Gå til innhold

Bunad dilemma: Ikke spesielt fin bunad, men med historie og tradisjon, eller en fin fantasidrakt, men uten historie og tradisjon?


Linya

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ser at bunadene ble laget før, rundt 30-tallet, men at de ikke fikk stor oppslutning hos folket før i etterkrigstiden. Poenget er likevel at min oldemor f.eks aldri gikk med en bunad fra mitt område, da den trenden ikke hadde startet ordentlig ennå.. 

Anonymkode: aadb3...584

Bunadshistorien er litt mer sammensatt enn som så, og slik bruken er i dag henger sammen med utviklingen av nasjonalromantikken fra midten av 1800-tallet. Det bør viktig og kle seg «nasjonalt» og Hardangerbunaden ble tatt i bruk som det norskeste av det norske (Hardangerbunaden er en folkedrakt, altså klær som var i lokal bruk når en tok de i bruk som «bunad» (bunadsbegrepet kom dog noe senere)).  
 

Hulda Garborg regnes som «bunadens mor» - hun introduserte begrepet «bunad» etter det norrøne ordet bunadr. Hulda Garborg var forkjemper av norske materialer og norske ullbroderier, og konstruerte selv en bunad litt løst basert på Hallingdalsbunaden (som også er en folkedrakt). Ideen om bunader ble spredt rundt og utover 1920-tallet satt flere komiteer seg ned for å konstruere en lokal bunad (der de ikke hadde folkedrakter som fremdeles var i bruk, som feks i Setesdal/Hallingdal). Ofte ble det tatt utgangspunkt i broderier på gamle plagg, feks luer/vesker, fasongen ble kanskje inspirert av gamle plagg, men ikke kopiert. Hulda hadde sterke meninger om bunadene skulle være, med sterkt fokus på ullbroderier og norske ullstoffer, men hun la seg ikke så opp i fasonger etc. 
 

I 1947 startet Statens bunadsnemd opp, og da kom «bunadspolitiet» på plass med Klara Semb i spissen. Målet var å sette krav til utførelse, bli kvitt «utskjemte, moderniserte bunader og spre stilrene, ekte bunader». Alle bunadene måtte godkjennes i nemda og det ble ganske så strenge regler for bruk og utførelse. Mange av bunadene utviklet på 20 og 30-tallet ble revidert på 50-tallet, og ser ofte noe annerledes ut enn de tidlige versjonene. Endel fikk vest i ensfarget ulldamask som var litt mer basert på hvordan folk gikk kledd før, og bunader uten broderier ble også mer vanlig. 

Mot slutten av 1900-tallet så tok flere og flere tak i gamle draktskikker og begynte å systematisk rekonstruere gammelt draktmateriale. Her er tekstiler kopiert, snitt og sømteknikker er som på gamle plagg. Tidkrevende arbeid, men gir et innblikk i hvordan folk gikk kledd. 

Disse og folkedraktene er de bunadene som er basert på klær som folk faktisk brukte, og her er også valgmulighetene størst. Folk gikk jo ikke i uniform, så velger man en bunad som dette så kan en sette sammen et plagg som er mer personlig (men selvsagt innenfor noen rammer siden de representerer en tidsepoke).

I dag jobber Bunad og Folkedraktrådet på en helt annen måte enn bunadsnemda, og de opererer da med fem ulike kategorier for bunader isteden for å si at noe er rett eller galt.

1. Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling. Folkedrakta, særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etter kvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk. 

2. Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Trass i at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange i store drag korleis ho hadde vore. Til dels laga ein nye plagg etter dette, og til dels brukte ein gamle plagg.

3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype. Desse bunadane er rekonstruerte frå ei folkedrakt etter at ho var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, t.d. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.

4. Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammalt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.

5. Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte. Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

 

Alle bunader kan kategoriseres innenfor disse kategoriene, for de som er spesielt interessert så anbefales Bunadsleksikonet :)

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle i Asker bruker jo Vest-Telemark- eller Setesdalsbunad dynger ned med en halvkilo sølv. Jeg visste ikke engang at det finnes en Askerbunad, langt mindre at det finnes Askerbæringer med tre generasjoner eller mer i dalføret. 
Sunnmørsposten har jo flere abonnenter i Asker og Bærum enn i Ålesund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tilhørighet er stas TIL EN VISS GRAD, men det er ikke nødvendig. Du bruker tross alt en  heftig sum penger, så du skal like plagget!
Hva med å se på bunadene fra der foreldre og besteforeldre er fra, eller til og med oldeforeldre? Velg en av de, om du vil føle på litt slektstilhørighet! 

Jeg har bunad fra mitt nærområde, men er også heldig i at jeg syns det er en utrolig fin bunad. Hadde jeg ikke likt den var foreldrene mine tydelige på at jeg også kunne velge bunad fra slektshistorien - min far er fra moss, men han valgte bunad fra Troms når han kjøpte som voksen, som er der hans besteforeldre er fra.

Anonymkode: e2fe8...4fc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare feil etter min oppfatning, bunad er noe mer symbolsk en bare fine farger og mønster. Det handler om identitet og felles opphav.

Jeg er mann og har bunad. Når jeg valgte type så var valget mellom min mor og min fars families opprinnelse. Jeg syntes det var mest riktig. Bunad er tradisjon, historie og dermed opphav slik jeg ser det. Jeg bor på Østlandet , uten annen tilknytning enn at mor og far etablerte seg her. Kan hende at mine barnebarn vil si vi kommer fra Østlandet. Men familien min har lange røtter et annet sted og jeg valgt bunad derfra. 

Å velge den jeg liker utseende på uten å ha tilknytning syntes jeg blir bare feil. Men det er nå meg. Min mor var bunad frelst og gikk i bunad tog 17mai. Og hadde hun møtt ei i samme bunad som henne uten noen som helst tilknytning til hennes hjemplass hadde hun blitt oppgitt.

I min familie fikk min datter en utfordring når hun skulle velge. Hun er eneste datter og jentebarnebarn. Dvs at hun vil arve bunad etter farmor, mormor og mor etterhvert.

Det er 3 forskjellige, som samtidig symboliserer 3 forskjellige steder. Så når hun skulle velge fikk hun en utfordring når alle opphavssteder allerede fantes og kom til å bli hennes,. Så hun valgte hvor hun var født og oppvokst.

 

 

Anonymkode: 5389f...209

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig syntes jeg Asker bunaden var lekker.

Når du velger iht tilhørighet, så tenker jeg du kan velge ut fra stedet du kommer fra, hvilken familie du er fra, et sted du har bodd som har betydd ekstra mye for deg. Du kan også velge bunad iht svigermor,  men der bør du spørre først, så du ikke bare tar deg til rette på det.

Jeg er ikke helt enig at man skal velge en bunad ut fra hvem man ønsker. Forøvrig plages jeg ikke med at andre gjør det. Men syntes det bør være minst en bestemor /oldemor slekt.

Alternativt tenker jeg da festdrakt. 

Anonymkode: bcce8...c73

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS.

Jeg var den som svarte deg som nummer 2 i denne tråden, og jammen har du satt i gang tankevirksomheten min :ler:

 

Jeg har bodd i 6 fylker, 9 kommuner, 3 landsdeler, og har en form for tilhørighet til alle plassene jeg har bodd, og i tillegg har jeg oldeforeldre fra andre regioner enn jeg selv har bodd.

Etter en liten opptelling har jeg kommet frem til at jeg i teorien kan velge mellom 10 ulike bunader gjennom familietilhørighet, men i realiteten er det bare 4 eller 5  av dem jeg føler meg komfortabel med å velge.  (Bunaden knyttet til min fars hjemsted, bunaden knyttet til min mors hjemsted, og bunadene (3 alternativer) knyttet til stedet jeg selv bor, og hvor jeg selv stiftet familie).

For eksempel er Nordfjordbunaden et teoretisk alternativ for meg, fordi oldefar (og familienavnet) kommer derfra.
Men dette er en bunad jeg absolutt ikke ville hatt.
Bunaden i seg selv er grei nok, men oldefar var ikke en god mann, jeg skjemmes over den forbindelsen, og vil ikke ha et festplagg som på noen måte er forbundet med ham, eller hans hjemsted.

Man kan ikke se bort i fra personlige følelser også.

Jeg tror ikke det finnes en fasit, det viktigste er at du føler deg komfortabel med ditt valg.

 

 

Anonymkode: 677ed...916

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt utifra tilhørighet, min familie er fra Bærum fra 1880 årene (jeg bor i samme huset) og Oslo 500 år tilbake i tid (fra selve Kvadraturen og ikke det som var utkanten av Oslo (Aker) den gang da).. og Oslo bunaden liker jeg ikke og ikke føler jeg den er representativ for historien heller. Bærumsbunad finnes ikke, og Akers drakten er basert på gårder som Ullevål (hvor jeg ikke er fra). Jeg har vest-Telemark fordi jeg bodde der i mine første leveår og føler tilknytning dit pga det. 

Anonymkode: e2271...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle jeg valgt utifra tilhørighet, min familie er fra Bærum fra 1880 årene (jeg bor i samme huset) og Oslo 500 år tilbake i tid (fra selve Kvadraturen og ikke det som var utkanten av Oslo (Aker) den gang da).. og Oslo bunaden liker jeg ikke og ikke føler jeg den er representativ for historien heller. Bærumsbunad finnes ikke, og Akers drakten er basert på gårder som Ullevål (hvor jeg ikke er fra). Jeg har vest-Telemark fordi jeg bodde der i mine første leveår og føler tilknytning dit pga det. 

Anonymkode: e2271...ee7

Men kan sies at min datter får sør-Trøndelag bunad da hun er halvt fra Trondheim (også 500 år tilbake, her har familiene flyttet veldig lite på seg…)

Anonymkode: e2271...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle jeg valgt utifra tilhørighet, min familie er fra Bærum fra 1880 årene (jeg bor i samme huset) og Oslo 500 år tilbake i tid (fra selve Kvadraturen og ikke det som var utkanten av Oslo (Aker) den gang da).. og Oslo bunaden liker jeg ikke og ikke føler jeg den er representativ for historien heller. Bærumsbunad finnes ikke, og Akers drakten er basert på gårder som Ullevål (hvor jeg ikke er fra). Jeg har vest-Telemark fordi jeg bodde der i mine første leveår og føler tilknytning dit pga det. 

Anonymkode: e2271...ee7

Bærumsbunad finnes vel?

https://www.google.com/search?q=bærumsbunad&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-home&source=hp&ei=pATmY5fBB76Rxc8PqeeC8Ac&oq=bærumsbunad&gs_lcp=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&sclient=mobile-gws-wiz-hp#imgrc=PfzYa9YdonOQ-M

Anonymkode: 677ed...916

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det at bunad handler om tilhørighet er egentlig en ganske ny greie. Før brukte man bare det fineste man hadde, og bytta og tilpassa som man likte selv. Da bunadene ble revitalisert på begynnelsen av 1900-tallet, ble Hardanger-bunaden sett på som "nasjonaldrakta" som alle kunne gå i. Og svært mange av bunadene er helt nye fantasidrakter fra perioden 1920-1960.

Bare for litt perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde en nærmere tilknytning til bunaden min enn det jeg har, og at den fortalte hvor jeg er fra, men det har jeg ikke.

Er fra Asker selv, og den var ikke aktuell for meg. Mamma og morfar er selv herfra, så hadde ikke noe annet der. Pappa endte med å vokse opp her selv, men han er født og bodde de første årene i Nore og Uvdal, der farmor er fra. Jeg har aldri likt den bunaden, og ikke med den åpningen på magen. Jeg har mange bilder i hodet av relativt formfulle slektninger hvor magen tyter litt ut av den åpningen, og ville ikke sitte med den som voksen😅

Da gjensto det to, på en måte. Farfar er fra Rogaland, og mormor fra Telemark. Jeg likte bunadene fra Telemark best, men mormor ble i grunn bare født der, også flyttet hele familien hit de også. 

For å avslutte den lange historien: Jeg valgte meg en beltestakk. Den er kjempefin, og jeg er jo veldig stolt av den, med det snevet av tilhørighet jeg har til den. Problemet er bare at den er så fryktelig populær her, og selv om få beltestakker er like så er jeg bare en i mengden av Asker- bærum- og oslofolk i beltestakk, føler jeg.

Anonymkode: 19ce3...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(For min del blir det der min nærmeste slekt kommer fra :sjenert:  Jeg fikk min mormors bunad til konfirmasjon, en Åmlibunad. Jeg har også arvet min grandtantes Vest-Telemarksbunad og min mors Øst-Telemarksbunad.
En periode i Oslo var det ikke så mange av dem, men nå er det relativt mange, og jeg tviler litt på at alle har slekt derfra.
Nå flytter jeg snart til Telemark da ^^, ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg vil heller si, kjøp en bunad du liker og som du vet du kommer til å bruke. Tilhørighet er fint det, men som du selv ser, tolkes det veldig bredt. Man kan, teoretisk sett, finne en oldemor eller en tippoldemor/far akkurat der man vil og finne en begrunnelse på hvorfor akkurat det stedet er riktig. Kanskje hadde hun 8 barn som alle på mirakuløst vis overlevde til voksen alder, og dermed ble hun selve starten på en stort slektstre? Og nettopp hun kommer fra Telemark, så du kan få den fineste beltestakken? 

jeg har hørt for mange historier der folk har enten arvet, eller fått/kjøpt bunad som de ikke liker, og som ikke blir brukt, og som blir bare liggende til irritasjon. 

Anonymkode: ad995...3e8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er bare at den er så fryktelig populær her, og selv om få beltestakker er like så er jeg bare en i mengden av Asker- bærum- og oslofolk i beltestakk, føler jeg.

Anonymkode: 19ce3...ecc

Og jeg tenker at den lille tilknytningen du har til Telemark blir enda litt større og sterkere når du har rn bunad derfra. 😊

Anonymkode: 677ed...916

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en skikkelig bastard og har en far fra Sunnmøre hvor familien har bodd på samme gård siden 1600 tallet.

Min mor er nordfra og er også av samisk blod.

Selv bor jeg i Oslo.

Hadde fint kunne kledd meg både i sunnmørsbunad, tromsbunad og kofte. Oslobunaden frister ikke. 

Anonymkode: aa018...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen må jeg takke for så mange utfyllende og gode svar! Gøy at mange er engasjerte, jeg orker ikke å svare dere alle men jeg har lest alt og setter pris på alle svar. Jeg ser jo at man kan argumentere i alle retninger om hva som er riktig, og hjernene våres er jo designet slik at den vil støtte oss uansett hvilket valg vi tar 😅 Syns også det er moro at det er fler av oss fra Asker/Bærum som ikke engang har tatt bunaden fra hjemstedet som et alternativ. Det er forståelig! Selv synes jeg nå at det er sjarm i bunaden fra Asker, den er enkel og grei, og bærer sin del av historien, men det krever vel et visst type perspektiv for å se. 

Syns også det er fint at de aller fleste er enige i at tilhørighet og identitet har stor verdi når det kommer til bunad. Setter også pris på den filosofiske tilnærmingen om at hva som er fint og ikke egentlig er rent subjektivt. Og også at det er personen som bærer bunaden, som gjør bunaden fin. Har også fått med meg at beltestakken fra Telemark har blir relativt utslitt av befolkningen i Asker/Bærum og Oslo, til tross for ingen røtter i Telemark.. Den har vel kanskje fått et slags statussymbol på seg siden den er en svært dyr og fin drakt, og det står jeg selv ikke helt for. Men for noen så er verdien i å føle seg fin og staselig svært høy, og det er også egentlig helt greit! Fortsett gjerne med å komme med nye perspektiver, da jeg synes det i bunn og grunn er interessant hva folk tenker om tematikken, og hvor verdisynene til folk ligger. 

Så takk for at dere har delt meningene deres, deres historier med deres bunadvalg, og også om bunadens historie, det er gøy å lese om! Om jeg lander på Asker, Nordfjord, eller rett og slett en fantasidrakt er jeg fremdeles veldig usikker på. Det er tross alt viktig at man føler seg fin også, som mange av dere sier, så det ikke blir en drakt man føler seg ukomfortabel i og helst ikke ønsker å bære. Gleder meg til å få prøvd noe på meg selv, så håper jeg en av de føles riktig. Syns valg fra før av er veldig vanskelig, spesielt når det er mye penger i bildet, så håper jeg klarer å få landet på noe jeg føler meg stolt og fin i til slutt 🥰 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tilhørighet er viktigst. Jeg valgte den fra mitt område for den er veldig fin også, men vurderte også den fra der mine besteforeldre er fra. Ville ikke gå lengre bak i slekta personlig.

Anonymkode: 7ab33...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...