det samme som å leve som en biologisk kvinne, for de kan jo være menn. Så det blir vel en sirkeldefinisjon; en kvinne er en som lever som en kvinne. Jeg har absolutt ikke noe problem med at folk lever livet sitt fritt slik de vil så lenge det ikke går ut over andre, blir bare i likhet av TS forvirret av terminilogien. Det virker som at det biologiske og det sosiale begrepet byttes om på måfå alt etter sammenhengen, og noen ganger er disse helt urelatert mens andre ganger er de sterkt knyttet 3
Rødstrupa Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 En dame er en med bein i nesa, som sier ifra når ting er ugreit og er tro mot seg selv😜👍 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 En kvinne er født med livmor og eggstokker. Folk som "skifter" kjønn er fortsatt sitt biologiske kjønn, men bør beskrives med andre begreper enn kvinner/menn. Anonymkode: 5fc4c...4bc 10
Hatsumomo Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Mirrimor skrev (6 timer siden): Hva er en kvinne? Definer hva en kvinne er, takk. Denne woke kulturen sier nå at kvinner er alt annet enn det vi brukte å tro en kvinne var. Jeg lar ikke woke-kulturen definere hva jeg skal mene eller tro. 9 1
Kompetent Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 Har man 2 X-kromosomer i alle kroppens celler er man en kvinne. Har man XY-kromosomer i dem og prøver å se ut som en kvinne, er man noe annet. 8 1
servitrise&suppe Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 Jeg kan ikke svare på det, men jeg vet at jeg ikke ville vært mann. Så regner med at de menn som vil være kvinne føler noe jeg ikke aner hva er. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 XX-kromosomer. Anonymkode: 07764...f26 5
Maskinfører Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Hun har bryster og ja unødvendig og si hva 🙂 1
Fjollefyr Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 Her er en veldig god artikkel om dette. https://www.apollon.uio.no/artikler/2009/kvinner-hva-er-en-kvinne.html 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #13 Skrevet 11. februar 2023 En kvinne er hva det er FØR woke sinnsykdommen inntok hodene til folk. Anonymkode: 8a374...17b 3 3
Druid Skrevet 11. februar 2023 #14 Skrevet 11. februar 2023 Gjest Mirrimor skrev (9 timer siden): Hva er en kvinne? Definer hva en kvinne er, takk. Denne woke kulturen sier nå at kvinner er alt annet enn det vi brukte å tro en kvinne var. I hvilken kontekst? Det er ofte dette som forvirrer mennesker som ikke skjønner diskusjonen: man ønsker å gjøre det enkelt, uten å tenke på at det «enkle» ( som ikke er så enkelt) har en spesifikk kontekst som ikke nødvendigvis betyr noe. Du må først definere hva du ønsker med å definere med en kvinne, før du faktisk kan sjekke om hun passer i boksen: Hvorfor ønsker du å definere en kvinne, og hva skal du bruke denne definisjonen til. 1 1
Fru Solsikke Skrevet 11. februar 2023 #15 Skrevet 11. februar 2023 Navnet på kjønnet som har kromosomene XX. Kan man ikke definere ordet "kvinne" uten å bruke ordet "kvinne" i definisjonen så har ordet mistet all mening. Jeg skjønner heller ikke personer som mener "følelser" kan definere om man er kvinne eller ei. Det finnes ikke en universiell følelse for det, og da kan det heller ikke brukes som definisjon 🤷♀️ 3
Smascha Skrevet 11. februar 2023 #16 Skrevet 11. februar 2023 Fjollefyr skrev (3 timer siden): Her er en veldig god artikkel om dette. https://www.apollon.uio.no/artikler/2009/kvinner-hva-er-en-kvinne.html Interessant lenke, tusen takk!
Gjest CatPerson123 Skrevet 11. februar 2023 #17 Skrevet 11. februar 2023 Jeg syns en kvinne er et menneske med det fysiske en jente er født med (dere skjønner vel hva jeg mener) Også en som kan blir gravid, untatt selvfølgelig de som ikke kan det, men som er født biologisk kvinne. De er fortsatt kvinner ! Transkvinner som har gått gjennom alle operasjoner osv, er kvinner, men på en litt annen måte enn ciskvinner. En transkvinne som ikke har gått gjennom ting for å ikke være mann helt fysisk lenger, synes jeg ikke kan kalles kvinne, hverfall ikke en normal kvinne. Noe imellom ingenting og kvinne.
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #18 Skrevet 11. februar 2023 Druid skrev (19 minutter siden): I hvilken kontekst? Det er ofte dette som forvirrer mennesker som ikke skjønner diskusjonen: man ønsker å gjøre det enkelt, uten å tenke på at det «enkle» ( som ikke er så enkelt) har en spesifikk kontekst som ikke nødvendigvis betyr noe. Du må først definere hva du ønsker med å definere med en kvinne, før du faktisk kan sjekke om hun passer i boksen: Hvorfor ønsker du å definere en kvinne, og hva skal du bruke denne definisjonen til. Vi kan jo prøve oss på en kontekst, for eksempel gruppering i idrett. Tradisjonelt har jo vi hatt egne kvinneklasser i idrett, men hva betyr kvinne i denne konteksten?
Ænema Skrevet 11. februar 2023 #19 Skrevet 11. februar 2023 En kvinne er født med livmor og eggstokker. 4
Fjollefyr Skrevet 11. februar 2023 #20 Skrevet 11. februar 2023 Smascha skrev (6 minutter siden): Interessant lenke, tusen takk! Bare hyggelig. 😃 Druid skrev (17 minutter siden): I hvilken kontekst? Det er ofte dette som forvirrer mennesker som ikke skjønner diskusjonen: man ønsker å gjøre det enkelt, uten å tenke på at det «enkle» ( som ikke er så enkelt) har en spesifikk kontekst som ikke nødvendigvis betyr noe. Du må først definere hva du ønsker med å definere med en kvinne, før du faktisk kan sjekke om hun passer i boksen: Hvorfor ønsker du å definere en kvinne, og hva skal du bruke denne definisjonen til. Ja, akkurat dét er for meg en viktig del av det å snakke om hva en kvinne er. Hvilken del av det å være kvinne vil vi ta opp. Biologisk? Kvinnerollen? Mor? Kvinnens adferd? Kvinners oppgave? Vi er alle mennesker der vi har roller, oppgaver og sikkert masse andre ting som jeg ikke kommer på nå. Å definere kvinner som kvinner utifra at de har livmor og føder barn blir en for enkel forklaring. Hva med som ikke har livmor? Jeg kjenner en kvinne som ikke kan få barn, fordi hun hadde kreft i ung alder. Hun er vitterlig meg en kvinne hun og. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå