Gå til innhold

Hvordan bestemmer dere hvilken film/serie dere skal se?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal se på nå, så trenger noen tips til hvordan jeg finner noe....

Anonymkode: ff1ed...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går inn på en streaming kanal eller hva det er, ser hva som er aktuelt. Også sjekker jeg den opp til IMDb og om den aktuelle filmen er ratet til over 7,5 ser jeg den. 
Leser/ tar gjerne i mot tips fra andre. Men sjekker de opp først.

Anonymkode: e6447...8d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer det ut fra hva som ser interessant ut. Noen ganger søker jeg opp serien eller filmen, men stort sett leser jeg beskrivelsen og ser bildene + kanskje trailer. Ofte ser jeg om det er noe jeg kan like, men kan bli noen bomturer og av og til så har jeg vært veldig i tvil og så har det vist seg at det er kjempebra. 

Men ofte er det vanskelig å finne noe siden jeg er litt kresen på hva jeg vil se. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger først til grunn at jeg ser svært mye film, så kanskje prosessen under høres litt mindre... vanvittig ut :P 

Jeg bruker Letterboxd-appen. Der har jeg en watchlist, altså filmer jeg har lyst til å se, som hos meg normalt inneholder rundt 1500-2000 titler. Appen lar meg filtrere listen på sjanger, utgivelsesår eller -tiår, strømmetjeneste, produksjonsland, språk, m.m., så jeg kan dermed lett finne et ganske håndterlig utvalg. Feks kan et filteralternativ være franskspråklig film fra 1990-tallet tilgjengelig på amazon prime. Eller sci-fi fra 1960-tallet tilgjengelig på alle tjenestene jeg har. Slike søk kan også foretas i Letterboxds fulle filmdatabase utenfor egen watchlist, som en måte å finne nye interessante filmer. Da bare huker man av for "ikke sett" og "ikke i watchlist".

Videre kan man på Letterboxd lage så mange brukerdefinerte lister man bare orker, så jeg har prioritetslister, feks 100 filmer som jeg vil se så fort som mulig, eller kategorier som ikke er rene sjangre som feks feministisk film, neo-noir, LGBTQ+, kvinnelige regissører, stumfilm, underkategorier innen mer vidspredne sjangre som horror eller animasjon, osv. Brukere velger fritt om listene deres skal være offentlige (tilgjengelig for andre brukere) eller private, så det er plenty lister laget av feks filmakademikere, kritikere, praktikere og andre cinefile som er innmari nyttige for de som feks vil fordype seg i bestemte kategorier film og trenger gode tips til hva man kan se :)  Offentlige lister kan fritt klones av andre brukere, slik at man kan lagre sin egen kopi og redigere den etter eget behov.

Når samboeren og jeg skal velge en film sammen har vi et enda mer komplisert system (appen lar deg sammenligne din egen watchlist med venners lister slik at man lettere kan finne filmer begge vil se), men nå tar jeg utgangspunkt i hvordan jeg velger en film å se alene. Først finner jeg frem listen min over filmer som er i min watchlist men ikke samboer sin. Deretter filtrerer jeg vekk alle titlene som ikke er tilgjengelig på strømming, og med mindre jeg umiddelbart ser en film jeg vil se, filtrerer jeg videre etter sjanger eller utgivelsesperiode, eller krysssjekker med listen over prioriterte filmer. Kjapt og greit, det tar meg som regel under ett minutt å velge en film, og jeg har full oversikt til enhver tid over hva jeg vil se og ikke minst hva jeg har sett :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melpomene skrev (På 9.2.2023 den 11.35):

Legger først til grunn at jeg ser svært mye film, så kanskje prosessen under høres litt mindre... vanvittig ut :P 

Jeg bruker Letterboxd-appen. Der har jeg en watchlist, altså filmer jeg har lyst til å se, som hos meg normalt inneholder rundt 1500-2000 titler. Appen lar meg filtrere listen på sjanger, utgivelsesår eller -tiår, strømmetjeneste, produksjonsland, språk, m.m., så jeg kan dermed lett finne et ganske håndterlig utvalg. Feks kan et filteralternativ være franskspråklig film fra 1990-tallet tilgjengelig på amazon prime. Eller sci-fi fra 1960-tallet tilgjengelig på alle tjenestene jeg har. Slike søk kan også foretas i Letterboxds fulle filmdatabase utenfor egen watchlist, som en måte å finne nye interessante filmer. Da bare huker man av for "ikke sett" og "ikke i watchlist".

Videre kan man på Letterboxd lage så mange brukerdefinerte lister man bare orker, så jeg har prioritetslister, feks 100 filmer som jeg vil se så fort som mulig, eller kategorier som ikke er rene sjangre som feks feministisk film, neo-noir, LGBTQ+, kvinnelige regissører, stumfilm, underkategorier innen mer vidspredne sjangre som horror eller animasjon, osv. Brukere velger fritt om listene deres skal være offentlige (tilgjengelig for andre brukere) eller private, så det er plenty lister laget av feks filmakademikere, kritikere, praktikere og andre cinefile som er innmari nyttige for de som feks vil fordype seg i bestemte kategorier film og trenger gode tips til hva man kan se :)  Offentlige lister kan fritt klones av andre brukere, slik at man kan lagre sin egen kopi og redigere den etter eget behov.

Når samboeren og jeg skal velge en film sammen har vi et enda mer komplisert system (appen lar deg sammenligne din egen watchlist med venners lister slik at man lettere kan finne filmer begge vil se), men nå tar jeg utgangspunkt i hvordan jeg velger en film å se alene. Først finner jeg frem listen min over filmer som er i min watchlist men ikke samboer sin. Deretter filtrerer jeg vekk alle titlene som ikke er tilgjengelig på strømming, og med mindre jeg umiddelbart ser en film jeg vil se, filtrerer jeg videre etter sjanger eller utgivelsesperiode, eller krysssjekker med listen over prioriterte filmer. Kjapt og greit, det tar meg som regel under ett minutt å velge en film, og jeg har full oversikt til enhver tid over hva jeg vil se og ikke minst hva jeg har sett :)  

Jøss, du har gjort det til en vitenskap! TS

Anonymkode: ff1ed...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekker om filmene inneholder skuespillere jeg liker, ellers liker jeg å se de første filmene med den skuespilleren først. Kan også finne på å velge filmer jeg vet har musikk jeg har hørt før som jeg liker.

Anonymkode: 51b6c...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går etter det jeg er interessert i, som action, krim, sci fi, apokalypse filmer/serier. Mest fordi jeg liker å se hvordan andre tenker at ting kan skje på planeten. Noen ganger ser jeg på realityshows kun for underholdning. En sjelden gang kan jeg se på en god drama, pga problematikken. Jeg unngår såkalte dokumentarer, da de ofte er stappet med feil info.

Jeg har mistet all interesse for romantikk/komedier og gidder ikke se en film/serie basert på hva andre har gitt i poeng eller fordi bestemte skuespillere er med. Jeg har aldri skjønt greia med Hugh Grant, Kevin Kostner og alt det der sukkerklisset med kjendiser. Derimot setter jeg pris på gode skuespillere som feks Peter Dinklage som er en av de beste skuespillerne og gjør gode roller i serier og filmer. Men jeg leter ikke opp filmer/serier basert på at han må være en av rolleinnehaverne. Det gidder jeg ikke å bruke tid på.

Anonymkode: 6c8ea...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagrer filmer i en liste på imbd som jeg ønsker å se. Ellers bare scroller jeg gjennom «nytt og populært» på streaming-tjenestene. 

Anonymkode: 61bfb...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...