AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Jeg er normalt anemisk, har veldig lys nordisk hud, og er ofte "grågusten og blek". La merke til når jeg skulle teste foundation, at det var veldig stor forskjell på håndbaken og fargen i ansiktet. Håndbaken var mye lysere. I går var jeg med en gjeng jeg møter med jevne mellomrom, og alle trodde jeg hadde vært i syden fordi jeg var så brun. Jeg tar ikke betakaroten, hadde ikke noe hudsminke eller farget fuktighetskrem heller. Ikke vært noe særlig ute de få soldagene vi har hatt den siste måneden. Har prøvd å google nå, eneste som kommer er gulsott, men jeg har ikke gult i øynene (som jeg kan se iallefall). Pigmentflekker (som jeg har begynt å få) er jo mørkere, og avgrenset til mindre områder. Noen som har noen aning om hva dette kan være? Dytte meg i en retning? Er 39 og kvinne, om det skulle ha noe å si. (Dette er nok uansett ikke akutt farlig, så ingenting å plage en lege med, formen er normal, føler meg frisk bortsett fra litt tett nese) Anonymkode: f349f...788
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Det er ikke normalt å være anemisk. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): normalt anemisk Anonymkode: 79c95...11a 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke normalt å være anemisk. Anonymkode: 79c95...11a Unnskyld, dumt formulert av meg. Men jeg har slitt med anemi i flere år, og selv med jerntilskudd kommer nivåene seg sjelden opp på normalt nivå. Derfor har dette blitt normalen for meg. Og min hud er dermed "normalt" anemisk blek. TS Anonymkode: f349f...788 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Nå skal jeg ikke komme med en forklaring på hva det definitivt er, men kom på at når man blir eldre så "holder" brunfargen man får gjennom sommeren seg mye lengre. Det er fordi hudcellene fornyer seg sjeldnere. Ser det spesielt på middelaldrende menn som ikke smører seg i ansiktet med solkrem eller bruker hudprodukter med syre. Mange "brune" menn i den alderen i februar. Eller er dette noe som plutselig har oppstått? Anonymkode: ca28a...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Bruker du hudpleie med vitamin C i seg? Da kan man få småoransje hud Anonymkode: 5e446...0a4 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Sjekk leveren Anonymkode: 77421...bc8 2 1
Adrenalina1 Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker du hudpleie med vitamin C i seg? Da kan man få småoransje hud Anonymkode: 5e446...0a4 Jeg bruker C vitamin serum, og har ikke fått oransje hud. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå skal jeg ikke komme med en forklaring på hva det definitivt er, men kom på at når man blir eldre så "holder" brunfargen man får gjennom sommeren seg mye lengre. Det er fordi hudcellene fornyer seg sjeldnere. Ser det spesielt på middelaldrende menn som ikke smører seg i ansiktet med solkrem eller bruker hudprodukter med syre. Mange "brune" menn i den alderen i februar. Eller er dette noe som plutselig har oppstått? Anonymkode: ca28a...4ad Plutselig oppstått ja. Vært like blek som "normalt" fram til nå... AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruker du hudpleie med vitamin C i seg? Da kan man få småoransje hud Anonymkode: 5e446...0a4 Nei, bruker bare vanlig ansiktsvask og fuktighetskrem... AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sjekk leveren Anonymkode: 77421...bc8 Ja, har lest om gulsott, men er ikke gul, er bare skikkelig "solbrun". Ikke tegn til gulhet i øynene eller noe, var det første jeg tenkte på. Anonymkode: f349f...788
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Jeg lurer på om jeg har lest at unormal brun hud kan være et tegn på Addisons? Har du noen stoffskifteproblemer? Anonymkode: 77830...a7c 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Trenger forresten ikke ha stoffskifteproblemer for å få Addisons heller. Anonymkode: 77830...a7c
Sonit Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Dette ville jeg definitivt dratt til lege for så slipper vi å spekulere i årsaker. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg lurer på om jeg har lest at unormal brun hud kan være et tegn på Addisons? Har du noen stoffskifteproblemer? Anonymkode: 77830...a7c Leste litt om det, men kjenner meg ikke helt igjen i symptomene. Pga anemien sjekkes jo blodet hver 3-6 mnd, sjekket rett før jul, alt utenom jern/hemoglobin/ferritin var fint da. Sonit skrev (35 minutter siden): Dette ville jeg definitivt dratt til lege for så slipper vi å spekulere i årsaker. Legen er for syke mennesker Føler meg jo helt frisk/normal. Synes bare dette var rart, tenkte kanskje noen hadde opplevd lignende og visste hva det kunne være. Anonymkode: f349f...788 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Greit at du føler deg frisk, men det er overhodet ikke normalt å plutselig bli solbrun ut av det blå midt på vinteren. Det høres egentlig ut som om noe er alvorlig galt i f.eks leveren din. Når du ikke finner noe logisk forklaring, så tyder dette egentlig på alvorlig sykdom. Det er forøvrig helt vanlig at det tar tid før man merker alvorlig sykdom på allmenntilstanden. Jeg ville definitivt gått til legen med dette. Anonymkode: 78dda...f0e 2
Sonit Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Legen er for syke mennesker Føler meg jo helt frisk/normal. Synes bare dette var rart, tenkte kanskje noen hadde opplevd lignende og visste hva det kunne være. Anonymkode: f349f...788 Huden er kroppens største organ, og når man ser endringer i organer så ville iallfall jeg oppsøkt lege. Her vil det kun bli spekulasjoner. Og ikke for på noen måte å skremme; mange lidelser/sykdommer man kan ha og samtidig føle seg helt frisk/normal. Hva tenker du selv at det kan være at du plutselig blir solbrun uten grunn? 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 Husker jeg las en artikkel for et par år tilbake om ei som fikk så mye tilbakemeldinger på fargen sin..solbrun hele året ol…hun hadde heller ikke vært det før, og det viste seg at hun var syk (det tok lang tid før hun oppdaget det). Jeg ville sjekket det. Anonymkode: df69f...16a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 https://www.kk.no/mamma/maria-har-en-livstruende-sykdom-det-er-svaert-vanskelig-a-oppdage/75574640 Anonymkode: df69f...16a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Er det en jevn brunfarge overalt, eller noen mørkere partier? Mørke arr og sånn? Anonymkode: 77830...a7c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 Det er sikkert veldig lett å bare få sjekket de hormonene for Addisons når du først tar blodprøver så ofte da. Om dette problemet vedvarer! Anonymkode: 77830...a7c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 Du bør komme deg til legen og få tatt blodprøver over helgen. Få da også sjekket kobber og ceruloplasmin, samt alle leverprøver og sink. Anonymkode: 85ace...14b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du bør komme deg til legen og få tatt blodprøver over helgen. Få da også sjekket kobber og ceruloplasmin, samt alle leverprøver og sink. Anonymkode: 85ace...14b Greit å si noe om hvorfor disse prøvene kanskje? Jeg vet ikke hva det er og tenker at jeg hadde fått litt angst om noen tydeligvis har en mistanke om det feiler deg noe alvorlig men ikke sier hva 😮 Anonymkode: 77830...a7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå