Gå til innhold

Tenåring og svettelukt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble bonusmamma i sommer for en jente som nå er 14 år. Hun bodde hos moren i sydligere strøk før hun flyttet til faren i Norge for noen år siden. 
Jeg har selv barn i alderen 3-12 år.

 

Alt har gått kjempe fint og hun stortrives. Hun og datteren min på 12 år har blitt bestevenninner, og vi har ingen konflikter eller problemer hjemme🥰 
 

Så over til «problemet», eller der jeg er veldig rådvill. Hun har en veldig sterk kroppslukt. Vi har sagt jentene må dusje kroppen hver dag, og håret 2-3 dager i uken. Vi følger opp dette så godt vi kan, jeg tenker det er gode rutiner for datteren min også som snart kommer i puberteten.
 

Hun er veldig glad i gensere og topper i polyester. Det gjør det jo ikke noe enklere. Jeg har sagt dei må bytte undertøy og gensere/topper som er inntil kroppen hver dag. Noe som ikke alltid blir fulgt opp av dem. 
 

Jeg har vært med å kjøpt bh, deodoranter og hjelpt med tamponger til mensen. 

Men selv om hun dusjer på kvelden er svettelukten kjempe sterk etter skolen/til kvelden igjen. De rundt oss har også kommentert dette. Ingen mener det noe vondt, men vi er jo redde det skal komme kommentarer fra medelever og venner. Husker selv fra skolen at ingen ville sitte vedsiden de som luktet veldig.

I morges hadde hun på seg en genser hun brukte for noen dager siden, og vi pratet om det igjen. Jeg sa hun måtte bytte genser før skolen fordi den ikke var ren, og at slike gensere fort luktet svette. Sa også at jeg sier det fordi jeg bryr meg om henne og mener det godt.

Hun byttet ikke genser og gikk slik på skolen. Bør jeg bare lavære å blande meg inn, og la henne lukte kraftig svette? 
 

Faren hennes reiser på jobb før vi står opp, så er jeg som har alle barna på morgenen og kjører de til skole og barnehage. 

Anonymkode: d9b7b...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har erfart at "maser" mye med dette øker motstanden hos jentene, anbefaler å prøve å ikke stresse med dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. har hatt samme problem med min bonussønn.. han går også i polyester t-skjorter som stinker og etter hvert får flekker, men han nekter å kaste dem til vask. Etter hvert måtte jeg be faren ta tak og da ble det litt bedring. Jeg passet også på å vaske og tørke klærne kjapt slik at det ikke skulle bli et issue at yndlingsklærne ikke var tilgjengelige over lang tid om han kastet de til vask. Det syns jeg hjalp også. Faren satte seg også ned med ham og gav klar beskjed om at han luktet svette og at det ikke er ok. Han kranglet litt på det i starten, for de kjenner jo ikke lukten selv, men etter hvert ble det bedre og han begynte å bruke deodorant. 

Anonymkode: 76197...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et så godt forhold til henne som det virker, så ville jeg satt meg ned med henne. Hun er stor nok til å få beskjed om at du ikke synes det er noe hyggelig å si, men at du heller vil at hun skal høre det fra deg enn at andre ikke vil sitte ved siden av henne fordi hun lukter vondt. Kan virke som om hun burde dusje, eller ihvertfall vaske seg under armene både morgen og kveld (ikke dusje både morgen og kveld altså, men vaske seg og ta på ny deodorant).

Mange har jo en periode i tenårene de lukter stramt, også blir det bedre når de blir litt eldre igjen.

Jeg ville sluttet å hinte, og sagt det direkte. Selvfølgelig på en hyggelig måte. Det er bedre om det kommer fra deg enn fra jevnaldrende, da tar vel kommentarene aldri slutt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be barna om å ta skittentøyet til vask hver dag?

Og at det skal vaskes fordi at det lukter.

Anonymkode: 6255a...2c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne dusje om morgenen.

Jeg lukter også svette og håret begynner å bli fett når jeg står opp, hvis jeg dusjer om kvelden.

 

Anonymkode: 5ac23...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser at du kjøper inn tamponger til jentene.

Klarer små tenåringer å bruke tampong når de ikke har hatt sex enda?

Anonymkode: 5ac23...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leser at du kjøper inn tamponger til jentene.

Klarer små tenåringer å bruke tampong når de ikke har hatt sex enda?

Anonymkode: 5ac23...f40

Herregud. 

Anonymkode: c1d34...52b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg leser at du kjøper inn tamponger til jentene.

Klarer små tenåringer å bruke tampong når de ikke har hatt sex enda?

Anonymkode: 5ac23...f40

TS her.
Det var hun som spurte meg om det, da hun hadde veldig lyst å bli med datteren min og venninner i svømmehallen. Hun har allerede hatt mensen i et par år. 
Så da kjøpte jeg inn litt forskjellig og forklarte, og sende de en video fra libresse som viste litt mer enn hva jeg kunne😅

Anonymkode: d9b7b...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

La henne dusje om morgenen.

Jeg lukter også svette og håret begynner å bli fett når jeg står opp, hvis jeg dusjer om kvelden.

 

Anonymkode: 5ac23...f40

TS

Tviler på jeg får henne opp noe tidligere på morgenen😝 er nettopp ferdig med kampen om dusj hver ettermiddag/kveld og tannpuss morgen/kveld. Så må vente litt før vi evt starter nye rutiner. 

Anonymkode: d9b7b...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å be barna om å ta skittentøyet til vask hver dag?

Og at det skal vaskes fordi at det lukter.

Anonymkode: 6255a...2c7

TS

Har gjort det. Men de sparer på enkelte klær tydligvis. Jeg vasker klær flere ganger i uken siden vi har 5 barn annenhver uke. Så de får klærne raskt tilbake også. 

Anonymkode: d9b7b...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Uff.. har hatt samme problem med min bonussønn.. han går også i polyester t-skjorter som stinker og etter hvert får flekker, men han nekter å kaste dem til vask. Etter hvert måtte jeg be faren ta tak og da ble det litt bedring. Jeg passet også på å vaske og tørke klærne kjapt slik at det ikke skulle bli et issue at yndlingsklærne ikke var tilgjengelige over lang tid om han kastet de til vask. Det syns jeg hjalp også. Faren satte seg også ned med ham og gav klar beskjed om at han luktet svette og at det ikke er ok. Han kranglet litt på det i starten, for de kjenner jo ikke lukten selv, men etter hvert ble det bedre og han begynte å bruke deodorant. 

Anonymkode: 76197...11e

TS

Jeg vasker klær flere ganger i uken siden vi har 5 barn annenhver uke. Så de får klærne raskt tilbake også🤷‍♀️ får be faren ta en ny prat

Anonymkode: d9b7b...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble bonusmamma i sommer for en jente som nå er 14 år. Hun bodde hos moren i sydligere strøk før hun flyttet til faren i Norge for noen år siden. 
Jeg har selv barn i alderen 3-12 år.

 

Alt har gått kjempe fint og hun stortrives. Hun og datteren min på 12 år har blitt bestevenninner, og vi har ingen konflikter eller problemer hjemme🥰 
 

Så over til «problemet», eller der jeg er veldig rådvill. Hun har en veldig sterk kroppslukt. Vi har sagt jentene må dusje kroppen hver dag, og håret 2-3 dager i uken. Vi følger opp dette så godt vi kan, jeg tenker det er gode rutiner for datteren min også som snart kommer i puberteten.
 

Hun er veldig glad i gensere og topper i polyester. Det gjør det jo ikke noe enklere. Jeg har sagt dei må bytte undertøy og gensere/topper som er inntil kroppen hver dag. Noe som ikke alltid blir fulgt opp av dem. 
 

Jeg har vært med å kjøpt bh, deodoranter og hjelpt med tamponger til mensen. 

Men selv om hun dusjer på kvelden er svettelukten kjempe sterk etter skolen/til kvelden igjen. De rundt oss har også kommentert dette. Ingen mener det noe vondt, men vi er jo redde det skal komme kommentarer fra medelever og venner. Husker selv fra skolen at ingen ville sitte vedsiden de som luktet veldig.

I morges hadde hun på seg en genser hun brukte for noen dager siden, og vi pratet om det igjen. Jeg sa hun måtte bytte genser før skolen fordi den ikke var ren, og at slike gensere fort luktet svette. Sa også at jeg sier det fordi jeg bryr meg om henne og mener det godt.

Hun byttet ikke genser og gikk slik på skolen. Bør jeg bare lavære å blande meg inn, og la henne lukte kraftig svette? 
 

Faren hennes reiser på jobb før vi står opp, så er jeg som har alle barna på morgenen og kjører de til skole og barnehage. 

Anonymkode: d9b7b...a8f

Min ekskone sliter med sterk svettelukt. Den kom av stress. Her er en link til en deodorant som har fungert utmerkelt for henne:

Vichy Stress Resist antiperspirant deodorant 50ml - Apotek 1

Den er litt dyr, men er verdt pengene. Det er bra at du vil gjøre noe med det for det blir forferdelig for henne hvis venner og andre på skolen begynner å bemerke dette til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud. 

Anonymkode: c1d34...52b

Pga skjedekransen selvfølgelig.

Jeg fikk mensen da jeg var 15 og fikk ikke skikkelig inn tampong før jeg hadde hatt sex to ganger som 18 åring.

Ingen av mine veninner klarte å bruke tampong før de hadde hatt sex heller.

Anonymkode: 5ac23...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrikke skrev (24 minutter siden):

Hvis du har et så godt forhold til henne som det virker, så ville jeg satt meg ned med henne. Hun er stor nok til å få beskjed om at du ikke synes det er noe hyggelig å si, men at du heller vil at hun skal høre det fra deg enn at andre ikke vil sitte ved siden av henne fordi hun lukter vondt. Kan virke som om hun burde dusje, eller ihvertfall vaske seg under armene både morgen og kveld (ikke dusje både morgen og kveld altså, men vaske seg og ta på ny deodorant).

Mange har jo en periode i tenårene de lukter stramt, også blir det bedre når de blir litt eldre igjen.

Jeg ville sluttet å hinte, og sagt det direkte. Selvfølgelig på en hyggelig måte. Det er bedre om det kommer fra deg enn fra jevnaldrende, da tar vel kommentarene aldri slutt....

TS

Det har faren gjort da han sa at hun måtte begynne å dusje hver dag.
 

i dag sa jeg rett ut at genseren luktet svette, og at hun måtte skifte før skolen. Men da jeg skulle vaske klær nå såg jeg at genseren ikke ligger her. Så hun skiftet ikke😅 

 

Anonymkode: d9b7b...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pga skjedekransen selvfølgelig.

Jeg fikk mensen da jeg var 15 og fikk ikke skikkelig inn tampong før jeg hadde hatt sex to ganger som 18 åring.

Ingen av mine veninner klarte å bruke tampong før de hadde hatt sex heller.

Anonymkode: 5ac23...f40

merkelig… alle jeg kjenner utenom en, inkludert meg selv klarte å bruke det helt fint fra 7. klasse, ingen av oss hadde hatt sex da. 

Anonymkode: f314c...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Tviler på jeg får henne opp noe tidligere på morgenen😝 er nettopp ferdig med kampen om dusj hver ettermiddag/kveld og tannpuss morgen/kveld. Så må vente litt før vi evt starter nye rutiner. 

Anonymkode: d9b7b...a8f

Har du sagt at hun må vaske seg om morgenen fø hun tar på deo? Gjør hun ikke det så stinker hun så fort hun blir varm.

Anonymkode: 6255a...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pga skjedekransen selvfølgelig.

Jeg fikk mensen da jeg var 15 og fikk ikke skikkelig inn tampong før jeg hadde hatt sex to ganger som 18 åring.

Ingen av mine veninner klarte å bruke tampong før de hadde hatt sex heller.

Anonymkode: 5ac23...f40

Mens mange av oss opplever at det ikke er noe problem å bruke tampong selv om man ikke hadde hatt penetrerende sex med noen. 

TS: bruker hun deodorant? Og er det en god deodorant? Jeg hadde selv problem med ekstrem svette i den alderen. Hatet lukten av svette som fulgte meg. Jeg husker enda at jeg spurte selv min mor om jeg kunne få deo. Og mener å huske at dette hjalp på problemet. Det begynner å bli en del år siden, husker ikke helt 😅

 

Anonymkode: aba54...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva har skjedd på veien? 🙄

Gi henne beskjed om at vond kroppslukt er noe andre mennesker reagerer negativt på, og at det forventes at folk har god personlig hygiene. Om ikke, blir hun snakket om. For det er sannheten, noe dagens barn tydeligvis stadig skal skånes for.

Få eventuelt noen utenfor familien til å påpeke det. Det er ofte effektivt.

Anonymkode: 0505c...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forklart henne saken, og dra på butikken slik at jentene kan kjøpe seg et par generere som er i mer pustende stoff.

Jeg synes at deoderant i sprayform tok mer av svettelukten da jeg var i puberteten enn de vanlige, så kanskje bare det vil hjelpe? 

Jeg føler det er lettere å gjøre noe med dette problemet hos jenter enn gutter, samtidig kan jeg minnes selv at min mor kommenterte svettelukt og fett hår. Man hverken ser eller lukter det selv så kommentarer på det føles som kritikk. Så du gjør nok lurt i å danne vaner, men det tar jo også tid så klart.

Anonymkode: 1c225...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...