AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #21 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville forklart henne saken, og dra på butikken slik at jentene kan kjøpe seg et par generere som er i mer pustende stoff. Jeg synes at deoderant i sprayform tok mer av svettelukten da jeg var i puberteten enn de vanlige, så kanskje bare det vil hjelpe? Jeg føler det er lettere å gjøre noe med dette problemet hos jenter enn gutter, samtidig kan jeg minnes selv at min mor kommenterte svettelukt og fett hår. Man hverken ser eller lukter det selv så kommentarer på det føles som kritikk. Så du gjør nok lurt i å danne vaner, men det tar jo også tid så klart. Anonymkode: 1c225...6c0 Jo, man både ser og føler fett hår, og kjenner svettelukt hos seg selv. Det får jaggu være måte på med ansvarsfraskrivelse. Normalt sett er tenåringer svært opptatt av nettopp dette, holde seg rene. Så her er det jo noe mentalt ute å kjøre. Anonymkode: 0505c...82d
vea Skrevet 9. februar 2023 #22 Skrevet 9. februar 2023 Jeg kan relatere meg med datteren, jeg slet så utrolig mye med svette når jeg gikk gjennom puberteten det var en gru. Ingenting hjalp og jeg måtte tidvis bytte flere ganger daglig fordi svette setter seg i alt av klær. Spesielt klær av polyester har den fantastiske egenskapen at skulle du svette i det en gang, vaske det å bruke det på nytt så stinker det med det samme en svetter igjen. Det er nok et sårt emne å jeg tror faktisk ikke nødvendigvis det er fordi en ikke kjenner det selv. Det blir jo litt håpløst for hva kan en egentlig gjøre med sin egen svette? Min familie var veldig til å påpeke det med meg, mormor og mamma ville jeg skulle operere svettekjertlene under armene. Husker det var en grufull tid. Jeg måtte mer eller mindre vokse det av meg, det bedret seg veødig etter puberteten. Noe som hjelper for min del er å bytte deodorant hyppig, jeg blir tålelig immun mot deodoranter etter å ha brukt de en stund. Det verste er å gå fra kaldt til varmt eller omvendt, store temperaturforskjeller, stress og lignende.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #23 Skrevet 9. februar 2023 Kjøp krystalldeodorant. Stone Soap Krystall deodorant | Sunkost Og som en annen sa, vær med og kjøpe nye klær i tøy som puster. Anonymkode: 4dfbd...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #24 Skrevet 9. februar 2023 Jeg ville byttet ut de polyester-genserne. De blir ikke ordentlig rene, og vil lukte ille omtrent med en gang, etter at de har blitt vasket. (Om du ikke klarer å fjerne lukten med eddik-vask.) Ta med begge jentene i en butikk, eller let sammen med dem i en nettbutikk. Finn klær som likner på de de er så glade i, men som har mer pustende stoffer som tåler hardere vask. Og få inn rutinene på skifte av klær hver dag, og bruk av deo. Ta det på begge to med en gang, så blir det ikke en stor greie mot henne. Det er lov å si at "om man ikke gjør dette, så lukter man vondt" uten at det dermed forteller at DU lukter vondt. Anonymkode: 8c33e...566
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #25 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville byttet ut de polyester-genserne. De blir ikke ordentlig rene, og vil lukte ille omtrent med en gang, etter at de har blitt vasket. (Om du ikke klarer å fjerne lukten med eddik-vask.) Ta med begge jentene i en butikk, eller let sammen med dem i en nettbutikk. Finn klær som likner på de de er så glade i, men som har mer pustende stoffer som tåler hardere vask. Og få inn rutinene på skifte av klær hver dag, og bruk av deo. Ta det på begge to med en gang, så blir det ikke en stor greie mot henne. Det er lov å si at "om man ikke gjør dette, så lukter man vondt" uten at det dermed forteller at DU lukter vondt. Anonymkode: 8c33e...566 Er det jeg har prøvd på, å forklare generelt. Men i dag måtte jeg bare si rett ut at genseren luktet. jeg vasker klærne med edikk innimellom og forskjellige vaskemidler, ofte sportsvaskemiddel. De lukter godt etter vask. vi har satt samme «husregler» på både 12 og 14 åringen pga det skal være likt. jeg er jo ikke vant med eldre barn enn mine, og ikke ungdommer og pubertet. Så vet ikke hva som er vanlig. Jeg vil ikke lage ei stor greie ut av det, hadde vært lettere om det var min datter om du skjønner. Det første halvåret har vi fokusert på å bygge relasjoner, at hun lærer språket og «bo oss sammen» som en storfamilie. Jeg er veldig opptatt av at hun skal trives og føle seg hjemme her, da hun kun har faren sin her i Norge. Hun stortrives her hos oss, og familien min har tatt imot dem med åpne armer. Bonusdatteren min kjøper mye klær når hun er hos moren i spania i feriene, der er tydligvis masse laget i polyster og slikt. Det er nok ikke aktuelt å bytte dem ut😅 de byttelåner klær hele tiden og jeg kan ikke få vasket klærne fort nok😬 Anonymkode: d9b7b...a8f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #26 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøp krystalldeodorant. Stone Soap Krystall deodorant | Sunkost Og som en annen sa, vær med og kjøpe nye klær i tøy som puster. Anonymkode: 4dfbd...ab6 Bonusdatteren min kjøper mye klær når hun er hos moren i spania i feriene, der er tydligvis masse laget i polyster og slikt. Det er nok ikke aktuelt å bytte dem ut😅de byttelåner klær hele tiden og jeg kan ikke få vasket klærne fort nok😬 Anonymkode: d9b7b...a8f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #27 Skrevet 9. februar 2023 vea skrev (2 timer siden): Jeg kan relatere meg med datteren, jeg slet så utrolig mye med svette når jeg gikk gjennom puberteten det var en gru. Ingenting hjalp og jeg måtte tidvis bytte flere ganger daglig fordi svette setter seg i alt av klær. Spesielt klær av polyester har den fantastiske egenskapen at skulle du svette i det en gang, vaske det å bruke det på nytt så stinker det med det samme en svetter igjen. Det er nok et sårt emne å jeg tror faktisk ikke nødvendigvis det er fordi en ikke kjenner det selv. Det blir jo litt håpløst for hva kan en egentlig gjøre med sin egen svette? Min familie var veldig til å påpeke det med meg, mormor og mamma ville jeg skulle operere svettekjertlene under armene. Husker det var en grufull tid. Jeg måtte mer eller mindre vokse det av meg, det bedret seg veødig etter puberteten. Noe som hjelper for min del er å bytte deodorant hyppig, jeg blir tålelig immun mot deodoranter etter å ha brukt de en stund. Det verste er å gå fra kaldt til varmt eller omvendt, store temperaturforskjeller, stress og lignende. Ingen som jeg vet har sagt noe på det til henne. Er mer at de rundt hos har sagt det til meg, av beste hensikt. Jeg og samboer har snakket generelt om viktighet av god hygiene, bytte klær og undertøy hver dag og bruke deodorant. På linje med viktighet av tannpuss. Anonymkode: d9b7b...a8f 1
Mamajune11 Skrevet 9. februar 2023 #28 Skrevet 9. februar 2023 Du må si det rett ut. Hinting fungerer ikke når dette er helt nytt for jenta. Pubertet og kroppslukt et helt ukjent terreng for henne. Samtidig vit at det tar tid å trene inn rutinene for vask og deo.
Mamajune11 Skrevet 9. februar 2023 #29 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen som jeg vet har sagt noe på det til henne. Er mer at de rundt hos har sagt det til meg, av beste hensikt. Jeg og samboer har snakket generelt om viktighet av god hygiene, bytte klær og undertøy hver dag og bruke deodorant. På linje med viktighet av tannpuss. Anonymkode: d9b7b...a8f Du må si det rett ut «Uten deo lukter man svette.»
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå