Gjest Lenja Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 (endret) https://dinside.dagbladet.no/fritid/vil-forby-salget/78395772 Ærlig talt. Jeg har ikke ord. Hvorfor forby store sjokolade plater for det vil "bedre folkehelsen"? Er jo så mye annet som er verre enn sjokolade som øker sannsynligheten for sykdommer og tidlig død. Jeg tenker at folk skal få bestemme over seg selv og sin helse selv. Hva er pointet med og leve om du bare skal holde deg sunn, og ikke få kose seg litt? En god helse betyr nødvendigvis ikke et langt liv. De fleste tar risikoer hver dag og det er masse rundt oss som kan føre til dødsfall slik som : ulykke, drukning, brann,paracet, drap/selvmord, sopp, vannforgiftning, hypotermi,virus/bakterier, dehydrering/sult kunnr sikkert ramset opp masse mere. Er jo så mye mere som kan føre til dårlig helse og trigge sykdommer. Nesten alt vi spiser og drikker er skadelig. Masse som vi spiser inneholder miljøgifter.( Finnes t.o.m miljøgifter i lufta) Er jo flere som er inaktive . Skal det bli obligatorisk og trene hver dag for og bedre folkehelsen? Brus er skadelig . Jeg selv har sluttet med brus for min del , mrn har ikke imot folk som drikker brus. Skal det komme lover og regler for sjokolade forbud , kunne de ha kuttet ut masse annet også. Folk bør få bestemme selv over deres egen helse , få bruke livet sitt på hva dem vil. Hva tenker du om dette rådet som vil "bedre folkehelsen"? (Min mening) Endret 8. februar 2023 av Lenja Glemte no
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Synes det er helt greit, hvorfor tilrettelegge så voldsomt for usunn livsstil? Hvor inngripende er det å kutte mega-sjokolader? Kan jo fortsatt kjøpe sjokolade. De har også for eksempel sluttet med "murere" - de store ølflaskene for eksempel. Anonymkode: 60365...5ea 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Jeg er enig, det blir for dumt å forby store sjokoladeplater. Skal vi forby smågodthylla der folk kan plukke godteri selv, potetgullposer som ikke er i posjonsposer og andre poser med godteri som er beregnet for mer enn en person også, da eller? Men jeg kunne gjerne ønske meg at det kom ut flere sorter av disse store platene i mindre utgaver også, så kunne de som ønsker å kjøpe en mindre plate ha det valget. Anonymkode: f1bc8...4c6 4 1
Nysådd Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Synes et forbud ville vært helt ok. Vi regulerer andre ting som ikke er bra for oss i store mengder, så hvorfor det skal være fritt frem for å markedsføre, selge og ha tilbud på den største trusselen vi har mot folkehelsen klarer jeg ikke se gode argumenter for. For nei, folk er ikke så gode på selvregulering, og jo, det går ut over andre når vi bruker 68 milliarder i året på behandling og konsekvenser av overvekt og fedme. Med dine argumenter hadde vi ikke trengt regulering av noe som helst, for man skal dø av et eller annet likevel. Hvis man ikke kan "kose seg litt" uten de største sjokoladeplatene er det i mitt hode et argument for forbud, ikke mot. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Tenker de feite får klare å begrense seg. Om folk ikke er i stand til å ta vare på seg selv så får det til helvette bare være. Anonymkode: bf597...27c 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 6 minutter siden, Nysådd said: Synes et forbud ville vært helt ok. Vi regulerer andre ting som ikke er bra for oss i store mengder, så hvorfor det skal være fritt frem for å markedsføre, selge og ha tilbud på den største trusselen vi har mot folkehelsen klarer jeg ikke se gode argumenter for. For nei, folk er ikke så gode på selvregulering, og jo, det går ut over andre når vi bruker 68 milliarder i året på behandling og konsekvenser av overvekt og fedme. Med dine argumenter hadde vi ikke trengt regulering av noe som helst, for man skal dø av et eller annet likevel. Hvis man ikke kan "kose seg litt" uten de største sjokoladeplatene er det i mitt hode et argument for forbud, ikke mot. Store sjokoladeplater er "den største trusselen vi har mot folkehelsen"? Du verden. Anonymkode: 29f4e...a47 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Herregud, hvor mye barnevakt skal man være for folk? De som ikke klarer å gå forbi sjokoladehylla må ta seg sammen. Anonymkode: 3a07c...e5e 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Det er allerede en tråd om dette. Anonymkode: 149a3...250
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker de feite får klare å begrense seg. Om folk ikke er i stand til å ta vare på seg selv så får det til helvette bare være. Anonymkode: bf597...27c Ja, det er begrensning det handler om. Har man spiseforstyrrelse, så vil man uansett kjøpe masse sjokolade uavhengig av størrelse. Det samme med alkoholikere; de greier uavhengig av størrelse på flasken å drikke seg beruset uansett. Da kjøper de bare flere flasker. Personlig syns jeg 200g sjokolade er helt supert ved feks kakebaking og selskap/fester. Det må være mye bedre i et folkehelseperspektiv å fokusere på å gjøre sunnere alternativ mer tilgjengelig og billigere for folk flest, istedenfor å drive med forbud. Anonymkode: f1bc8...4c6 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Store sjokoladeplater er "den største trusselen vi har mot folkehelsen"? Du verden. Anonymkode: 29f4e...a47 Overvekt og fedme er den største trusselen mot folkehelsa. Et sted må man begynne, og 200 gram sjokolade i samme plate er et greit sted å begynne. Anonymkode: 7244f...7c5 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Det er et forslag fra en ernæringsfysiolog. Det blir neppe noe mer enn det. Anonymkode: b4a23...e56 1
tussi84 Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Folk må få lov til å bestemme over egne valg selv, uansett om det er usunt eller ikke. Vi trenger ikke overformynderi. Er du et opplyst menneske, noe av de fleste av oss er så vet du at: - Røyking er potensielt skadelig, dyrt og kreft fremkallende. - Å Drikke for mye alkohol over flere år, kan føre til leverskade/død. - Å spise for mye rødt kjøtt, er potensielt farlig og øker kolesterolet, samt øker faren for kreft - Å spise for mye sukker kan føre til overvekt, og med overvekt er det høyere risiko for hjerte/kar sykdommer, diabetes, muskelplager etc. - Å spise flere kalorier enn det du forbrenner fører til overvekt. All like vel, folk må få lov til å selv bestemme over sitt eget liv! 6
tussi84 Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Overvekt og fedme er den største trusselen mot folkehelsa. Et sted må man begynne, og 200 gram sjokolade i samme plate er et greit sted å begynne. Anonymkode: 7244f...7c5 Så du tror det virkelig hjelper å ta vekk de største sjokoladene på 200 g? Nei da kjøper man heller 2 plater av størrelsen 100 g. Mengden blir den samme. Skal man forby alt som er potensielt farlig? alkohol, røyk, alt med sukker i, rødt kjøtt, osv? 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tenker de feite får klare å begrense seg. Om folk ikke er i stand til å ta vare på seg selv så får det til helvette bare være. Anonymkode: bf597...27c Ehm, du vet at selv om man er tynn utpå så kan man være feit inni? 200 grams sjokoladeplater er ikke sunt for noen uansett vekt og jeg kjenner flere tynne som sliter med å begrense seg selv enn feite. Anonymkode: eb99d...afe 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er enig, det blir for dumt å forby store sjokoladeplater. Skal vi forby smågodthylla der folk kan plukke godteri selv, potetgullposer som ikke er i posjonsposer og andre poser med godteri som er beregnet for mer enn en person også, da eller? Men jeg kunne gjerne ønske meg at det kom ut flere sorter av disse store platene i mindre utgaver også, så kunne de som ønsker å kjøpe en mindre plate ha det valget. Anonymkode: f1bc8...4c6 Noen tilbydere av smågodt har begynt med mindre poser, det synes jeg er smart. Jeg savner mindre potetgullposer også, for én person er en stor en alt for mye. Jeg tror det sitter lenger inn å kjøpe mange små poser/plater enn å kjøpe én stor. Anonymkode: 60365...5ea
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ehm, du vet at selv om man er tynn utpå så kan man være feit inni? 200 grams sjokoladeplater er ikke sunt for noen uansett vekt og jeg kjenner flere tynne som sliter med å begrense seg selv enn feite. Anonymkode: eb99d...afe Forandrer ingenting. Folk får klare å begrense seg. Anonymkode: bf597...27c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men jeg kunne gjerne ønske meg at det kom ut flere sorter av disse store platene i mindre utgaver også, så kunne de som ønsker å kjøpe en mindre plate ha det valget. Anonymkode: f1bc8...4c6 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen tilbydere av smågodt har begynt med mindre poser, det synes jeg er smart. Jeg savner mindre potetgullposer også, for én person er en stor en alt for mye. Jeg tror det sitter lenger inn å kjøpe mange små poser/plater enn å kjøpe én stor. Anonymkode: 60365...5ea Er så enig! Jeg kjøper de store med planer om å spare halvparten til neste helg, men det skjer ikke. 😟 Også føler jeg meg dum hvis jeg kjøper 75gramsplatene til 23 kr når de store er på tilbud rett ved siden av og bare koster 25 per stk. Vil ikke ha forbud, men mindre plater/poser hadde iallfall hjulpet for meg. Anonymkode: f7f00...d44 1
Nattens rytter Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 Mørk sjokolade er helsesamt. https://drjudyford.com/2022/02/05/dark-chocolate-jeanne-calments-secret-of-longevity/
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #19 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 17.56): Noen tilbydere av smågodt har begynt med mindre poser, det synes jeg er smart. Jeg savner mindre potetgullposer også, for én person er en stor en alt for mye. Jeg tror det sitter lenger inn å kjøpe mange små poser/plater enn å kjøpe én stor. Anonymkode: 60365...5ea Bare et lite tips; jeg bruker å kjøpe 6 pakning med små potetgullposer (Lays) når jeg er på Rusta. Mulig de har sånne andre plasser også, men det er jeg usikker på. Har sluttet helt å kjøpe store potetgullposer, for vi er bare to i husstanden og den ene av oss (ikke meg🙈) er ikke så glad i snacks og godteri. Helt enig i at en stor pose er alt for mye, og potetgull blir sjeldent godt om man sparer restene. Anonymkode: f1bc8...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #20 Skrevet 11. februar 2023 Burde jo heller forby tobakk og alkohol. Anonymkode: 3b1f9...606 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå