Gå til innhold

Herrens dag nærmer seg!

Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Religiøse gjør mye for de som sliter og er fattige. Vi gir penger, donerer klær, jobber i matbanker og bygger skoler og sykehus i fattige land. Hva gjør ateistene for de som sliter? Ingenting.

Anonymkode: 7f2fb...47e

Jeg er ateist og gjør mye. Jeg gir penger og jobber frivillig At man er ateist betyr ikke at man ikke har verdier og empati. 

Anonymkode: 26e89...d51

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Religiøse gjør mye for de som sliter og er fattige. Vi gir penger, donerer klær, jobber i matbanker og bygger skoler og sykehus i fattige land. Hva gjør ateistene for de som sliter? Ingenting.

Dette er litt av en påstand 

Anonymkode: d0c84...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg er ateist og gir fast penger hver måned, samt ekstra når det skjer katastrofer som nå. Kjøper =Oslo, gir brukte klær til Frelsesarmeen eller Røde Kors. Jeg bygger ikke hus, men har vel heller ikke inntrykk av at bygningsarbeidere er spesielt religiøse…

Anonymkode: 51709...f7b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jøss. Jeg er ateist og gir fast penger hver måned, samt ekstra når det skjer katastrofer som nå. Kjøper =Oslo, gir brukte klær til Frelsesarmeen eller Røde Kors. Jeg bygger ikke hus, men har vel heller ikke inntrykk av at bygningsarbeidere er spesielt religiøse…

Tenker mer på de som reiser til fattige land og deltar i oppbygging av skoler, sykehus og slikt der. Ikke bygningsarbeidere, men ordinære mennesker som bruker sin tid og kunnskap til å hjelpe fattige som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er ateist og gjør mye. Jeg gir penger og jobber frivillig At man er ateist betyr ikke at man ikke har verdier og empati. 

Anonymkode: 26e89...d51

Verdier og empati er ikke akkurat det ateister er kjent for, men finnes sikkert noe av dere med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Verdier og empati er ikke akkurat det ateister er kjent for, men finnes sikkert noe av dere med det også.

Ateister utfører gode gjerninger fordi det gagner våre medmennesker her og nå, det springer ut fra vår egen empati. 

Du får det til å høres ut som om dette er et religiøst trekk, ikke et allmennmenneskelig. Da betyr det jo at kristne bare gjør gode gjerninger fordi far i himmelen har sagt det, og fordi det skal gagne dem selv slik at de kommer til himmelen når de dør.

Så dårlig tror jeg faktisk ikke om religiøse folk. Jeg tror de fleste har innlevelsesevne og gode hjerter, uansett om foreldrene deres har fortalt dem eventyr om usynlige guder eller ikke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke hva vi gjør som gjør at vi kommer til himmelen. Vi kan gjøre mye bra men ha et ondt hjerte. Det som teller er hva vi har i tankene og hjertet! Du kan være en god person med handlinger så mye du vil! Så lenge du har dårlige tanker og tenker stygt om naboen og lyster i ditt hjerte betyr ikke noe av det du gjør.

Anonymkode: caedb...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenker du stygt om andre og baksnakker  og ikke smiler til fremmede  og drar folk ned med negativitet rundt deg har ikke det noe å si hva gir gjennom slike ting. Feil fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke hva vi gjør som gjør at vi kommer til himmelen. Vi kan gjøre mye bra men ha et ondt hjerte. Det som teller er hva vi har i tankene og hjertet! Du kan være en god person med handlinger så mye du vil! Så lenge du har dårlige tanker og tenker stygt om naboen og lyster i ditt hjerte betyr ikke noe av det du gjør.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du stygt om andre og baksnakker  og ikke smiler til fremmede  og drar folk ned med negativitet rundt deg har ikke det noe å si hva gir gjennom slike ting. Feil fokus.

Det er en tolkning. Andre kristne, som katolikkene først og fremst, mener gode gjerninger er veldig viktig.

Det er mange misforståelser rundt det der med lyster i sitt hjerte og tanker og slikt. Mye bunner i misforståelser av teksten.

Det er ikke hva du tenker som er viktig, det er det du gjør. I original teksten står det ikke, "ikke lyst etter din nestes ektefelle" som i, "ikke ha skitne tanker om din nestes ektefelle", det står "ikke lyst etter din nestes ektefelle" som i "ikke forgrip deg på eller ellers ha sex med din nestes ektefelle". Det gjelder resten av de budene og. Det er ikke så farlig om du gjerne ville hatt naboens bil så lenge du faktisk ikke stjeler naboens bil.

Dette er en fryktelig misforståelse som har påført mange mennesker store psykiske lidelser. 100% gode, skyldløse mennesker som har følt og føler sterk helvetesangst pga. "onde tanker".

Gud gir faen i om du synes naboens kone er sexy så lenge du ikke har sex med henne.

Ferdig snakka.

Endret av Entern
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ateister utfører gode gjerninger fordi det gagner våre medmennesker her og nå, det springer ut fra vår egen empati. 

Du får det til å høres ut som om dette er et religiøst trekk, ikke et allmennmenneskelig. Da betyr det jo at kristne bare gjør gode gjerninger fordi far i himmelen har sagt det, og fordi det skal gagne dem selv slik at de kommer til himmelen når de dør.

Så dårlig tror jeg faktisk ikke om religiøse folk. Jeg tror de fleste har innlevelsesevne og gode hjerter, uansett om foreldrene deres har fortalt dem eventyr om usynlige guder eller ikke. 

Nei, vi gjør det fordi det er riktig og fører til et godt samfunn rundt oss. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, vi gjør det fordi det er riktig og fører til et godt samfunn rundt oss. 

Og det er slik man skal tenke.

Uansett om man er ateist er troende.

😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 22.58):

Har jeg påstått at religiøse ikke gjør noe for de som sliter og for fattige da? Det er du som kommer med falske påstander, for det fins da flust med ateister som gjør ting for andre mennesker også.

Anonymkode: e1274...9d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 22.58):

Mange religiøse gjør mye bra ja, men dette er jo det motsatte av og sitte og vente på at Jesus skal ordne opp. Mange ateister gjør jo akkurat det samme da. 

Anonymkode: 6c68b...38a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tenker mer på de som reiser til fattige land og deltar i oppbygging av skoler, sykehus og slikt der. Ikke bygningsarbeidere, men ordinære mennesker som bruker sin tid og kunnskap til å hjelpe fattige som sliter.

Det er jo ikke en kristen/ religiøs greie og gjøre det? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fint og bekymringsfullt liv?

Anonymkode: f7403...78e

Jeg må ha blitt helt fjern. Merkelig skrivefeil fra min side.

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Huff. God bedring, sier jeg bare.. :hjerte:

Anonymkode: 6a3f1...33a

Til meg? Jeg er ikke syk.

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Huff. God bedring, sier jeg bare.. :hjerte:

Anonymkode: 6a3f1...33a

I like måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke en kristen/ religiøs greie og gjøre det? 

Det er nesten bare religiøse som gjør det, ateister tenker stort sett bare på seg selv og bryr seg ikke om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden skal det skje da? Rent praktisk? Hvordan er det mulig?

Anonymkode: 560d8...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...