Gå til innhold

Oscar og BAFTA 2023

Melpomene

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det prissesong igjen, så jeg fikk lyst til å starte en uhøytydelig tråd for diskusjon av årets nominasjoner. Har du sett de nominerte? Hvilke er dine favoritter? Og ikke minst, hvilke filmer ble grovt oversett?

Full liste over BAFTA-nominasjonene kan finnes her - sermoni avholdes 19. februar
Full liste over Oscar-nominasjonene kan finnes her - sermoni avholdes 12. mars

Jeg vet ikke om alle de nominerte filmene har kommet ut i Norge ennå, så tar forbehold om at enkelte titler kanskje ikke er tilgjengelige innen prisutdelingene finner sted, men vi kan jo prate om det som er tilgjengelig. Tips til hvor man kan se hva er også fint å dele her, så lenge vi holder oss til lovlige alternativer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det blir vel Everything Everywhere All at Once som tar flest priser. Selv om det ikke har vært så mange som har "swept" de siste årene. Håper fortsatt på Colin Farrell og Cate Blanchett, men Farrell har havnet bakpå med tanke på alle prisene Butler har vunnet. Og Fraser har hele den historien rundt seg som gjør at mange vil stemme på han, selv om The Whale var vel melodramatisk. Cate er hvit og om det blir "bare" hvite vinnere så slår dette dårlig ut. Jeg skjønner heller ikke helt Angela Bassett sin nominasjon. Hva var så bra med henne og hennes innsats? Synes Kerry Condon var best av de nominerte.

The Banshees var uansett den som gjorde mest inntrykk av de jeg har sett. 

Anonymkode: b4db4...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2023 at 12:32 PM, AnonymBruker said:

Det blir vel Everything Everywhere All at Once som tar flest priser. Selv om det ikke har vært så mange som har "swept" de siste årene. Håper fortsatt på Colin Farrell og Cate Blanchett, men Farrell har havnet bakpå med tanke på alle prisene Butler har vunnet. Og Fraser har hele den historien rundt seg som gjør at mange vil stemme på han, selv om The Whale var vel melodramatisk. Cate er hvit og om det blir "bare" hvite vinnere så slår dette dårlig ut. Jeg skjønner heller ikke helt Angela Bassett sin nominasjon. Hva var så bra med henne og hennes innsats? Synes Kerry Condon var best av de nominerte.

The Banshees var uansett den som gjorde mest inntrykk av de jeg har sett. 

Anonymkode: b4db4...80f

Jeg tror det kunne blitt skikkelig gøy om Everything Everywhere All At Once feide fjøla (blir det riktig norsk? "Sweeping the board"?) i år! 😀 Det er såpass sjelden at sjangerfilm vinner stort, og akkurat denne filmen har ikke bare en fot på hver side av publikumsvennlig vs. kritikerrost, men flere tær og (pølse)fingre i et bredt spekter kategorier. På samme tid håndterer den mellommennesklig og relaterbart drama OG spinnvill fantasi med anarkisk humor, litt poparthouse, litt prestisje, flere forskjellige sjangre, helt strålende utført arbeid både fra skuespillere og teknisk personale, og den har evnen til å favne et bredere publikum enn en erketypisk Best Picture, særlig siden den også apellerer til litt yngre seere uten å nødvendigvis skyve vekk akademiets kjernepublikum. Taktisk også, siden akademiet trenger å fri til et større publikum med selve prissermonien dersom den skal fortsette i vante former. Jeg er neppe filmens største fan, men likte den godt nok til at jeg på ingen måte kommer til å surmule om den vinner rubbel og bit ;) 

Har fortsatt noen filmer igjen å se før jeg kan tippe i alle kategoriene, men jeg tror nok Cate Blanchett har veldig gode odds. Beste mannlige er litt vanskeligere å spå, jeg ble overrasket over at Austin Butler tok BAFTA og trodde det primært ville bli et løp mellom Brendan Fraser og Colin Farrell. Selv heier jeg på Bill Nighy. Statistisk sett har visst yngre og mindre erfarne skuespillere dårligere odds i akkurat denne kategorien (i motsetning til beste kvinnelige), men rarere ting har skjedd før. Jeg synes Angela Basset gjorde en helt fin jobb, men rollen hun spilte ga henne for lite å gjøre, og det er en veldig merkelig rolle å nominere noen for. Kanskje var det mangel på alternativer, og da synes jeg isåfall det er ekstra skuffende at Nina Hoss ble oversett for Tár.

De tristeste utelatelsene for meg er Danielle Deadwyler (Till) for beste kvinnelige hovedrolle, nevnte Nina Hoss (Tár) og Tang Wei (Decision to Leave) for beste kvinnelige birolle, Decision to Leave og Saint Omer for beste internasjonale, Park Chan-wook, Sarah Polley og Chinonye Chukwu for beste regi, The Quiet Girl, The Wonder og White Noise for adapted screenplay, Decision to Leave for editing, The Menu og Nope for original screenplay, Tár og Nope for lyd, Women Talking for musikk, og Decision to Leave og Nope for best picture.
(Og jeg har fortsatt en liste med over 200 titler fra i fjor jeg ikke har rukket å se ennå, så her snakker vi kolossalt urealistiske og urettferdige forventninger til akademiet, akkurat som hvert eneste år 😅)

Det er artig å se at flere følger med på popkornsirkuset i år også  :) Med alt annet som går galt i verden er det godt å ha noe litt "harmløst" å bry seg om innimellom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er det virkelig noen som følger med på dette opplegget lenger??  

Anonymkode: a360c...641

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er det virkelig noen som følger med på dette opplegget lenger??  

Anonymkode: a360c...641

Enig, Oscar og Bafta handler ikke lenger om gode filmer og skuespillerprestasjoner men om politisk ideologi.

The Pale Blue Eye f.eks. er en av flere filmer som ikke kan nomineres til priser fordi den ikke er inkluderende nok, det vil si at det ikke er med fargede minoriteter, transkjønnede og homoseksuelle skuespillere.

Anonymkode: a4ea8...5d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

I år traff de bra. Det var for det meste de beste som vant.

Anonymkode: 84c67...12a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...