Gå til innhold

Bunad dilemma: Ikke spesielt fin bunad, men med historie og tradisjon, eller en fin fantasidrakt, men uten historie og tradisjon?


Linya

Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg 17. mai, og jeg har i over 10 år ønsket å ha en bunad. Jeg er nå 24, og bunad til konfirmasjon var helt ute av bildet da det er var alt for dyrt for familien, som jeg forstår ekstremt godt, da det er fryktelig dyrt. Allikavel har jeg siden da følt meg litt utenfor hver 17. mai og jeg har virkelig ønsket meg en bunad, da jeg rett og slett synes det er en fin, koselig og gøy tradisjon at vi kler oss ut som bondefolk fra gamledager på viktige dager. Hvert år på denne tiden sitter jeg i samme dilemma, da jeg skal prøve å bestemme meg for hvilken jeg skal spare opp til, men jeg klarer ikke helt å lande på noe som føles riktig for meg og håper at noen av dere kanskje kan hjelpe meg med å bestemme meg.

Tingen er det at jeg er i født og oppvokst i Asker. Jeg synes i utgangspunktet ikke at Askerbunaden er spesielt fint, men jeg ser stor verdi i at det er stedet jeg er født og oppvokst i og at jeg har tilknytning til stedet. Jeg hadde kunnet bruke bunaden og vært stolt av det, til tross for at jeg ikke synes den er estetisk vakker, rett og slett fordi jeg synes det er hyggelig å representere stedet man er i fra og at det er det som tross alt er tradisjonen til bunad. Jeg liker også litt tanken på å legge vekk det litt det overfladiske, man trenger tross alt ikke være så jævla fin hele tiden, og jeg liker at meningen er dypere enn det estetiske. Forstå meg rett, jeg synes bunaden er helt ok, men ikke mer enn det. Jeg legger ved noen bilder av Askerbunaden.

image.thumb.png.475052bd383e7dcbe6cdcf0aa0c645c7.png

image.thumb.png.a75a590533208642f06eee36acd160af.png

På den andre siden, så som dere vet, vil den bunaden koste masse penger. Og tanken på å bruke så mye penger, på noe jeg ikke synes er spesielt fint, er vanskelig å rettferdiggjøre i hodet mitt. Jeg har også familierøtter i litt andre steder i Norge, blant annet Trondheim og Nordfjord. Men dette er døde og fjerne slektninger, og jeg selv føler ingen tilknytning til de stedene. Og jeg føler at hvis man skal ha en bunad, er det mest riktig å ha det stedet man selv har oppvokst i, hvis man har vært født og oppvokst på et sted? Det er vel det som egentlig er tanken bak bunad? Føles liksom ikke riktig å representere et sted tip oldermor vokste opp i, med mindre det er en arvebunad.

Vet det er masse forskjellige meninger rundt dette, at noen mener at det ikke har noe å si og at man kan kjøpe bunad fra hvor som helst selvom man ikke har røtter derifra, mens andre er veldig bastante på at bunaden skal representere historie og tradisjon. Jeg er enig i begge sidene egentlig,  men for meg føles det mest riktig å ha fra stedet man er i fra, eller i det minste har noe familie ifra. Jeg synes det er ryddig og fint at vi holder på noe tradisjon i det tradisjonelle og det føles litt meningsløst å å bruke en tradisjonell drakt, hvis man driter i historien og tradisjonen i det. Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, men jeg er selv litt opptatt av å beholde integritet.

Jeg bare lurer på hva dere tenker? 

Alternativt, så har jeg sett på disse fantasistakkene fra Emblabunader og Eva Lie. Jeg synes også de er fine, og her kan man jo velge selv hvordan den ser ut. Oslo sin Jubileumsdrakt har jeg også sett på, og den synes jeg også er fin. Beltestakken fra Telemark liker jeg og, men Telemark er for langt unna til at jeg hadde kunnet bruke den uten å føle på et snev av skam, og jeg vil bare være glad når jeg har på drakten.

Oppsummert, så står jeg i dilemmaet om jeg skal bruke masse penger på en bunad jeg syns er helt ok, men har verdi i tradisjonen, eller om jeg skal bruke masse penger på en fantasistakk/jubileumsdrakt som jeg synes er fin, men da mister den tradisjonelle verdien? Hva ville dere gjort?

Endret av Linya
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg skal en bunad vise tilhørighet og til en viss grad identitet. Fra mitt distrikt er det tre å velge i mellom, og ikke alle er like fine, men hvis jeg ikke hadde funnet en jeg ville ha derfra, hadde jeg heller valgt en festdrakt eller lignende. 

Men det er meg.

 

(Jeg syns btw Askerbunaden var veldig fin)

Anonymkode: 61f11...029

  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tradisjonen om tilknytning er veldig fin, men jeg mener også at tilknytningen til stedet ikke behøver å være så tett.

For eksempel om du hadde oldeforeldre fra Nordfjord. Det er nok tilknytning for min del, selv om du aldri har vært der, og de døde før du ble født.  De var likevel foreldrene til en av besteforeldrene dine, og du har tilknytning via den.

Anonymkode: 677ed...916

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg bunad i fjor, og det var aldri aktuelt å gå for noe annet enn et av Oslo-alternativene, som er det eneste stedet jeg kjenner noen tilknytning til. Så kan tilknytning være så mangt - min tante valgte seg bunad fra kommunen hvor hun har hatt hytte i alle år - men jeg hadde aldri plukket en tilfeldig fra et sted jeg ikke hadde noen form for tilhørighet eller følelser for, bare fordi jeg syntes den var fin.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For meg skal en bunad vise tilhørighet og til en viss grad identitet. Fra mitt distrikt er det tre å velge i mellom, og ikke alle er like fine, men hvis jeg ikke hadde funnet en jeg ville ha derfra, hadde jeg heller valgt en festdrakt eller lignende. 

Men det er meg.

 

(Jeg syns btw Askerbunaden var veldig fin)

Anonymkode: 61f11...029

Er enig med deg, med at det burde være tilhørighet og en viss grad identitet i bunaden. Koselig at du syns Askerbunaden var fin!  🥰

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes tradisjonen om tilknytning er veldig fin, men jeg mener også at tilknytningen til stedet ikke behøver å være så tett.

For eksempel om du hadde oldeforeldre fra Nordfjord. Det er nok tilknytning for min del, selv om du aldri har vært der, og de døde før du ble født.  De var likevel foreldrene til en av besteforeldrene dine, og du har tilknytning via den.

Anonymkode: 677ed...916

Det er også veldig sant, de er jo tross alt i familiehostiren. Det føles bare litt fjernt å skulle brukt en nordfjordsbunad. Da må jeg i sånne fall lære meg mer om den siden av slekten først 😅

 

 

Daria skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøpte meg bunad i fjor, og det var aldri aktuelt å gå for noe annet enn et av Oslo-alternativene, som er det eneste stedet jeg kjenner noen tilknytning til. Så kan tilknytning være så mangt - min tante valgte seg bunad fra kommunen hvor hun har hatt hytte i alle år - men jeg hadde aldri plukket en tilfeldig fra et sted jeg ikke hadde noen form for tilhørighet eller følelser for, bare fordi jeg syntes den var fin.

Oslo alternativene er jo også veldig søte fine. Det er nok et enklere valg når bunadene man har tilknytning til, er fine. Når det er snakk om så mye penger, så man vil jo så gjerne at det skal være både fint og riktig 

Endret av Linya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det selvsagt med Rogalandsbunad, men jeg valgte den av Rogalandsbunadene jeg syntest var penest da, og det var Frafjord. Jeg angrer 25 år senere og har gjort det i mange år på at jeg ikke valgte Jelsa, da det er der en av mine bestemødre kommer opprinnelig fra. 
 

Jeg kan selvsagt ikke si om det hadde vært annerledes om jeg hadde gått for Jelsa og om jeg hadde angret da også. Det var ingen press som jeg husker det på hvilket mønster jeg skulle gå for annet enn at de som hadde bunad når jeg fikk (jeg er eldste jente på den siden i min generasjon) hadde annet mønster, og likt, så de ønsket vel helst at jeg og skulle ha av det. Jeg tok tom annen farge enn resten, og det er jeg veldig glad for med mine komplekser, men skulle gjerne hatt Jelsa til mine om den bestemoren.
 

Bunad handler om tilhørighet i min verden. Det finnes ihvertfall festdrakter som er veldig fine som ikke er så stedsbundet så mulig det kunne vært noe? Vet det er å banne i kirken for bunadspolitiet å nevne festdrakter da 🤣🙈 For en del så er fjern slekt også nok til å velge bunad fra det området, men det må du nesten kjenne på selv. 

 

Jeg synes ikke Askerbunad er stygg heller. Fin, og klassisk, og ikke «over the top». Si Setesdalen hadde vært for mye for min del

Anonymkode: 6779e...a0e

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linya skrev (1 minutt siden):

Oslo alternativene er jo også veldig søte fine. Det er nok et enklere valg når bunadene man har tilknytning til, er fine. Når det er snakk om så mye penger, så man vil jo så gjerne at det skal være både fint og riktig 

Akkurat det er jo en subjektiv mening, da. ;) Askerbunaden er ikke objektiv mindre fin enn Oslo-alternativene, selv om du synes det - jeg synes den  er fin og hadde ikke hatt problemer med å velge den om det var der min tilknytning lå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha skikkelig bunad laget i Norge og ikke masseprodusert i utlandet er du alt for sent ute om du skal ha den til 17.mai i år… men blås i tradisjoner om tilknytning til steder og velg den du faktisk har lyst til å bruke og tror du vil trives i! Og fantasidrakter/festdrakter er forøvrig mye billigere enn bunader!

jeg f.eks er bergenser og har bergensbunad, og joda, den er fin den, men jeg ble påtvinger denne i gave av det ene settet med besteforeldre når jeg skulle konfirmeres! Har aldri følt meg vel i den fordi jeg alltid har hatt mer lyst på en bunad fra et sted i Innlandet, vi har ingen slektstilknytning der men både vi og andre familiemedlemmer hadde hytter der når jeg var liten, jeg hadde også bunaden derfra som liten. Men den bunaden er dyr, og heller ikke så lett å få sydd her i bergensområdet, så jeg endte rett og slett opp med å sy min egen fantasidrakt!

Anonymkode: 18e9b...ee1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hos meg var det selvsagt med Rogalandsbunad, men jeg valgte den av Rogalandsbunadene jeg syntest var penest da, og det var Frafjord. Jeg angrer 25 år senere og har gjort det i mange år på at jeg ikke valgte Jelsa, da det er der en av mine bestemødre kommer opprinnelig fra. 
 

Jeg kan selvsagt ikke si om det hadde vært annerledes om jeg hadde gått for Jelsa og om jeg hadde angret da også. Det var ingen press som jeg husker det på hvilket mønster jeg skulle gå for annet enn at de som hadde bunad når jeg fikk (jeg er eldste jente på den siden i min generasjon) hadde annet mønster, og likt, så de ønsket vel helst at jeg og skulle ha av det. Jeg tok tom annen farge enn resten, og det er jeg veldig glad for med mine komplekser, men skulle gjerne hatt Jelsa til mine om den bestemoren.
 

Bunad handler om tilhørighet i min verden. Det finnes ihvertfall festdrakter som er veldig fine som ikke er så stedsbundet så mulig det kunne vært noe? Vet det er å banne i kirken for bunadspolitiet å nevne festdrakter da 🤣🙈 For en del så er fjern slekt også nok til å velge bunad fra det området, men det må du nesten kjenne på selv. 

 

Jeg synes ikke Askerbunad er stygg heller. Fin, og klassisk, og ikke «over the top». Si Setesdalen hadde vært for mye for min del

Anonymkode: 6779e...a0e

Skjønner at du kan angre deg litt, jeg skal ha det i bakhodet med tanke på minner og tradisjon. Du har iallefall en Rogalandsbunad, og det er iallefall fra rett sted! Og de er jo veldig fine. 😊 
Er festdrakt virkelig så ille for bunadspolitiet? 🙈 Har fått for meg at det er helt greit, det er jo tross alt ikke en bunad. Men er enig med deg om Askerbunaden, den er veldig rolig og grei. Har veldig blandede følelser rundt den. Setesdalbunaden er jo en fest i seg selv 😅

 

Daria skrev (17 minutter siden):

Akkurat det er jo en subjektiv mening, da. ;) Askerbunaden er ikke objektiv mindre fin enn Oslo-alternativene, selv om du synes det - jeg synes den  er fin og hadde ikke hatt problemer med å velge den om det var der min tilknytning lå. 

Det er også veldig sant! Det er veldig subjektivt. Synes Askerbunaden er helt fin, men jeg synes ikke noe wow den er fin. Men det er vel kanskje ikke det som er det viktigste. Takk for at du svarte på dilemmaet mitt her iallefall 😊

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vil du ha skikkelig bunad laget i Norge og ikke masseprodusert i utlandet er du alt for sent ute om du skal ha den til 17.mai i år… men blås i tradisjoner om tilknytning til steder og velg den du faktisk har lyst til å bruke og tror du vil trives i! Og fantasidrakter/festdrakter er forøvrig mye billigere enn bunader!

jeg f.eks er bergenser og har bergensbunad, og joda, den er fin den, men jeg ble påtvinger denne i gave av det ene settet med besteforeldre når jeg skulle konfirmeres! Har aldri følt meg vel i den fordi jeg alltid har hatt mer lyst på en bunad fra et sted i Innlandet, vi har ingen slektstilknytning der men både vi og andre familiemedlemmer hadde hytter der når jeg var liten, jeg hadde også bunaden derfra som liten. Men den bunaden er dyr, og heller ikke så lett å få sydd her i bergensområdet, så jeg endte rett og slett opp med å sy min egen fantasidrakt!

Anonymkode: 18e9b...ee1

Det er notert! Har heldigvis ikke noe hastverk, er bare at bunadtankene alltid kommer opp i hodet på denne tiden av året 😅 Det er det jeg liksom ikke ønsker, at den Askerbunaden blir noe jeg ikke føler meg noe fin i.. Men ja. Kanskje jeg rett og slett bare må få prøvd en og se hva jeg føler på da. Kult at du sydde din egen fantasidrakt! Jeg har egentlig ganske sansen for de fantasidraktene også. Det er liksom moderne og kreativt, men med det tradisjonelle preget over seg.

Endret av Linya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Askerbøring selv her, og en veldig stolt en. 

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon og valgte bunad fra min mors hjemsted, ikke fra Asker som pappa kom fra. Jeg ville bare legge til et ekstra perspektiv til deg.
 

 Asker bunaden er ganske sjelden opplever jeg. Veldig mange av mine rundt meg har valgt bunader fra andre steder selv om de oppvokst i Asker. Jeg synes jeg ser bunaden sjelden på 17. mai.  Trist hvis så få velger bunad fra Asker. Kanskje du skal velge den, og svare med stolthet at det er Asker-bunad? Mine barn har hverdagsbunaden til Asker, den hadde jeg selv som barn. Jeg har alltid vært glad i bunad og ville valgt tradisjon over estetikk. Har til gode å se noen i bunad som ikke er fin. Alle blir jo fine i bunad, uavhengig av hvilken bunad det er. Lykke til med valget. 
 

PS: fine bunader selges også brukt, kanskje du er heldig og finner en som kan tilpasses deg. 

Anonymkode: 65040...374

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har bunad noe å gjøre med tilhørighet, men jeg synes selvsagt andre får gjøre som de vil.

Når det er sagt, hvis foreldrene dine kommer fra andre steder i landet, kunne du jo sjekke om du liker bunadene fra disse områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal velge en du syns er fin, ellers så blir den bare hengende ubrukt i skapet. Fikk selv en bunad fra stedet jeg er fra til konfirmasjonen, og jeg bruker den så lite jeg kan. Føler meg ikke fin i den, og da blir det også fort at jeg velger den bort. Dessuten har jo alle andre i dette området også samme type bunad, så det gjør den egentlig litt kjedelig også. 
 

Hele konseptet med bunader er nyere enn vi tror, lurer på om det oppstod på 50-tallet? Så det blir litt feil for min del å legge for mye historie og tilhørighet i plagget - om så oldeforeldrene våre kom fra området med «rett» bunad, er det sannsynlig at den ikke var oppfunnet da de levde en gang. 
 

Selv endte jeg opp med å sy en egen fantasistakk, og ble veldig fornøyd. Kjenner nok på at det er litt flaut å bruke den i større, offisielle settinger, men det er like mye fordi 1) stoffene er gjenbruk eller veldig billige og 2) Jeg kan egentlig ikke sy, så den er jo ikke profft laget.
 

Hadde definitivt valgt en fantasistakk fra Eva Lie heller enn en bunad du ikke syns er fin. 

Anonymkode: aadb3...584

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet askerbunad, og jeg syns den ser veldig fin ut. Ulike valg på vest og forkle også😊

Selv har jeg nordmørsbunad, og syns at man bør ha en viss tilhørighet til bunaden man velger. Men som andre skriver kan den tilhørigheten være at slekt kommer fra plassen, eller at du har bodd et sted noen år/har tilhørighet til en plass.

Anonymkode: 7078a...193

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at bunadene ble laget før, rundt 30-tallet, men at de ikke fikk stor oppslutning hos folket før i etterkrigstiden. Poenget er likevel at min oldemor f.eks aldri gikk med en bunad fra mitt område, da den trenden ikke hadde startet ordentlig ennå.. 

Anonymkode: aadb3...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også hende at det finnes eldre varianter av bunaden enn den som er den mest vanlige i dag? Isåfall kan du jo vurdere om du vil sette sammen din egen variant?

Anonymkode: 18e9b...ee1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først si  tusentakk for så mange gode svar 🥰 Og veldig hyggelig at flere av dere synes at Askerbunaden er fin. Jeg synes jo også den på sin måte er fin, jeg har veldig miksa følelser rundt den. Den er vel egentlig bare at jeg syns den er kjedelig, men kjedelig trenger jo ikke å være en negativ ting. Synes dette var fryktelig vanskelig. Har kommet frem til at jeg må nok rett og slett bare få prøvd på både en Askerbunaden og en festdrakt og se hvordan jeg føler meg i de.
 

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 23.05):

Hei.
Askerbøring selv her, og en veldig stolt en. 

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon og valgte bunad fra min mors hjemsted, ikke fra Asker som pappa kom fra. Jeg ville bare legge til et ekstra perspektiv til deg.
 

 Asker bunaden er ganske sjelden opplever jeg. Veldig mange av mine rundt meg har valgt bunader fra andre steder selv om de oppvokst i Asker. Jeg synes jeg ser bunaden sjelden på 17. mai.  Trist hvis så få velger bunad fra Asker. Kanskje du skal velge den, og svare med stolthet at det er Asker-bunad? Mine barn har hverdagsbunaden til Asker, den hadde jeg selv som barn. Jeg har alltid vært glad i bunad og ville valgt tradisjon over estetikk. Har til gode å se noen i bunad som ikke er fin. Alle blir jo fine i bunad, uavhengig av hvilken bunad det er. Lykke til med valget. 
 

PS: fine bunader selges også brukt, kanskje du er heldig og finner en som kan tilpasses deg. 

Anonymkode: 65040...374

Tusentakk for at du delte det ekstra perspektivet! Det jo litt det jeg har kjent på, at jeg har lyst til å velge den og være stolt av den, selvom jeg ikke syns den er super fin. Asker er jo hjemstedet, og selvom bunaden kanskje ikke hadde blitt kåret til Norges fineste, så er er det nydelig sted som betyr mye for meg og det hadde vært fint å kunne representere det i bunaden. Og at den er litt sjelden sett, og at de fleste velger den bort, gjør den jo på sin måte litt mer spennende. Skal holde utkikk på om det kommer ut noe brukt 🥰 Tusentakk

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 23.18):

Jeg syns du skal velge en du syns er fin, ellers så blir den bare hengende ubrukt i skapet. Fikk selv en bunad fra stedet jeg er fra til konfirmasjonen, og jeg bruker den så lite jeg kan. Føler meg ikke fin i den, og da blir det også fort at jeg velger den bort. Dessuten har jo alle andre i dette området også samme type bunad, så det gjør den egentlig litt kjedelig også. 
 

Hele konseptet med bunader er nyere enn vi tror, lurer på om det oppstod på 50-tallet? Så det blir litt feil for min del å legge for mye historie og tilhørighet i plagget - om så oldeforeldrene våre kom fra området med «rett» bunad, er det sannsynlig at den ikke var oppfunnet da de levde en gang. 
 

Selv endte jeg opp med å sy en egen fantasistakk, og ble veldig fornøyd. Kjenner nok på at det er litt flaut å bruke den i større, offisielle settinger, men det er like mye fordi 1) stoffene er gjenbruk eller veldig billige og 2) Jeg kan egentlig ikke sy, så den er jo ikke profft laget.
 

Hadde definitivt valgt en fantasistakk fra Eva Lie heller enn en bunad du ikke syns er fin. 

Anonymkode: aadb3...584

Synd at du ikke føler deg fin i bunaden, jeg tror du ser super fin ut i den! Men jeg skjønner.
Jeg trodde at bunader var fra mye lenger tilbake enn på 50tallet, så med den infoen så kjente jeg at holdningen min også endret seg litt 😅 Utrolig kult at flere av dere har sydd egne fantasidrakter, det står det stor respekt for! Og bra at du ble fornøyd! At du har laget den selv er imponerende nok i seg selv, så syns ikke du skal være flau over stoffene (gjenbruk er jo uansett veldig bra!!) eller at den ikke er proft laget 🥰 I de større offisielle settingene ellers får du kanskje brukt den bunaden du fikk i konfirmasjon, så den blir brukt? Det er jo uansett ikke akkurat så ofte man er i så formelle settinger 😄
Det aller siste jeg vil er at den bare blir hengende ubrukt i skapet.. Så jeg må nok bare få prøvd de på og kjenne litt på hva som blir riktig for meg 💃

Endret av Linya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste bunadene er jo rekonstruert og hentet noe. Hva som ble fokus har vært litt ulikt. Hvor i landet bunaden er jo også preget av når rekonstruksjonen er fra og da var det ulike moter og Asker var så moderne at det ikke ble noen broderikultur på klærne derfra.  Motene skiftet for ofte så lite ble bevart. Økonomien var bedre.

Min yngste skal konfirmeres neste år, men har avtalt med besteforeldre at bunad må vente, hun vil være langt fra ferdigvokst da så hun har litt mer tid til å bestemme seg.  Vi flyttet hit når hun var 5 når vi flyttet hit fra Sverige og hun har litt lyst på den folkedrakten fra der hun har født, men tror ikke besteforeldre er så gira på å betale for det. Så er det mulighet for bunad fra der vi bor nå, de to stedene vi foreldre er fra og de 4 stedene besteforeldre er fra. Kun svigermor i familien har bunad. Jeg syntes ikke bunaden fra mitt hjemsted var så fin så jeg valgte bort bunad da jeg var ung,  dessuten gikk jeg alltid høre av min mor at jeg ikke ville se fin ut i bunad. Selv som 45 åring så føler jeg det på meg. Men når min mor dør blir det bunad for arven - den litt kjedelige fra mitt hjemsted. 

Ja, Askerbunaden er ikke den aller mest spennende, men tenk også på hva en bunad fra andre steder betyr fremfor en billig festdrakt. Er det bare utseende eller kobling som er viktig er det greit å bestemme seg.  

Anonymkode: a95d9...218

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 1.19):

De fleste bunadene er jo rekonstruert og hentet noe. Hva som ble fokus har vært litt ulikt. Hvor i landet bunaden er jo også preget av når rekonstruksjonen er fra og da var det ulike moter og Asker var så moderne at det ikke ble noen broderikultur på klærne derfra.  Motene skiftet for ofte så lite ble bevart. Økonomien var bedre.

Min yngste skal konfirmeres neste år, men har avtalt med besteforeldre at bunad må vente, hun vil være langt fra ferdigvokst da så hun har litt mer tid til å bestemme seg.  Vi flyttet hit når hun var 5 når vi flyttet hit fra Sverige og hun har litt lyst på den folkedrakten fra der hun har født, men tror ikke besteforeldre er så gira på å betale for det. Så er det mulighet for bunad fra der vi bor nå, de to stedene vi foreldre er fra og de 4 stedene besteforeldre er fra. Kun svigermor i familien har bunad. Jeg syntes ikke bunaden fra mitt hjemsted var så fin så jeg valgte bort bunad da jeg var ung,  dessuten gikk jeg alltid høre av min mor at jeg ikke ville se fin ut i bunad. Selv som 45 åring så føler jeg det på meg. Men når min mor dør blir det bunad for arven - den litt kjedelige fra mitt hjemsted. 

Ja, Askerbunaden er ikke den aller mest spennende, men tenk også på hva en bunad fra andre steder betyr fremfor en billig festdrakt. Er det bare utseende eller kobling som er viktig er det greit å bestemme seg.  

Anonymkode: a95d9...218

Ganske interessant historie bak bunader, og hvorfor de er så "enkle" her i området. Det viser jo historie det og. Askerbunaden er enkel og grei sådan, og den reflekterer jo på sin måte historien til stedet. 
Da har barna dine mye å velge mellom, så det blir jo bra for dem! Og heldig som får bunad. Bunadspresset var iallefall ganske sterkt blant min omkrets da jeg var i konfirmasjonsalderen, så håper hun er tålmodig og forstår 😅 Har selv sett på folkedraktene fra Sverige, de er jo veldig sjarmerende de også!

Så utrolig dårlig gjort av din mor å si at du ikke ville se fin ut i bunad, veldig merkelig og slem ting å si. Håper du nå vet at det ikke stemmer.

Festdraktene er absolutt ikke billige, de er vel et par tusen billigere enn vanlige bunader (kommer litt annpå), men prislappen ligger fortsatt på over 20k uten dilldallet.

 

Endret av Linya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. 

Jeg har sunnmørsbunad, selv om jeg ikke synes den er finest.

Bunad er ikke en fashionstatement, det er et stykke tradisjon og man hedrer landet sitt og de menneskene som har bygget det ved å symbolisere sin tilhørighet til stedet man er fra. 

Og der er hvordan man bærer bunaden som avgjør hvordan den bli seende ut.

Anonymkode: 87175...5d8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er tilhørighet viktig. Jeg er fra Telemark og har bunad derfra. Da jeg skulle velge fikk jeg se de ulike versjonene fra Telemark jeg kunne velge fra og valgte den jeg synes var finest. Usikker på hva jeg hadde gjort om jeg ikke likte eller følte meg vel i bunaden fra der jeg kom fra, eller der en av foreldrene mine kom fra. Kanskje gått for fantasidrakt? 

Anonymkode: cd82c...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...