AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Der er det lite folk å velge i, sladder så det holder. Må kanskje være "Venner" med folk du jobber sammen med....er ikke andre å velge i. Kjærester går på rundgang, når det er slutt tar noen du kjenner over. Du får aldri være i fred. ------ Men jeg flyttet, til en stor by. Der kan man faktisk omgås mennesker ukomplisert, gå på cafe. Kikke på folket uten å snakke med noe Tenk på alt du kan gjøre i en stor by uten å måtte ha med deg noen...eller MÅ møte på noen du kjenner. Utrolig deilig å kunne velge selv. Du har stort utvalg i mennesker du kan vli venner med, oppsøke interessearenaer. Slipper å være en kuet sau i en flokk, som de fleste er dessverre. Anonymkode: 9eaf6...743 17 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver…samtidig som jeg ikke klarer å flytte vekk fra de få menneskene jeg har i livet mitt som jeg bryr meg om. Er mye syk, og orker ikke å måtte tilpasse meg andre eller ta kampen med å få dem til å tilpasse seg litt til meg. Velger heller å leie ut kåken min noen uker eller mnd ila året, for å puste, og å føle litt på frihet😄Som regel er jeg med på noe; være seg et seilkurs, språkkurs eller noe som interesserer meg. Men av og til går jeg bare på gallerier mm, ut og spiser og ser på byen. Gidder ikke ta sånne turer til bygder-det får jeg nok av hjemme😁Planlegger en kort tur til Gdansk med en veninne i mai. MÅ ikke være alene hele tiden, men når det er flere uker tar jeg det alene. Mange måter å leve på, jeg er laaangt fra a4 ihvertfall🫣😄Pga god pris på utleie av min bolig går det greit økonomisk. Og kan ta fri lengre perioder; jobber kun deltid(fleksibel jobb) pga sykdom. Kan jobbe fra hvor som helst. Anonymkode: d1e8b...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️ Anonymkode: e5bda...ee2 10 11 10
Kalikalinka Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️ Anonymkode: e5bda...ee2 Det hørtes veldig koselig ut ❤️
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Der er det lite folk å velge i, sladder så det holder. Må kanskje være "Venner" med folk du jobber sammen med....er ikke andre å velge i. Kjærester går på rundgang, når det er slutt tar noen du kjenner over. Du får aldri være i fred. ------ Men jeg flyttet, til en stor by. Der kan man faktisk omgås mennesker ukomplisert, gå på cafe. Kikke på folket uten å snakke med noe Tenk på alt du kan gjøre i en stor by uten å måtte ha med deg noen...eller MÅ møte på noen du kjenner. Utrolig deilig å kunne velge selv. Du har stort utvalg i mennesker du kan vli venner med, oppsøke interessearenaer. Slipper å være en kuet sau i en flokk, som de fleste er dessverre. Anonymkode: 9eaf6...743 Du er bare en sau i en mye større flokk i byen. Anonymkode: 662bf...ea9 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjenner meg igjen i det du skriver…samtidig som jeg ikke klarer å flytte vekk fra de få menneskene jeg har i livet mitt som jeg bryr meg om. Er mye syk, og orker ikke å måtte tilpasse meg andre eller ta kampen med å få dem til å tilpasse seg litt til meg. Velger heller å leie ut kåken min noen uker eller mnd ila året, for å puste, og å føle litt på frihet😄Som regel er jeg med på noe; være seg et seilkurs, språkkurs eller noe som interesserer meg. Men av og til går jeg bare på gallerier mm, ut og spiser og ser på byen. Gidder ikke ta sånne turer til bygder-det får jeg nok av hjemme😁Planlegger en kort tur til Gdansk med en veninne i mai. MÅ ikke være alene hele tiden, men når det er flere uker tar jeg det alene. Mange måter å leve på, jeg er laaangt fra a4 ihvertfall🫣😄Pga god pris på utleie av min bolig går det greit økonomisk. Og kan ta fri lengre perioder; jobber kun deltid(fleksibel jobb) pga sykdom. Kan jobbe fra hvor som helst. Anonymkode: d1e8b...1d3 Hva jobber du med? Anonymkode: 662bf...ea9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #7 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️ Anonymkode: e5bda...ee2 Det høres veldig koselig ut. Hvilken bygd bor du i? Hvordan blir innflyttere tatt imot? Anonymkode: 4188a...bdd
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det høres veldig koselig ut. Hvilken bygd bor du i? Hvordan blir innflyttere tatt imot? Anonymkode: 4188a...bdd Bor på ei øy på Nordvestlandet. Det er nok litt enten eller med innflyttere, de som gir av seg selv og bidrar positivt blir tatt godt i mot. De som kommer med piggene ute, bare kritiserer og er negative blir nok ikke så lett inkludert. Vanligvis blir ikke sistnevnte så lenge.. Om det er «oss» eller «dem» som er problemet vil jo komme an på hvem man spør. Personlighetene er like forskjellig her som i byen. Det passer ikke for alle å bo her. Min nabo kan til og med finne på å ta inn klesvasken min dersom det begynner å regne. Jeg blir glad for det, mens venninna mi føler at sånt er invaderende. Anonymkode: e5bda...ee2 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva jobber du med? Anonymkode: 662bf...ea9 Jeg har et eget firma, og sitter i styret i et annet der de fleste møtene er på zoom. Ønsker ikke å skrive bransjer da jeg lett kan bli gjenkjent her☺️Når man sliter med sykdom blir man litt kreativ…🫣Er også 50% ufør. Har hatt et par fæle opplevelser i storbyer, der jeg var syk og alene. Der og da bestemte jeg meg for å ikke forlate bygda, for jeg var egentlig begynt å planlegge det. Har behov for å føle meg anonym, samtidig som jeg ikke mestrer livet mutters alene😌Dermed stikker jeg heller litt av i perioder. Så lenge jeg klarer det. Må så klart betale for ting andre tar som en selvfølge; feks å få med all bagasje hit og dit😅 Anonymkode: d1e8b...1d3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️ Anonymkode: e5bda...ee2 Hvilen bygd bor du i? Ønsker å flytte dit Anonymkode: eb066...9e8 3
Maskinfører Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Folkesnakk og sladder er vanlig på sånne steder Ingemars lagde en sånn sang en gang vet ikke du hva du gjør så vet i alle fall bygda det var ett ordtak en gang 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Tja, for meg som har bodd i utlandet i mange år føles det å bo i Oslo som å bo på et lite sted. Oslo er jo ikke en storby sammenlignet med utlandet. Jeg er født i Oslo, men har som sagt bodd i utlandet i mange år, og mange av vennene mine fra barndommen henger fortsatt sammen, har flyttet tilbake til bydeler hvor de opprinnelig kom fra og kjærester har også gått "rundtgang" fordi man henger fortsatt med de samme folka, med unntak av noen studievenner som ofte reiser tilbake til hjembyen. Og det er mye baksnakking blant de som har bodd lenge i samme bydel og kjenner miljøet. Og og! Oslo er en såpass liten at jeg har opplevd hundrevis av ganger at jeg ble kjent med folk gjennom jobb eller studiesenter og det viser seg at de kjenner noen jeg kjenner fra barndommen.. Anonymkode: 452fe...b51 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️ Anonymkode: e5bda...ee2 Samme her. Ei venninne v ei venninne trengte noe som jeg hadde ekstra av. Uten at jeg kjenner personen så var jeg å leverte det hun trengte. Her på bygda gir vi barneklær til den som trenger det. En gang trengte jeg og fikk masse av noen. Når barna mine er ferdig med klærne og de fortsatt er fine så gir jeg videre til neste. Her på bygda fikk jeg tilkjørt et kjøleskap mens jeg var på jobb. Den gang jeg bodde i by så kjente jeg ingen av naboene mine, ingen stilte opp for en ukjent og man var veldig ensom. Anonymkode: a7ebc...fd8 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 Kalikalinka skrev (11 timer siden): Det hørtes veldig koselig ut ❤️ For de som er akseptert av fellesskapet, er det helt sikkert det. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme her. Ei venninne v ei venninne trengte noe som jeg hadde ekstra av. Uten at jeg kjenner personen så var jeg å leverte det hun trengte. Her på bygda gir vi barneklær til den som trenger det. En gang trengte jeg og fikk masse av noen. Når barna mine er ferdig med klærne og de fortsatt er fine så gir jeg videre til neste. Her på bygda fikk jeg tilkjørt et kjøleskap mens jeg var på jobb. Den gang jeg bodde i by så kjente jeg ingen av naboene mine, ingen stilte opp for en ukjent og man var veldig ensom. Anonymkode: a7ebc...fd8 Jo, men dere behandler ikke alle sånn. På bygda finnes de ensomste av de ensomme, de fryser dere ut, snakker ikke med, baksnakker og sladrer, mobber ungene deres, bruker sosiale medier. Rapporterer ikke til barnevernet, men baksnakker isteden. Har vokst opp i bygd og skal aldri tilbake. Anonymkode: 19411...78b 12 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 Finnes mindre byer da (som her jeg bor). Når jeg går på cafe kjenner jeg ikke igjen de andre kundene, men de bak kassa viser at de kjenner oss igjen. Jeg har noen veldig gode venner, som verken er kolleger eller barndomsvenner (fått i voksen alder). Passe stort, passe lite sted. Anonymkode: 84ab6...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 Kalikalinka skrev (13 timer siden): Det hørtes veldig koselig ut ❤️ Det gjør det, men jeg tror det er de færreste steder det faktisk er sånn. Anonymkode: d1662...813 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️ Anonymkode: e5bda...ee2 Hva mener du med sette ut søppeldunkene? Må de flyttes ifm tømming? Anonymkode: 84ab6...2e3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 Jeg har alltid sagt at din egen holdning er en viktig faktor om du trives, om det er by eller bygd. Kommer du som innflytter til bygda og har i hodet at bygde er lik sladder, da får du det vanskelig. For da skuler du på alle og tolker mye feil. Er du aktiv og kommer med åpent sinn så går det ofte bedre. Anonymkode: 9d4ad...2fb 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva mener du med sette ut søppeldunkene? Må de flyttes ifm tømming? Anonymkode: 84ab6...2e3 Man har dem da inne til søppelbilen kommer. Ellers kommer bjørnen og reven og tar dem:-) Anonymkode: 662bf...ea9 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har alltid sagt at din egen holdning er en viktig faktor om du trives, om det er by eller bygd. Det er en klassisk måte å flytte skyld til offeret på. Om en innflytter fryses ut eller ikke får seg noe nettverk så er det helt og holdent bygdas feil. Anonymkode: 19411...78b 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå